Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg ser ironien her, men det handler rett og slett om at i4’n tilbyr noe en daily ///M ikke kan og det er fornuftige utgifter. Så langt i år har jeg brukt 27.200,- på bensin så kommer service avtale på 21.000,- dette utgjør 8000,- pr måned. 4500,- pr måned i bensin om man ikke regner med service avtalen. Nå kommer sommeren og de utgiftene vil øke enda mer, og pga det så vil jeg med tiden svelge en kamel og ha elektrisk hoved bil og en annen gøy M bil til hobby bruk. 

Du er jo inne på mye av de samme tankene som jeg hadde da jeg solgte M3en, og ja bilholdet blir vesentlig billigere med I4 kontra M bil, er jo billigere forsikringer, årsavgift, bompenger også, men jeg savner M3en. Men at M3en er verdt 6-700.000 mer enn I4 M50, sliter jeg med og se. Egentlig sitter jeg igjen med at RS4en var den mest komplette bilen jeg har hatt, og egentlig den eneste bilen jeg angrer på å ha solgt.

Man må til tider svelge noen kameler og skjermplanken venner man seg til fort, men pen er den ikke. Det er lenge siden det begynte å gå feil vei, synes F10/F11 er det fineste dashbordet, der er instrumentene og skjerm under dashbordet, men tyske bilindustri ble enige om at nå skulle skjermene stå fritt og synes MB C-klasse hadde absolutt styggeste og mest feilplasserte skjermen, står jo nesten foran luftdysene. Porsche Panamera er vel det fineste dashbordet om dagen synes jeg, men Taycan er ikke perfekt, med HUD får man ett billig plast deksel over instrumentene og uten HUD ser den skalpert ut... ingen er vel perfekt, så noen kameler må svelges :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man prioriterer forskjellig etter hvordan man bruker bil, for min del så høres det ulogisk ut å kjøpe en bil til 800 000,- for å spare penger. Atpåtil en bil som har noen store kompromisser. Men dette er umulig å bli enige om da vi alle har ulike bruksbehov. 

Jeg er veldig glad for at jeg bor slik til og bruker bil slik at jeg fortsatt kan forsvare å dailydrive en V8er og en tre liters diesel 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Porsche har gjort alt rett med sine nyeste 911 modeller mtp lyd og utseende, men det er et ganske bra prishopp fra tøff bmw til ei tøff porsche

skal du ha billig nyere porsche så mangler den vinge, da er det en pensjonistbil i mine øyne

 

men siste tøffe bmw blir vell g81 tenker jeg, uten at jeg vet om det er noe brukbart å kjøre. Men får g81 samme stygge dashbordet som facelift g20 så utgår den for meg

Men ser man litt videre, utover prisen i innkjøp på Porsche vs BMW, er det en ganske annen ting å drifte førstnevnte!

Deler og alt som hører Porsche til er noe ganske annet enn hva vi er vant til fra BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja man prioriterer forskjellig etter hvordan man bruker bil, for min del så høres det ulogisk ut å kjøpe en bil til 800 000,- for å spare penger. Atpåtil en bil som har noen store kompromisser. Men dette er umulig å bli enige om da vi alle har ulike bruksbehov. 

Jeg er veldig glad for at jeg bor slik til og bruker bil slik at jeg fortsatt kan forsvare å dailydrive en V8er og en tre liters diesel 😅 

Hvilke store kompromisser tenker du på egentlig? For 800’ så opplever jeg at i4 M50 er mye bil for pengene: praktisk, går bra, pent design, god rekkevidde, billig og drifte. For min del solgte jeg M3 for 1,3 mil og kjøpte I4 for 800’ så «sparte»500’. I tillegg sparer jeg rundt 4000 kr/mnd i bensin, forsikring, bompenger +++ og fremdeles har jeg en bil som jeg liker å kjøre og stelle med, så helt ulogisk er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lars S skrev:

Hvilke store kompromisser tenker du på egentlig? For 800’ så opplever jeg at i4 M50 er mye bil for pengene: praktisk, går bra, pent design, god rekkevidde, billig og drifte. For min del solgte jeg M3 for 1,3 mil og kjøpte I4 for 800’ så «sparte»500’. I tillegg sparer jeg rundt 4000 kr/mnd i bensin, forsikring, bompenger +++ og fremdeles har jeg en bil som jeg liker å kjøre og stelle med, så helt ulogisk er det vel ikke?

Nå var det ikke akkurat i4 M50 jeg siktet til, jeg tenkte mer på generell basis. Det er klart når man har en såpass dyr og kompromiss full bil som M3 fra før så stiller ting seg annerledes med en i4 M50. Jeg tenker mer på alle de tusen som jeg så før kjørte bruktbiler til 300 000 kr som nå sklir rund i typ Audi e-tron til 800 000 kr fordi den er så billig å kjøre med. Nå snakker jeg om folk som har mye av samme bruken som meg selv, bor i ett område uten noe særlig bommer og som ikke pendler lange distanser. Det er verdens dyreste sparedusj 😅

Men nå skal jeg ikke pirke mer i folks motiver for å kjøpe dyre elbiler, det er ett særdeles touchy tema har jeg erfart. Vi kjører de bilene vi gjør basert på de behovene og prioriteringene man har/gjør. Det som for meg er for store kompresser er ikke det for andre, så det spiller liten rolle å diskutere det. Var derfor jeg skrev "for min del" i innlegget 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det blir solgt absurd mye dyre elbiler for tiden, men sannheten er vel dessverre at besparelsen i driftsutgifter er såpass brutal nå at det omtrent finansierer mellomlegget, spesielt hvis man kjøper en som bare krever service annethvert år (evt aldri som på Tesla).

