Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Enormt med dårlige argumenter på hvorfor m3 er bedre😅 Teslaen lader seg vel opp på 20 min? En ladestasjon på Rudskogen så hadde det holdt lenge for en dag på bane.. Man kjører jo sjelden mer enn 30 min i strekk før bil og fører får seg en pause..

Og at dagens m3 er utdatert hjelper da lite? Er nyeste m3 og få kjøpt på markedet.. Og den modellen jeg har🙄

 

Håper der kommer flere tester på bane og at m3 tar overhånd igjen🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, BMWE39turbo skrev:

Visst det er et stort problem kan du jo selge m3'n din billig til meg, også kjøper du deg tesla 💁‍♂️

Nei kjøper bil utelukkende p.g.a utsjånad eg.. Og der er f80 nr.1😍 

Dessuten drar jo Bmw mye mus 🐭

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Skulebollen skrev:

Enormt med dårlige argumenter på hvorfor m3 er bedre😅 Teslaen lader seg vel opp på 20 min? En ladestasjon på Rudskogen så hadde det holdt lenge for en dag på bane.. Man kjører jo sjelden mer enn 30 min i strekk før bil og fører får seg en pause.

 

20 minutter? Da har du tydeligvis ikke kjørt Tesla. Det er klart hvis du har kjørt rolig i 90 km/t i en time så tar det kanskje 20 min å lade opp på en Tesla Superlader. Men nå er det ikke hverken Tesla ladere eller andre superladere på noen baner... Og sist jeg var på en bane så kjørte ikke folk rundt i 90 km/t. Etter noen heftige runder rundt Nurburgring eller Rudskogen for den saks skyld så tipper jeg du må regne 1 til to timer med lading jeg, hvis du finner en kraftig nok ladestasjon i nærheten. 

Men for all del, hvis du synes grunnene for at M3 er bedre er så dårlige så foreslår jeg at du bytter bil. 

Og for å være helt ærlig så synes jeg det har litt å si at dagens M3 er utgått, iallfall standard utgaven. Den henger rett og slett ikke med lenger, Competition utgaven derimot slår godt fra seg ennå. Men det er ikke til å stikke bort at både Alfa Romeo Giulia Qudrifoglio og Jaguar XE Project 8  trumfer M3 på en del områder. Men det er M3 som er ikonet, det er M3 som har vært malen for disse bilene. M3 har nå vært på markedet i 5 år og biler som Giulia, XE Project 8 hadde ikke vært så gode om ikke M3 hadde vært målestokken deres. Jeg håper noen andre tester Model 3 mot M3 Competition, jeg tror det kan ha ett annet utfall. Iallfall om de inkluderer banekjøring som en viktig faktor av testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

20 minutter? Da har du tydeligvis ikke kjørt Tesla. Det er klart hvis du har kjørt rolig i 90 km/t i en time så tar det kanskje 20 min å lade opp på en Tesla Superlader. Men nå er det ikke hverken Tesla ladere eller andre superladere på noen baner... Og sist jeg var på en bane så kjørte ikke folk rundt i 90 km/t. Etter noen heftige runder rundt Nurburgring eller Rudskogen for den saks skyld så tipper jeg du må regne 1 til to timer med lading jeg, hvis du finner en kraftig nok ladestasjon i nærheten. 

Men for all del, hvis du synes grunnene for at M3 er bedre er så dårlige så foreslår jeg at du bytter bil. 

Og for å være helt ærlig så synes jeg det har litt å si at dagens M3 er utgått, iallfall standard utgaven. Den henger rett og slett ikke med lenger, Competition utgaven derimot slår godt fra seg ennå. Men det er ikke til å stikke bort at både Alfa Romeo Giulia Qudrifoglio og Jaguar XE Project 8  trumfer M3 på en del områder. Men det er M3 som er ikonet, det er M3 som har vært malen for disse bilene. M3 har nå vært på markedet i 5 år og biler som Giulia, XE Project 8 hadde ikke vært så gode om ikke M3 hadde vært målestokken deres. Jeg håper noen andre tester Model 3 mot M3 Competition, jeg tror det kan ha ett annet utfall. Iallfall om de inkluderer banekjøring som en viktig faktor av testen.

Fra 0-100 % tar det MAKS 1t og 40 min å lade hvis man ikke har hastighet høyere enn 71kW. De fleste (i alle fall Tesla. Usikker på Jaguar iPace og E-tron) det er dog maks ladetid og med forbehold om lav hastighet hele veien gjennom ladingen.

For daglig bruk er det dog litt irrelevant da bilen kan lade hjemme og de fleste neppe kjører mer enn 30-40 mil tur retur jobb. Om man gjør det så vil man trenge lading på en lokasjon, eller bruke voldsomme summer på bensin/diesel og bompenger...

Har du Model 3 (som har CCS) kan den per nå lade 125kW - 145kW og snart over 200kW på V3 supercharger. Ladehastighetene blir stadig bedre. Ladetider har forbedret seg så mye på kort tid at det antakeligvis ikke vil ta lang tid før vi ser et trykk opp mot 350kW på ladestasjonene. 

Det som tar tid på elbil er å lade over 85-90% til 100. Før du når 85-90% det så er det ish 15-20 min lading ut i fra kW «styrke» du får av laderen på Model 3.

Ved full gass og hardkjør på Nurburgring Nordschliefe bruker Model 3 70kWh per 100km. Det er oversatt til Rundt 18,2-3 kWh brukt på 1 runde rundt Nordschliefe som er ca. 25.95 km lang.

