Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vel lørdagskveld. Øl er sprettet og matlaging er igang. Madammen går rundt og leker kommandant, så da "rydder" jeg mens maten godgjør seg. I den forbindelse fant jeg et gammelt bilde av min første bil. Min gode gamle E36. Men hva jeg tenkte på med angel eyes og de blinklysene aner jeg ikke, men det var vel "inn" for 12 år siden. Det hadde ikke skjedd idag. Men jeg var glad i bilen, 303(?) Cosmossort var den med velour-seter. Original front og M-tech bakfanger på 15". Haha :D

IMG_20181222_204419.thumb.jpg.171c291b9fbcef32265ff188d67866dd.jpg

 

Og når jeg var på butikken istad i vintermørket traff jeg på en helt ny i3. Det bare går ikke an å ikke like i3. Denne var helsort og knalltøff der den stod under en lyktestolpe i snøværet :)

IMG_20181222_191436.thumb.jpg.310b9b90f664dab647401dd6ca1c0cc2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Nye X5 45e hybrid synes jeg er uhyre spennende, det kan være ett godt alternativ for meg i fremtiden. Men mest av alt så ønsker jeg meg denne drivlinjen i G30 5-serie, den hadde vært helt perfekt for meg. Da kunne jeg gjort småkjøring på støm og nytt sekseren på langtur eller ellers når jeg føler for det. Tror forøvrig at 7-serien for denne drivlinjen på LCI utgaven til neste år. Mulig jeg har lest feil men jeg synes at jeg leste en vei at X5en skulle få en elektrisk rekkevidde opp til 75 km etter WLTP normen?

Ja maks rekkevidde på 75, men trekk av 10 km med å legge til motvind, og kupert terreng, samt norsk vinterklima, så er 45-55 km garantert uansett hvor uøkonomisk man kjører nesten. Det å klare 75km blir da heller som et mål/bonus og det er ikke utenkelig at det kan nås :)

Abolutt en spennende løsning som jeg også håper finner plass i g31. Gjerne kun som rwd.

X5 45e er kanskje den største nyheten til nå hva angår hybridens rekkevidde og allsidighet? Hvor er pressen og oppstyret likevel? Ikke tilstede, er svaret... All fokus ligger på elbilene. Pressen er kjøpt og betalt. Triste fakta. Myndighetene som styrer pressen igjen, som en del av en større agenda? Bare teori og konspirasjon, men absolutt ingen utenkelighet!

5 timer siden, Fredrik skrev:

La meg fortelle litt om hvorfor forumet har en off-topic tråd. Den het opprinnelig "tulletråden" fordi det var behov for en tråd der folk kunne skrive mer eller mindre hva de hadde lyst til (innenfor rimelighetens grenser) - musikk, været, hvorfor de ikke liker elektriske biler eller f.eks pizza med maiskorn. Før forumet fikk tulletråden havnet disse diskusjonene i alle de andre trådene og ble derfor slettet (og moderatorene kom på overarbeide). Tulletråden - i dag off-topic tråden gir oss en mulighet til å diskutere bl.a Tesla uten å ødelegge de andre trådene... :) 

At noen så ikke tåler å lese om Tesla får så være. Andre igjen klarer ikke å lese om Mercedes-Benz uten at dagen blir ødelagt. Skjer dette bør man enten se litt større på tingene eller lese i en annen tråd enn off-topic tråden.

Helt enig i det grunnlaget :)

Allsidigheten på denne tråden er nesten grunn nok til å henge på forumet i seg selv. Man lærer stadig nye ting, både blant bil men også mue annet.

