Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Eystein Ose skrev:

Flott skyss! Hvor går turen? Vi drar til Sveastranda på Søndag, så videre til Gustavsvik på Tirsdag. Ellers ingen låste planer

Var så dritalei av at det var fullt overalt, og jakten på sol og fint vær. Så når vi først fikk to plasser samlet på Gustavsvik så tok vi 6 dager her 😅 reiser fra Gustavsvik onsdag. Flott camping😊 Værmeldingene er dog litt usikre, men var åpen for og kjøre hele norden, likevel ingen plass man garantert fikk seg ei veke uten regn

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2024 den 11.15, Eystein Ose skrev:

Til @Olaandrefsin store fortvilelse skal jeg straks en runde med campingvogn. Mener å ha lest en plass at man skal unngå å bruke ACC når man drar henger. Men finner ikke igjen hvor jeg har lest det. Noen som vet noe om det? @awt?

Jeg har ikke ACC. 😳

...men har aldri hørt om dette, og hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke den om jeg hadde hatt. Det styrer jo bare cruisekontrollen, så da burde det ikke vært anbefalt å bruke den heller.

Her kaster vi loss i morgen, og det blir det utvidede østlandet her også. Glad vi hadde sen ferie år, for har ikke inntrykk av at været har vært helt på lag. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon pærer

Ene xenon pæra på bilen røk her for et par dager siden. Hva anbefaler folk av pærer, egentlig? Virkelig en jungel dette her. Er ute etter pærer som lyser skikkelig bra, fordi de som har stått på bilen har egentlig bare vært til pynt. 

Ser på disse her:

https://www.ekstralys.no/osram-d2s-night-breaker-xenarc-200-xenonpaerer

https://www.ekstralys.no/philips-d2s-xtreme-vision-xenonpare

https://www.ekstralys.no/osram-d2s-cool-blue-intense-xenarc-xenonpaere-gen2

Siste er jeg dog litt usikker på. Er vanlig halogenlys i park og grøftelys, så mulig det krasjer litt. Eller bare oppgradere alle til LED? Da går det jo utover OEM looken på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Osram og bytt begge, men sjekk først at det ikke er ballasten som har gått ved å bytte om på pæra fra venstre og høyre.

LED kan sikkert gå, men husk i så fall å kjøpe E-merket. Ellers er selgere som vanlig gode til å blande begrep på området her, til tross for at det med dårligere lysbilde på LED som regel stemmer:

1786726303_Screenshot_20240714_125242_SamsungInternet.thumb.jpg.54daea23eb1a563e6c41dc647c0b86ca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2024 den 18.10, mr.pingu skrev:

Kanskje fordi ACC bruker i større grad bakbremser for bremsing i stedenfor alle 4 ved normal bremsing.

har noen noe form for troverdig dokumentasjon som tilsier dette ? virker jo helt fjernt å samtidig livsfarlig at bilen skal bremse kun bak.

kjørt mye med acc på vinterføre med 550d å da skulle jeg ved flere tilfeller fått en kjempevekker ved nedbremsing, men nei den bremset helt normalt uten noe form for overraskelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg har sett i TIS var at DSC fra E6x-generasjonen kunne slippe bakbremsen rett før man stopper, for å øke comfort og ha mindre backlash når man kommer til full stopp. Så at det kan trikses litt med bremseting for å øke komfort er ikke utenkelig (mulig større bruk av bakbrems gir mer jevn bremsing når man skal bremse bittelitt), men det er neppe i en slik grad at man merker det noe særlig. Jeg vet jo at bilen min bremser litt når jeg kjører på motorvei og det regner og den skal ha bremsene klare og tørre til enhver tid, men jeg merker ikke noe til det. Dessuten så vet bilen når henger er på, så om det skulle være problem å bruke henger med ACC hadde man nok fått et varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dusy skrev:

Xenon pærer

Ene xenon pæra på bilen røk her for et par dager siden. Hva anbefaler folk av pærer, egentlig? Virkelig en jungel dette her. Er ute etter pærer som lyser skikkelig bra, fordi de som har stått på bilen har egentlig bare vært til pynt. 

Ser på disse her:

https://www.ekstralys.no/osram-d2s-night-breaker-xenarc-200-xenonpaerer

https://www.ekstralys.no/philips-d2s-xtreme-vision-xenonpare

https://www.ekstralys.no/osram-d2s-cool-blue-intense-xenarc-xenonpaere-gen2

Siste er jeg dog litt usikker på. Er vanlig halogenlys i park og grøftelys, så mulig det krasjer litt. Eller bare oppgradere alle til LED? Da går det jo utover OEM looken på bilen.

