Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Eystein Ose skrev:

Du finner alt på Reddit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eystein Ose said:

aID gir tilgang til alle landets semilokalaviser nesten :D 


image.thumb.png.3308194a144341f075467867500eb670.png

image.thumb.png.6c8d6fe3ea2ae8755f1100eb47d1e7fd.png


image.thumb.png.21fe0ef717edfdab722857442a69020d.png

image.thumb.png.bd07ff5476ff9c4a55535185a5d47a8f.png
 

image.thumb.png.c0b4756fe1e7326cca15577f825b5aad.png

image.thumb.png.5dd716fb6535d30e8693772d3634c826.png
 

image.thumb.png.14d051816acd834c1126cdfa9576e708.png

image.thumb.png.cbabf056191da2a8ddf674181c4142d2.png
 

image.thumb.png.98a25d57f62a36ed40eb4f630994cc20.png
 

image.thumb.png.18ea6d771e0c6755ebe27e289bba833a.png
 

image.thumb.png.19729ff65a73f59dc6501f224035ff65.png

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var uventet. Har alltid sett på Bjørn som en kar som kan sin matematikk, men vi kan vel alle la oss rive med. Det jeg ikke skjønner er hvorfor han ikke har hatt marginer å gå på. Jeg hadde aldri fått sovet om natta om jeg ikke hadde gode marginer på alt økonomisk jeg foretar meg. Grøsser ved tanken..

Han må virkelig ha vært hardt presset, det steget han har gått til der må ha sittet langt inne. Snakk om å ydmyke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvor mye skadefryd det er ute blant folk, men det beviser bare at janteloven står fjellstøtt i dette landet her. Det virker rett og slett som om folk nyter at andre mennesker som har oppnådd suksess havner i en knipe. Jeg har sett og bistått klienter som i utgangspunktet har hatt gode marginer, men hvor alt dessverre jobber mot og nærmest ruinerer familieøkonomien og familien. Ikke nødvendigvis fordi man har gjort et dårlig valg (les: kjøpt over evne), men vært ekstremt uheldig med timingen (les: kjøpt i et godt marked og solgt i et dårlig marked). Bjørn er nok dessverre et slikt tilfelle - kjøpt tomt og bygget hus i en periode der prisene har vært høye og materialprisene og andre råvarer har skutt til værs fra måned til måned, og solgt i et marked hvor usikkerheten, betalingsviljen og betalingsevnen til den normale nordmann sank som en stein i et relativt uoversiktig rentekaos fra Norges Bank. Jeg synes Bjørn står godt i det der han erkjenner at han har bommet, noe jeg synes det står respekt av. Jeg håper Bjørn finner en løsning på situasjonen og at de berger seg sånn tålig greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt overrasket over at en så oppegående mann klarer å skakkjøre økonomien sin så voldsomt. Merkelig å ikke ta høyde for kommunale utgifter ved nybygg. Samt å ikke undersøke at prisen for bassenget ikke var inkludert gravig og bod til varmesystem😅  Her er det bare å få fullført huset å få lagt det ut for salg. Veldig synd.

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at Bjørn har gjort noen dårlige prioriteringer som f.eks svømmebassenget, men han har også vært uheldig med både uforutsette utsettelser på husbyggingen og dermed timingen i forhold til rentestigningene. Såvidt jeg forstår fikk han i relasjon til budsjettoverskridelsene innvilget et ordinært tillegg til huslånet fra banken på alminnelige vilkår. Da dette ikke var nok ba han om et nytt tillegg fra banken, men fikk nei. Dette gjorde at Idehus ga ham et lån så huset kunne ferdigstilles. Lånet var som hos banken på 10%, men steg etter noen måneder til 15%. Hvorvidt dette er en del av nedbetalingsplanen eller en slags straff for ikke å betalt avdrag er uklart for meg, men det viser at man skal være forsiktig med å inngå låneavtaler i gråmarkedet eller hos private. Jeg håper også at Bjørn klarer skjærene. Han har gjort temmelig mye i over 10 år for å gi kunnskap og informasjon om elektriske biler og hele økosystemet rundt dette.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eystein Ose skrev:

Helt overrasket over at en så oppegående mann klarer å skakkjøre økonomien sin så voldsomt. Merkelig å ikke ta høyde for kommunale utgifter ved nybygg. Samt å ikke undersøke at prisen for bassenget ikke var inkludert gravig og bod til varmesystem😅  Her er det bare å få fullført huset å få lagt det ut for salg. Veldig synd.

Jeg har ikke sett videoene der han forteller ting i detalj, men jeg blir overrasket om man har vært ukjent med kommunale gebyrer tilknyttet nybygg. Nå kjenner jeg ikke til hvordan dette boligkjøpet har vært, men jeg har forstått det slik at de har selv kjøpt tomt med deloppgjør (muligens med byggeklausul) og har plukket ut et hus fra en ferdighusleverandør. Fra et forbrukers ståsted vil det derfor være naturlig å forvente at et tilvalg på basseng til x kroner inkluderer graving, montering og oppvarming om dette er en pris som er oppgitt og bestilt gjennom utbygger. Er bassenget derimot ordnet i egenregi, vil det være en dårlig vurderingsevne å tenke at nevnte forhold er inkludert.

Jeg har i sakens anledning lest kr. 14 000 000,- flere steder, og antar dette dreier seg om totalkostnad på bygging og tomt (?). I så tilfelle vil et salg for familiens vegne stille de enda verre økonomisk, da denne boligen trolig ikke er verdt mer enn 2/3 av denne summen. Det er rett og slett en veldig kjedelig sak for de involverte, der krav om salg vil stille de i en betydelig dårligere økonomisk posisjon enn det er å finne en løsning for familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klaget i videoen at kommunen hadde en dokumentavgift og en avgift på 250k for tilknytting av vann og kloakk. Dette bør da ikke komme som en stor overraskelse. Når det gjelder bassenget virker det som at det er kjøpt hos pools.no uavhengig av idehus.

14 mill blir nevnt ja, så han vil nok tape en del med penger ved et eventuelt salg. Men vet hva jeg hadde valgt om alternativet var å bo meg ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   4 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...