Tesla og elbil generelt får liksom oppmerksomheten sin ellers i norge... 24/7... Det har blitt snakket om flere ganger tidligere i tråden. Nei, jeg tåler ikke Tesla prat, og skummer fint forbi det. 😂 Ellers går det kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Marius2002 skrev:

Send kjerringa ut av hus og gi meg noen øl, så kan jeg sitte å diskutere gammel musikk og BMW i alle former til langt på natt :D

 

Edit: Det over er forsåvidt sant og jeg synes det er trivelig. Noe godt attåt og en god diskusjon om bra musikk eller BMW er kjempegøy. Sålenge diskusjonen holdes nogen lunde ordentlig, er det ingen krise om man er uenig. :) Og nei jeg vil påstå at dette verken er eller vil bli et Tesla-forum, men når Tesla gjør noe rett i lengre tid og BMW ligger litt bakpå på den fronten, så skulle det bare mangle at det blir tatt opp. Dette gjelder selvsagt alle andre merker også, men det er ikke så relevant. BMW gjør også mye fint om dagen, X7, Next Vision, Z4, G20, 8-serie osv. osv.. Jeg føler nok også at elbil blir diskutert ofte, men slik bilindustrien og politikken er idag så er det ikke til å unngå. :) Derfor får man ikke sagt nok at dere som har gamle biler må ta vare på de. Jeg kan sitte en hel kveld uten problem og diskutere 90-talls BMW fo eksempel. E36 med rekkesekser og jeg er solgt!

Ja, ofte tenker jeg i samme baner. Send dama på syklubben og fram med mjødet! Så kan man diskutere Marshall rørforsterker i kombo med en fet ESP! samt byggekvalitet på 25 år gamle BMW kontra nye BMW som er mer eller mindre kinesiske (skrur på nye biler daglig, dog Toyota, men og endel bruktbiler vi får inn på reklamasjon) og må si meg skuffa over at ALT ryker og min gamle e34 stortsett er original (utenom vanlige slitedeler selvsagt. Hallo, dørhåndtak som løsner?? og det knirker og skrangler i interiør og foringer.. lavmål. 

Og i min "vennegjeng"  så har de færreste interesse for bil/teknikk så jeg må ty til Bimmer.no og her inne føler man jo nesten at de optimale folka er:) Sku satt oss i samme grend så vi kunne nippet til en long-drink og prata og pirket på bilene våre. Ønsketenkning, men jeg setter virkelig pris på dette og det er godt å finne "likesinnede" man kan diskutere med! 

Facebook sine bmw-grupper duger ikke, der snakker man om ulike wunderbaum og hvordan man monterer kinalys i kupe, det blir for simpelt. Her inne sitter folk med mye kompetanse og ikke minst go humor. Ofte koser jeg meg i timesvis her inne etter noen gode halvlitere, det gir meg mye og det ville jeg ikke bytta ut mot noe.  Sku gjerne ha bydd dere på en runde på puben, men jeg sitter stortsett 2000km unna hovedstaden, så det ville blitt kostbare øl:)

Må få presisere at jeg liker nye BMW og, F30 har den kule fronten og de nye Suvene er rå hærlige. X2 f.eks. Alle BMW´r har sitt særpreg, at kvaliteten er dårligere henger nok i hop med at Ettermarkedet skal mettes.. Lite penger å tjene om alt holder evig;)

Go jul til alle og ønsker dere alle godt!

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Øyvind.J Hehehe... det er sånn man ender opp med å ha vært hele 16 år her inne. Jeg har venner som er interessert i biler, men det er egentlig bare her inne at jeg virkelig kan diskutere biler og spesielt BMW på et relativt høyt nivå med likesinnede. Forumet er kjempefint på den måten... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "henge" med likesinnede med samme interesse er veldig flott. Senest i går så brukte jeg og Sveigis (som jeg opprinnelig ble kjent med via Bimmers) en hel ettermiddag til å dulle med E34ene vi kjører. En ting er å ha interesse for bil, noe annet er å ha felles interesse for samme merke men enda hyggeligere er det når man er svak for samme modell og sånnsett snakker samme språk.

901828CA-9FBA-426E-B9AD-9E9226A0E7E5.thumb.jpeg.2e164d3cccb7dc555b7950d7b3ffe221.jpeg

Jeg driver også med biler, stort sett nyere og jeg må si jeg stadig blir skuffet over hvor dårlig kvaliteten er på nyere biler. Dette gjelder også nyere BMW, bare så det er sagt. Derfor er jeg så fornøyd med at jeg etter alle disse årene fortsatt eier en E34. Disse bilene er som hugget ut av granitt sammenliknet med dagens biler 👍 #Bulletproof

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være Bimmers /Bmw miljøet gennerelt ,har jeg fått mange nye venner som jeg er blitt glad i og stolte over å presentere overfor mine gamle venner.

