Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos Tesla. Ifølge Musk kan ikke eksisterende lakkanlegg lakkere flere lag med lakk (:blink:), noe de vil ta lærdom av ved sitt nye tyske anlegg hvor bilene vil få tre lag med lakk. Det imponerende er at Tesla vil ta seg ekstra betalt for at kundene i det hele tatt skal få lakk på bilene sine. Imponerende (det var så imponerende at jeg måtte skrive imponerende to (fire) ganger).

https://www.elbil24.no/nyheter/ble-slaktet-for-lakken-na-tar-tesla-grep/72365590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de bilene der 10 norske vintere med salt, steinsprut og fukt så tenker jeg de ser ut... Skal vedde på at Tesla kommer til å være blant merkene med lavest snittalder ved vraking 

Nå et det ikke så mange elbiler som vrakes ennå, men snittalderen for alle vrakede elbiler er 6,4 år...det er ikke så veldig miljøvennlig 😂 Snittet for alle andre biler er 18,1 år

https://www.tv2.no/a/11321742/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Gi de bilene der 10 norske vintere med salt, steinsprut og fukt så tenker jeg de ser ut... Skal vedde på at Tesla kommer til å være blant merkene med lavest snittalder ved vraking 

Nå et det ikke så mange elbiler som vrakes ennå, men snittalderen for alle vrakede elbiler er 6,4 år...det er ikke så veldig miljøvennlig 😂 Snittet for alle andre biler er 18,1 år

https://www.tv2.no/a/11321742/

Dette illustrerer også hvor kort tid elektriske biler har vært på markedet. Den tekniske utviklingen har gått utrolig hurtig og de eldste er med få unntak lite interessante i dag. Dette er også noe man bør være oppmerksom på hvis man vurderer å kjøpe en elektrisk bil for det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen stopper.

Her i Danmark er det nå sjelden at man ser biler som er eldre enn 10 år gamle og praktisk talt aldri dieselbiler. Disse får etter 5-6 år en relativt stor ekstra miljøavgift som gjør bilene uøkonomiske å kjøre med mindre man kjører minst 35-40000 Km årlig. Bensinbilene får ikke en like stor ekstra miljøavgift, men høye vedlikeholdskostnader gjør at mange allikevel bytter ut bilen med en ny (ofte leaset).     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Dette illustrerer også hvor kort tid elektriske biler har vært på markedet. Den tekniske utviklingen har gått utrolig hurtig og de eldste er med få unntak lite interessante i dag. Dette er også noe man bør være oppmerksom på hvis man vurderer å kjøpe en elektrisk bil for det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen stopper.

Her i Danmark er det nå sjelden at man ser biler som er eldre enn 10 år gamle og praktisk talt aldri dieselbiler. Disse får etter 5-6 år en relativt stor ekstra miljøavgift som gjør bilene uøkonomiske å kjøre med mindre man kjører minst 35-40000 Km årlig. Bensinbilene får ikke en like stor ekstra miljøavgift, men høye vedlikeholdskostnader gjør at mange allikevel bytter ut bilen med en ny (ofte leaset).     

Tja, har vel ikke vært veldig mye utvikling på batterisiden de siste sju åra. Samme teknologi, bare man klarer å pakke litt bedre. Opprinnelig teslaen kom med 85kwt, nå klarer de 100.
 

med andre ord, ikke forvent å se store fremskritt hvis ikke helt ny batteriteknologi finnes opp, type faststoff. Bare se på mobiler, etter at lipo kom for 20 år siden har det vært lite utvikling som har tatt store steg. Man har bare klart å pakke litt bedre, og nå begynner man å nærme seg toppen.

en elmotor er ganske enkel å lage, så der er det lite å hente. Man kan hente noe på batteristyring, men lite der også.

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo hele mindset’et til Tesla som bilprodusent som er problemet. Det er i software det er lett å tjene penger. Stue inn 50 ingeniører og utviklere inn på et lite kott med en kaffemaskin, så kan alt mulig kult skje og det raskt og billig. I andre enden av skalaen har du Tyskerne som er stolt av tradisjonsrikt håndtverk og fingerspitzgefühl i alle ledd. Det går utover kvaliteten på håndverket når Tesla selv ikke vet hvordan man skal bygge bil. Noe jeg mener amerikanerne egentlig aldri har fått til særlig bra.

