Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke å ha medlidenhet for folk som klager på støy men har valgt å bosette seg direkte ved en støykilde (les: veg). Snakk om å kreve at verden skal tilpasse seg for "en selv".

"pops and bangs" kan være tilgjort, men det dere glemmer i diskusjonen her er jo at det har en klar funksjon på turbobiler, hvilket det har vært lite av frem til nylig. Og "forrige gang" turbobiler var en betydelig greie var ofte ikke standard ECUer i stand til å håndthere slike funksjoner.

Jeg er heller ikke overbevist om at antall biler som "bråker" og anntall timer de gjør det, har steget noe i dag fra eks 20 år siden. Da var det åpen eksos, eller hull i eksos, store rør, åpent filter etc. Under pådrag bråker turbomotorer normalt vesentlig mindre enn sugemotorer. Løsningen med "sport" og normal modus ser jeg derfor på som en glimrende løsning der "alle" bør si seg fornøyde, men naturligvis er ikke bilhatere fornøyde med en mellomløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Hmmm... joda jeg husker at man brukte et spett for å liksom åpne eksosen i gamle dager, men jeg tenker at lyd fra eksosanlegget i dag mest handler om forventninger. Den gangen for 30 år siden forsøkte noen å få en 1,4 liter rekkefirer med 80 HK til å høres ut som om den hadde 160 blodtrimmede hestekrefter. I dag har mange biler mer enn nok hestekrefter og ytelser, men det er åpenbart allikevel ikke nok.

Jeg tror helt klart at f.eks en M5 Competition går like bra uten vesentlig pop and bang. Jeg tror ikke at et par ekstra ventiler i eksosanlegget gjør noe for ytelsene utover placebo effekten (altså at man tror at det går hurtigere fordi det bråker mer).    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiler i eksosen har ingenting med "pops and bangs" å gjøre i seg selv, de er der kun for å kunne _dempe_ støyen under vanlig kjøring. ECU tar høyde for tilgjengelig tverrsnitt (og flow) på gjeldende eksoskanal.

Jeg mistenker at faktum i situasjonen, altså, hvor mye støy, på hvor stor del av bilparken, og hvor mye under kjøring (og legg til de parameterne du vil) har blitt noe verre, snarere _tvert_ om. Og turbobiler, med sine "pops and bangs" bidrar i det aller vesentligste til å _redusere_ støyen. Det samme gjelder også dieselbilens inntog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TRF skrev:

Ventiler i eksosen har ingenting med "pops and bangs" å gjøre i seg selv, de er der kun for å kunne _dempe_ støyen under vanlig kjøring. ECU tar høyde for tilgjengelig tverrsnitt (og flow) på gjeldende eksoskanal.

Jeg mistenker at faktum i situasjonen, altså, hvor mye støy, på hvor stor del av bilparken, og hvor mye under kjøring (og legg til de parameterne du vil) har blitt noe verre, snarere _tvert_ om. Og turbobiler, med sine "pops and bangs" bidrar i det aller vesentligste til å _redusere_ støyen. Det samme gjelder også dieselbilens inntog.

Dette høres absolutt interessant ut, men kan du forklare dette på en litt mindre teknisk måte. Jeg forstår ikke helt hva du skriver rent teknisk, men jeg vil gjerne forstå hva du mener... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal utdype mer må jeg bli noe teknisk, men det tror jeg ikke er noe problem for deg :)

Turbo i seg selv demper støy (i alle noenlunde normale applikasjoner) Eksosdelen av turboen ("turbinen") trekker ut energi fra eksosen, og det hele må jobbe gjennom turbinen. Dette tar bort store deler av støyen man normal har fra eksosen på motorer av "tilsvarende effektuttak".

"Pops and bang" har du ikke under pådrag, kun under "overrun", som er når du turtallet er høyere enn det pedalstilling skulle tilsi. Det man ønsker å oppnå er mer eksosenergi tilgjengelig for å holde turtallet på turboen oppe, dette for å minske/unngå det kjente "turbolagget". På denne måten gjør man bilen betydelig enklere å kjøre. Også finnes det forskjellige måter å gjøre dette på, men normalt sørger du for sen (eller fraværende) tenning slik at du har høy resttrykk (eller fortsatt bensin) i forbrenningskammer når eksosventilen (altså på motoren, ikke det dere prater om over her) åpner. Dette holder turboen "i gang" slik at du har "riktig" effekt tilgjengelig når du går på gass, og er altså det som lager disse karakteristiske "smellene".

 

edit:

Så, i dagens posør alder (som sikkert ikke er så mye mer posør enn det det alltid har vært) har jo folk skjønt at denne "pops and bangs" er litt kult, rallybilene gjør det jo. Da er det enkelt å gå inn i ecu og drastisk endre på "området" denne funksjoenen er aktiv, slik at det skal bråke oftere / over et bredere arbeidsområde. Men det er jo litt det samme som nevnte filter og "effektanlegg" da. Ikke så altfor mange som gjør det, og nå bråker det i det minste ikke _hele_ tiden som sugemotorer med relativt åpent innsug og eksos gjør.

