Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 hours ago, E.C. said:

Har hørt om enkelte som er uføretrygdet på papiret og skrur/jobber svart nærmest fulltid. Kleint og absolutt ikke greit.

For en del år tilbake hadde jeg en trygdesnylter-jævel av en nabo som var "ufør", men han hadde egen fiskebåt.  Var alltid utpå fjorden med mindre han jobbet med oppussing av hus.  Er fryktelig mange av de i dette landet. 

Hjalp heller ikke at jeg hadde pleid å henge etter tenåringsdattera hans, så han ga meg alltid stygge blikk og vice versa. 

Skrevet
1 time siden, Snagg30 skrev:

Absolutt, man kan vel egentlig si at overgangen til EV er utsatt på ubestemt tid. Jeg skjønner godt at bilprodusentene gjør disse grepene når ståa ser slik ut i EU:

IMG_3049.jpeg.877d9bf70043b9de47b482b2012a2377.jpeg

De landene med størst elbil andel i 2024 er også de minste og mest ubetydelige. Kun Norge og Danmark er over 50%, ingen av de store markedene (Tyskland, Frankrike og Storbritannia) er over 20%.

Elbil andelen av nybilsalget stiger også, men i betydelige markeder er økningen minimal. Dette må vel kunne kalles en realitets sjekk for norske elbilfanatikere og media 😂

IMG_3051.thumb.png.2b00a8737a181322fbc2e4021e6d5c7b.png

44 minutter siden, Werther skrev:

For en del år tilbake hadde jeg en trygdesnylter-jævel av en nabo som var "ufør", men han hadde egen fiskebåt.  Var alltid utpå fjorden med mindre han jobbet med oppussing av hus.  Er fryktelig mange av de i dette landet. 

Hjalp heller ikke at jeg hadde pleid å henge etter tenåringsdattera hans, så han ga meg alltid stygge blikk og vice versa. 

Dette du sier her høres veldig kjent ut. Her i Arendal så tror jeg vi må ha den høyeste andelen av uføretrygdede innbyggere i hele landet. For all del, ikke noe galt i å være ufør da de aller aller fleste har en god grunn. Men det er også en del som jeg vet er uføre men som jeg ser er i full sving. Du nevner han fiskeren, jeg vet om flere her som er i full sving med fiske…de er ute om formiddagen og setter teiner, tråler etter reker og koser seg. De har ett privat nettverk som de selger fangsten sin til, helt svart selvsagt. Stadig vekk kan jeg f eks bli spurt av bekjente om jeg er interessert i en halvannen kilo reker…"Jeg kjenner en kar som kjenner en som har vært ute og fått en del" er alltid svaret når jeg spør fra hvor. Jeg har utsikt til sjøen fra kontoret mitt og jeg ser de tøffe utover om morgenen 😉 

Det er også noen som er ufør som driver på som håndverkere på si, eller hobby basis som de sier. Likevel så kjører de varebiler med verktøy i, jobber får de via "jungeltelegrafen". Du ser de på Megaflis eller Byggmax i kledd arbeidsklær og med Hiacen full av verktøy og materialer. Dette er ikke folk som pusser opp hjemme hos seg selv, det er en liten by og snakket går. Til slutt så er det veldig viktig å skille denne gruppen vi snakker om her fra de som er ufør men som er aktive med hjem og oppussing hos seg selv. Eller at man skrur på egne eller familie sine biler, dette er selvsagt noe helt annet. For mange er det svært viktig å holde seg i aktivitet, man kan ikke sitte inne bare fordi man er ufør. Men det er når man i stor skala begynner å ta betalt svart for tjenester man utfører at jeg mener det blir feil…eller snylting som du @Werther kaller det. 

Ellers så antar jeg at du selv også var tenåring når du hang etter dattera til naboen din 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...