Noe jeg merker her ved Bmw miljøet ,er at stortsett så er alle velkomne uansett hvordan Bmw du har ,noe jeg liker .

Er jo også Opelfan og har ikke tall på treff osv jeg har vært med på.

Men føler der er det mer surt og gammeldags på mange områder .

Og alle som kjører Bmw er pappagutter stortsett:):).

Tøffeste var ifjor da jeg var på et treff .

Hadde ingen Opel men parkerte 535en litt bort forbi treffet.

Men det var folk som var like int i den som en Omega fra samme tidsalder .:)

Uansett så er jeg glad i dette forumet og ikke minst dere som er her med kompetansen her.

Hadde aldri i livet fått til TDsen hadde det ikke vært for hjelpen her.

Jo forresten ,god jul:)

Og legger ved et bilde av denne elsklingen her :IMG_1519.thumb.jpeg.6de04a6528d2a40277461e439589d9b1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

@Øyvind.J Hehehe... det er sånn man ender opp med å ha vært hele 16 år her inne. Jeg har venner som er interessert i biler, men det er egentlig bare her inne at jeg virkelig kan diskutere biler og spesielt BMW på et relativt høyt nivå med likesinnede. Forumet er kjempefint på den måten... :)

 

16 år er lenge. Jeg har ca 10 års fartstid, bytta brukernavn fra bmwmann24 da:)   Go jul! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Takket være Bimmers /Bmw miljøet gennerelt ,har jeg fått mange nye venner som jeg er blitt glad i og stolte over å presentere overfor mine gamle venner.

Noe jeg merker her ved Bmw miljøet ,er at stortsett så er alle velkomne uansett hvordan Bmw du har ,noe jeg liker .

Er jo også Opelfan og har ikke tall på treff osv jeg har vært med på.

Men føler der er det mer surt og gammeldags på mange områder .

Og alle som kjører Bmw er pappagutter stortsett:):).

Tøffeste var ifjor da jeg var på et treff .

Hadde ingen Opel men parkerte 535en litt bort forbi treffet.

Men det var folk som var like int i den som en Omega fra samme tidsalder .:)

Uansett så er jeg glad i dette forumet og ikke minst dere som er her med kompetansen her.

Hadde aldri i livet fått til TDsen hadde det ikke vært for hjelpen her.

Jo forresten ,god jul:)

Og legger ved et bilde av denne elsklingen her :IMG_1519.thumb.jpeg.6de04a6528d2a40277461e439589d9b1.jpeg

Rå flott e34:) 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en herlig julefeiring hittil! Go mat med tilhørende go drikke og alt hva det medfølger av diskusjoner og latter. 

Det man kan reagere på er hvordan ungene er i dag. 4 unger (6-13 år) satt rundt med hver sin mobil inklusive min datter, 3 av barna var søsken som møtte min datter for første gang, jeg var spent på hvordan det ville gå. De hilste såvidt på hverandre før de linka seg i hop med telefonene sine, Minecraft er visstnok det store i dag. For å bevare husfred og inventar så lot man de være i fred med sine kjempesmarte telefoner. Inntil nok var nok.

Jeg tok ansvar og nappet alle telefoner i fra alle barna og ble jo selvsagt "dagens dust" hver eneste dag..  Ja, man prøvde fortvilet å få i gang sirkulasjonen på de, svigerfar kasta han ene ut i ved-stabling. De andre fikk hver sine oppgaver de utførte med sure miner. Telefonene fikk de tilbake og de sonet tilbake til kjente vaner. Herrefred for noen slappfisker barn er i dag. Vi spilte litt "fattigmanns biljard" Kurrong! Det var bare gøy i 10 minutter.  MER MINECRAFT!! 

Vi stakk til Pirbadet i Trondheim i dag, for røre litt på oss. Det er alltid gøy å være i badeland!. Alle barna, svigerbror, min sambo og meg. 

