Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Fredrik said:

@Fredrik 90 Utfordringen med M70B50 V12 motoren og trolig hvorfor akkurat denne modellen aldri ble ordentlig populær på bruktmarkedet er at den har dobbelt av alt eksternt rundt selve motoren (les: dobbelt så dyr å drifte). M70B50 motoren er essensielt to M20B25 rekkeseksere som er sveiset sammen.

Ellers er jeg helt enig med deg og det er liten tvil om at en E32 selv med M30B35 motoren er en fantastisk konstruksjon. Den kom forøvrig også med M60 V8 motoren og dette er nok den beste i rekken av motorer selv om det å ha en V12 motor alltid er spesielt.

De firkantede eksosrørene fantes forøvrig kun på E32 750iL, som noe helt spesielt for den modellen. Jeg ville ha valgt en standard 750i og kanskje sett på om en tilpasning av eksosanlegget fra 750iL er mulig.

Det var forøvrig på denne tiden at BMW holdt på med temmelig eksotiske prosjekter (les: alt var mulig). De utviklet bl.a en V16 prototype på 6,7 liter kalt "Goldfisch" etter sjefkonstruktøren Adolf Fischer som uten overlading utviklet 414 HK og 625 Nm, noe som var temmelig imponerende på slutten av 80-tallet da selv 300 HK og rundt 450 Nm var state of the art.

Er du sikker på at kun 750iL kom med firkantede eksosrør? Både kort og lang E32 750 har samme delenummer på bakpotten og den ene korte 750en jeg har kjørt hadde firkantede. Det kan selvsagt være ettermontert.

 

For øvrig synes jeg personlig at at ryktet til M70 er litt ufortjent. Motoren er ganske enkel å skru på, selv om det tar litt tid. Utfordringen i dag er kanskje manglende kunnskap til disse motorene blant mekanikere o.a. dersom man skal sette det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iittala skrev:

Er du sikker på at kun 750iL kom med firkantede eksosrør?

Nei, det kan være at jeg blander med at kun 750i/L hadde firkantede eksosrør og de andre E32 modellene hadde runde eksosrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat beskjed om at skole og barnehage er stengt mandag.

barnehagen har redusert åpningstid resten av uken. Halv ni til halv fire, med beskjed fra bydelen om at arbeidsgiver bare må tilpasse seg.

kjempe enkelt når kona jobber i Ahus og må på jobb, og jeg er konsulent som fakturerer timer, og firmaet (jeg er medeier) vil gå på betydelig tap for de timene man ikke får fakturert.

Av og til skulle jeg ønske at jeg jobbet i kommune/offentlig hvor man ikke behøver å tenke på økonomi og leveranser.

 

jævlig frustrerende, dritt hele korona greiene.

 

Obs feil info, halv ni ikke halv åtte

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værst i Oslo og viken, ihvertfall det media vil at vi skal tro. Og alt av nyheter dreier seg jo om hva som skjer det og hva som blir styrt derfra. 

Har nå levd hele corona greiene til nå uten en eneste endring i hverdagen for min del :) jobber i byggebransjen og flere med meg lever som normalt. Det høres jo ut som alt raser sammen, men realiteten er at det er 1 % ish som har "smitte". Synd med de restriksjonene for dere som lever i sentrale østland.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Evopower skrev:

Det er værst i Oslo og viken, ihvertfall det media vil at vi skal tro. Og alt av nyheter dreier seg jo om hva som skjer det og hva som blir styrt derfra. 

Har nå levd hele corona greiene til nå uten en eneste endring i hverdagen for min del :) jobber i byggebransjen og flere med meg lever som normalt. Det høres jo ut som alt raser sammen, men realiteten er at det er 1 % ish som har "smitte". Synd med de restriksjonene for dere som lever i sentrale østland.

 

Jeg har sittet på hjemmekontor siden 15. mars 2020, ungene har mistet treningen sin, jeg mistet treningen jeg hadde med gutta.

Har egentlig hatt livet på pause et år nå, siden man jobber hjemmefra, blir det lite mulighet for å ta en øl med kolleger.

så for meg er livet skikkelig dritt for tiden, og merker at jeg sliter hardt mentalt for tiden, med de nedstengningene som kom nå ble det ikke akkurat bedre.

får trøste meg med at det kunne vært ennå værre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid tenkt at jeg en dag kan/skal fortelle ungene at «når dere var små var det en meget spesiell tid. Korona...». Må si at det i senere tid har slått meg om hvorvidt jeg blir nødt til å reformulere til «Før dere var født kunne vi... Etter Korona kom ble alt derimot endret og vi kan ikke lenger...».

