Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vil dele dagens lærdom.

Etter registerreim bytte på Land Roveren, festet jeg en kjølevann slange feil. Dette resulterte i at den kom borti radiatorviften som slet hull i den.

Slangen ble kun levert som del av ett større sett til £270-600, så jeg endte opp med å se etter alternativ både for å spare penger og leveringstid.

Etter litt googling kom jeg over denne videoen.

Slangen som var røket hadde ca 19mm ID, så jeg endte opp med å kjøpe 19mm EPDM slange på Biltema og en rørbøyefjær for 20mm rør (elektro avdelingen).

Med denne metoden greide jeg å lure inn ett par 90 graders bøy uten at slangen kollapset. Det ble ikke like pent som original slangen, men fungerte bra.

Dette er kunnskap jeg burde hatt for mange år siden. :)

 

 

Screenshot_2025-11-13-22-07-35-70_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg

Endret av Yngvejos
Skrevet
On 11/14/2025 at 2:30 PM, Reef89 said:

^  Det er noe EU greier der ja. På våre to 2024 Merce Vito er det ikke mulig å slå det av permanent og det er noe herk da disse utrykningsbilene er over fartsgrensen veldig ofte. Men heldigvis hurtigknapp på rattet der også samt på skjermen, man trenger ikke å gå inn og lete i menyen.

 

Litt av en surrealistisk verden vi lever i når utrykningskjøretøy blir spammet av hysteriske EU-advarsler når de kjører  utrykning for å slukke en husbrann.  Ingen tvil om at Europa, EU, har gått på en smell.  De har kjørt seg selv inn i en blindgate og kommer neppe ut i live. 

Skrevet

Ja det kan du si. 
Samtidig så er det jo sånn at bilene blir bestilt akkurat som en vanlig bil som Olav bestiller hos en forhandler, så blir de bygget på deretter av en bilbygger. Bilene blir ikke laget som utrykningskjøretøy fra fabrikk derav samme varsler, pling osv. som alle andre biler. 

Skrevet
On 11/14/2025 at 1:30 PM, Emilsen said:

Helt sikker på at dette gjelder de nyeste? Så vidt jeg har skjønt er det EU krav at dette ikke kan skrus av som standard og at man aktivt må skru det av hver eneste gang man skal kjøre... Må evt på tredjepartsløsninger for å kunne ha det av som standard hvis det finnes. På vår elektriske koreaner er det "heldigvis" en knapp på rattet vi kan holde inne et par sek for å skru det av. Det er så ufattelig irriterende med en piping så fort man er 1 km/t over fartsgrensa :) 

Har kjørt litt rundt i en 2025 Ford Transit på jobben og det er en hel jobb hver gang man skal ut å kjøre. Fartsvarsel slås av med knapp på rattet, samme med filholdingsassistent (ellers styrer den som en gal når CC er aktivert og kjefter på deg for å ikke holde i rattet hvis du ikke kjemper imot). Auto start/stopp må man inn på skjermen for å slå av.

Dette fjerner all lyst på ny bil. Jeg skal visstnok få ny arbeidsbok neste år, men vurderer om det er lurere å tviholde på 2017 caddyen jeg kjører nå. Den har hydraulisk styring, adaptiv cruise Control og kun start/stopp som må deaktiveres ved oppstart. Jeg tror denne må være sweetspot mellom mekanisk og moderne bil. Det eneste den mangler er 4wd

Skrevet
9 minutter siden, E.C. skrev:

Gode gamle dager da man faktisk lagde spesialbiler fra fabrikk:

With all the recent weapon in car posts, I was reminded of a warning light  I've seen a while ago : r/Justrolledintotheshop

Har sett ett par biler hvor denne kommer opp ved bruk av antilag😆

Skrevet
4 minutter siden, E.C. skrev:

men hva skjer med avfukterslange fra Biltema mellom filter og innsugsboks

Haha, tenkte det samme😆

Skrevet (endret)
På 15.11.2025 den 1.20, Yngvejos skrev:

Har ikke erfaring med H7, men oppgraderte lysene på Caddyen "min" for ett par dager siden med Osram Night Breaker Smart H4 som er godkjent for bruk på vei i halogenlykter.

Forskjellen ble som natt og dag både på nær- og fjernlys. Jeg var bekymret for om de kom til å blende medtrafikanter, men etter å ha snakket med kollegaer som har møtt meg langs veien eller kjørt forran meg, har jeg fått bekreftet at disse ikke er irriterende.

Takk for svar. Har en Caddy i familien med latterlig dårlig halogen lys så det blir nok prøve det på den i hvert fall.

På E61n er jeg litt usikker på LED-pærene får plass, synes det så trangt ut når jeg så etter. Mulig det blir en eller annen led bar i stedet selv om jeg ikke synes det kler E6x så vedlig bra.

Endret av laffe
Skrevet
54 minutes ago, laffe said:

Takk for svar. Har en Caddy i familien med latterlig dårlig halogen lys så det blir nok prøve det på den i hvert fall.

På E61n er jeg litt usikker på LED-pærene får plass, synes det så trangt ut når jeg så etter. Mulig det blir en eller annen led bar i stedet selv om jeg ikke synes det kler E6x så vedlig bra.

Jeg ser at Du ikke er på listen over biler som er godkjent med de pærene, så det kan godt hende at det skyldes plassmangel.

Anbefales på det sterkeste til Caddyen. Kjøreturen til jobb om morgenen har blitt betydelig triveligere. :)

Jeg hadde halogen tusenmetere på den fra før, så forskjellen i lys mengde ved skifte fra langlys til nærlys var direkte farlig.

Nå gjør det meg ingenting å måtte dimme ned.

Skrevet
13 minutter siden, Yngvejos skrev:

 

Jeg hadde halogen tusenmetere på den fra før, så forskjellen i lys mengde ved skifte fra langlys til nærlys var direkte farlig.

 

Det var vel argumentet til bileieren mot montering av ekstralys, at det ville bli for stor overgang fra langlys til nærlys. Orginallysene på den aktuelle Caddy`en (2018 modell om jeg ikke tar helt feil) føles litt som en gammel parafinlampe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...