Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
43 minutter siden, Werther skrev:

Når så du sist en sedan med bakrutevisker? Personlig har jeg aldri savnet bakrutevisker på de sedanene jeg har eid. 

Ikke så lenge siden jeg så en sånn…

IMG_3699.jpeg.edda87d506b9b1dfe674fad0d1227d90.jpeg

Skrevet

Ble vel stort sett faset ut etter at bilene ikke lengre hadde aerodynamikken til en murstein. Litt lite behov for bakvisker da.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Fredrik 90 said:

Du har mange Citroen C5 sedan i nabolaget ditt ja? Ute i den virkelige verden kan jeg ikke huske sist jeg så en C5.  Men point taken, franskmenn var kanskje av de siste som gadd å levere dette. 

1 hour ago, E.C. said:

Ble vel stort sett faset ut etter at bilene ikke lengre hadde aerodynamikken til en murstein. Litt lite behov for bakvisker da.

Nåja, hadde en Volvo 240 med tilsvarende aerodynamikk som nevnte Mazda 323.  Trengte ikke visker bak der.

Min erfaring er at sedan/coupe sjelden har problemer med vann og skitt på bakruta.  Men mulig de finnes. 

Endret av Werther
Skrevet

De har vel egentlig ikke slike problemer nei, så lenge bilen har flatt-ish koffertlokk etter bakruta, så blir det ingen lavtrykksone og turbulens til å virvle opp dritten og vanndråpene bak.

Skrevet (endret)
On 4/19/2025 at 10:03 PM, Fredrik 90 said:

IMG_3699.jpeg.edda87d506b9b1dfe674fad0d1227d90.jpeg

Førstegenerasjon C5 var en combi (altså med en stor bakluke), men det endrer ikke på poenget. Jeg tenker at vindusvisker bak stammer fra en tid før man hadde ryggekamera. Det fantes mange biler som hadde vindusvisker bak selv om de hadde en aerodynamisk karosseriform (f.eks Porsche 944) som medførte at vannet blåste vekk i relativt lav hastighet. På noen bilmodeller var vindusvisker bak ekstrautstyr som innstegsmodellene ikke hadde for å redusere prisen.

Endret av Fredrik
Skrevet

Bakrutevisker ja. Det er et firma som lager ettermarkedsviskere for Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Polestar 2 og Kia EV6. Jeg trodde det først var en spøk, type 1. april, men så feil kan man ta. https://www.geckowiper.com
IMG_5974.thumb.jpeg.c001f8d4c40cb5d2fcf0ddca4e0b3cbf.jpeg

Ellers når det først skal være viskere bak, så har BMW løst det særdeles bra på 2-serie Active Tourer, de har gjemt viskeren inn under takspoiler oppe. Altså er den ikke synlig når den ikke er i bruk. Ellers bruker man ikke bakruteviskeren nei, men det hendte jo at den kom på automatisk i revers, som på bildet under. Så ja, helt riktig, fandens verk.
IMG_5976.thumb.jpeg.176112bc27d135c450a5eb687e3d5d00.jpeg

Skrevet
10 timer siden, Werther skrev:

Du har mange Citroen C5 sedan i nabolaget ditt ja? Ute i den virkelige verden kan jeg ikke huske sist jeg så en C5.  Men point taken, franskmenn var kanskje av de siste som gadd å levere dette. 

Ikke mange, men det pleier å stå en slik i sølv som på bildet i en carport i ett boligområde jeg ofte legger mine løpeturer igjennom. 

Skrevet (endret)

Brukte bakruteviskeren senest i stad. Riktignok etterfulgt av et "faen" før jeg skrudde den av 🫠 Er så smal åpning mellom bakseterygg og tak på f31’n og Up’n at det er lite hensiktsmessig å se nøye ut av bakruta uansett, så de viskerene kunne gjerne vært fjernet 

Endret av Robkill
Skrevet

Driver å ser på biografiske filmen om Bob Marley, og ble forbauset over at han kjørte en BMW. Etter litt googling viser det seg at han faktisk kjørte BMW, en blå E3 og en rød 1602. Grunnen til at han valgte BMW var på grunn av at det i hans øyne sto for «Bob Marley (& the) Wailers». Må bare digge det. Ratte en direktør bil mens man er en rastafari, selve symbolet for opprør mot systemet er for meg ganske herlig. 

image.jpeg.cde0563a2c5348db11df230772ee615f.jpeg
image.thumb.jpeg.2006fef29f3e8c6d9570fcf7020c8ad1.jpeg

https://tcct.com/news/2020/05/bmw-bayerische-motoren-werke-or-bob-marley-and-the-wailers/

