Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Kan du utdype dette litt? Såvidt jeg har fått med meg har ID-serien blitt ganske godt mottat. Det har imidlertid vært store software problemer som selvfølgelig ikke har gitt det beste inntrykket, men bilene har blitt priset for spesielt rekkevidde, effektivitet og kjøreegenskaper.

Jeg tenker at det blir litt urettferdig å sammenligne bilene direkte mot Golf og Passat (selv om det umiddelbart er naturlig å gjøre dette). Begge disse modellene var klasseledere i deres segment og derfor forfinet til et temmelig høyt nivå (les: hard konkurranse). ID-serien har foreløpig ikke den samme konkurransen og er derfor bygget til et generelt lavere nivå spesielt når det gjelder interiørkvalitet. Dette vil helt sikkert endre seg med tiden akkurat som det gjorde med Golf og Passat.  

Bilen er flott å kjøre osv, fin drivlinje. Men hvor er det lille ekstra? Helt lik som en ID3 innvendig, ikke noe ekstra som jeg føler gjør den verdt 600k 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Bilen er flott å kjøre osv, fin drivlinje. Men hvor er det lille ekstra? Helt lik som en ID3 innvendig, ikke noe ekstra som jeg føler gjør den verdt 600k 

Det lille ekstra er en subjektiv vurdering. Hvorfor skulle man f.eks betale mer for en Up enn for en Citygo eller Mii, men ganske mange gjorde jo nettopp dette fordi stylingen og VW emblemet var det lille ekstra for dem. Hvis Up objektivt var altfor dyr ville VW ikke ha solgt så mange... så noe riktig må VAG ha gjort.

Jeg tenker at det er den samme saken med ID4. GTX er vel også toppmodellen og som med alle andre bilmerker koster slikt enda litt mer. Markedet regulerer seg selv og mer er det vel egentlig ikke å si om den saken.

Forstå meg rett - 600K for en bil som ID4 høres veldig mye ut så jeg er ganske sikkert helt enig med deg. Poenget er imidlertid at for andre kan bilen ha en fin balanse mellom pris og kvalitet. Ikke alle vil ha f.eks en BMW selv om de har en god økonomi og som andre har vært inne på tidligere i diskusjonen klarte VW å gjøre spesielt Golf sosialt klasseløs. Bilen var like fin enten du var milliardær eller Jørgen Hattemaker. Jeg vet ikke om ID3/4 blir like klasseløse, men jeg tør vedde penger på at ID Buzz blir dette :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt sett er Citroen E-C4 et godt valgt om man vil ha en godt utstyrt bil til en rimelig penge. Minuset er "kun" 136hk og forhjulsdrift. Men tror likevel dette er et bedre valg enn f.eks. MG og litt til. Og ja, rekkevidden er oppgitt til 35 mil, som kanskje er i minste laget som hovedbil. Men likevel et godt alternativ om en ikke er så nøye :) 

905B7C58-250C-4769-8B62-5BD2BB972491.thumb.jpeg.378e282cb2b7d85bd835ce150e9c2f48.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Synes ikke denne sammenligningen er urettferdig i det hele tatt (men bytt ut Passat med Tiguan). Det er VW's egen strategi at ID3 skal ta over for Golf, da er det naturlig å se den som en etterfølger. Jeg ser absolutt ingen grunn til at ikke VW skal kunne bygge disse bilene med de samme kvalitetene som Passat og Golf har hatt når det kommer til opplevd kvalitet og soliditet. I stedet har de tatt snarveier og gått for billige løsninger for å få kostnaden ned og for å få produktene ut i markedet selv med et prematurt operativsystem som sammen med mangel på fysiske knapper har blitt slaktet for sin mangel på brukervennlighet. 

Vel, VAG er langt fra de eneste som går vekk fra fysiske knapper så dette må vi nok bare venne oss til selv om jeg isolert sett er helt enig med deg.

At VAG lanserte spesielt ID3 før operativsystemet for brukerinterfacet var ferdig testet er absolutt kritikkverdig og en uting. Kunder/kjøpere skal ikke agere betatestere med mindre dette er avtalt på forhånd.

