Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, hsd skrev:

Det er sikkert mange hundre forskjellige typer loctite. Fargemessig er det ivertfall både blått, lyseblått, rosa, orange, hvitt, rødt, osv. Eg hadde aldri vurdert andre merker enn loctite selv.

Rustfritt/syrefast er ett inaktivt material, og her må det brukes aktivator skal en få noe bra resultat. Har demontert ting med rustfri kropp og a4 bolter som har ligget på lager i over 10 år uten at 243 har størknet. Stål er "standard" mens f.eks bronselegeringer er helt i andre enden, her kan ting stivne til av seg selv om man prater seg bort.

Dette med farger skal en ikke ta så tungt, det er forskjellig rundtom i f.eks UK, usa, europa o.l. ettersom folk er vandt med ulike ting og tror det er fargen som låser. Det er bare farge, man må se på nummerene.

I Norge på gjengelåsing så blir det brukt mest blå 243 og 270 sterk som i Norge er grønn ( men som man ser over er den mange plasser rød) Det mange desverre slurver med er å gjøre rene ting før dem bruker loctite. Loctite 243 er f.eks spesiallagd for å kunne brukes på oljete deler, men den limer lett dobbelt så godt dersom man sprayer bremserens ( eller helst loctite sin superclean ) for så å blåse det av med trykkluft på bolt og i hullet. ( legg ei fille over hullet så slipper du både bråk og å få i deg løsemidler)  270 den limer fast uansett, men igjen rengjort er velgjort når man først bryr seg. Ellers er det bare tull og gamleerik å ha det i kjøleskap, men det er lurt å riste litt boksa før bruk da det kan skille seg litt. Loctite har for den del en smørekofisient på ca 30%, trekker man med moment bør det taes med i betrakning. Spesielt om man f.eks styrer med delte hjul som OZ der dem ikke er montert med loctite originalt. Monterer man da med 243 så må man naturligvis tenke seg litt om å skjønne man ikke skal dra fullt moment på de stakkars m7 boltene. 243 smører så godt at man kan montere a4 bolter i syrefast uten problemer, det sier litt.

270 er meget sterk, og løsner med varme. Igjen er låsemomentet avhengig av ting som rengjøring, hva det er strammet med, gjengestigning, gjengedimensjon, material, bruk av aktiavator osv. Det som er arvesynda er at man har blindhull, har loctite kun på bolten og så smekker bolten ned med muttertrekker. Det blir luftrykk nede i hullet og all loctiten ligger igjen over gjengene. Rett mann med 243 kan låse ting bedre enn feil mann med 270. Har man muligheten, så alltid ha loctiten nede i hullet i gjengene. Her må en derimot tenke litt på om det kan forsvinne videre inn i systemet om det ikke er blindhull, det går somregel fint for den del. En annen ting som ikke er bra med å bruke loctite på bolten er at om man skal trekke sammen to planerte deler så vil det alltid flyte litt loctite ut mellom planene dersom man ikke tenker seg om. Dette kan mange hundredeler fort ( veldig trist på ett svinghjul f.eks, for ikke å snakke om ett tannhjul på 3 meter i diameter) . Ha i hullene, eller drag sammen plana uten loctite og så ta ut en og en bolt for påføring.

Eg har selv knekt opp ei masse m24 12.9 stramma med 270 og strammet med 1000+ nm uten å varme i nøden på reia utenfor nigeria, det går men da får man kjørt seg, hardt og seigt til siste gjenge. 290 som er på tabellen over her er for den del svakere enn 270 etter mine erfaringer, men den er veldig spesiell da den har tynn viskositet og har penetrerende egenskaper. Fin til å tette sprekker o.l, eller om man skal utføre gjengelåsing uten å demontere.

det vart langt, men loctite er spennende greier 😂

 

 

Det er slike innlegg som dette som gjør at jeg liker dette forumet. Lange detaljrike nerdete innlegg om utrolig smale emner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ///FredriK.S said:

Var å kikket på en f31 330d. Bilen sto ikke helt til forventningene. Men guud å deilig med SKINN. 😛Ble overrasket at ddet var på øvre del av dørtrekket også. Var ikke det på min tidligere LCI f31 med skinn dash

IMG_2901.thumb.jpeg.72cd0a021841fb05e2ad9cc2f07fb5b5.jpeg

Såg fin ut da! Er forskjellige opsjoner på skinnkledd dash og øvre dørsider mener jeg, ikke mange som har sistnevnte. Hva som ikke stod helt til forventningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er utrolig bra spekket og er helt perfekt med tanke på utstyret og teknisk vedlikehold som servicer, slitasjedeler og understellsbehandling. 

Men føler at det har "stoppet litt der" Fikk dårlig førsteinntrykk da bilen åpenbart ikke hadde blitt vasket utvendig på en stund, og var generelt møkkete innvendig.

Så det var vanskelig å gi en ordentlig bedømming av lakk osv.  Men fant diverse skader som bulk i framskjerm, hakk i frontfanger, og noen dypere riper her og der.  Sam rustrose på bagasjeluke under glassluka, og litt mere i bunn av framskjermer og ene hjulbuen bak. På de utsatte plassene for steinsprut rundt framskjermer og hjulbue er kanskje vanskelig å unngå, men syntes at det var kjedelig.

