Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis de bare kutta ut den massive saltinga så hadde folk lært seg å kjøre på glatta og ha respekt for vinterføre. Men når man bare kan dundre i vei med firehjulstrekk og feste som på en regnvåt sommerdag så mister jo folk fort feelinga med vinterveier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis de bare kutta ut den massive saltinga så hadde folk lært seg å kjøre på glatta og ha respekt for vinterføre. Men når man bare kan dundre i vei med firehjulstrekk og feste som på en regnvåt sommerdag så mister jo folk fort feelinga med vinterveier. 

Det er eksakt min mening også! De som kjører idiot i sommerhalvåret er de samme som kjører idiot i vinterhalvåret når det er salta. Dem tror det er sommerdekkføre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Det er eksakt min mening også! De som kjører idiot i sommerhalvåret er de samme som kjører idiot i vinterhalvåret når det er salta. Dem tror det er sommerdekkføre…

Det finnes flere av oss altså🤔 

Føler jeg er alene om å ha en aktiv kjørestil på landeveien.. Da mesteparten av mine medtrafikanter kjører som det skulle vere snødekte veier både sommer og vinter🙄 

En ting man lærer når man kjører en del i Norge er at man aldri kan få nok effekt😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye med bilen å gjøre også. Hadde en Peugeot partner som lånebil. Når det begynte å skli med den, så var det en helt forferdelig følelse.. Samme med en Caddy Cross. Så kan godt forstå at folk som ikke er så interessert i bilkjøring helst vil unngå å skli overhodet.

Jeg har kjørt hjem fra hyttetur på god norsk vintervei med 80 fartsgrense og flott vær med beskjed fra baksetet om å roe ned farten(jeg kjørte nok i 90-100). Da har man i baksetet vurdert det som for fort uten å kjenne på feedback fra bilen, bare vurdert ut ifra at 90-100 km/t på flott norsk vintervei er for mye... Jeg hadde en liten runde med meg selv i eget hode før jeg bestemte meg for hva jeg skulle respondere med.. Valgte en mellomting. Man trenger ikke kjøre i 50-60 bare fordi det er litt snø!

Jeg tror den største misforståelsen som går, er at svart asfalt er mye tryggere enn vintervei.
Må også si at en kollega som har vært Ford-entusiast i alle år kjøpte en 530xd F11 og er helfrelst særlig på hvordan den oppfører seg på veien, og dette merkes stort på vinterføre ikke nødvendigvis på grunn av X-drive..

BMW E61 må nok være den mest balanserte stasjonsvogna jeg har kjørt noen gang. Med litt krefter lavt i registeret er det en ypperlig sladdebil i motsetning til 520iA E39 som jeg hadde tidligere.
Problemet i byene er at det er så mange biler som skal frem. Begynner én bil å slite med framdriften, så forplanter dette seg kilomtervis bakover på no time. Nullføre er det verste som er.. Nå har det vært stabilt dritkaldt i Oslo-området siste uka. Ingen problem med snøfall og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på nettsiden til et eller annet firma for en stund tilbake, mener på det var et firma som driver med lakkering / oppretting av felg osv. De kunne og tilby ordentlig lakkering av bremsecalipere med original ///M logo men jeg klarer ikke å huske hvem de var. Noen her inne som kjenner igjen den "gode" beskrivelsen eller eventuelt vet om noen som driver med det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste ser på bil som et framkomstmiddel mellom A og B, det er klart man skal ha forståelse for at disse ikke ønsker å teste ut grensene til sine biler og kjøreferdigheter på vinteren. Jeg liker egentlig ikke så mye å kjøre på vinteren selv, ene og alene fordi du aldri eksakt vet hvor mye grep du har. Plutselig er det mye glattere enn man trodde og da sitter man der i grøfta.

