Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Lars89 skrev:

Akkurat det med bremseklosser kunne de kutta ut da det ofte ikke er reelt.

Å ha intervall på disse er jo bare tull da slitasjen kommer veldig an på sjåføren. 

 

På X3M’n er der ikke intervall på, var inne med bilen for å få inn teller på dette i iDrive systemet men det var ikke mulig, bilen varsler ikke om bremse bytte før de er slitt nok. Bilen har kjørt 53 000km nå uten bremse bytte tidligere og enda mye igjen på klosser og skiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon.

Siden jeg ble billøs etter å få en bil i baken og bilen er på fiks mens vi snakker (etter disse meldingene/bildet å dømme) 

Så blir det å ratte litt annet, bl.a mutters i3 og iX.

Ble nesten overrasket over hvor nervøs og «avogpå» i3’n var å kjøre. 
Dette er en 19’ med 20k på telleren.


Elbil har virkelig blitt utrolig mye bedre å kjøre og bl.a gassfølelsen i iX er virkelig nydelig.
Naturlig nok flere hakk over vår egen iX3 mtp adaptiv modus og kjørefølelse.
Så er også varmepanelene i iX i denne kulda, et stort steg opp fra konvensjonell varme!

Er ambivalent ifht rammeløse dører og setene. Setene er det de er, komfortable men med lite support og de er også for korte. Men dessverre ingen valg mtp seter i iX, synd!

De rammeløse vinduene og dørene er tunge, tenker kanskje soft close kan være en løsning?

Slik at det oppleves mer premium. Dette samt 4 hjuls styring og luft hadde vært en ideel løsning tror jeg?

Men utover det, er det stort sett pluss, iDrive 8 syns jeg også fungerer fint.

Kvinnen var særdeles bekymret for det ukonvensjonelle rattet, men opplevde bilen og kjøreopplevelsen som intuitiv og enkel faktisk.

Etter å ha rattet sistnevnte et par dager og snakket mer med gutta på Bilia om G05 45e vs iX. 
Er neste skritt enkelt - for meg, hybrid er ingen opsjon. 
Så får jeg se om jeg kjøper ut vår og brenner løs, eller om vi avventer. 

En dag med renteøkning er ingen dag man tar et valg på, men får se om den havner under treet, eller om den dukker opp senere, iX forsterket inntrykkene fra sist.

Ny bil begynner å bli dyrt, så neste blir som var tenkt å kanskje være en ny iX3 med neue klasse, kan bli for frisk i pris. Hvertfall når man ser hvor heftig nye iX1 blir.

D8EE11F7-2EE7-4492-A867-60CB1D6B679B.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy iX er solide biler og om man klarer seg med 40 så kan en enda gjøre gode kjøp(mye bil for pengene om man sammenligner epler og epler). Vi er alle enig i at 50(M60) er den man helst vil ha, men prisen på disse er drøyt høy i forhold. Jeg tror man vil bli fornøyd med en iX40, så kan folket være skeptisk til utseende. Den kjører som en BMW iallefall. En i familien byttet sin 21’ 530e touring xDrive mot en iX40 og etter et halvt år så angrer de ikke. Rattet forøvrig nevnte 530e i sommer, en kanongod bil, så misforstå meg rett :) Rammeløse vinduer er en vanesak, jeg ble veldig fort vant, men dere som har/hatt i3 eller en BMW coupe tidligere i årenes løp er jo inneforstått hva dette medfører. Ut ifra i3 og i4 så synes jeg de rammeløse vinduene fungerer godt på vinterstid også, en helt annen klasse enn min TM3. At dette gjør bildøren tyngre kan mulig være, men jeg synes tunge dører gir et premium inntrykk, sett at den lukker seg fint uten skrangling og håndtakene kjennes ut deretter. Det var firehjulsstyring på 530e’n og jeg ble ikke komfortabel, selv om det var kult. Er nok en vanesak, tror iX50 har firehjulsstyring, men her må det kilder til. :) 

22E1237A-BA3F-474A-948C-5C509EAD7328.webp.34914c8350abf8f46beeb08e13c049f6.webp

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius2002 said:

@Ron Jeremy iX er solide biler

No offence Marius, men jeg reagerte litt på uttalelsen din - du høres ut som en bilselger hos Bavaria. Du kan ikke komme med slike utsagn om en bil eller modellserie som ikke engang er to år gammel.  Det er altfor tidlig å slå fast hvordan kvaliteten på en så ny bil under garanti er, uavhengig av drivlinje. For å fortjene honnørordet "solid" krever det litt mer enn 15 000km der eventuelle problemer vil bli fikset under garanti uten at folk flest får vite om potensielle problemer eller feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

No offence Marius, men jeg reagerte litt på uttalelsen din - du høres ut som en bilselger hos Bavaria. Du kan ikke komme med slike utsagn om en bil eller modellserie som ikke engang er to år gammel.  Det er altfor tidlig å slå fast hvordan kvaliteten på en så ny bil under garanti er, uavhengig av drivlinje. For å fortjene honnørordet "solid" krever det litt mer enn 15 000km der eventuelle problemer vil bli fikset under garanti uten at folk flest får vite om potensielle problemer eller feil. 