Vedr. Golf vs ID3 koker dette etter min mening ned til at VAG ikke gir ved dørene. De ser åpenbart ingen grunn til å bygge ID3 til en standard som Golf før direkte konkurrenter (altså relativt til ID3/4) gjør dette. Kommer man fra en nyere Golf er dette selvfølgelig en nedtur, men vurderer man ID3/4 mot lignende elektriske biler handler det mest om smak og behag. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2022 den 10.31, papertiger skrev:

Stemmestyring er uten tvil nøkkel her, og den har nok blitt bedre siden F-serie BMW, som egentlig ikke engang kan kalles stemmestyring, helt elendig. G20 var vel første BMW der med en skikkelig assistent som lærer. Uten tvil at touch skjermer tar bort fokuset fra veien, å påstå noe annet er tøys. Det er like trafikksikkert som å trykke på en touchskjerm på en mobil. Og ja, det kommer fra en som for litt siden fikk 7500 og 3 prikker i bot for mobilbruk, trillende inn mot et lyskryss for å sjekke Google Maps trafikkforholdene på vei til barnehagen, kun fordi jeg kjipet ut og skulle vente med å oppdatere RTTI i bilen til Black week for å spare noen sotradollars.

 

Å når man først skal satse på stemmestyring, så må man iallfall gidde å bruke pengene som skal til for å ha en språkversjon som støttes e de landene bilene skal selges i.

Jeg er så gammel at jeg synes det er helt meningsløst å snakke til bilen, når det kunne vært en knapp, eller at den lærte seg hva som skulle gjøres.

I tillegg måtte snakke engelsk til bilen gjør det ikke bedre. Jeg er forholdsvis oppegående på engels å har forsøkt BMW dama for å teste. Men synes ikke det flyter veldig bra.. Bare be om en navigasjon til en norsk adresse er ikke så lett, når det ikke har naturlig engelsk uttale... Men det er mulig jeg har blitt for gammel! Gleder meg til knapper blir noe eksklusivt man vil ha i bilen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002Citroën ë-C4 har jeg faktisk testet og jeg liker bilen. Den er langt fra perfekt, men til prisen mener jeg at den er en rimelig fornuftig elektrisk bil. Min datter har forøvrig en alminnelig C4 med en tresylindret motor på 1,2 liter som yter 130 HK kombinert med en 8-trinns automatgearkasse. Dette er også en fin bil til prisen som jeg faktisk kunne tenke meg. 

Umiddelbart virker bilen nesten sportslig iom. at man klart setter seg ned i bilen. Jeg tenker at Citroën muligens har bommet litt på deres marked i denne sammenhengen. Mange godt voksne vil gjerne ha bilen fordi de har hatt flere Citroën modeller tidligere, men kan ikke komme inn/ut av den (jeg er foreløpig ikke en av disse, men jeg har hørt flere historier i denne sammenhengen).

C4 markedsføringen tar jeg ikke altfor alvorlig. Bilen er i likhet med f.eks C4 Cactus egentlig en C3, men Citroën mangler modeller og er derfor litt kreative når det gjelder modellporteføljen. Når dette er nevnt kjører C4 utrolig komfortabelt og som en langt mer påkostet bil - som en Citroën skal gjøre. Dette er etter min mening virkelig imponerende og helt enestående i denne prisklassen. Man kan jo bare tenke seg hvordan den nye C5X kjører, men at den er imponerende komfortabel også i forhold til f.eks BMW 5-serien er jeg ikke i tvil om.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik E-C4 er langt fra perfekt, men til prisen og en bil med litt plass er den faktisk grei. Jeg sier ikke den oser plass, for det er ikke en stor bil, men helt ok i kompaktklassen :) Nye C5X synes jeg var kul på bilder, men det står en langs veien på vei til jobb(forhandlerbil), og jeg synes den faktisk er direkte fæl i virkeligheten. Tror kanskje det er den bilen som har avviket mest bilde vs. virkelighet. Men at det er en god bil tviler jeg ikke på :) Jeg trodde E-C4 var litt mer høyreist, får inntrykket av det iallefall. Men har ikke testet den. Men alt i alt en grei totalpakke med prisen i tankene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at det er en konsensus blandt enkelte om at VAG er litt opphøyet.

