Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

@Snagg30 Spot on! Begynner vi først å gå i dette sporet, er det plutselig veldig mange som ikke skal få redning- og/eller helsehjelp her i landet.

Jeg har ellers ingen problemer med at man bidrar til samfunnet etter evne (les: høyere skatt ved høyere formue/inntekt), men i "vanvidskørsel"-situasjonen, er dette stikk motsatt av nettopp dette. Mens en med normal inntekt kjører bil til kr. 500 000,- som er fullfinansiert, blir han rike karen med den samme bilen uten lån straffet med halvparten.

Skal en først ha et straffenivå av allmenpreventive hensyn, er jeg helt sikker på at et forelegg i størrelsesordenen +/- kr. 100 000,- ville utgjort mer enn nok, alternativt en prosentandel av årsinntekt. Å beslaglegge eiendeler helt ukritisk, gjør bare at straffen fremstår som uforholdsmessig stor for de aller fleste. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, papertiger said:

@Fredrik tror du er inne på mye riktig, og spesielt i ditt siste avsnitt vedr samfunnet som et samarbeidsprosjekt der alle må bidra med det de kan.

Mange gode argumenter for og mot i denne saken, men det som forundrer meg er at argumentene mot en slik lov som danskene har innført baserer seg mye på at straffen er uforholdsmessig stor vedr å få en bil til flere hundre tusen beslaglagt kontra den lave risikoen det er å kjøre i 200 alene på en vei.

For min del er det åpenbart preventive hensyn som ikke belyses her. Hva med de samfunnsøkonomiske kostnadene staten sitter igjen med om du som sjåfør 1) kjører galt i 200 og invalidiserer deg selv, 2) kjører galt i 200 og invalidiserer deg selv og/eller andre? Ingen som tenker at staten ønsker å begrense slike potensielle saker?

Det er jo nettopp samfunnsmessige hensyn som er årsaken til at danske myndigheter reagerer strengt på villmannskjøring. Omkostningene i kroner og ører er én side av saken, men kanskje viktigere er de moralske sidene. En utløsende faktor for at loven kom på plass var en tragisk ulykke i København der en kvinne med barn i barnevogn i en trang bygatte ble meiet ned på fortauet midt på dagen av en ung arabisk innvandrer som kjørte som en villmann i kokainrus. 

Dette kom på toppen av gjentatte problemer over lang tid der primært arabiske innvandrere hadde samlet seg om natten for å kjøre ulovlig bilrace blandt folkemengdene i sentrum av København. Bilene var kostbare uten at de som ble arrestert kunne gjøre rede for hvordan de hadde råd til å kjøre slike biler. Dette var et eksplisitt og alvorlig problem, men det var tydelig at motivasjonen for å kjøre bilrace i de trange bygatene var å vise seg frem og demonstrere makt. Ergo var det viktig å kunne ta fra dem selve maktmiddelet som en del av straffen.

Men hva er egentlig definisjonen på såkalt vanvidskørsel i Danmark? Jeg antar at de fleste her inne kan lese dansk og jeg synes ikke at noen av disse punktene er urimelig å kunne kreve av en sjåfør.

Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t. Det betyder f.eks, at det er vanvidskørsel at køre med over 100 km/t., hvor hastighedsgrænsen er 50 km/t.

Kørsel med en hastighed på 200 km/t. eller derover.

Spirituskørsel med en promille over 2,00.

Hvis man udviser særlig hensynsløs kørsel – det kan f.eks. være, hvis man i tæt trafik gentagne gange overskrider fuldt optrukne spærrelinjer og dermed skaber farlige situationer, eller hvis man kører imod færdselsretningen på en motorvej.

Det er også vanvidskørsel hvis man forsætligt forvolder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed – det kan f.eks. være, hvis man kører bilen ind på cykelstien for at forskrække cyklisterne, eller hvis man bevidst påkører fodgængere i et fodgængerfelt.

Det karakteriseres også som vanvidskørsel, hvis man uagtsomt forvolder betydelig skade på nogen eller begår uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

Der er tale om særligt skærpende omstændigheder, hvis trafikulykken sker i forbindelse med:

• Spirituskørsel
  • Narkokørsel
  • Hvis føreren på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde
  • Særlig hensynsløs kørsel (hvis føreren f.eks skaber farlige situationer med sin kørsel, se evt. afsnit oven for med eksempler på hensynsløs kørsel).