Jeg ser det selv i min jobb. Vi trikser og sjonglerer med software, programmerer og styrer store fabrikker og produksjoner. Kontrollere, servere og virtuelle miljøer. Så fort det skal  skje noe mekanisk eller elektrisk, eller noe feiler, så står utrolig mange og klør seg i hodet. Så er det alltid «gamlekara» som har jobba i produksjoner som teknikere, mekanikere eller elektrikere i 50 år som må komme på banen og redde dagen.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Tja, har vel ikke vært veldig mye utvikling på batterisiden de siste sju åra. Samme teknologi, bare man klarer å pakke litt bedre. Opprinnelig teslaen kom med 85kwt, nå klarer de 100.

Dette er en temmelig grov forenkling. Batteriene har blitt veldig mye bedre i løpet av de siste 8 årene f.eks Tesla Model S har vært på markedet. Viktigst er varmgang og restriksjoner på effekten, men også mindre følsomhet for relativ temperatur (varm/kald) er et stort fremskritt. Ladehastighet er også helt avgjørende - ikke bare når det gjelder selve ladehastigheten, men også hvordan man kan lade hurtig og dermed oppnå en signifikant hurtigere reise/tur over f.eks 1000 Km. Måten bilen styrer/kontrollerer batteriet har blitt veldig mye bedre. Hastigheten som tilbys ved ladestasjonene har selvfølgelig også blitt veldig mye bedre - ikke bare Tesla's Superchargere, men også f.eks Ionity (for de elektriske bilene som kan ta slike hastigheter). Det beste ved det hele er at det stadig er muligheter for massive forbedringer uten at selve hardwaren endres. Software er nøkkelen og dette skiller i den grad elektriske biler fra tradisjonelle biler... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her som har greie på mye, også batterier og elmotorer ser det ut til i det siste. Jeg har en elsykkel som blir brukt litt sånn random siden det er vinter her enda og har lest at batterier ikke har så godt av å bli lagret fulladet, hvis man skal lete etter imperfections.
Stemmer det eller kan jeg bare drite i det når det er snakk om noen dager uten bruk innimellom? Og, hvis det stemmer så bør det vel i mye høyere grad gjelde elbiler med myye større batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FredrikE24 skrev:

Det går utover kvaliteten på håndverket når Tesla selv ikke vet hvordan man skal bygge bil. Noe jeg mener amerikanerne egentlig aldri har fått til særlig bra.

Er ikke dette litt historieløst å hevde da? Jeg mener nå iallfall at det å kunne bygge bil dreier seg om vesentlig mer enn bare kvalitet. Ser man litt stort på det så er det jo nettopp amerikanerene som har gitt oss bilen slik vi kjenner den i dag, de står også bak fenomenet masse bilisme. Amerikanerene dominerte bilindustrien fra tidlig 1900 tallet til godt ut på 60 tallet. Dette gjorde de i form av masseproduksjon, enkelt vedlikehold, innovativ teknologi, design og stadig utvikling av nye biltyper (Coupe, stasjonsvogn, SUV, kabriolet osv). Noe gikk veldig galt på 70 tallet, og det banet vei for tyskerens og deres spitzgefühl. Man kan vel si at fra og med 70 tallet så var det tyskerenes tur til å forme bilindustrien...og det har dem gjort på en glimrende måte. 

Det jeg ikke klarer å høre på er alle disse Tesla trolla som løper rundt å sammenlikner Elon Musk med Henry Ford osv...Tesla er Bilen 2.0. For noe reinspikka sprøyt, det eneste Tesla har funnet ut er å ta ett veldig stort (og tungt) batteri og plassere dette i en vanlig sedan. Dette hadde BMW prototyper på alt i 70 årene. Henry Ford er bilismens far fordi han kom med ett produkt som kunne masseproduseres. Det førte til at bilene kunne selges veldig mye billigere slik at middelklassen og arbeiderne kunne kjøpe seg en bil. Han kom med ett enkelt produkt som kunne være alt fra Coupe til pickup, og den kunne selges over hele verden. Tesla klanen vil hevde Elon Musk var den første til å masseprodusere elektriske biler...vel det er kanskje det eneste som stemmer i sammenlikningen med Henry Ford. Men så vil man kanskje mene at med Model 3 så er også en fullgod elektrisk bil gjort tilgjengelig for massene? I Norge ja...men i resten av verden så koster en Model 3 fortsatt dobbelt så mye som en Toyota Corolla. Corollaen er er verdens mest solgte bil i dag, slik T-Forden var for hundre år siden. Og hva var det disse to bilene har til felles selv etter hundre år med utvikling? Jo fossilmotoren! Henry Ford tjente penger på å masseprodusere denne nye oppfinnelsen man kalte automobilen...man kan vel ikke akkurat si det samme om Elon Musk og hans Tesla imperium 😂 Jeg ser heller Elon Musk som en litt mer vellykket utgave av Preston T. Tucker eller John DeLorean. Bilindustrien skal ha noen klovner 😉
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gi de bilene der 10 norske vintere med salt, steinsprut og fukt så tenker jeg de ser ut... Skal vedde på at Tesla kommer til å være blant merkene med lavest snittalder ved vraking 