Sannheten er vel at ingen produsenter lager solide bilen lenger. Vi får nok aldri tilbake biler som Mercedes 124 eller BMW E34.

Trist og si det men moderne biler er blitt bruk og kast det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli for kaldt. Gikk ikke fort rundt på starteren i dag😅 helt utrolig hvor fort BMW gløder. Lampa lyser jo i knappe 2 sek før det bare er å vri om. Hadde på en liten time med motor og kupevarmer. Etter ca 33min kjøring så var 75 grader det høyeste jeg fikk på kjølevæske. Blåser heldigvis varmt nok i bilen da.

6ACEE257-811B-440C-8542-EC6F50B5EA1A.jpeg

06DEA539-DD53-47B1-84BB-70792F4A95E4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Sannheten er vel at ingen produsenter lager solide bilen lenger. Vi får nok aldri tilbake biler som Mercedes 124 eller BMW E34.

Trist og si det men moderne biler er blitt bruk og kast det også.

Kommer vel ann på øyet som ser.. mtp. All teknologien som moderne biler har og at det likevel er såpass lite tull sier vel sitt om hvor gode moderne biler er. Ikke minst er det brukt mye alu nå til dags så man slipper brune skjermer og dører etter 5 år.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "slegge og spett" en vil ha så er det klart at en iX, E-Tron eller Tesla ikke slår an :) For all del, det er ikke noe i veien med analoge biler, tvert imot, det er faktisk ganske herlig. Men vi er kommet dit hvor vi lever i en digital hverdag, på godt og vondt. Alt blir digitalisert, man får jo til og med driller med bluetooth og app til peisovn. Utviklingen går videre, noe nyttig og mye unyttig. Med alt dette så vil det være mandagsprodukt, dessverre. Men premiummerkene innen de forskjellige kategoriene, om det er bil, båt, lyspærer eller hva det enn måtte være, viser seg generelt å holde veldig bra :) Jada, BMW sliter med sitt de også, men det gjør nok Porsche, Audi og Mercedes også. Så har vi de andre merkene, noen prøver å være premium og andre ikke, men de har sitt å stri med alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evenol skrev:

Et spørsmål satt litt på spissen; hvis strømprisene forblir høye, hva er poenget med elbil hvis man tenker økonomi? Nå er det vel like billig å kjøre fossil om dagen?

Dette hadde jeg tenkt å spør om selv, vi har for første gang hatt veldig høye priser på strøm 7kr kWh før alt annet, også har vi har bensin priser på 18kr en god stund, til og med ned på 17kr. Lurer selv på det her, om denne utviklingen fortsetter hvor mye forskjell blir det? Man sparer jo uansett mye penger på service på en elektrisk kontra feks vår X3M. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Evenol skrev:

Et spørsmål satt litt på spissen; hvis strømprisene forblir høye, hva er poenget med elbil hvis man tenker økonomi? Nå er det vel like billig å kjøre fossil om dagen?

Totalen tror jeg blir lavere med el enn med fossilt, med da kostnader på strøm, forsikring og service osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Trist og si det men moderne biler er blitt bruk og kast det også.

Særlig inntoget av elbiler er med på å akselerere dette. Vi ser jo det at disse fort bil veldig dyre å reparere på når de blir noen år gamle, selv de minste ting kan kondemnere en bil som f eks er 6 år gammel. Så vi sikkert noen si at dette er bare nå i starten, etter hvert får vi på plass løsninger. Gjør vi det? Elbilene blir stadig utviklet med nye systemer og de blir mer avansert, ergo enda dyrere å reparere. Det er færre komponenter i en elbil som kan ryke, men bilen er langt mer avhengig av disse komponentene for å fungere og de er vesentlig dyrere. Å overhale noe på en fossilbil er ofte langt billigere.

14 minutter siden, Evenol skrev:

Et spørsmål satt litt på spissen; hvis strømprisene forblir høye, hva er poenget med elbil hvis man tenker økonomi? Nå er det vel like billig å kjøre fossil om dagen?

Det er nok fortsatt billigere med elbil, men prisdifferansen krymper stadig slik utviklingen er nå. Man kan spørre seg om man etter hvert synes prisdifferansen er verd de kompromissene man må inngå ved å velge elbil. Dette avhenger selvsagt av bruk og behov, for noen så vil alltid elbil svare seg...f eks ved pendling gjennom bom. For min del så ville jeg spart ca 19 000,- i året ved å bytte ut G30 540d med i4 M50...men dette var før strømmen ble så dyr som den er. Da har jeg heller ikke tatt med montering av hjemmelader i regnestykket. I går kostet diesel 16:95,- her og det er nå lange siden jeg har sett literpris på over 20 kroner. Slik jeg bruker bil så synes jeg ikke elbil er lønnsomt nok lenger, med tre andre fossilbiler så kunne jeg fint ha kjøpt elbil men ikke på disse premissene. Da frister det mer med ladbar hybrid, så kan jeg selv velge hva jeg vil kjøre på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...