Neida. Det snur selvsagt. Samling i bånn alle sammen.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corona epidemien går sin gang med ulike mutasjoner som vi ikke vet følgene av før etter noe tid. Alt handler derfor om å begrense smitten slik at ikke sykehusene blir overbelastet. Utfordringen er at smitten kan akselerere eksponensielt hvis man ikke innfører ulike tiltak som begrenser kontakten mellom folk. Kommer man bakpå med dette kan sykehusene bli overbelastet med katastrofale følger for spesielt eldre og folk med kroniske sykdommer, men også folk i alle aldre uten underliggende sykdommer.

Her i Danmark har det meste vært lukket ned siden 19 desember og vil være lukket ned frem tom tidligst 7 februar, men sannsynligvis i lenger tid enn dette. Matbutikker, apoteker og optikere holder åpent, men med restriksjoner. Det må heller ikke være samlet mer enn 5 personer av gangen og fortrinnsvis kun nær familie (små barn er unntatt f.eks i parker og barnehager, men det anbefales å holde barna hjemme). Det er også lovpliktig å bære maske i butikker og på offentlige steder.

Så langt har ikke smitten gått ned, men den holder seg nogenlunde stabil. Det som er mindre bra er at den engelske mutasjonen langsomt, men sikkert overtar og dette betyr at den smitter mer enn den opprinnelige corona varianten. Statsministeren påpeker derfor at vi sannsynligvis har det værste foran oss og at alt nå handler om å kjøpe oss tid (altså opprettholde de strenge tiltakene som begrenser kontakten mellom oss) frem til vaksinen(e) blir rullet ut i et større omfang. Hvorvidt dette er nok vet faktisk ingen så vi får vente å se hva som skjer, men igjen - alt handler egentlig om å hindre at sykehusene blir overbelastet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er glad guttungen på 2 år foreløpig ikke lider mye nød av dette. Selv om vi bor i Viken har vi sluppet billig unna her nede i Halden. Dette til tross for at vi har mye svenske arbeidere her i byen, spesielt i bygg og anlegg der jeg arbeider. 

Vi har levd stort sett som normalt minus mindre sosial kontakt naturligvis, men vi har kjernefamilien og venner i samme barnehagekohort. Så i kombinasjon med lite smitte har dette gått ok. 

Når det er sagt begynner jeg nå å bli grådig lei media sin skremsel. Neida, jeg har ikke tinnfoliehatt og tror på qAnon - men jeg syns de største avisene ( les VG og Dagbladet ) fokuserer alt for mye på skremselsartikler for å få klikk. Det er noen overskrifter som helt meningsløst skaper unødvendig uro i befolkningen.

 

La oss ikke glemme at dette viruset på ingen måte er svartedauen, dødeligheten er lav og det er en liten prosentandel av befolkningen vi kjører lockdown for å beskytte. Det skal vi selvsagt gjøre av solidaritet. Mén regjeringen må passe på og ikke vingle for mye frem og tilbake, for nå begynner snart folk å gi faen fordi man blir dritt lei.

Jeg har to bestemødre, hvor begge to ønsker besøk av barnebarn og oldebarn. Dette er eldre mennesker som ikke vil sitte alene, og mitt inntrykk er at de hadde hatt det værre av ensomhet enn å dø av Covid19. Men faktum er jo at de kan dø av andre årsaker i isolasjon, og da dø ensom. Mange er nok uenige med meg, men begge er oppegående og ønsker ikke å være ensomme. Så jeg har hittil tatt den risikoen og lever greit med det, det er dems valg. Har selvsagt ikke besøkt de hvis vi ikke er friske, men hittil har det ikke værte noe problem.

 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, flobben skrev:

Jeg har sittet på hjemmekontor siden 15. mars 2020, ungene har mistet treningen sin, jeg mistet treningen jeg hadde med gutta.

Har egentlig hatt livet på pause et år nå, siden man jobber hjemmefra, blir det lite mulighet for å ta en øl med kolleger.

så for meg er livet skikkelig dritt for tiden, og merker at jeg sliter hardt mentalt for tiden, med de nedstengningene som kom nå ble det ikke akkurat bedre.

får trøste meg med at det kunne vært ennå værre. 

Slik er det nok mange som opplever det også. 

Ikke for å tråkke på noen tær, men jeg synes det er underlig at man kan ha det vondt i en slik tid. Dette går over, det kommer an på hvor lenge politikerne skal holde på med dette. Men det blir normalt igjen.

Helt sykt å se hvor mange som har hjemmekontor. Det viser jo hvor få som faktisk lager noe og hvor mange som heller har det veldig bedagelig på jobb (smart valg da man utdannet seg) 

Men, dere har da en jobb tross alt. Tenk på alle andre bedrifter som legges ned nå. Jeg kan ikke ha hjemmekontor, kunden får ikke bygget huset sitt over at jeg er hjemme. Men jeg har likevel en jobb som er veldig fri og avstandsbasert heldigvis. Forstår jo de på kontor som sitter oppihverandre. Kontorceller er jo historie og åpent landskap er jo det alle skal ha, noe jeg alltid har vært imot. 

