Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min første dieselbil i 1997 (en Peugeot 406 2,1 TD Break - altså stasjonsvogn) og den ble senere erstattet av en Peugeot 406 2,0 HDi - sedan. Denne igjen ble erstattet av en slektning i form av en Citroën C5 2,0 HDi - altså med den samme for tiden ganske fabelaktige PSA dieselmotoren på 110 HK og 250 Nm. Deretter fikk jeg lyst på en skikkelig bensinbil igjen og valget falt på en 4 år gammel E36 323i i 2001. M52B25 rekkesekseren på 2,5 liter og offisielt 170 HK samt 250 Nm var fantastisk (ganske sikkert var effekten i realiteten 180-185 HK). 

Bortsett fra at bilen tiltross for sine moderate ca. 60000 Km på telleren hadde en del "slitsomme" problemer (startermoteren, radiatoren, bremsene etc.) var den en sann glede å kjøre, men drivstofforbruket var forferdelig i forhold til mine tidligere dieselbiler. Allikevel var den temmelig økonomisk til å ha en relativt potent bensinrekkesekser på 2,5 liter (altså den gangen i 2001). Dette var et paradoks som var litt vanskelig å ta inn over seg, men løsningen ble en 2003 E46 318d Touring som vi hadde i 10 år og kjørte totalt ca. 320000 Km. Dristofføkonomisk var forskjellen enorm i forhold til vår tidligere E36 323i og ikke var den spesielt mye langsommere i trafikken heller.

Jeg har kun løse anslag når det gjelder hvor mye mer økonomisk 318d'en var i forhold til 323i'en, men hvis vi sier 40-50% tror jeg vi er tett på svaret. Det er klart at hvis man f.eks kjører 1000 Km (som f.eks Århus-Oslo direkte via København) sparer man mye drivstoff og penger. Bortsett fra et kort intermesso med en VW Up! (som kun har bensinmotor) har jeg holdt meg til dieselbiler.

Det kan godt være at media forsøker å skape et bilde av dieselbiler som den store stygge ulven, men faktum er at moderne dieselbiler med Adblue (og dermed Euro 6) slipper ut renere avgasser enn bensinbiler uten partikkelfilter. Sogar er utslippet av karbonmonoksid det halve av hva en bensinbil slipper ut. Man kan selvfølgelig argumentere for at alle stempelmotorer er den store stygge ulven når det gjelder utslipp, men for de av oss som kjører mye (30-40000 Km årlig) og ikke har allverdens tid til å "juice" opp 30-45 minutter hver 2-3 time er ikke elektriske biler et alternativ (foreløpig). Kjører man derimot 15-20000 Km årlig og hovedsakelig bykjøring ville jeg imidlertid ikke nøle med å kjøpe en elektrisk bil. Kjører man mye, langt og tiden er en knapphetsfaktor er det stadig diesel som gjelder... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Oslo-København her for en tid tilbake. I en Ford Transit Connect. Hadde en ca. snittfart på 135km/h på turen ned og kjørte drøyt 60 mil uten å stoppe. Brukte rett under 4,5 time ned dit.

110Hk diesel som er relativt snill og grei på forbruket, den ligger på rundt 0,55-0,6 l/mil. Dette ble det dobbelte i de hastighetene ned til København. Den drakk rett over litern på mila..
På vei hjem igjen så var det langt mer trafikk da man kjørte på dagtid. Da var farten lavere, mellom 110 og 120km/h og forbruket ble langt bedre, da snittet man på 0,8 l/mil.

Min 520iA snitter på rett under litern i det daglige. På landeveien kan den finne på å krype under 0,75-0,8 om man ikke lesser den ned for mye og ikke har noen videre trang til å foreta forbikjøringer hver gang sjansen byr seg.

Ble en runde med maskinpolering av bilen her om dagen. Ikke videre vært interessert i bilpleie, men må innrømme at den tar seg godt ut med ripefri og glanset lakk :mrgreen: 

746718986_Bilde18_07.2018222950_2.thumb.jpg.b4f50ea7b5e6ea76fc04a77c3e6a3a50.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rått, må vel ha vært en X5M det da?

Jeg husker jeg selv å å dundra avgårde i 160-170 km/t på A1 mellom Hamburg og Bremen. Plutselig ser jeg langt bak meg noe som innhenter meg og blinker med lysene, jeg flytter meg selvsagt. Begynner å se konturene av en haifront med doble separate lykter. Og så raser han forbi meg, en dønn original og strøken E23 745i...i langt over 200 km/t. Det synes jeg var litt kult, godt over 30 år gammel bil og still going strong 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F15 med store hjul var det eneste jeg fikk med meg. Min har ca 380hk, og hans gikk bedre. Vi kjørte sammen ei god stund og jeg måtte jobbe for å henge på. Utifra effekten under akselerasjon så var det minimum en oppjassa m50d. Men ikke umulig eller usannsynlig at det var en x5m heller nei. 