Midt uti kalde bassenget finnes en stor oppblåsbar sak man kan klatre opp på. Stigbøyler man tar taki og løfter seg opp fra vannet og videre oppover. Man ble stor i øynene når man så hvordan visse slet, vel pytt jeg heppser de opp til første "nivå" så klarer de vel resten. Neida, ingen dynamikk eller krefter til å løfte sin egen vekt (30-35kg?) de så mest ut som fulle edderkopper som kavet rundt og falt i vannet igjen 😛  Dette gjaldt ikke bare våre barn. Samt visse unger var spreke nok til å klare bragden, majoriteten ikke.. Mobilalderen tror jeg den tidsepoken blir kalt i framtiden. 

Skal sies at vi koste oss også da. Det var et bra badeland med bølger og sklier. Skikkelig fint opplegg. :)

Da jeg og min generasjon var 10 år gamle så klatra man jo omtrent opp husvegger. Klatre i trær gjorde man jo til frokost! Vi ble alle enige (inklusive barna) at vi må klare å bli bedre på fysiske aktiviteter. Fotball/ridning/you name it.. Bare man får brukt seg! 

Noe jeg heller ikke klarte å se logikken i var at samtlige 4 satt å stirra på youtube-videoer av andre folk som spiller..  Noe så trist. Og samtidig har de flere spørsmål om f.eks hvordan lager man glass eller plast. Så hvorfor bruker dere ikke nettet til det da? Søk opp og få kunnskap!     Nei, huff nok negativitet, bare måtte få det ut! :) Videre go jul alle sammen!

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smule generaliserende tankegang, spør du meg..

37 minutter siden, Øyvind.J skrev:

Noe jeg heller ikke klarte å se logikken i var at samtlige 4 satt å stirra på youtube-videoer av andre folk som spiller..  Noe så trist.

Med den tankegangen så er det trist å se på YouTube videoer av at andre kjører bil (og mye andre aktiviteter), når du kunne gått ut å gjøre det selv.

Fortnite som er "det store" nå for tiden (kan ikke si jeg skjønner hvorfor), Minecraft var vel mer populært når jeg gikk på ungdomsskolen.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Daniel. skrev:

Smule generaliserende tankegang, spør du meg..

Med den tankegangen så er det trist å se på YouTube videoer av at andre kjører bil (og mye andre aktiviteter), når du kunne gått ut å gjøre det selv.

Fortnite som er "det store" nå for tiden (kan ikke si jeg skjønner hvorfor), Minecraft var vel mer populært når jeg gikk på ungdomsskolen.

Å se andre spille dataspill i timesvis er jo helt hjernedødt.. Jeg skjønner jo at det kan være artig å spille selv, men å se andre spille? I min verden kan man jo ikke sammenligne gatebilvideoer med f.eks1000hk m5 og dataspill.  Det er jo dataspill for gudskyld, det er ikke ekte, det er ikke engang en selv som spiller, men en annen luring som tyller i seg frossen pizza og cola..   Generaliserende? OK, men What is the world coming to??  

Ja, Fortnite er visst stort, en av ungene fikk både klesplagg og andre "ting" med logoen på. Jeg for min del hadde vel hørt om Minecraft, men jeg vet ikke hva det går utpå. Det er jo helt ok at folk spiller, jeg synes bare at det så sykt at folk bruker 24/7 på det.. Visstnok finnes det landslag i dataspill? Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke heller vil bli bedre på ekte ting. Ting som er konkrete, bygging av ulike ting. Mekanikk, tre eller leire.. Eller lese og få kunnskap om uansett hva. Dataspill?? helt sykt.   Jeg pleier å se videoer av f.eks Parkour, så har man noe å strekke seg etter. Det er ekte og det er sykt vanskelig. Gir god helse (Om man ikke forsøker seg på hustak-hopp og backflip, det kan jo gi dårlig helse:p   Beklager om jeg tråkket på tærne dine, all respekt til deg om du faktisk liker å se andre spille, eller spille selv.