Merker jeg blir litt frustrert på endel verkstedkunders vegne som bruker typ 50k i året på å fikse noe gammelt ræl når de fint kunne kjørt rundt i en ny (el)bil for de samme kronene.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars S

God rekkevidde??? 

Kjører man litt gromme hjul klarer den vel knapt 400km på en god sommerdag? 

Har kjørt MYE Taycan Turbo nå siste tiden, rekkevidden er Langt fra reell om man kjører litt aktivt.. Og er det mørkt og det regner blir det jo enda værre.. 

Aldri prøvd elbil på vinter men det må jo vere urtragisk.. 

 

T.d 

I3 har 300km rekkevidde, jeg spør om det erfaringsmessig går og pendle 200km daglig med flat fin veg og rolig kjøring.. Nei får jeg da til svar😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ess, touchy tema er det ikke. Men drivstoffutgifter og forsikring kan i månedlig besparelse betjene et nokså høyt billån eller oppgradere leasing. Så at folk kan forsvare elbiler som er hundretusener høyere i pris er forståelig. En barndomskompis har idag en Volvo V60 hybrid(2 år gammel) og har bestilt en fullspekket Ioniq 5, med utgifter på forsikring og drivstoff så sparer de røfflig 3500,- i måneden. Og så kommer servicer i tillegg. De fikk litt noia når jeg sendte de linken med fullspekket Ioniq og vekt, men barna er 2 og 4, så de satser visst 🤷🏼‍♂️ 3500,- er månedlig barnehageplass, etter to måneder har du en Weber-grill, denne herligheten med null kapital(ikke lurt, men eksempel) over 3 år https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=258410095 eller etter ett år om du setter av har du en ganske fet elsykkel :)  Hvis man velger å se slik på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn skrudd sammen at jeg vil ha mest mulig for pengene når det kommer til ting jeg skal kjøpe. Er opptatt av totalpakka. Jeg kan godt kjøpe en bil til 800 000,- men da skal det ikke være mange kompromissene. Da skal den ha god kvalitet og god komfort (derfor BMW og ikke VAG), lang motorvei rekkevidde (derfor ikke elbil), lavt forbruk(derfor ikke bensin) , lekkert design (derfor fossil BMW), god hengervekt (derfor 5-serie), god innvendig plass (derfor ikke 3-serie), firehjulstrekk og masse annet som skal klaffe. Der er min 540d helt perfekt, de kompromissene jeg har inngått her er litt mindre bagasjeplass (sedan) og fravær av godlyd (diesel). Men alt annet treffer den på for min del. Jeg liker også å finne en bil som er 1,5 år gammel og importere den fra Tyskland eller Sverige…så er fort 250 000,- spart kontra nypris. Kompromisset er er jo at man ikke får gleden av å kjøpe helt ny bil, fordelen er noen kr spart i verditap. Akkurat her kan vel i4 eiere le hele veien til banken om dagen med de prisene disse går for "brukt" 👍

Og det er her vi alle sammen skiller oss fra hverandre, fordi vi alle har forskjellige behov og krav til hva en bil skal oppfylle. Så å bli enige om noe sånt ser jeg på som umulig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste min nyinnkjøpte til ca 800k innfrir på med dine krav er vel lekkert design så du har absolutt et poeng der ja. 

Kommer selvfølgelig mye an på livssituasjon. For min egen del trenger bilen bare være gøy og involverende å kjøre. Alt annet er egentlig irrelevant da jeg ikke har andre å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Lars S

God rekkevidde??? 

Kjører man litt gromme hjul klarer den vel knapt 400km på en god sommerdag? 

Har kjørt MYE Taycan Turbo nå siste tiden, rekkevidden er Langt fra reell om man kjører litt aktivt.. Og er det mørkt og det regner blir det jo enda værre.. 

Aldri prøvd elbil på vinter men det må jo vere urtragisk.. 

 

T.d 

I3 har 300km rekkevidde, jeg spør om det erfaringsmessig går og pendle 200km daglig med flat fin veg og rolig kjøring.. Nei får jeg da til svar😅

Det kommer jo helt an på kjøringen, men jeg har Michelin 255/40-19 på min, og den går 45 - 50 mil. Det er omtrent som da jeg kjørte bensinbil, lader / fyller en gang i uka, tenker ikke noe særlig på rekkevidde til daglig. Kjørt to langturer, Stavanger - Asker, stoppet etter 42 mil, do / matpause og 20 min på lynlader. Synes dette er til å leve med, men svakheten er kanskje størst med utenlandsturer med raske motorveier og dårligere med lynladere, men jeg har ikke hvert lengre enn til Sverige med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del ser nok også på forbruket på kortere turer og tror det er representativt for lengre turer. Det er det ikke, ser det spørres om om igjen på ekstremt dårlig rekkevidde når folket kjører tre km i snitt og forvarmer kupeen før hver tur. 
samme gjelder fossilbiler også, dieselbilen jeg har snitter på godt over litern når den bare rusler til og fra butikken og dieselvarmer benyttes før hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...