Det er også den bilen jeg har møtt denne ferien som har kjørt desidert hardest. Det er ikke mange, og iallefall ikke med denne typen bil, som kjører hardt nok til at det er helt nødvendig å bruke pådrag for å rotere inn bilen/flytte vekt inn i sving, etter en hard og betydelig opprebmsing ned til 210.... 

Når det er sagt så var det ikke stygg eller uryddig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Daniel. skrev:

Speaking of diesel og Citroen..

Noen som har noe formening om en Citroen C5 2.0HDi (136hk) med automat vil være tungsolgt nå i disse "anti-diesel" tider?

Stasjonsvogn og i god stand finnes det alltid kjøpere til. C5 er stadig blandt klassens mest komfortable biler, men når folk heller vil ha sportslige biler har man en utfordring. Jeg ville lagt meg midt på treet prismessig og hatt litt tålmodighet.

Dette må da være den BMW'en med den feteste eksoslyden idag... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Stasjonsvogn og i god stand finnes det alltid kjøpere til. C5 er stadig blandt klassens mest komfortable biler, men når folk heller vil ha sportslige biler har man en utfordring. Jeg ville lagt meg midt på treet prismessig og hatt litt tålmodighet.

Er nok en sedan. Den har hydraulisk fjæring, er EU til 2020 og gått litt over 100k km. De fleste C5 på Finn har enten 1.6HDi, eller nyere 2.0HDi med mer effekt. Nå sammenligner jeg kun med andre biler med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på med en mb e-klasse drosje w211 med manuell giring i dag, sært, og gud bedre hvordan de lokale kjører her på Rodos. Bussa drar igjennom sentrum i 60+, er vel en grunn til at det ligger blomsterkvaster og stearinlys omtrent hver 500meter bortover.

@TFR, er ikke mange som kjører skikkelig hardt lenger og er vel enda færre som faktisk kan kjøre hardt i svinger. Er vel egentlig neste like greit, med så mye tåkedotter som er ute å kjører bil så er det livsfarlig å komme fort opp i nærheten da man ikke har noe kontroll på hva de kan finne på å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes trafikk mengden på Autobahn gjør det vanskelig å kjøre ordentlig fort, iallfall på dagtid. Men jeg synes nå at det går passe radig på de strekkene med fri fart, men jeg synes det er få grombiler som kjører fort. Det er liksom mye VW Golf, Audi A4, Ford S-Max og andre som kommer dundrende i 200 km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎20‎.‎07‎.‎2018 at 1.30, FredrikE24 skrev:

Kjørte Oslo-København her for en tid tilbake. I en Ford Transit Connect. Hadde en ca. snittfart på 135km/h på turen ned og kjørte drøyt 60 mil uten å stoppe. Brukte rett under 4,5 time ned dit.

110Hk diesel som er relativt snill og grei på forbruket, den ligger på rundt 0,55-0,6 l/mil. Dette ble det dobbelte i de hastighetene ned til København. Den drakk rett over litern på mila..
På vei hjem igjen så var det langt mer trafikk da man kjørte på dagtid. Da var farten lavere, mellom 110 og 120km/h og forbruket ble langt bedre, da snittet man på 0,8 l/mil.

Transit Connect har vel den gamle 1.8TD, og i tillegg er den ikke akkurat guds gave til aerodynamikken. Dog overraskende høyt forbruk. I samme hastigheter bruker Mondeo mk4 TDCI og Focus TDCI (1.6 115hk og 2.0 140hk) 0.55-0.65, dog har nok disse modellene noe mer gunstig luftmotstand og utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎20‎.‎07‎.‎2018 at 16.53, Fredrik skrev:

Dette må da være den BMW'en med den feteste eksoslyden idag... :)

Dette er fløyel for ørene,  var akkurat ute en tur med hunden og det slo meg da det ut fra et kryss kom en litt eldre Golf diesel etterfulgt av en litt eldre Bmw 118D at noen av disse firesylindra dieselmotorene har en helt forferdelig trist lyd :)

Jeg liker veldig godt lyden i R6 dieselen til Bmw og andre større f.eks Amerikanske dieselmotorer er også flott å høre på synes jeg. 

Da passet det jo godt å få jevna ut denne traumatiske opplevelsen med brølet fra en V12  

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...