Vil anbefale deg å gå for 6000k fargetemperatur og ikke orginale 4300k. Da får du mer hvitt lys og ikke så gult som er orginalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt på mer hvitt lys ja, og mer styrke enn det som er originalt. Er latterlig lite lys på disse i mørket 😂 Med LED matrix på dailyen så ser man fort forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag slår jeg et slag for e23 modellen .

Dette er virkelig flotte biler må jeg si .

Blir liksom på godt humør av de her .😊😊

Fine linjer :

IMG_0082.thumb.png.0d839efeb799f5f656980e1de9cac4cc.png

IMG_0081.thumb.png.25780f88a27f1923518a62f7043e2516.png
 

Nei e23 er sterkt undervurderte biler og hadde med letthet hatt en sånn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dusy skrev:

Hadde tenkt på mer hvitt lys ja, og mer styrke enn det som er originalt. Er latterlig lite lys på disse i mørket 😂 Med LED matrix på dailyen så ser man fort forskjell..

20 år gammel xenon teknologi er som stearinlys idag😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Idag slår jeg et slag for e23 modellen .

Dette er virkelig flotte biler må jeg si .

Blir liksom på godt humør av de her .😊😊

Fine linjer :

IMG_0082.thumb.png.0d839efeb799f5f656980e1de9cac4cc.png

IMG_0081.thumb.png.25780f88a27f1923518a62f7043e2516.png
 

Nei e23 er sterkt undervurderte biler og hadde med letthet hatt en sånn .

Det er iallefall vanskelig å overdrive hvor imponerende E23 var da den var i produksjon. Først og fremst var den stor og ikke minst lang i forhold til de fleste andre bilene på veien. Den var et mektig syn uansett hvordan man så bilen. Jeg synes at den på mange måter var mer imponerende enn den samtidige Mercedes-Benz W126 selv om S-klassen kanskje var litt mer elegant i linjene. E23 var betydelig mer sportslig i fremtoningen og det likte jeg selvfølgelig. BMW på den tiden var fantastisk.

Jeg var også på den tiden så heldig å få kjøre en E23 735i på Autobahn ved flere anledninger og opplevelsene husker jeg som om var igår. Spesielt stabiliteten og roen i høyere hastigheter var imponerende. Dette var ikke en selvfølge den gangen og man skulle helt klart opp i de høyere tyske prisklasser for å finne noe lignende (les: W126 og Porsche 928S).

M30B35 rekkesekseren må selvfølgelig også nevnes og den var fabelaktig. Kanskje spesielt ved belastning i høyere hastigheter på Autobahn. Den var alltid tilstede og man hørte tydelig at den var en rekkesekser. Dette var spesielt artig ved pådrag i 5-gear opp mot topphastigheten der motoren først hadde en distinkt turbinlignende karakteristikk for deretter å gå over til den deilige rekkesekser hylingen. Det var det samme fenomenet i min E30 320i, men selvfølgelig vesentlig forsterket pga motorens betydelige større slagvolum. Jeg elsket dette og tenker at biler som E23 virkelig hadde karakter i motsetning til mange moderne biler.             

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Idag slår jeg et slag for e23 modellen .

Dette er virkelig flotte biler må jeg si .

Blir liksom på godt humør av de her .😊😊

E23 er utrolig tøffe biler, det var liksom en stilig bil i forhold til S klasse W126 som var mer traust. E23 ser ut som en bil som er designet av en lidenskapelig designer og ikke en komitee slik W126 ser ut.

Jeg har aldri kjørt en sunn E23, kun en 735i som var delebil objekt og over hodet ikke representativ. Men de som har kjørt en bra E23 sier at de har en utrolig komfort selv sett med dagens øyne. Det tror jeg så gjerne på. 

Jeg har nevnt episoden før men i 2014 på vei til Techno Classica i Essen så lå jeg å peisa 160-170 km/t med min E34 520i på A1 mellom Bremen og Osnabrück. I speilet bak meg blir jeg hurtig innhentet av en haifront med fire "sinte" øyne, jeg flytter meg umiddelbart til høyre og forbi blåser en E23 745i i det som må ha vært langt over 220 km/t. Selv i moderne alder så har den fronten en solid dose av det Tyskere kaller "Uberhol craft". På norsk så kan dette forklares som at bilens frontparti har ett design som kan virke aggressiv og truende når du kommer bakfra. En virkning som i større grad får deg til å ville flytte deg ut av løypa en f eks hvis det var en Citroën 2CV som ikke har "Uberhol craft" i det hele tatt. Denne episoden imponerte meg ganske mye og derfor liker jeg E23 veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...