Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, KireS said:

Solvik Olsen selger ut deler av modellbil samlingen sin: https://olindamodellbiler.no/

Skulle ønske at han kunne blir samferdselsminister igjen! Dessverre virker det som om at bilinteresse og å ha førerkort er diskvalifiserende for denne stillingen :-( 

Skrevet
10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg skulle likt å se at en hybridbil (la oss bruke X5 45e, som faktisk da er en av markedets beste og statusmessig hadde vært en høyaktuell bil for samme manøver) greie samme distanse fra slottet til Akershus slottskapell. Den elmotoren på 113hk er ikke så sterk at den hadde dratt bilens egenvekt på 3 tonn med personell og en romslig kanonlavett opp bakker uten at bensinmotoren hadde satt i gang. 🙃

Trakk faktisk ett lass med sadde på ca 2,9 tonn opp bakken i boligfeltet her på ren el drift uten at motoren behøvde å starte. Den var ikke happy men selv om elmotoren kun har 113 hester så har den elmotorens fordel av full effekt fra 0 rpm som er hendig i lave hastigheter. Ute på veien så ble den for svak med så tung henger, samt at jeg ønsket å spare det elektriske drivverket for belastningen…er jo tross alt 200 kilo over tillatt hengervekt. De få gangene jeg trekker tungt så kjører jeg den på ren fossil drift.

Synes faktisk at X5 45e er en ypperlig trekkbil for oss som ikke trekker tungt så ofte. Den hadde fint håndtert mer enn de 2,7 tonnene den har lov å trekke. Med luftfjæring så justerer den seg helt plant og egenvekta på bilen gjør at man med tung henger får ett veldig stødig "vogntog". Med elektrisk drahjelp og B58 sitt lave dieselaktige moment så håndterer den vekt veldig uanstrengt. Bakdelen er forbruket, den blir tørst med mye på kroken. I Electric modus så starter heller ikke bensinmotoren med mindre du trår gasspedalen til kickdown knappen, hvilket skal mye til. 

IMG_3779.thumb.jpeg.7e2b6ffc6ab818792af1bb3646fe8f5a.jpeg

IMG_2758.thumb.jpeg.405b96e2a32f6ab8fa2dd2d1b12193e4.jpeg

Skrevet
1 time siden, Marius2002 skrev:

Bremsene var utrolig dårlige, er det på grunn av trommelbremsene bak

Standard MEB greie det. Bilen velger å bruke regen de første cm av vandringen til bremsepedalen. Først når du trykker godt inn, eller utfører brå trykk at du får skikkelig inngrep fra de mekaniske. Er en vanesak, men kommer man fra en annen type bil som har "fastere" bremsepedal, så vil det kunne oppleves ubehagelig. Blir ofte bedre etter lufting via tester hvor ABS sentralen blir aktivert. 

Med det sagt, så har jeg sett noen tilfeller med hull i pakningen på bremsesylinderen til trommel bak. Det er akkurat nok til at du får ekkel bremsepedal, men ikke nok til at den lekker ut fullstendig og gir ingen bremseeffekt. 

Screenshot_20260911_181755_Gallery.thumb.jpg.1076bd680beec7369ae5d9c3958d3cab.jpg

Største problemet med disse tromlene bak har til nå vært at kondens fryser til is, eller at det skapes et tynt rustlag mellom trommel og sko. Løsningen har vært å ettermontere pakning, som er standard på biler produsert etter 2023 en gang. 

Skrevet
34 minutter siden, RNJ skrev:

Skulle ønske at han kunne blir samferdselsminister igjen! Dessverre virker det som om at bilinteresse og å ha førerkort er diskvalifiserende for denne stillingen :-( 

At vi nå har fått en samferdselsminister som ikke har lappen er helt krise, dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Og dette er så typisk for AP politikken, en hel haug med brødhuer i posisjoner de aldri burde hatt. At dette går an i våre dager er egentlig veldig merkelig, med det fokuset som er på våre folkevalgte og deres bakgrunn så er det merkelig at man kan ansette en person i denne stillingen uten lappen eller praktisk erfaring fra samferdsel.

Den regjeringen vi har nå er skadelig for Norge og det norske folk på alle områder. Mulig jeg må bli flinkere til å puste med magen, men hver gang jeg ser Støre enten på TV eller i media så blir jeg faktisk irritert…hele mannen klarer å provosere meg bare med å dukke opp 😡

Skrevet
31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

At vi nå har fått en samferdselsminister som ikke har lappen er helt krise, dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Og dette er så typisk for AP politikken, en hel haug med brødhuer i posisjoner de aldri burde hatt. At dette går an i våre dager er egentlig veldig merkelig, med det fokuset som er på våre folkevalgte og deres bakgrunn så er det merkelig at man kan ansette en person i denne stillingen uten lappen eller praktisk erfaring fra samferdsel.