Mao. Du bruker ca 1/3 av batteriet per runde. Model 3 performance har ca. 75kW tilgjengelig. Brutto på 79kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Fra 0-100 % tar det MAKS 1t og 40 min å lade hvis man ikke har hastighet høyere enn 71kW. De fleste (i alle fall Tesla. Usikker på Jaguar iPace og E-tron) det er dog maks ladetid og med forbehold om lav hastighet hele veien gjennom ladingen.

For daglig bruk er det dog litt irrelevant da bilen kan lade hjemme og de fleste neppe kjører mer enn 30-40 mil tur retur jobb. Om man gjør det så vil man trenge lading på en lokasjon, eller bruke voldsomme summer på bensin/diesel og bompenger...

Har du Model 3 (som har CCS) kan den per nå lade 125kW - 145kW og snart over 200kW på V3 supercharger. Ladehastighetene blir stadig bedre. Ladetider har forbedret seg så mye på kort tid at det antakeligvis ikke vil ta lang tid før vi ser et trykk opp mot 350kW på ladestasjonene. 

Det som tar tid på elbil er å lade over 85-90% til 100. Før du når 85-90% det så er det ish 15-20 min lading ut i fra kW «styrke» du får av laderen på Model 3.

Ved full gass og hardkjør på Nurburgring Nordschliefe bruker Model 3 70kWh per 100km. Det er oversatt til Rundt 18,2-3 kWh brukt på 1 runde rundt Nordschliefe som er ca. 25.95 km lang.

Mao. Du bruker ca 1/3 av batteriet per runde. Model 3 performance har ca. 75kW tilgjengelig. Brutto på 79kW.

De må først få laget en Tesla som kan kjøre en hel runde på Nordsløyfa før gutta med M3 går på nett og bestiller seg en Model 3.  Disse karene i en Model 3 Performance satset frisk i begynnelsen, men etter Breidscheid ca halvveis så ble det for varmt og farten raste ned på 320 nivå.. De endte på ca 9 minutter BTG. Jeg har selv sittet på F80 M3 med 3 i bilen på ca 8 minutter BTG, og den klarte flere sånne runder på rad til tanken med deilig 98 oktan ble tom. 

 Tesla Model 3 Performance | At The Nurburgring

Btw, du som har adresse Trier i profilen din og således er "nabo" bør vite at Nordschleife har aldri vært 25,95 km lang, den er 20832 meter 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Fra 0-100 % tar det MAKS 1t og 40 min å lade hvis man ikke har hastighet høyere enn 71kW. De fleste (i alle fall Tesla. Usikker på Jaguar iPace og E-tron) det er dog maks ladetid og med forbehold om lav hastighet hele veien gjennom ladingen.

For daglig bruk er det dog litt irrelevant da bilen kan lade hjemme og de fleste neppe kjører mer enn 30-40 mil tur retur jobb. Om man gjør det så vil man trenge lading på en lokasjon, eller bruke voldsomme summer på bensin/diesel og bompenger...

Har du Model 3 (som har CCS) kan den per nå lade 125kW - 145kW og snart over 200kW på V3 supercharger. Ladehastighetene blir stadig bedre. Ladetider har forbedret seg så mye på kort tid at det antakeligvis ikke vil ta lang tid før vi ser et trykk opp mot 350kW på ladestasjonene. 

Det som tar tid på elbil er å lade over 85-90% til 100. Før du når 85-90% det så er det ish 15-20 min lading ut i fra kW «styrke» du får av laderen på Model 3.

Ved full gass og hardkjør på Nurburgring Nordschliefe bruker Model 3 70kWh per 100km. Det er oversatt til Rundt 18,2-3 kWh brukt på 1 runde rundt Nordschliefe som er ca. 25.95 km lang.

Mao. Du bruker ca 1/3 av batteriet per runde. Model 3 performance har ca. 75kW tilgjengelig. Brutto på 79kW.

På e-tron får du minimum 50kw hele veien fra 0-100, ladekurven på den er helt drøy, så sant man har lader som gir nok. Jeg hadde 150kw på min til rett under 80% før den begynte å levere lavere. Da gadd jeg ikke lade mer og stakk, så vet ikke hvordan det ser ut opp til 100%, men over 50kw har alle rapportert.

 

så til diskusjonen om m3 vs model 3. de aller aller fleste som kjøper model 3 kommer fra en aller annen melk og brød bil. Mye avensis, passat osv, ofte av noe eldre årganger, og for de er teslaen mange ganger hakk opp. Man må huske på i diskusjonene her at de er fåtallet som har noe som helst interesse for bil lenger, og da er overgangen til en lynrask model 3 gigantisk for de. Selv standard modellen gjør 0-100 på under fem sekunder. 

Så kan det godt hende at den ikke følger m3 på bane, men med hånden på hjerte, hvor mye av kjøringen dere bedriver er med maks attack? En kort rask akselerasjon er for mange de villeste de begir seg ut på, og der vinner teslaen stort sett.

Siden jeg er litt mer opptatt av bil en den jevne nordmann, så er jeg enig med mange her om byggkvalitet osv, og kjente at audis e-tron var ett mer riktig valg for min del en model s/x. Så får det være at jeg ikke er først ut av lyskryssene osv med mine 6 sekunder til 100. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite apropos om strøm i Europa og hvor den kommer fra. https://www.nettavisen.no/nyheter/haplos-eu-ordning-lar-norske-stromselskaper-tjene-milliarder-pa-a-selge-god-samvittighet-til-tyskland/3423675912.html Verden vil bedras. Hvis man hadde regnet på denne måten i den tyske rapporten om miljøvennligheten på Tesla så hadde resultatet blitt mye bedre i Teslas favør. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...