Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 17.3.2020 den 10.14, Fredrik 90 skrev:

Får håpe de evner å skru denne litt bedre sammen enn de andre modellene da. Tesla har hatt så dårlig tid med å klemme ut flest mulig biler at det har gått på kvaliteten løs. Det har vært viktigere å lage flest mulig biler for å blidgjøre investorene enn å lage ett produkt med en kvalitet som står i stil til prisen.

Ja... Tesla har utvidet begrepet "beta tester" til det nesten ekstreme. Mange bilprodusenter gjør dessverre dette i dag, men få går så langt som Tesla har gjort frem til nå. På den annen side kan veldig mye på en elektrisk bil rettes opp med software og Tesla er gode til å implementere rettelser/endringer relativt hurtig "on the fly".

Den generelle opplevde kvaliteten på interiøret, lakk og tilpasning av f.eks dører etc. er det naturligvis værre å gjøre noe med, men såvidt jeg forstår ble Model 3 veldig mye bedre på disse områdene etterhvert som produksjonen tok seg opp. Bilene som leveres i dag tror jeg holder nogenlunde bra kvalitet.

Når dette er nevnt ser vi generelt at bilprodusentene tar flere snarveier enn tidligere når det gjelder f.eks kvaliteten på interiøret. VW bruker i dag mye mer hardplastikk enn tidligere og dette gjelder alt fra dashboardet til sidepanelene på dørene. BMW er ikke like ille, men at f.eks 1-serien i dag har forhjulstrekk er en forlengelse av den samme sparepolitikken.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å mene mye om Tesla dessverre, spesielt fra bedrevitere som knapt har prøvd dem.

Jeg eide før en X, og nå har jeg en 3 Performance. Bortsett fra at de hadde konstruert FW-dørene på X'en litt feil, så kan jeg ikke si at jeg merker så himla mye av denne "dårlige konstruksjonen". Hvem pokker legger merke til om det er 1 mm forskjell på rommet mellom panser og skjerm på hver side? For folk som gnukker og gnir på doningen sin så er det sikkert viktig, men de ville aldri valgt en elbil uansett.

De sliter litt med å få spoileren til å passe på bakluka 100%, men bortsett fra det har jeg lite å utsette på Model 3. Jeg gikk fra en BMW 428i Cab, og selv om den mangler mye av sportsligheten og "kle på seg" følelsen som 4-serien har, så er det en komfortabel og morsom bil som drar fletta av de fleste du møter i trafikken. Og rekkevidde er -aldri- et problem.

For meg er det 0-100 som er gøy. Og da er det ingenting som slår Tesla i en prisklasse som folk flest med godt over middels inntekt klarer.

Jeg har mye å utsette på Tesla, men svært sjelden er det hva folk snakker om som er dritt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest legger nok ikke merke til forskjeller fra den ene til den andre siden (i hvert fall ikke folk uten et snev av interesse for bil), men det vitner i det minste om dårlig ingeniørarbeid. Bare det at de ikke får til noe så enkelt som en baklukespoiler sier jo litt. Eller for å snakke om konstruksjonsfeil på hele bagasjeluken og bakvinduet, hvor vannet fra lokket renner rett inn i bagasjerommet. To av mine kollegaer har relativt nye Model S. Disse bilene er til stadighet på verksted for det minste. Man kan si mye rart om Tesla, men å bygge bil er ikke deres sterkeste side.

@Fredrik BMW bruker dessverre en del hardplast i sine interiør også. Dette har blitt merkbart verre de senere årene. På 1-serien er (var - F2x) i hvert fall nedre del av dashbordet i ren hardplast. Dørtrekkene på biler helt opp til X5, X6 og X7 har hardplast på nedre del som standard. Baksiden av midtkonsollen er også ofte et sted hvor fabrikanten velger å montere blank, skinnende hardplast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Eller for å snakke om konstruksjonsfeil på hele bagasjeluken og bakvinduet, hvor vannet fra lokket renner rett inn i bagasjerommet.

Det gjør det på X4 også. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigvis ikke. :D

...men det er uten tvil dårlig design. Heldigvis er også fiksen forholdsvis enkel, man setter maksåpning på luken et hakk lavere (noe jeg uansett må på grunn av garasjeporten min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update på Taycan. Fikk i dag beskjed om at prisen på bilen går opp. Dette grunnet valutakurs som stiger... euroen er på den nette sum av 11,24 per 1€ og Taycan 4S sin grunnpris stiger da med 75.000 kroner...

Jeg snakket med selger og fikk beskjed om at de som har signert kontrakt er trygge da de (Forhandler) allerede har «kjøpt bilen» av Porsche.

Dog hadde selger en annen nyhet... Porsche har stengt fabrikken og avventer i 2 uker fremover grunnet Covid-19. Det betyr forsinket produksjon og at levering av bilen ikke skjer før langt ut i Juli... (om det ikke blir ytterligere forsinkelser...)

Jeg var derfor inne hos Porsche en tur og lånte en 4S i 1 døgn som «trøst» for forsinkelsen. Men... når jeg var innom forhandler så jeg en bil på utstilling i samme farge som jeg har bestilt. Den var allerede ripete og «matt» i klarlakken grunnet hairline riper. (Vasket i børstevask) Jeg har derfor tenkt meg litt om vdr. specs på bilen (fordi bilen ikke er satt i produksjon enda) og meldt om (noe som var helt OK ifølge tilbakemelding fra selger) Om at jeg heller vil ha Dolomite Silver. 