Akkurat dette med manglende sertifikat ser jeg ikke som noe problem.  Man må huske på at samferdsel er mer enn bil og veier men det glemmer gjerne Frp. For en moderne politiker er det viktigere å vite hvordan få sakene gjennom på Stortinget enn å ha detaljkunnskap om området man er minister for. Detaljene har man byråkrater til. Tror heller ikke helseministeren er lege eller at fiskeriministeren er fisker. 

Husk at Solvik-Olsen ikke har lokomotivfører beviset, det er antagelig derfor han klarte å ødelegge jernbanen i Norge.

Skrevet
44 minutes ago, Rune-K said:

Akkurat dette med manglende sertifikat ser jeg ikke som noe problem.  Man må huske på at samferdsel er mer enn bil og veier men det glemmer gjerne Frp. For en moderne politiker er det viktigere å vite hvordan få sakene gjennom på Stortinget enn å ha detaljkunnskap om området man er minister for. Detaljene har man byråkrater til. Tror heller ikke helseministeren er lege eller at fiskeriministeren er fisker. 

Husk at Solvik-Olsen ikke har lokomotivfører beviset, det er antagelig derfor han klarte å ødelegge jernbanen i Norge.

Å være godt voksen og ikke ha førerkort er tross alt ganske usedvanlig. Man kan derfor fristes til å tro at det enten ligger en slags politisk markering bak eller - som Odd Einar Dørum  - en erkjennelse av at man er er for distret som person til sikkert å kunne ferdes i trafikken. Begge alternativer føler jeg ikke er tillitsvekkende i forhold til å være minister. Jeg foretrekker at de som kler den slag embeter har bred erfaring og har følt problemene på kroppen. Sånn sett hadde jeg nok selv vært uegnet som samferselsminister ettersom jeg knapt har kjørt buss eller tog. Eneste kollektivtilbud jeg bruker regelmessig er fly, men da kun fordi jeg er såpass fattigdomsramt at jeg ikke har eget fly ;-) 

Skrevet
6 minutter siden, Rune-K skrev:

Men da må jeg spørre, hvordan er det nordmenn flest forflytter seg selv fra a til b? Det er langs veien i bil. Hvordan er det flyten av varer igjennom vårt langstrakte land foregår? Jo det er langs vei! Har Norge ganske spredt befolkning i forhold til andre land, ja det var vi. Hva knytter regioner og arbeidsmarkeder sammen, jo det er vei. Så vei og bilen utgjør en vesentlig del av det som går inn under begrepet samferdsel. 

Å sette sin lit til at byråkratiet skal fungere her og ha en lapp løs byråkrat på toppen er det samme som å tro på julenissen. Typisk rødgrønn tankegang, vi stagnerer og kommer ingen vei. Alt stagnerer med de rødgrønne, Nye veier som var Solvik Olsen sitt hjertebarn strupes ved at de ikke får nok penger å bygge vei for. Å legge skylden på Solvik Olsen for å ha ødelagt for jernbanen i Norge blir for tynt. Riktig nok så han mer nytte i ett velfungerende stamveinett, men det er jo fordi at jernbanen vil aldri kunne  konkurrere med veinettet når det gjelder masseforflytting av gods og mennesker. Men om så var, nå er vi godt inn i periode to med rødgrønn regjering…uten at de akkurat har løftet så mye mer enn en finger for å bygge ut jernbanen.  

Skrevet

Jeg er enig. Man burde som minimum forvente at man faktisk har et visst erfaringsgrunnlag om fagfeltet man er minister i. Mangel på førerkort er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men det gir et solid inntrykk av at dette er feil post for vedkommende - noe jeg helt klart tror er tilfellet her. Akkurat på samme måte at det var like idiotisk at en Trygve Slagsvold Vedum, som er bonde, ble finansminister og ikke landbruksminister.

Skrevet

@RNJ Hvis jeg hadde vært i midten av 30 årene og bodd i Oslo uten og være motorinteressert så er jeg ikke sikker på at jeg hadde brukt 25-30 000 på et sertifikat som jeg ikke trenger. Det trenger ikke å være noe mer bak det enn det. Jeg har et par bekjente som har levd hele livet i Oslo og de brydde seg ikke om og ta sertifikat før de flyttet ned hit.

Ellers er jeg litt enig med deg @Fredrik 90 det er viktig med gode veier i hele Norge, om "Nye veier" var måten å gjøre det på er jeg mer usikker på. Ellers er jeg ikke imponert over jernbanepolitikken til nåværende regjering heller men de går i hvert fall ikke inn for og sabotere den slik Solvik-Olsen gjorde av rene ideologiske grunner. Jeg synes det er rart det der men ofte så kritiserer høyre siden den venstre for å være for ideologisk men det er vel like mye ideologi det som Frp driver med. Det er like mye ideologi å ville ha minst mulig skatter som at de skal være høyest mulig. En gylden middelvei er som regel det beste, derfor liker jeg meg i sentrum av politikken. Personlig så tro jeg en mindretallsregjering av Høyre og Ap med Sp og Venstre som støttepartier hadde vært et godt kompromiss. Fløypartier bør aldri få for mye makt uavhengig av hvilken side de tilhører.