Uff ja, man får ikke tatt seg en øl 😂 det viser i-landet vi bor i og hvor godt vi har det. Eller hvor godt vant vi er. 

Ingen trening nei, so what? Motorsport som jeg driver med er også lagt ned pga corona. Samme som fotballen for de som driver med det. Jeg tar det knusende med ro, det er ikke noe savn. Mer tid å pusle med bilen. 

Hverdagen min består i jobb, hjem, deretter skru litt og se på tv. Ny dag. Besøker veldig skjeldent folk, slik ble jeg for noen år siden og har trivdes med det siden. Jeg kan ikke sist jeg besøkte noen av egen vilje. Familiemiddager liker jeg heller ikke, har lite slekt rundt her også. Så det blir det besøket til jul og bursdag 😂 Sosiale sammenhenger hater jeg. Er aldri ute på noe enten byliv, konserter eller andre sammenkomster. Det andre sosiale er motorsport i klubben her, men det er ikke et savn om jeg må stå over 2-3 år. Nei, livet mitt er en corona hverdag egentlig, og sånn sett midt i blinken 😀 Jeg synes synd på de som må ha sosial sammenkost og være aktive, de må slite etterhvert. Samtidig godter jeg meg over de som har det vondt basert på at de mister alle godene vi har i dette luksus samfunnet. Det er jo bare for en stund. Og mange er bortskjemte (ikke alle). men de som syter mest i denne tiden har en fellesnevner og det er de såkalt vellykkede og trente friske og sosialt gode mennesker. 

Sleng beina på bordet og wait it out. Så går alt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT; dobbeltpost av noe slag. 

Jeg har heller ikke vært "plaget" av å ha måtte ha hjemmekontor. Vi kan ikke utføre vårt arbeid hjemmefra, vårt arbeid og levebrød er HJEMME hos folk. Og hittil har det gått meget fint, folk er flinke til å holde en viss avstand og ta forhåndsregler. 

Så får vår del går ting som normalt med litt tilpasninger. F.eks må jeg nå utføre befaringer uten å kunne ta folk i hånda, det er faktisk min største utfordring hittil tror jeg. Det må jeg si jeg savner, noe så enkelt som å kunne hilse ordentlig på kunder ved oppmøte. 2020 blir et rekordår for vår del, så det er helt klart et sprik mellom de ulike bransjene. Noen ligger for døden, mens andre går like godt - om ikke bedre enn før. 

Nå kommer snart våren og massevaksinasjon, det blir fint. Hvorvidt jeg skal ta denne vaksinen har jeg ikke bestemt meg for enda, det får jeg ta en vurdering av når muligheten kommer.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med mutasjoner er noe som vil holde på så lenge de som styrer dette ønsker det. Viruset var på vei ned og vaksinene på vei ut. Plutselig kommer det mutasjoner liksom? Og hvorfor er det kun smitte på gamlehjem, hvor beboerne er mye alene fra før og helsepersonellet er mer nøye enn noen andre med hygiene før og etter en vakt. Nei, noe skurrer og jeg tror ikke på media sin versjon av det. Jeg tror det har startet som et virus i en langt mindre farlig grad (som en influensa) men at noen driver å melker dette gjennom å skape frykt. Husk frykt er den måter verdensledende styrer folkemasser på. Det har det vært siden 9/11. Da var det frykt fra en antatt gjeng med våpen som bodde i huler. Og lederen ble aldri visualt bevist at ble tatt. Han ble bare tatt sa de. Og slik er det videre. Nå er det pandemier som skal være frykten. Ikke lenge siden var det frykten for terror. Lurer på hva neste ting blir. Men én ting er sikkert, det vil alltid være en ting. Det tjener visse personer økonomisk. Hva de økonomiske motivene er bak corona pandemien klarer jeg ikke helt å se. Annet enn at verdensledende har aksjer eller eier store vaksineprodusenter, som nå går ganske godt om dagen. Eller at de ønske r å bryte ned flere folkeslag for å deretter sette inn neste støt. Jeg er heller ikke qanon med vikinghorn, og er åpen for all typer politikk. Men det er noe med tallene og styrken av coronaen som ikke adder opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower OK... og hva tror du evt. er motivet for å innføre strenge restriksjoner i stort sett hele verden der myndighetene har tillit nok i befolkningen til å gjøre dette? Jeg nevner tillit til myndighetene for dette er ikke en selvfølge i store deler av verden. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...