Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

EL biler i trafikken idag kontra raske bensinbiler før i trafikken .

Jeg må nesten flire litt 😊😊

Var jo på en langtur nå på tirsdag og måtte le litt for meg selv .

Man ligger i firefelten og den ene el bilen skyter fart og sniker seg rundt der det er ledig for å så akselerere som en rakett avgårde .

Dette får meg til å tenke på når jeg var i tenårene på slutten av 80 tallet .

Da reiste vi på tur ,meg og foreldrene mine i en Opel ascona ,og ingenting var som den ifølge pappa.

Og rett som det var da vi lå i 90 km (Pedalen var låst i 90 på E18)😊,så kom der en og annen Bmw og Merce og skudde denne Asconaen i ræva ,og vips så var den borte .Far min skrek og kjeftet som en gal mens mamma satt med nervøst sammenbrudd på siden .

Disse jævla nymotens pamper av noen pikk Bmw og Merce eiere skulle hatt juling ,dette hørte jeg ofte 😅

Og man ser jo idag ,IKKE at jeg bryr meg at El bilførere de er ikke redde for å gjøre det samme liksom,og hadde nok gjort det samme selv .

Fordelen med disse er at de reagerer på sekundet kontra en S klasse eller e30 325 gjorde på den tiden .

Egentlig veldig glad min far ikke er i trafikken idag .

Så igrunn så er mye likt i trafikk som det var tidligere ,ikke minst noen helt andre veier som faktisk gjør det tryggere å kanskje være litt mer kvassere på pedal enn det var før.

Morro å se litt sånn likheter på før og nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Hehe... jeg var jo på den tiden en av disse pikk BMW/Merce/Porsche eierne, men jeg var ikke blandt de værste i trafikken. En viktig årsak til dette var at jeg etterhvert hadde fått mye erfaring fra å kjøre på kontinentet. Det var derfor ikke i den grad nødvendig for meg å rase fra meg i Norge. Det ga liksom ikke mening med den type veier og trafikkbilde vi hadde i Norge. Erfaringene fra kontinentet gjorde at jeg hadde respekt for hvor farlig det kunne være. Det mange ikke tenker på er at andre sjåfører i trafikken ikke forventer at det kommer biler i høy fart og har en aggressiv kjørestil. Man vet derfor ikke hvordan de kommer til å reagere og dette er farlig selv om du føler at du har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik skrev:

@sveigis Hehe... jeg var jo på den tiden en av disse pikk BMW/Merce/Porsche eierne, men jeg var ikke blandt de værste i trafikken. En viktig årsak til dette var at jeg etterhvert hadde fått mye erfaring fra å kjøre på kontinentet. Det var derfor ikke i den grad nødvendig for meg å rase fra meg i Norge. Det ga liksom ikke mening med den type veier og trafikkbilde vi hadde i Norge. Erfaringene fra kontinentet gjorde at jeg hadde respekt for hvor farlig det kunne være. Det mange ikke tenker på er at andre sjåfører i trafikken ikke forventer at det kommer biler i høy fart og har en aggressiv kjørestil. Man vet derfor ikke hvordan de kommer til å reagere og dette er farlig selv om du føler at du har kontroll.

Helt sant det du nevner her i siste setning .

Hehe ja du var det ja 😊

Det å kunne rase fra seg som hverdagsbillist på kontinentet ,gjør nok at man får mer respekt for trafikken ikke minst når man så veistandard i andre land som ja feks Norge hadde da .

Heldigvis har det skjedd mye på disse årene .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, sveigis said:

.Far min skrek og kjeftet som en gal mens mamma satt med nervøst sammenbrudd på siden .