Jeg pratet med en fra et karosseriverksted om noe arbeid i "lavsesong" og da sa han at vinteren var egentlig høysesongen, siden det bulkes så mye og folk kjører ut fordi de overvurderer hvor mye grep de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt det prøvde jeg å forklare dama da hun handlet seg en Auda for en del år tilbake at selvom du kommer fortere opp i fart på snø så stopper det ikke noe raskere.. høææø sa hun da 😂

å som folk heller ikke helt skjønner er de som går fra Golf til feks Tesla X ( eller bmw X5 osv ) så veier de bilene litt mer og sklir noe lenger når det først begynner å skubbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan skryte xDrive og Quattro opp i skyene, men det forutsetter såklart at man vet hva man kjører :) Var å gravde en Ioniq 5 ut fra ei grøft i går, utenfor huset, noen som mistet kontrollen og firehjulsdrift var ikke så gøy likevel. Med det sagt er jeg lite imponert over firehjulsdriften der, den hang på brøyteskavelen med framhjulene i lufta og bakhjulene var akkurat i veikanten og hadde grep. Når han rygget var det kun framhjulene som spant, bakhjulene snurrer litt innimellom, men det var tamt. En Outlander som dro han ut til slutt etter vi hadde gravd fri passasje. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest litt statistikk fra svenske forsikringsselskap om temaet. Først ble 4WD ansett som tryggere og resulterte i færre uhell, men med tiden så snudde det til motsatt, nettopp fordi folk ikke merker hvor glatt det er under akselerasjon og dermed ikke beregner nok grep for å bremse/svinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at man får fort ett litt feil bilde av kjøreforholdene når man kjører ut på en vei og bilen akselererer fint bortover. Men så kommer overraskelsen når man trør inn bremsen, det tror alle med firehjulstrekk har følt litt på.

Blir som med piggdekk, statistisk så smeller folk med piggdekk oftere enn folk med piggfri. Det gir en form for falsk trygghet i noen tilfeller. Litt sånn er det for folk med firehjulstrekk også, særlig om man ikke har satt seg særlig inn i bil og bilkjøring (som de fleste andre på veiene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er klart at man får fort ett litt feil bilde av kjøreforholdene når man kjører ut på en vei og bilen akselererer fint bortover. Men så kommer overraskelsen når man trør inn bremsen, det tror alle med firehjulstrekk har følt litt på.

Blir som med piggdekk, statistisk så smeller folk med piggdekk oftere enn folk med piggfri. Det gir en form for falsk trygghet i noen tilfeller. Litt sånn er det for folk med firehjulstrekk også, særlig om man ikke har satt seg særlig inn i bil og bilkjøring (som de fleste andre på veiene)

Litt rart at denne kom på VG nå. Tror noen skal teste deg på glatta til helgen 😂

https://www.vg.no/nyheter/i/8Qj50Q/masse-snoe-i-soer-norge-denne-uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ahj skrev:

Litt rart at denne kom på VG nå. Tror noen skal teste deg på glatta til helgen 😂

https://www.vg.no/nyheter/i/8Qj50Q/masse-snoe-i-soer-norge-denne-uken

Jeg bytter på å kjøre 540d Xdrive og Chevy Camaro med bakhjulstrekk om dagen så dette med "tryggheten" firehjulstrekk gir har jeg førstehånds kunnskap om 😅 Når jeg kommer over i Camaroen etter å ha kjørt G30 så sitter jeg med følelsen av å ikke komme meg av flekken. Hjelper en del med diff sperre, men den er lett i hekken og har 426 hk som vil ut bak så antispinnsystemet (som ikke er særlig bra) jobber på høygir 😂 Men det er likevel gøy å dailydrive en muskelbil vinterstid👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hallgrim86 skrev:

Noen som vet hvordan jeg får alle assists helt av? BMW iX3.

Ved å trykke en gang på DSC knappen får jeg "Traction Mode"

Holder jeg inne får jeg opp "DSC off", men det er ikke helt avslått. Lar meg herje litt, men den er ikke heeeelt av. Jeg mener dette slo systemet helt av på forrige bil, en 225xe.

Kan jeg skru antispinn *helt* av? Hvordan?

 

Ikke helt? Sikker? Må forske litt på det når vi får vår, men alt er bedre enn Traction mode på vanlig i3, selvom den tillater litt artigheter den også. DSC OFF på nyere BMW-er er kanskje av så fremt gassen holdes inn og ikke slippes opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...