Mulig det har vært slik - pr nå syns jeg det er en feilvurdering.

Den tid er forbi, buzz er fin, men utrolig billig innvendig som alt annet derfra i disse dager.

Kvaliteten på VAG har ikke gått rett vei de siste årene, ei heller kundeopplevelsen - hvis man dømmer etter kollegaer med nevnte merke.

Måtte jeg valgt VAG, ville det blitt Skoda.

Men blant melk og brød produsentene, ville jeg heller vurdert en Kia/Huyndai med sin 800v plattform, enn noe VAG produkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002Jeg synes at C5X ser fantastisk ut også i virkeligheten. Det er uten tvil et spesielt design (hva ellers iom at det er en Citroën), men tankene går litt til Porsche 959 forstått på den måten at den modellen egentlig var en 911 på stylter med enkelte modefikasjoner. Hva C5X egentlig er vet jeg ikke, men den ser kul ut og helt annerledes enn andre biler. Designkonseptet er jo ikke så ulikt Volvo V90 Cross Country og A6 Allroad, men på steroider.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, nye Prius. Hva tenker folk?

Personlig så liker jeg den veldig mye. 80-90km range elektrisk og den har 230hk. Men Toyota Norge har gjort det ekstremt tette valget å ikke selge den i Norge selv om den garantert hadde solgt mer enn GR Yaris, GR Supra, GR86 og Mirai til sammen.  

20221116_085810395_iOS.thumb.jpg.a05aed89a4a4702596421bb0fc7e457b.jpg

20221116_085813309_iOS.thumb.jpg.fa89b21aae6c8252e793f6e1181424ad.jpg

20221116_085825766_iOS.thumb.jpg.0b2e44af4116623ef01b1e221b5884d6.jpg

20221116_085818856_iOS.thumb.jpg.fb46e801d3e043d1b9f85327da342878.jpg

20221116_085822552_iOS.thumb.jpg.d770ff5c14b29178839c5020bee42990.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre design og vettug rekkevidde på el enn den aller første de slapp, men det omvender neppe de som allerede har konkludert med at de ikke vil ha Prius fra før av. Hadde sikkert vært en grei oppdatering for de som er ute etter den slags type bil og allerede kjører Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de fineste franske bilene på markedet i dag synes jeg er DS 9 E-tense. Jeg er som sagt stor fan av tradisjonelle lave biler og jeg synes dette er ett bra alternativt som hinter om gammel fransk storhet. Spenstig av dem å hive seg inn i 5-serie klassen, sist gang de forsøkte seg her (med C6) så kom de på trynet ut igjen like fort som de gikk inn i nevnte segment. Dessverre så er dette ett segment som tørker inn, eneste som holder stand her er de tre store tyske premium merkene. Jeg tror nok dessverre blir med denne ene modellen fra DS i det øvre middelklasse segmentet. 

20547F67-9FA9-493E-BFEC-FE9BE9C79D1D.jpeg.113446d5c81665926378ccfb2a7b48a2.jpeg

1 time siden, MagnusAG99 skrev:

Så, nye Prius. Hva tenker folk?

Personlig så liker jeg den veldig mye. 80-90km range elektrisk og den har 230hk. Men Toyota Norge har gjort det ekstremt tette valget å ikke selge den i Norge selv om den garantert hadde solgt mer enn GR Yaris, GR Supra, GR86 og Mirai til sammen.  

Synes dette ser ubetinget bra ut til å være en Prius. Årsaken til at de ikke tar den til Norge er vel at Prius kanskje har utspilt sin rolle nå? Jeg mener når Prius kom så var den banebrytende, var mer eller mindre den eneste "brukbare" hybridbilen som fantes. I dag har man hybrider i alle mulige karosseri fasonger, samme kan etterhvert også sies om elektiske biler. Så man kan spørre seg hva man egentlig skal med en Prius nå til dags? 

Men jeg applauderer at den har en rekkevidde opp mot 100 km, det er først da ladbare hybrider begynner å gi mening. Og det er kanskje det Toyota importøren vil unngå, det er en for stor konkurrent til elbil. De vil helst presse kundene i dette segmentet over i den uberteite BZ4X eller hva den nå heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...