Så føler at jeg må tenke litt på det, da eieren ligger helt i det øvre sjiktet på pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ///FredriK.S skrev:

Bilen er utrolig bra spekket og er helt perfekt med tanke på utstyret og teknisk vedlikehold som servicer, slitasjedeler og understellsbehandling. 

Men føler at det har "stoppet litt der" Fikk dårlig førsteinntrykk da bilen åpenbart ikke hadde blitt vasket utvendig på en stund, og var generelt møkkete innvendig.

Så det var vanskelig å gi en ordentlig bedømming av lakk osv.  Men fant diverse skader som bulk i framskjerm, hakk i frontfanger, og noen dypere riper her og der.  Sam rustrose på bagasjeluke under glassluka, og litt mere i bunn av framskjermer og ene hjulbuen bak. På de utsatte plassene for steinsprut rundt framskjermer og hjulbue er kanskje vanskelig å unngå, men syntes at det var kjedelig.

Så føler at jeg må tenke litt på det, da eieren ligger helt i det øvre sjiktet på pris.

Så bilen har med andre ord ikke vært entusiast eid. Når man hører om en påkostet 330d som har kun hatt en eier og alt av servicer er fulgt opp så er det fort å trekke slutninger til at bilen er entusiast eid. Men jeg blir stadig overrasket over at folk som har kjøpt seg interessante biler men som bare ikke bryr seg om bil. 

Er litt samme greia med revisoren vi bruker på jobb. Han kjører en F10 528i (3 litern) som han kjøpte ny, sølv non M-sport med 17" felger. Likevel tenkte jeg at han var litt interessert i bil siden han tross alt har kjøp en ny BMW med 3 liter bensin i en tid (2010 modell) hvor ALLE kjøpte diesel. Men nei, han var ikke særlig interessert annet enn at han likte bilen veldig god og ikke ville bytte til nyere. Han ville ha en komfortabel bil med kraftig motor, og siden han hadde kort vei til jobb så ville han ikke ha diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2024 at 7:44 AM, Fredrik 90 said:

@Werther 

Hvis du har nybilgaranti så ville jeg bare tatt kontakt med forhandler og fått feilen utbedret. Det er jo selvsagt irriterende, man forventer mer av en nyere bil. Men shit happens og det er veldig kjedelig.

Når garantien går ut så ville jeg vurdert chipping av bilen for å gjøre den mer kjørbar. 100 hester er for lite i en moderne bil i moderne trafikk.

 

Var visstnok en morken slange til turbo som gjorde at bilen gikk ræva.  Etter hvert kom motorlampe og servicelampe på samt masse varsler på tett partikkelfilter.  Siden forhandler var såpass greie å ha med å gjøre i forbindelse med kjøp, så lot jeg de ta 90000km-service på bilen samtidig som de fikset feilen. 

Dro innom TS Racing og optimaliserte bilen.  Motoren i 100hk-utgave virket kunstig strupet, så jeg mistenkte at det var en del å hente på tuning - den har blitt forvandlet fra kols-pasient til GTI.  Trekker veldig mye bedre i samtlige gir og tredje gir er blitt et skikkelig forbikjøringsgir. I motorveishastigheter trenger jeg ikke lenger gire ned i femte og fjerde ved pådrag, den spretter rett opp i 150 uten å tvile.  På våt asfalt spinner den seg løs ut av rundkjøringer...

Originalt er det 100hk/250nm og stage 1 skal gi 125hk/330nm. Men etter testkjøring mente TS at bilen min hadde mer effekt, og jeg må si meg enig. Jeg har jo kjørt ganske mange mil med disse PSA/Ford-dieselene, og det kjennes mer ut som 140-150hk enn 125hk.  Det var uansett virkelig verdt pengene og anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther

Kult å høre at problemet løste seg og at du er fornøyd med tuning 👍

Når vi snakker tuning, en kamerat har fått tunet sin G20 330e. Han har en 2020 modell RWD som da har en nedstrupa 330i motor og ikke 320i motoren som xDrive modellene har. Det er vist noe forskjell på de to motorene selv om begge er B48. Anyway han har nå angivelig 440 hester og jeg ble riktig imponert hvor mektig drag det var i den to literen. Helt sykt for en forskjell det ble og at en to liter kan levere såpass punch var litt imponerende. Det frister ikke så rent lite å få tunet opp X5en når garantien går ut, jeg har jo B58 motoren hvor det er veldig mye potensiale å hente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ampera said:


Her har dere et reisebrev fra Norge.

Herlig lesning.

 HGT'24 Arctic Circle | Epic 14-Day Road Trip to Norway

 

https://g87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2125208
 

Leste gjennom den her om dagen, og måtte selvsagt kommentere når de de var innom mitt andre/tredje hjem Sauda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

https://dinside.dagbladet.no/motor/avskiltet-etter-sjeldent-funn/81893818

Godt de fikk fanget han der med åpent luftfilter! For øvrig virker hjula å være ganske flush med kanten spør du meg.

Og dette er noe Dagbladet synes det er viktig å lage sak om? Herrejesus 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Og dette er noe Dagbladet synes det er viktig å lage sak om? Herrejesus 😳

På lik linje med Hvaldimirs bortgang og andre store hendelser siste uken. Kan virkelig begynne å lure litt i blant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Og dette er noe Dagbladet synes det er viktig å lage sak om? Herrejesus 😳

Dagbladet er en skikkelig drittavis, har jo hver dag en sexartikkel om en sykepleier som liker å gå naken, eller operert bryst , gruppesex osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...