Disse jævla nymotens pamper av noen pikk Bmw og Merce eiere skulle hatt juling ,dette hørte jeg ofte 😅

Tenkte på én ting når jeg leste dette: Tønes med "To Bila"., med Olga og Tudor som skal på handletur til Kvadrat :D hør den gjerne, tenker du får deg en god latter da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og titter litt på "ventilasjonsanlegg" om dagen. Må ha noe som oppfyller TEK17. Er det noen som har erfaring med Bosch sitt vent 2000d?. Jeg har null peiling, men systemet virker til å være veldig enkelt og gunstig på pris. Eller fins det noe annet jeg heller burde titte på. Åpent for det meste, men sikkert noen her inne som har personlig erfaring med det ene og det andre, som stiller seg objektiv. 

https://www.bosch-climate.no/produkter/ventilasjon/bosch-vent-2000-d/oversikt/

 

https://www.youtube.com/watch?v=YvIlO4WG6oA&ab_channel=VarmeshopAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å monterer ventilasjon selv om dagen, endte opp med  flexit balansert ventilasjonsaggregat på loft og røropplegg til ca 2/3 av huset. Har mest troa på det selv, spesielt opp mot støy, og varmegjenvinning når det blir kaldt. blir vell ca 30k for aggregatet, og 10-15k i rør og lydfeller. Får også igjen 10k med Enova der siden det er rehab. Skal man ha f.eks 6-8 slike miniventilatorer på ett halvstort hus så blir jo det penger av det også. Syns også det er mere betryggende med ett aggregat som eventuelt skal repareres enn 6 små. Røropplegget er jo litt dill med, men da er jo det der. 

Har ei leilighet på ca 80m2 som skal leies ut i kjeller, der er jeg derimot i samme bane som deg. Ser på Mitsubishi vl100 på stue, og muligens vl50 på soverom selv. Virker som folk er ganske fornøyde med dem, men mener dem kun kan brukes ned til -10 pga fare for kondens i varmegjenvinneren( er noe papirgreier, ikke keramisk) , her jeg bor er det egentlig sjeldent så "kaldt", men igjen er jo det da man egentlig trenger god ventilasjon for huset sin del. Har sett mye på både bosch, flexit sine bl.a men virker som folk ikke blir helt fornøyde med dem, spesielt opp mot støy. Tror nok det blir å prøve VL100 først, så se det an litt og heller flytte den ut i en av garasjene om det ikke blir noen suksess. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd god erfaring med vl50 og vl100 gjennom tidligere jobb :) Bare å kjøre på! Mye bedre inneklima. Har anbefalt det til venner og han ene var så fornøyd med vl50 på soverommet på hytta at han kjøpte en vl100 for å ha i stua samme plass! Samt at vedkommende skal ha samme til hovedboligen etterhvert. Bare varmt å si om disse. :) Husk at det kun er for å bedre inneklima, ingen varmepumpefunksjon som noen tror. Litt varmetap må en påregne, men er vel mellom 80 og 90% gjenvinning av varmen om jeg husker rett på vl50.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius2002 skrev:

Motor skrev om strømpriser ved hjemmelading kontra diesel. Tenkte det kunne være greit å dele :) Dieselpris i eksempelet er 17,- pr.l. 


744F6B0B-F4FF-40EA-8713-3C871E89BFC2.thumb.jpeg.acd4262d882337307517e69409220850.jpeg

Da er jeg foreløpig godt innafor på i3 som bruker 1,43kWt i snitt. 😁 Men strømpris på 99 øre pluss avgift er vi på 1,7 ink, så passe gunstig nå. Og blir like gunstig når i4 til slutt kommer. Kan besten ikke vente. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, E.C. skrev:

1,85kWt/mil på Model 3. Det inkluderer dog ikke forvarmingen som ofte drar strøm rett ut av veggen som bilen ikke regner under forbruk. De fleste tallene som bilen oppgir bør man legge litt ekstra på.

Jeg er nok enig, men kjører i3en veldig pent, lite skikkelige gasspådrag og fornuftig bremsing, gassing etc. Så det går faktisk an. Men at jeg bør legge på litt er det liten eller ingen tvil om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som fyller diesel når pumpeprisen er 17 kr litern? Jeg klarer å fylle ned på 13 tallet.

Ellers så ser jeg prisdifferenen ved å kjøre elbil stadig blir mindre. Var jo dette vi satt å sa for en 7-8 år siden, når mange nok kjøper disse bilene så blir det langsomt dyrere. Vi kjøpte en elbil i 2014, da var det jo så si gratis å kjøre, eie og parkere. Kosta jo nesten ingenting å ha i tillegg til F10en og E34en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...