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tråkket ikke på tærene mine da du snakker om "dagens unger". Jeg er ikke et barn. Ikke spiller jeg så aktivt at jeg faller inn i din kategori av hva enn du anser de som. Syns bare tankegangen din var litt vel trangsynt og generaliserende.

Selv om spill har blitt en større del av hverdagen nå etterhvert som det har utviklet seg så betyr ikke det at alle sitter inne 24/7 365 dager i året. Fortsatt veldig mange som er ute å sykler, skater, spiller fotball, basket ++ og eventuelt driver med idrett (kamper, treninger, turneringer).

Nei, men nå er ikke "1000hk M5 på gatebil" det eneste som finnes på YouTube heller.

Folk ser på videoer for å se hva andre klarer, hvordan de gjør det, for å få inspirasjon/ideer osv.

Minecraft er et spill du kan bygge alt mulig rart med firkant blokker og bruker kreativiteten din, eventuelt ha survival mode der du må finne mat og forsvare deg mot ting i tillegg til å lage hus osv. Tror ikke det er mye voksne som spiller det. Finnes mye spill man kan lære ting av også.

Naturligvis så kan du bruke kreativiteten din i "virkeligheten" og da i tillegg bruke hendene dine osv. Men dagens foreldre skal jo og skjerme barna sine for alt mulig rart å knapt la de få gjøre noe, så det er ikke alltid barna sin skyld at de blir sittende inne å spille. Ikke alle som har muligheten til å gjøre alt de vil heller av andre grunner.

Nei det gjelder naturligvis ikke deg og dine siden du ikke er sånn.

Ja det finnes landslag, det finnes også (hold deg fast nå) verdensturneringer der lag fra over hele verden deltar og spiller kompetitivt mot hverandre. Og ja, da reiser de fysisk til et spesifikt sted og spiller der.

Nei, du får ikke spesielt mye fysisk aktivitet av det (kommer jo naturligvis an på hva du spiller), men en god del av de mer aktive spillerene driver med fysisk aktivitet utenfor.

Alle gamere er ikke svette og feite sofagriser som du tror:

"en annen luring som tyller i seg frossen pizza og cola.." igjen, veldig generaliserende..

Alle spill er ikke superlette som du og virker å tro. Hadde de vært det så hadde folk garantert vært lei de etter kort tid.

Høres jo ut som at dataspill er det verste man kan holde på med sånn som du snakker om det 🤣

Spilte en del før, men langt ifra 24/7. Men var også mye ute med venner å fant på ting. Ser heller ikke noe spesielt på når andre spiller.

Jeg vil da si at jeg har fått noe positivt utav det og, utenom underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Daniel. skrev:

Du tråkket ikke på tærene mine da du snakker om "dagens unger". Jeg er ikke et barn. Ikke spiller jeg så aktivt at jeg faller inn i din kategori av hva enn du anser de som. Syns bare tankegangen din var litt vel trangsynt og generaliserende.

Selv om spill har blitt en større del av hverdagen nå etterhvert som det har utviklet seg så betyr ikke det at alle sitter inne 24/7 365 dager i året. Fortsatt veldig mange som er ute å sykler, skater, spiller fotball, basket ++ og eventuelt driver med idrett (kamper, treninger, turneringer).

Nei, men nå er ikke "1000hk M5 på gatebil" det eneste som finnes på YouTube heller.

Folk ser på videoer for å se hva andre klarer, hvordan de gjør det, for å få inspirasjon/ideer osv.

Minecraft er et spill du kan bygge alt mulig rart med firkant blokker og bruker kreativiteten din, eventuelt ha survival mode der du må finne mat og forsvare deg mot ting i tillegg til å lage hus osv. Tror ikke det er mye voksne som spiller det. Finnes mye spill man kan lære ting av også.

Naturligvis så kan du bruke kreativiteten din i "virkeligheten" og da i tillegg bruke hendene dine osv. Men dagens foreldre skal jo og skjerme barna sine for alt mulig rart å knapt la de få gjøre noe, så det er ikke alltid barna sin skyld at de blir sittende inne å spille. Ikke alle som har muligheten til å gjøre alt de vil heller av andre grunner.