Referansen til diesel er at de fleste motorer var sugebensinere. Med inntoget av diesel ble det meste turboladet, og da forsvant også store deler av eksosstøyen.

 

edit 2:

Det hører med til historien av mye av "pops and bangs" som legges inn av "tunere" ikke har noen voldsom effekt, og at det finnes langt mer effektive strategier (men likefult snakker vi om å ha høyt drivtrykk på turbo) enn store smell med 1 sekunds mellomrom. Dette ser man også i utviklingen i motorsport. M6 GT3 (og til dels m4 gt4) er gode eksempler på hvordan dette løses i en moderne løpsbil.

Men sistnevnte fenomen føler jeg ikke skiller seg så fælt fra nevnte "åpent innsug og eksos" som var vanlig for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Takk skal du ha og jeg tror at vi er enige. Du snakker (selvfølgelig) om den tekniske delen der trykk og ulike justeringer  i forhold til turboer (som jo de fleste potente bilene har i dag) gjør en signifikant forskjell - også i forhold til turbolag og kjørbarhet. Turbolag var som du sikkert også husker en stor utfordring på litt eldre bilmodeller med turboer, så på den delen har det skjedd temmelig mye positivt de senere årene.

Du skriver at det er forskjell på å gjøre konstruktive endringer på motordelen i forhold til eksosdelen (altså ventiler i den bakre enden på eksosanlegget for å skape ekstra lyd) og dette er jeg selvfølgelig helt enig i også når det gjelder litt ekstra pop and bang for å redusere turbolag samt skape bedre kjørbarhet. Ventiler i den bakre enden av eksosanlegget er kun for å "kosmetisk" pynte på lyden og skaper intet ekstra utover nettopp pop and bang. Det er dette jeg har mindre sansen for og selvfølgelig ikke mindre turbolag og bedre kjørbarhet (som bare er en god ting).

Understatement (underdrivelse) når det gjelder biler har jeg alltid hatt sansen for. Heller ulv i fåreklær enn får i ulveklær - og dette gjelder også eksoslyden. Tyskerne holdt fast på dette til rundt 2010, men de senere årene har det tatt helt av og dette liker jeg ikke. Jeg tror også at andre har reagert på dette (kanskje spesielt med Mercedes-Benz) og at dette er den direkte årsaken til at EU nå strammer lovverket. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å huske på i debatten at det allerede eksisterer lov og grense for db på kjøretøy, men det ser jo ikke ut som den blir håndhevd særlig strengt. Alle disse Harleyene med raka rør irriterer meg skikkelig mye og er et godt eksempel.

Men, første tanken som slo meg når jeg leste om de nye EU-reglene er at de er også faktisk et skritt i retning av å forby forbrenningsmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kvasi skrev:

Men, første tanken som slo meg når jeg leste om de nye EU-reglene er at de er også faktisk et skritt i retning av å forby forbrenningsmotorer.

Ja, dette var også min tanke. Jeg tror imidlertid ikke at dette er hensikten/begrunnelsen iom. at det stadig vil gå mange år før elektriske kjøretøyer erstatter konvensjonelle kjøretøyer (for ikke å snakke om eldre konvensjonelle kjøretøyer som stadig vil eksistere i mange år fremover). 

Jeg tenker derfor at dette handler om unødvendig støy - en motegreie som har gått for langt (altså ikke den tekniske delen som TRF snakker om). Noen land som f.eks Sveits (som dog ikke er medlem av EU) har hatt relativt strikse støybegrensninger i mange år og f.eks motorsykler som Harley-Davidson skal ha ekstra dempet eksosanlegg i Sveits. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke en baktanke om å starte snikinnføring av forbud mot bensin/diesel nei, men et litt trist skritt i den retningen. Det har jo lenge vært typisk Norsk at er det morro så er det forbudt men nå begynte jo det å se litt bedre ut etter noen år med blått styre, vi sku meldt oss ut av ALT og vært særingene langt der nord som årner alt sjøl!  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lagunilla skrev:

Huleboer. M4 bråker jo ikke engang, men skjønner godt at du ikke liker lyden når du blir frakjørt av en💁🏼‍♂️ 
 

Smellet du klager på er såkalt "Pop and bang", selv en 316i kan omprogrammeres til å ha det. 

En standard M4 er langt fra de værste, men lyden i den er langt fra pen. Hva var galt med lyden i E46 M3 og E92 M3? En standard M4 høres ut som en dass, med oppgradert anlegg så er det bare en hel masse støy. Jeg skjønner at du må ha det når du skal tøffe deg i sentrum, men da blir det også delte meninger om det.

"Pop and bang" kan være litt kult akkurat med en nedgiring, men hele tiden er bare tullete. Det blir rett og slett for mye boy racer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland og Østerrike er etter min oppfatning strikse på lyd. Særlig på motorsykler. Som jo de aller fleste hiver en åpen potte på. Blir man hanket inn av politiet med ikke-E-merket anlegg der uten innskrivning i vognkort og tilhørende dB-killer(alle fjerner jo denne) så har man vanskeligheter med å komme der ifra kjørende. Sykler man er usikre på støymåles også iht. Standsstøy for den aktuelle sykkelen ved et foreskrevet turtall for den aktuelle modellen.