Endret av Fredrik
Skrevet

De kunne muligens ha startet med en gradient, at første inndragning er på 6 måneder og fører (ikke eier) må bekoste oppbevaring på en avsperret plass. Så dobles inndragningstiden for påfølgende overtredelse. Er man 5 år clean så blir det resatt.

Skrevet (endret)

@Snagg30 Stein i glasshus osv 😂. godt poeng du kommer med der og jeg er enig, all den tid både basehopping og røyking er fullt lovlig, så sammenligningen treffer kanskje ikke helt fra min side selv om jeg anerkjenner det i mitt forrige innlegg. Spørsmålet mener jeg dog er aktuelt fordi det ikke er snakk om å få helse/redningshjelp eller ikke, men hvem som skal bære den økonomiske lasten for det, både ved aksjonen men også de som påføres samfunnet, gjerne i lange tider etterpå.
Uten sammenligning for øvrig; du som kjører på bane har kanskje en særskilt forsikring på bilen som også gjelder for banekjøring, for forsikringsselskapet bærer jo normalt ikke den økonomiske lasten for en ulykke på bane om du kun har vanlig kasko mener jeg å lese i forsikringspapirene mine?

Jeg er heller ikke uenig i at straffen i seg selv treffer ekstremt skeivt i samfunnet alt etter personlig økonomi, og slikt sett hadde vel kanskje en økonomisk straff lik den vi ser på promillekjøring vært mer treffende. Den går på en multipliserende faktor på månedslønnen din.

Samtidig forstår jeg den danske stats problem her, der de ønsker å få slutt på det de virker å karakterisere som et samfunnsproblem som andre virkemidler ikke fungerer på. At det finnes bedre løsninger med bedre forholdsmessighet er det uansett ingen tvil om, men løsningen er jo såre enkel: unngå å kjøre i 100 i 50-sona og i 200 på motorveien. En unngår samtidig å sette seg selv og samtidig andre i fare.

Edit: jeg har vært der selv, R-sykkel er ikke vond å be når det kommer til slikt. Men hindsight er det jo helt idiotisk å gjøre slikt på offentlig vei. Glad jeg ikke har slik sykkel lenger :) 

Endret av papertiger
Skrevet

Jeg synes egentlig den danske loven er rimelig grei, du skal kjøre veldig gris for å bli rammet av den.

Jeg har mye større problemer med paragraf 3 i veitrafikkloven. «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

Denne virker det som de bruker på stort sett alt om ikke finner noe annet og ta deg på. Denne er så rund formulert at de kan ta deg på nesten alt. Finnes det noe tilsvarende i lovverket i andre land?

Skrevet
1 time siden, Rune-K skrev:

paragraf 3 i veitrafikkloven. «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

Den blir helt klart ikke håndhevet her jeg bor og trafikken på landeveien stort sett flyter 10-15 kmt under fartsgrensen og det er helt slutt på at folk som skal til venstre i kryss kjører frem sånn at de bak kommer seg forbi.
Null problem med å forstå at folk skyter hverandre i trafikken i land med mer trafikk og våpen pr innbygger..

Skrevet
14 minutter siden, GtiGtr skrev:

NAF: Ja til å ta bilen fra råkjørerne

Naf har en litt meir nyansert tilnærming til dette enn danskene 

Dette er for så vidt fornuftig hvis man først skal innføre en slik regel her også. Langt mindre rigid enn det Danske systemet. 

Men det store spørsmålet som jeg ikke får belyst i det norske forslaget er hva som skjer med bilen etter at den har blitt inndradd? De ytterst få bilene som til nå har blitt inndradd i Norge blir levert tilbake til eier etter en periode, mens i Danmark selges de på auksjon uavhengig av om det er finansierte biler eller leasingbiler. Hva sier det norske forslaget om dette?

Skrevet
21 minutes ago, GtiGtr said:

NAF: Ja til å ta bilen fra råkjørerne

Naf har en litt meir nyansert tilnærming til dette enn danskene 

Slik jeg leser dette er den eneste forskjellen tilsynelatende at NAF er kritiske til at bilen skal kunne konfiskeres ved første gangs overtredelse slik regjeringen vil og danske myndigheter gjør det.