Nei det gjelder naturligvis ikke deg og dine siden du ikke er sånn.

Ja det finnes landslag, det finnes også (hold deg fast nå) verdensturneringer der lag fra over hele verden deltar og spiller kompetitivt mot hverandre. Og ja, da reiser de fysisk til et spesifikt sted og spiller der.

Nei, du får ikke spesielt mye fysisk aktivitet av det (kommer jo naturligvis an på hva du spiller), men en god del av de mer aktive spillerene driver med fysisk aktivitet utenfor.

Alle gamere er ikke svette og feite sofagriser som du tror:

"en annen luring som tyller i seg frossen pizza og cola.." igjen, veldig generaliserende..

Alle spill er ikke superlette som du og virker å tro. Hadde de vært det så hadde folk garantert vært lei de etter kort tid.

Høres jo ut som at dataspill er det verste man kan holde på med sånn som du snakker om det 🤣

Spilte en del før, men langt ifra 24/7. Men var også mye ute med venner å fant på ting. Ser heller ikke noe spesielt på når andre spiller.

Jeg vil da si at jeg har fått noe positivt utav det og, utenom underholdning.

Jeg skjønner at at jeg stagnert totalt. Jeg leser og nå at jeg har formulert meg en smule korka.! Beklager det.  En gang i tiden (da bensin kosta 11,50) spilte jeg CS, det varte en liten stund før jeg ble lei og ville gjøre andre ting. Så all forståelse for at spill er artig:)

Det jeg har noe i mot er at dataspill skal overstyre hverdagen og folk blir til slappfisker bare. Men, jeg skjønner at verden går videre og jeg må nok bare få det inn i knollen!  Synes bare det har gått så fort. Verden i dag går utrolig fort. 

Undrer på hvordan ting er om 10 år. Blir spennende å se.  Kanskje bilene flyver? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at min generasjon er den siste som hadde en barndom preget av å være ute å leke. Bygge hytter i skogen, sykle, drive med ballspill i gata og ellers være sosiale og aktive med andre unger. Da jeg var ti år (i 2000) så hadde flere av oss unger mobiltelefon, men man kunne sjelden gjøre annet enn å ringe eller sende SMS. Gjerne var disse telefonene noen mursteiner som vi arvet av en av foreldrene (husker min første, Eriksson GA628). Vi hadde Internett men det var av den typen som gikk på tellerskritt og brukte telefonlinja fra huset for å være online. Så i den halvtimen vi fikk lov å "surfe" så gikk det ikke an å ringe inn på fast telefonen. Det husker jeg irriterte mormor på Fevik noe voldsomt, ho hadde en tendens til å skulle ringe akkurat når vi var online. Utvalget av TV og dataspill var begrenset, dyrt og gjorde som regel TV i stua utilgjengelig for resten av familien. Noe som resulterte i begrenset spilletid, kontra nå som ungene har egne nettbrett og PCer. 

Noe annet vi ungene i gata hadde det gøy med på slutten av 90 tallet var å løpe rundt å se hva speedometeret i bilene sto oppstilt i. Det viste jo selvsagt hvor fort bilene gikk, to eksosrør eller spoiler var ikke så viktig. Naboen vår var kongen, farens hans hadde en Ford Scorpio (den stygge som kom på 90 tallet) som viste at speedometeret gikk til 260 km/t. E34en til fadern viste 240 km/t, mens tapern var sønnen til de med Chevy Starcraft Van. Det speedometer var oppgitt til 85....(Hvilket var MPH selvsagt, men de skjønte ikke vi unger) Dagens unger gjør ikke dette lengere, de er vel knapt interessert i bil. Og med stadig flere biler med heldigitale instrumenter så er dette en lek som uansett dør bort. 

Det var godt å vokse opp på 90 tallet, med god gammeldags Barne-TV kl 18. Ingen nettbrett og ingen smarttelefoner. Og de gangene man fikk slippe til med TV spill eller Internett så ble det virkelig satt pris på. Det er noe annet i dag, ser en utvikling jeg ikke helt vet om jeg er fan av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...