Nå et det ikke så mange elbiler som vrakes ennå, men snittalderen for alle vrakede elbiler er 6,4 år...det er ikke så veldig miljøvennlig 😂 Snittet for alle andre biler er 18,1 år

https://www.tv2.no/a/11321742/

 

Jeg er selv veldig spent på hvordan spesielt Tesla ser ut etter 10 år på norske veier. Jeg har ikke så stor trua, men håper de klarer seg bedre enn MB W210 mtp på rust🙂 

Angående vrakestatstikken for elbiler: Det var vel kun 630 (av ca 200 000?) elektriske biler som ble vraket så det er vel en viss sannsynlighet for at biler som har kollidert og derfor blir vraka påvirker denne statistikken. Tror i hvertfall man skal være forsiktig med å tolke den statistikken til å bety noe den ene eller andre veien i forhold til levetid på dagens elbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke klarer å høre på er alle disse Tesla trolla som løper rundt å sammenlikner Elon Musk med Henry Ford osv...Tesla er Bilen 2.0. For noe reinspikka sprøyt, det eneste Tesla har funnet ut er å ta ett veldig stort (og tungt) batteri og plassere dette i en vanlig sedan.

Dette er også en grov forenkling, men jeg er enig i at Tesla ikke er Bilen 2.0 (og her tenker vi vel på alle Tesla modellene). Tesla's store triumf er bilens management system av batteriet og hvordan motorene virker sammen med batteriet. Ingen andre har så langt klart å finne en like effektiv balanse mellom effekt og forbruk (heller ikke Porsche).

I denne sammenhengen er det også viktig å poengtere at Tesla hadde det grunnleggende på plass allerede i 2012 da Tesla Model S kom på markedet, altså flere år før noen andre. Dagens management system er en viderutvikling og langt mer effektivt.

En annen stor triumf for Tesla er selvfølgelig nettverket av Superchargere. Tesla så nødvendigheten av dette før noen andre og dette nettverket er uten tvil et mesterstykke i strategisk planlegging. Det er også måten bilene trådløst kommuniserer med Tesla sentralt og bl.a gjennomfører kontinuerlige oppgraderinger av operativsystemet med tilhørende funksjoner.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, laffe skrev:

 

Jeg er selv veldig spent på hvordan spesielt Tesla ser ut etter 10 år på norske veier. Jeg har ikke så stor trua, men håper de klarer seg bedre enn MB W210 mtp på rust🙂 

Angående vrakestatstikken for elbiler: Det var vel kun 630 (av ca 200 000?) elektriske biler som ble vraket så det er vel en viss sannsynlighet for at biler som har kollidert og derfor blir vraka påvirker denne statistikken. Tror i hvertfall man skal være forsiktig med å tolke den statistikken til å bety noe den ene eller andre veien i forhold til levetid på dagens elbiler. 

At de ruster like fælt som en w210 skal mye til da S og X modellene er for det meste laget av aluminium, modell 3 av en mix av stål og aluminium for å få ned prisen.  Men den som har sett hva salt kan gjøre med aluminiumsdeler over noen år vet hva som kommer..

Her i byga er det 5 stk Tesla som av og til er oppe på bukken min, den eldste er en 6 år gammel S. Etter den første eu kontrollen (4 år, 90000km) fikk den omsider etter et par måneder stående ved Tesla nye opphengsarmer foran på garantien. Nå på den siste eu ble det ett lass med nye bærestag i bakstilling og stabstag som jeg skiftet og kunden måtte dekke selv.