Turen:

Begynte i Oslo. Totalt 40 mil. Dro fra Oslo og opp til Hamar -> Moelv -> Lillehammer og deretter en liten tur opp på Hafjell for å teste den på snøføre. Bilen er utrolig å kjøre. Første elbilen jeg virkelig synes er morsom å kjøre. (Legger ved en liten snutt av bilen på snø). Integralstyring, chassis control, effekt med litt fokus på bakhjulsdrift. Alt i alt veldig morsomt.

Den har også noe merkelig fake-motorlyd. Usikker på om jeg gidder å ha lyd på bilen med det første, men det er nå med (og kan skrus

 av)

2066FD84-D1B7-49D7-A20E-2B6647F5D655.jpeg

7B6738CE-308C-49CE-A2EC-FAE5AB825A7C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:


@Fredrik BMW bruker dessverre en del hardplast i sine interiør også. Dette har blitt merkbart verre de senere årene. På 1-serien er (var - F2x) i hvert fall nedre del av dashbordet i ren hardplast. Dørtrekkene på biler helt opp til X5, X6 og X7 har hardplast på nedre del som standard. Baksiden av midtkonsollen er også ofte et sted hvor fabrikanten velger å montere blank, skinnende hardplast.

Alt handler jo om forventninger. At f.eks en X5 har hardplastikk på den nedre delen av dørtrekkene er helt normalt i mellomklassebiler, men kanskje ikke det man forventer i en påkostet og dyr X5.

Dernest handler det om erfaring. Hvis du ikke tidligere har erfaring med høy kvalitet har du et dårlig utgangspunkt for å kunne vurdere hvorvidt hardplastikk på den nedre delen av dørtrekket på en X5 er normalt eller ikke for bilkassen. De fleste legger nok heller ikke merke til slike detaljer og derfor kan BMW spare noen kroner uten alt for mye kritikk fra nye kunder.

Det jeg imidlertid reagerer på er når bilprodusenter som VW kommer med en fancy og relativ dyr nisjemodell som f.eks T-Roc og hele dashboardet er hardplastikk i tillegg til øvre del av dørtrekket (både foran og bak). Dette er billig og simpelt samt vekker dårlige minner fra 80-tallet.

For mange år siden skrev jeg et innlegg om tykke ullgensere(!) som er relevant i denne sammenhengen. Jeg reagerte på at kvalieten på slike gensere ikke var den samme som jeg hadde opplevd noen år tidligere (kjøpt f.eks hos Ferner Jacobsen i Oslo). Genserne pleide å være håndstrikkede fra f.eks England eller Skottland og ullen var av første klasse, men nå var/er de maskinstrikkede, fra østen og med middelmådig ull. Designet er stort sett det samme (og det er prisen også) og folk flest reagerer ikke på kvalitetsforskjellen. Årsaken er manglende erfaring og dermed manglende sammenligningsgrunnlag.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Folk flest legger nok ikke merke til forskjeller fra den ene til den andre siden (i hvert fall ikke folk uten et snev av interesse for bil), men det vitner i det minste om dårlig ingeniørarbeid. Bare det at de ikke får til noe så enkelt som en baklukespoiler sier jo litt. Eller for å snakke om konstruksjonsfeil på hele bagasjeluken og bakvinduet, hvor vannet fra lokket renner rett inn i bagasjerommet. To av mine kollegaer har relativt nye Model S. Disse bilene er til stadighet på verksted for det minste. Man kan si mye rart om Tesla, men å bygge bil er ikke deres sterkeste side.

En bekjent jeg har via jobb har nå i forrige uke bytta inn sin Tesla Model 3 i en G20 330e, forskjellen er helt formidabel når det kommer til komfort og kvalitet sier han. Nå føler han at han har en premiumbil igjen, kan fortsatt kjøre mye av det daglige som en elbil og slipper forhåpentligvis masse verksted krøll og kjipe lånebiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jepp, en tidligere kollega byttet tidlige i vinter ut sin Model X med en F11 xDrive og det var som dag og natt i kvalitet. Hun hadde derimot ingen feil med sin X og den var ganske så strøken, det var minste motorisering, men det holdt. Likevel var F11 en mye bedre bil på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt neste liv skal jeg være banditt og fulll av Gamle Erik .

Er tydelegvis de som kan gjøre hva de vil og få handlet hva de vil.

Senest igår møtte jeg en av de store gangsterene her nede i en feeeeet nyere Panamera og kompisene hans noen Bmwer og Mercer en bare kan drømme om🤬🤬

Ja jeg er forbannet når jeg vet de går og dasser og tjener penger på å være slemme og salg av narkotika og annet drit.

Og uansett om de anmeldes osv ,slipper de unna .

Andre må slite ,mens disse bare kan gjøre faenskap og leve på ei rosa sky.

Måtte bare få det ut.😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette med vann inn i bilen ved åpen bakluke. Der er ihvertfall X5 E70 kjempeflott, den guider alt vannet rundt bilen og ut på ende av luka, så det drypper ned akkurat helt på hjørnet av luka, når den er maks åpen. Ingenting treffer bilen. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Jeg er nok i overkant kravstor og nøye når det gjelder dette, men jeg er av en soleklar oppfatning av at BMW har skortet betydelig ned på kvaliteten og at forventningene til en BMW burde tilsi at man ikke finner særlig med hardplast i interiøret. 

Se bare på nedre del av dørtrekk og innmaten på en F15 - her er dørlommen i glinsende hardplast som oser billig lang vei, og dette er i mine øyne uakseptabelt på en bil som startet på rundt 800 000kr.

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...