Jeg tror også vi er forbi det stadiet at politikere må ha erfaring fra gølvet for å vite hvor skoen trykker. Man kan like det eller ikke men det er andre ting som er mye viktigere for en rikspolitiker i dag bl.a debatteknikk. Der er Listhaug utrolig flink men hvor mye praktisk arbeidserfaring hun har kan sikkert diskuteres. Jeg leste en kommentar på et annet forum som sa at Listhaug aldri kunne bli statsminister for hun hadde ikke erfaring som regjeringssjef. Selvfølgelig en helt tullete kommentar men ikke noe verre enn at en fiskeriminister ikke er kvalifisert fordi vedkommende ikke har vært fisker.

Skrevet

Jeg stilte ett spørsmål her tidligere hvorfor disse mopedbilene som er blitt så populære er så fordømt dyre. De koster jo like mye som en vanlig liten personbil, som er vesentlig mer avansert. Nytt for meg var det at disse mopedbilene heller ikke har kollisjons sikkerhet innebygget, ingen airbag og ingen kollisjons tester er foretatt her. Ting som ofte gjør biler dyre. Likevel koster enn sånn liten kasse med hjul og 8 hester like mye som en flett ny VW Polo med fem stjerner i Euro N-Cap. 

https://www.nrk.no/ostfold/mopedbil-for-ungdom_-advarer-mot-darlig-trafikksikkerhet-1.17945565

Skrevet
På 10.9.2026 den 13.01, Marius2002 skrev:

Nei, jeg trykker på det søkefeltet på Spotify på skjermen. Da kommer det slik flerfarget levende ramme - lik telefonen da man kan snakke med Siri/AI. Kanskje jeg skal prøve rattet da. Takk :) 

Men likevel ønsker jeg å kunne trykke inn/søke manuelt.

Tester et par ting her nå etter jobb! Takk folkens :D 

Såg på dette idag, og eg hugsa nok desverre feil. Ser likt ut hjå meg og. Men her fungerer Siri fint til å søke etter pokemon og kokosbananas, sjølv på sogning🤔

IMG_2407.jpeg

Skrevet

@mcbanan Ja, slik jeg har lest meg frem til nå lærer Apple Intelligence seg mer og mer mitt mønster og søkingen blir bedre og bedre ved bruk. Jeg fant også ut at det er fjernet manuell inntasting fra søkefeltet på Spotify på Apple CarPlay på grunn av trafikksikkerhet. Så det er kun stemmestyring som går an. Det var derimot en befrielse å finne ut at om man holdt nede knappen på rattet 3-4 sekund så kom AI/Siri på. :) Jeg lar den få en sjanse. Men det er ikke alltid lett med stamming og dialekt :lol: Det blir noen latterutbrudd i bilen, og ellers også forøvrig. Og det er helt fint, tenk om livet skulle vært satt på pause for en bagatell. Da er det bedre å le med/av, og jeg har sagt til alle rundt at det er lov å le og om de vet hva jeg skal si og det stopper opp så er det lov å si det - ikke vent til jeg er ferdig. Livet er for kort til det. Sikkert noen som er uenig, pedagogene for eksempel, men men. 🤷‍♂️

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg stilte ett spørsmål her tidligere hvorfor disse mopedbilene som er blitt så populære er så fordømt dyre. De koster jo like mye som en vanlig liten personbil, som er vesentlig mer avansert. Nytt for meg var det at disse mopedbilene heller ikke har kollisjons sikkerhet innebygget, ingen airbag og ingen kollisjons tester er foretatt her. Ting som ofte gjør biler dyre. Likevel koster enn sånn liten kasse med hjul og 8 hester like mye som en flett ny VW Polo med fem stjerner i Euro N-Cap. 

https://www.nrk.no/ostfold/mopedbil-for-ungdom_-advarer-mot-darlig-trafikksikkerhet-1.17945565

Jeg tror nok dette i hovedsak skyldes tilbud og etterspørsel. Produkter for målgruppen 16-18 år er snever og det opereres derfor i en nisje der det er mulig å ta seg godt betalt. Produktet er mindre trafikksikkert enn en bil, men oppleves nok langt mer trafikksikkert enn en scooter/moped. 

Skrevet
12 hours ago, Rune-K said:

@RNJ Hvis jeg hadde vært i midten av 30 årene og bodd i Oslo uten og være motorinteressert så er jeg ikke sikker på at jeg hadde brukt 25-30 000 på et sertifikat som jeg ikke trenger. Det trenger ikke å være noe mer bak det enn det. Jeg har et par bekjente som har levd hele livet i Oslo og de brydde seg ikke om og ta sertifikat før de flyttet ned hit.

Ja, du har helt sikkert rett. Det er bare veldig uvant for meg og min generasjon (er 60). Tror ikke at noen av de jeg kjenner på min egen alder ikke tok lappen kort tid etter at de ble 18. Verre skal det bli den dag at selvkjørende biler for alvor gjør sin entré...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...