Problemet er ikke at én sykkel bråker. Det er når alle sykler bråker. Når det passerer 100 sykler langs en vei pr. Time og 70 av de bråker blir det en plage for folk. Særlig på de populære MC-veiene nedover på kontinentet. I Tyskland er det på de mest utsatte stedene innført forbud mot kjøring med motorsykkel, trolig grunnet tidligere problemer med støy. Resultatet av det vet jeg ingenting om.

Har jeg rett når også trekkvogner må ha en grønn «L» i fronten for å vise at de er støydempet for kjøring i Østerrike?

Det jeg observerte i Hamburg var lyskryss-racinga som pågikk hele døgnet midt i sentrum. Hørtes ut som startstreken på en racerbane.

Det jeg mener å si er at det forundret meg ikke at noen tilslutt reagerte og satt ned foten. Det er jo ikke så kult, men helt forståelig.
 

Som motorsyklist selv med nærhet til Tyrigrava så er det der treff hver Onsdag. Jeg kan ikke si at jeg plages av motorsykkelstøy her jeg bor. Veldig hørbart på Onsdager, men jeg plages ikke det grann. Det er imidlertid noen som hytter med neven langs veien her ute, og i Oslo har det jo blitt helt merkelig. Barn holder seg for ørene bare de ser meg. Noen unge, og eldre helt demonstrativt(Tror jeg..). Så ingen tvil om hvilken vei det går der..

Ble tatt tak i av en ung politimann i Oslo sentrum med Jawaen nå tidlig i desember. Dette var i et lyskryss. Motoren var iskald i kuldegradene og gikk med full choke. Fikk klar beskjed om å roe ned gassingen og fikse eksosen som både røyka og bråkte. Måtte forklare at dette var en totakter med helt original eksos og sånn er det bare.


Mulig vi blir mer og mer omfintlige. Jeg vet ikke. De ikke-interesserte og unge jeg snakker med for tiden sier til meg at El-biler er fint. De bråker ikke noe utover rullestøy. Mer av det. De nevner som oftest ikke lokalt null-utslipp fra slike biler og hvilke fordeler det fører med seg først.

bil-pooler og bilkollektiver virker også å tilta i popularitet. Noe som virker fjernt for meg som synes det er svært praktisk med helt egen bil som jeg kan råde over 100% og reise hvor enn jeg vil med.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen egentlig forventer at det skal være stille i en by, men som med alt annet er det også betydelig forskjell på støy. De som mener man må tåle såpass når man bor sentralt, bor nok 1) på bygda og/eller 2) er sannsynligvis de som selv forårsaker bråket når de besøker sentrale steder. 

En Harley Davidson er i mine en størforurensing, og den gleder ikke stort flere enn personen som selv lager støyen. Dette er nok representativt for det meste av bilrelatert støy, og i så måte er det forståelig at man setter restriksjoner når man åpenbart ikke greier å moderere seg på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF @Otis (eller andre) kan jeg spør om noe teknisk? Jeg gjør det, så kan du/dere velge om du/dere vil svare :) 

Det gjelder tuning og turbo, et rent nysgjerrighetsspørsmål for og forstå :) 

Dette er et utklipp fra Facebookgruppen for E9x. Jeg har ikke sensurert navn da dette ligger åpent for alle på E9x gruppen.


Nr. 1. Hvorfor holder ikke originalturboen som trådstarter spør om?

Nr. 2. Hvordan vet man at tuning har skyld i at turbo ryker?(se innlegget jeg har ringet rundt). Og hvis, hvorfor(sikkert svaret er det samme som i spørsmål 1).

Nr. 3. Jeg leser Stage 1/2/3 overalt. Hva er Stage eks. 1? Er det en fellesnevner eller er det slik at TRF Stage 1 og ESS Stage 1 er ulik?(Og da også landeveistunerne som kaller de Stage 1). Om de er ulik så kan det  da hende jeg får forskjellig resultat av Stage 1 her i Molde enn hos noen andre i Hamar?

 

Edit: mulig dette er dumme spørsmål, men det skal jeg tåle og stå inne for :) 

 

B2929497-5DDA-4F5A-94D2-FA4F44ECE089.thumb.png.ce5b1fa8e5d9956753378b7f2ac294d3.png9D39A4DE-D7E6-4701-8773-EED00A2D7701.thumb.jpeg.910fbbbeba615a3650bf3dd2d127ac06.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på dette enda, men @TRF kommer nok.

Uansett så tror jeg at all denne tuningen som mange har kjøpt er dårlig. Min erfaring med tuning fra TRF er at det går ganske så bra på turtall, og den oppleves litt som en bensin motor. Den yter mer og mer på høyere og høyere turtall. Altså hk ligger lenger opp i skalaen. Som jo er vanlig.

Å at en turbo dauer av tuning kan være reelt. Men igjen, TRF kan kommenter, så vi alle kan lære noe.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...