Det er også to X modeller, de har ikke rammlet istykker enda men spiste bakdekkene fortere på innsiden enn noe annet. Eierne møtte liten velvilje fra Tesla, når de endelig fikk kontakt med de var de nye dekkene godt slitt.. Da fikk jeg jobben med å rette opp hjulene, noe som ikke er gjort like kjapt som på en BMW. Først må bilen opp på en 2 søylet løftebukk for å fjerne et par-tre kvadratmeter med plastplater som dekker understellet. Platene er festet med ett utall 6mm skruer som går i klipsmuttrer, etter bare 1-2 vintrer var mange av de fastrustet og ble ødelagte. Så må bilen over på hjulstillingsbukken. Selve justeringen av hjulvinkler er som på en E60, bare litt værre å komme til. Så må bilen igjen over på 2 søyleren for å få festet platene. Hjulstillingskontroll på en Tesla er en jobb som tar over dobbelt så lang tid som på en normal bil, fastpris anbefales ikke for verkstedet sin del...

Modell 3 har jeg løftet opp en gang. Den var ny på september, nå i februar var lakken på dørstokkene nesten like slitt som på min 11 år gamle E60. Så ja, det blir spennende å se om en 10 års tid 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kvasi skrev:

Flere her som har greie på mye, også batterier og elmotorer ser det ut til i det siste. Jeg har en elsykkel som blir brukt litt sånn random siden det er vinter her enda og har lest at batterier ikke har så godt av å bli lagret fulladet, hvis man skal lete etter imperfections.
Stemmer det eller kan jeg bare drite i det når det er snakk om noen dager uten bruk innimellom? Og, hvis det stemmer så bør det vel i mye høyere grad gjelde elbiler med myye større batterier?

Et lithium-batteri lever ikke godt med mange ladesykluser. Ei heller med oppladning noe særlig over 80-85%. Se bare på laptop-batteriet ditt. Lader du det 100% og kjører det ned til 0% så du såvidt klarer å plugge i ladern før den slukker, så vil det ikke ta mange slike sykluser før batteriet har tatt skade av det. Så lagring av slike batterier gjøres best på noe midt i mellom. Selv har jeg installert software på mine arbeidsPCer som sørger for at lading normalt begrenses til 80%. Den eldste maskinen er tre år gammel, og har fremdeles 11 timers batteritid. Ny rekord for min del. Som regel bruker det å være nedpå et par timer maks etter tre år.

Ser det også i softwaren på ELbilene. Det ligger funksjonalitet der som anbefaler å lade opp til 80-90% og ikke helt opp. Videre bør man ikke kjøre det noe særlig mindre enn 20%. Videre kan man gønne på med mer effekt i området 20%-80% inntil ladespenningen peaker og strømmen begrenses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er ikke dette litt historieløst å hevde da? Jeg mener nå iallfall at det å kunne bygge bil dreier seg om vesentlig mer enn bare kvalitet.

Det er det muligens. Men når jeg sammenligner Tesla med andre europeiske merker så tenker jeg ganske fort på hvor grove enkelte ting på amerikanske biler er laget. Alt fra dørlås-mekanismer, vindusheiser og understell. Det er tungt og det er stort. Ting slites fort ut. Europeiske bilprodusenter har fra 60-70-tallet bygget biler lett og enkelt, hvor det er gjort beregninger på hvor mye materiale som skal brukes for at det skal holde bilens levetid og det konstrueres kompakt. Av de mange amerikanske bilene jeg har skrudd på, så sitter jeg med inntrykket av at mentaliteten er der at dersom man bygger dette stort og grovt nok så varer det lenge nok.
 

Av alle disse amerikanske bilene jeg har skrudd på, så blir jeg ikke så imponert. Det er typisk mekaniske ting som hengsler og de type ting som er totalt utslitt etter 10 år. Mens en europeisk kan være 40-årene gammel før man må bytte ut en plasthylse i en dørstopper fordi den begynner å bli litt slapp i fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 Amerikanerne har vel alltid bygget tungt og solid (bare se på f.eks eldre amerikanske biler). Det nye er at det ikke lenger nødvendigvis er solid. Vi skal forøvrig lære å tenke litt annerledes når det gjelder biler. De vil i praksis bygges til å holde en bestemt tid pga. ulike miljøkrav og f.eks resirkulering. Sagt på en annen måte vil de få en holdbarhetstid som f.eks melk. At man kan ha en bil i 20 år vil høre fortiden til. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...