Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Ingvaldsen skrev:

noen av dere som jobber på verksted som har greie på utstyr til 4 hjulskontroll og hvordan dette kontrolleres at viser rikti

Hos oss blir det kontrollert 1 gang i året sammen med alt annet utstyr og det samme skal det nok hos alle godkjente verksteder. 

Skrevet (endret)

Nå husker jeg ikke hvordan det er på E39 men mange ganger skal BMW bruke vekter når man skal sjekke hjulstillingen. Mange uavhengige verksteder slurver med dette. Typisk er to ganger 75 kg foran, 75 kg bak og full tank.

Endret av Rune-K
Skrevet

Det blir gjerne opplyst på maskinen hvis man skal bruke vekter. 

De hadde dette på det første verkstedet jeg jobba (merkeverksted) mens verkstedet jeg jobber på nå ikke har dette. 

Utstyr som brukes i forbindelse med PKK skal kalibreres årlig.

Annet utstyr er vel mer frivillig, men tas gjerne samtidig.

Skrevet

Minst 1 gang i året blir ting kalibrert hos oss, men vil påstå snittet ligger nærmere 2 grunnet sertifiseringer fra Tyskland osv. Når tyskerne er på besøk, er som regel ting kalibrert og sjekket over en ekstra gang uavhengig av hvor lenge siden det var sist ting ble kontrollert/kalibrert. 

Har dog blitt lurt av Hunter apparat mer enn en gang før, så klok av skade pleier jeg å restarte PC'n hver gang for å utelukke "bugs". 

Skrevet

Har en Chevrolet på 7,5 tonn. Siden den er så tung så har den ikke en lås i girkassa når den settes i park, men i stede en brems på drivverket. Denne styres med hydraulisk trykk. Satt bilen i park å ventet på en som skulle fylle diesel. Så satte jeg den i drive når han var ferdig å der sto bilen. Bremsen på drivverket slapp ikke. Noe som betyr at jeg ikke får trykk i hydraulikksystemet til drivverksbrems. 

Krabbet under på stedet å fikk etter hvert dratt ut en splint i en wire slik at bremsen på drivverket slapp, mens hydraulikken fortsatt står fast. Får kjørt bilen sånn, men lampa for parkbrems lyser rødt og bilen har ikke lenger parkeringsbrems. Så den står ikke lenger stille når den parkeres da det ikke lenger finnes noe som holder igjen bilen. 

Har skrudd på og målt alt som er mulig under bilen på parkbrems delen. Og alt virker som det skal og det kommer strøm helt frem til hydraulikkpumpen. Når girspaken går ut og inn av P aktiveres og kuttes strømmen. Så vil med stor sikkerhet si at det er selve pumpen som er defekt. Har vært å spurt hos Aarnes etter denne, men de sier det er mange år siden denne gikk ut av produksjon å den kan ikke lenger skaffes. 

Er det noen som kjenner til noen steder det kan være mulig å finne utgåtte deler til Chevrolet? Eventuelt om noen lager erstartningsdeler for utgåtte deler til Chevrolet?

Skrevet

Har en 2012 F25 N47, rett etter kaldstart med litt motstand (opp bakker gjerne) klakker den en del mellom 1600-2000 omdr. Gir seg gjerne etter en liten kilometer med kjøring. Ikke fått noe motorlampe, motor oppleves ellers normal.

Injektor som mulig synder? Er det problematisk å kjøre i nåværende tilstand?

Skrevet
30 minutter siden, Bensin skrev:

Har en 2012 F25 N47, rett etter kaldstart med litt motstand (opp bakker gjerne) klakker den en del mellom 1600-2000 omdr. Gir seg gjerne etter en liten kilometer med kjøring. Ikke fått noe motorlampe, motor oppleves ellers normal.

Injektor som mulig synder? Er det problematisk å kjøre i nåværende tilstand?

Med N47 sin historikk ville jeg kanskje ikke kjørt så mye uten å fått sjekket registerkjedet...

Skrevet
25 minutter siden, laffe skrev:

Med N47 sin historikk ville jeg kanskje ikke kjørt så mye uten å fått sjekket registerkjedet...

Registerkjede byttet for to år siden på denne bilen. Ikke helt tilsvarende lyd

Skrevet (endret)
On 3/29/2025 at 8:20 PM, Sjøbuse said:

Er det noen som kjenner til noen steder det kan være mulig å finne utgåtte deler til Chevrolet? Eventuelt om noen lager erstartningsdeler for utgåtte deler til Chevrolet?

Bergheim Auto i Ensjøveien gikk jo konkurs for noen år tilbake, og den gamle bygningen er revet. Jeg var nedi kjelleren/delelageret der i ca 2019 på jakt etter deler til Chevrolet Caprice, og de hadde jo mye diverse liggende. Vil tro noen kjøpte opp delelageret etter konkursen - du kan forsøke å finne ut hvem. Er ikke utenkelig at Bergheim Auto ville hatt en slik del liggende på hylla. 

Endret av Werther
Skrevet
1 time siden, Werther skrev:

Bergheim Auto i Ensjøveien gikk jo konkurs for noen år tilbake, og den gamle bygningen er revet. Jeg var nedi kjelleren/delelageret der i ca 2019 på jakt etter deler til Chevrolet Caprice, og de hadde jo mye diverse liggende. Vil tro noen kjøpte opp delelageret etter konkursen - du kan forsøke å finne ut hvem. Er ikke utenkelig at Bergheim Auto ville hatt en slik del liggende på hylla. 

Jeg mener det var Phoenix US Cars i Tønsberg som kjøpte hele delelageret til Bergheim. Synd det gikk som det gikk med Bergheim, var flere ganger innom forhandleren på Ensjø og sikla på blanke "dollarglis". Var med en kompis å prøvde en ny Silverado der i 2018, traff på Sylvi Listhaug i disken der som hentet sin nyere Suburban fra service 😎

Skrevet
4 timer siden, Werther skrev:

takk for tipset, men jeg vet ikke om dette er noen del som noen Chevrolet i Norge ble solgt med. Trenger en Hydraulikkpumpe til bremsen på Drivverket til en Chevrolet P30. Dette er noe som bare var på biler over 6,2 tonn pga noen regler i Amerika såvidt jeg vet. 

tror jeg muligens har funnet delen jeg trenger hos noen som selger deler til Workhorse. Muligens samme del. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...