Skrevet

Det er mange mennesker opp igjennom historien som har kjørt biler som symboliserer ett helt annet syn enn de dem selv innehar. Vi har jo en del kommunistledere i Sovjet og DDR som sverget til vestlig luksus. Sovjetunionens leder Leonid Bresjnev, som ledet landet når den kalde krigen var på sitt aller kaldeste han kjørte Lincoln, Cadillac og Rolls Royce. I 1985 når det var margarin mangel i vest Tyskland så byttet byttet tyskerne til seg ca 500 tonn margarin mot 700 stk splitter nye Ford Scorpio 2,8 Ghia til landets og kommunistpartiets mange øvre ledere. De var lei av å kjøre Lada… Nord Korea handlet i 1973 til seg 1000 stk Volvo 144, biler som de fortsatt skylder den svenske stat penger for 😂

I partiet Rødt er der flere som har "svin på skogen" når det gjelder valg av bil. Den lokale Rødt lederen her i byen kjører Tesla, lurer på åssen han synes det tar seg ut nå om dagen. Egil Drillo Olsen er/var kommunist, han kjørte E39 528i når det var en ny og jappete bil. Jeg liker å si at du blir hva du kjører, vis meg bilen din så skal jeg si hvem du er 😅

Skrevet (endret)

Jeg har aldri sett på meg selv som en kommunistleder, men det skal jeg gjøre fremover. Sånne hobbykommunister uten verken Lada eller sidevogn hadde blitt sendt rett i gulag hadde jeg bestemt. Hele "Rødt" også, inkl 5 generasjoner både over og under.  :)

490983591_1209804710821180_437775752693378052_n.thumb.jpg.aec659ac17e429f9efd485df26e78fba.jpg

20250420_171534.thumb.jpg.df6067d64e224d1d020a943f2db2716c.jpg

20250420_155825(1).thumb.jpg.93430a8983efc18f471426fd91d052f0.jpg

Endret av hsd
Skrevet
13 hours ago, Dusy said:

Driver å ser på biografiske filmen om Bob Marley, og ble forbauset over at han kjørte en BMW. Etter litt googling viser det seg at han faktisk kjørte BMW, en blå E3 og en rød 1602. Grunnen til at han valgte BMW var på grunn av at det i hans øyne sto for «Bob Marley (& the) Wailers». Må bare digge det. Ratte en direktør bil mens man er en rastafari, selve symbolet for opprør mot systemet er for meg ganske herlig. 

image.jpeg.cde0563a2c5348db11df230772ee615f.jpeg

Jeg er faktisk ikke overrasket over at Bob Marley kjørte BMW eller en annen statusbil for den saks skyld. Marley hadde kjempet seg ut av fattigdom og hadde suksess. Det er en misforståelse at Marley gjorde opprør mot systemet (altså vestlig demokratisk markedsøkonomi). Marley var ikke en kommunist. 

Det han kjempet mot var fattigdom og et rasistisk kolonialistisk styresett som førte til fattigdom. Husk at Marley kom fra Jamaica (tidligere britisk koloni) og at apartheid i Sydafrika stadig eksisterte. Marley var derfor en fortaler for såkalt Panafrikanisme. Det er en politisk bevegelse som ønsker å bygge samfunn som primært består av afrikanere på afrikansk kultur og verdier. Hva disse verdiene egentlig består av er det uenighet om, men det overordnede målet er å styrke selvfølelsen hos innfødte afrikanere og afrikansk-ættede i andre deler av verden og forene dem i et globalt afrikansk fellesskap.

De sosiale og økonomiske konsekvensene av slavehandel med afrikanere var derfor et sentralt tema for Marley. Dette gjaldt vestlig slavehandel til den nye verden (Nord og Sydamerika), men også arabisk slavehandel til arabiske land og India (Sri Lanka).

Det som i vestlig popkultur gjorde Marley spesielt bemerket var at han var rastafarianer (en bibelsk trosretning) og støttet legalisering av cannabis på et tidspunkt da dette ikke var vanlig.       

Skrevet (endret)

Vakuum på BMW diesel, kan vi gjette på noe tall der? Hvor mye vakuum er å forvente? Jeg målte ca -0,5 til -0,6 bar. Dette er på 600 omdr/tomgang.

Bakgrunnen for mitt spørsmål er at min bil ikke gikk gjennom PKK, pga manglende bremsekraft.

Endret av Otis
La til litt mer info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...