Jeg kjenner ikke detaljene i regjeringens forslag, men den danske definisjonen på hva som er råkjøring (vanvidskøring) er ikke urimelig eller vanskelig å forstå. Den virker designet til å ta en bestemt gruppe råkjørere. 

Man kan f.eks stadig kjøre 190 Km/t på de danske motorveiene uten å miste bilen under forutsetning av at det ikke foreligger skjerpende omstendigheter. Noe helt annet er det at man mister førerkortet og får en fartsbot på minst 10100 DKR (ca. 15600 NOK). 

Skrevet
1 minutt siden, Fredrik skrev:

Man kan f.eks stadig kjøre 190 Km/t på de danske motorveiene uten å miste bilen under forutsetning av at det ikke foreligger skjerpende omstendigheter. Noe helt annet er det at man mister førerkortet og får en fartsbot på minst 10100 DKR (ca. 15600 NOK). 

Jeg vet at danskene har strammet inn bøtene kraftig, men 15 000,- for sikkert 3 måneders tap av førerkort er egentlig ikke så mye for å kjøre i 190 km/t. I Norge ryker du fort på ett år uten lappen for en slik overtredelse.

Jeg husker pappa ble stoppet på motorveien til Hirtshals, dette var vel rundt 2005/2006 vi hadde vært hos Albert Bauer i Flensburg for å ta service på E46en de hadde den gang. Han ble målt til en gjennomsnittsfart på 162 km/t i 130 sona, det skulle de har 1700 Danske for 😂 Vi lo hele veien opp til ferga husker jeg..

Skrevet
1 minute ago, Fredrik 90 said:

Jeg vet at danskene har strammet inn bøtene kraftig, men 15 000,- for sikkert 3 måneders tap av førerkort er egentlig ikke så mye for å kjøre i 190 km/t.

Nemlig og reglene i Danmark er egentlig ikke så strenge når man kikker litt nærmere etter. Poenget er åpenbart ikke å ta bilen fra en sjåfør som kjører mer eller mindre ansvarlig i 190 Km/t på en tilnærmet tom og tørr motorvei. Det er ikke lovlig og du får en straff som fortjent, men du mister ikke bilen.

Det er en annen type sjåfører som er i fokus med loven mot vanvidskjøring. Det er de som ikke kjenner noen grenser og som ikke respekterer andres liv og helse.

Skrevet

@papertiger måtte bare henge meg på når du brukte base hopperene for gjengen på jobb har irritert meg grønn, han ene ble faktisk haste flydd til Trondheim pga tette blodårer. Også kommer vedkommende tilbake å vi finner han smug røyke i bilen på parkerings plassen tross at han holdt på å dø. Ikke er han mann nok heller til å stå for sine komplett idiotiske valg! Og man må jo undre seg om hvorfor skatte betalerene skal betale for slik idioti, så det er absolutt et interessant dilemma dette her synes jeg. Både med dette og rå kjøring som har blitt snakket om

Angående banekjøring er jeg kun så langt på godkjente kurs, altså forsikring selskapene har godkjent disse og vi kjører med full kasko. Jeg skal dog på banekjøring på hockenheim ring etterfulgt av Spa i Belgia om noen uker og dette uten forsikring. Tror ikke banken med heftelser hadde blitt kjempe imponert her :D men man må bare ta det rolig. Garmin catalyst blir riktig nok hjemme og det skal kun kjøres for opplevelsen sin del. 

Skrevet

I dagens marked har fossile biler en nokså høy og stabil annenhåndsverdi, men verditapet vi ser på i7en nevnt over er ikke et unikum i så måte. Min tidligere F01 730d ble av mine foreldre kjøpt som en litt over ett år gammel bil et sted på 800-tallet (annonsert for 899 000,-). Nybilprisen for denne var på daværende tidspunkt rundt kr. 1 600 000,-. Vi snakket altså om 50% verditap det første året, men dette har jo 7-serie alltid har hatt?

7-serie er en av verdens mest fantastiske biler, men bilen har en ufattelig svak annenhåndsverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...