Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vi får være enige om å være uenige Fredrik :) 

Men å si at de har holdt igjen stemmer jo ikke. De har drevet med batteri (og andre) biler i lang tid, og hele "I" konseptet, fra produksjon til hva I3 faktisk er, er fantastisk og en ren maktdemonstrasjon ift kapabiliteter.

Vi kan være enige om at det er en utfordring å skulle fase ut forbrenningsmotorer ift image. Heldigvis er ikke det et problem de har i dag.

Hva gjelder VW så har de ikke noe valg. Det er absolutt i deres interesse å oppnå konsensus om at "fremtiden er elektrisk, nå". Greier de ikke dette er de "ferdige" på dieselfronten, og da er de, i relasjon til strenge CO2 krav, "ferdige" som en leverandør med det volumet vi kjenner dem. Hadde endelig BMW også blitt tatt for juks, men det faktum at BMW greier kravene er et enormt problem for dem som ikke greier det. Mercedes har også tatt seg sammen og har ingen problemer med regelrett "knuse" kravene.

Det eneste som kan vippe disse to av "tronen" er om fanatismen får løpe fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt i3 og på mange måter er modellen helt genial med sitt konsept. BMW var også temmelig tidlig ute med i3 - også i relasjon til Tesla Model S. Disse modellene kan imidlertid ikke sammenlignes utover at de begge er elektriske, men den viktigste forskjellen er at Model S har en normal layout og et konvensjonelt design (den ser ut som en normal bil). Dette er også den viktigste lærdommen BMW har gjort med i3. Folk flest vil ha en bil med et normalt design og vektlegger dessverre ikke at BMW med i3 gikk mye lenger enn Tesla noen gang har gort med å gjøre selve produksjonen av bilen temmelig miljøvennlig (CO2 nøytral produksjon og stor bruk av gjenbruksmaterialer).

Produksjonen av i3 er derfor kostbar for BMW og den selger heller ikke så bra som den burde gjøre. Ergo kan ikke konseptet videreføres i sin nåværende form. Mye stoppet derfor opp for BMW når det gjaldt elektriske biler da det ble klart at i3 ikke var et konsept som kunne videreføres. Dette er definitivt litt trist, men jeg tror egentlig, som tidligere nevnt, at problemet stikker dypere. Hvis BMW virkelig hadde hatt en fornuftig strategi i kjølevannet etter i3 ville de uten tvil ha vært lenger fremme i dag med elektriske biler. At mange holder igjen med elektriske biler fordi det ikke er tilstrekkelig med insentiver fra myndighetene er en sannhet med store modefikasjoner. De har heller ikke hatt mange muligheter når det gjelder bilmodeller fra bl.a BMW og de andre tyske premium bilmerkene. I tillegg kommer selvfølgelig manglende infrastruktur på kontinentet samt det store spørsmålet om elektriske biler virkelig er så mye mer miljøvennlig når store deler av strømmen i f.eks Tyskland er basert på kullkraft.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men EU kan rasle med sabelen så mye de vil, men til slutt så kommer de til å bli mer liberale når det kommer til utslipp fra biler. Det må de bli av to enkle årsaker. Den første årsaken er at de har ti tusenvis av arbeidsplasser i Europa som de må verne om. EU må gi bilprodusenten litt slakk for å unngå en krise i bilindustrien. Den andre årsaken er manglende infrastruktur, dette er EU fullt klar over selv. Med dagens tempo i utbygging av infrastruktur så vil det ta 20 år før de kommer opp på ett OK nivå. Også har du usikkerheten rundt folks generelle økonomi, for alt vi vet kan vi få finanskrise på nytt. Da vil folks kjøpekraft svekkes, dette går ut over bilmarkedet i første omgang. Så det er mange usikkerhets momenter. Det skal ikke mer enn moms til her hjemme før elbil slaget blir halvert. 

Sånn det høres ut på mange nå, hvordan EU skal ture frem med regler og krav i fremtiden så høres det for meg ut som EU er en totalitær stat. Og vi alle vet at dette ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU er etter min mening på mange måter en totalitær "stat". EU's øverste organ - "Kommisjonen" (regjeringen) er ikke engang folkevalgt og dette forteller ganske mye. Når EU vedtar nye lover i "Rådet" eller "Europaparlamentet" og de senere blir ratifisert i EU parlamentet (som er folkevalgt) gjelder dette for hele EU (inkl. f.eks Norge som medlem av EØS) og da spiller det liten rolle hva f.eks det danske Folketinget eller Stortinget i Norge ellers mener. Det er ofte langt til Oslo og Stortinget i Norge, men veldig mye lenger til Brussel. Jeg har bodd innenfor EU i 20 år og er egentlig ganske lei hele opplegget selv om jeg tror alternativet er værre slik verden har utviklet seg.

Hensynet til arbeidsplassene som bilindustrien skaper er faktisk den direkte årsaken til at tyske myndigheter ikke riktig har kommet på banen når det gjelder overgangen til elektriske biler. Mye av den tyske selvforståelsen går via den store tyske bilproduksjonen og da spesielt VAG. Derfor var også dieselgate så traumatisk for tyskerne på så mange forskjellige nivåer utover tillit, økonomi, prestisje etc.

Den tyske industrien trenger uten tvil tid til å omstille seg, men verden går videre og dette vet Brussel. Tyskland er definitivt viktig for EU, men som det er langt fra København til Brussel er det noen ganger også ganske langt fra Berlin til Brussel. Hensynet til f.eks miljøet er en av EU's viktigste saker og som de ihvertfall utad ikke går mye på kompromiss med. Den tyske bilindustrien får omstille seg. Det bygges ellers utmerkede biler mange andre steder i Europa.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnesete og bobil. Opphavet har kjøpt ny bobil til årets sesong og har til nå kjørt Audien ved siden av for å ta med seg ungen. Ungen burde fortsatt sitte i bakovervendt sete, men det er litt styr å få det til i sofagruppen. Stor bobil, så det er ikke plassen i seg selv som er krise. Isofix er heller ikke utbredt i bobiler, så selv deres 2019 Eura Mobil Integra 760 er uten. Da blir passasjersetet foran et alternativ. Er det noen regler som sier at man ikke kan kjøre med passasjerstolen bakovervendt? Jeg vet at man ikke kan ha stolen sideveis. Med dette kan vi kjøpe et skikkelig beltesete (15-36kg) forovervendt og bare snu fremre stol, slik at ungen likevel sitter bakovervendt og vil da etter mitt syn ha alle fordeler som et bakovervendt sete har ved en eventuell kollisjon.
Airbag deaktiveres, selv om den ikke vil treffe stolen.
Jeg tenker å kjøpe stol nå, slik at ungen kan få være med de på lengre turer og ikke bare korte. Det er litt stress å kjøre både bobil og en Audi A4 på hver tur.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius2002 skrev:

@Lifeasiknowit_bmw vi er nok enig, jeg pratet bare generelt :) 

Jeg må innrømme at jeg tenker en del på splittelsen mellom de «fossile» og elbilister. Svært mange argumenterer mot elbiler og hvordan de fungerer. Andre på forumet skryter også av å kunne stille til veggs folk som kjører elbil.

Jeg leste litt lenger opp at det var en del spørsmål knyttet til lading, ladekø og diverse fy-«ingredienser» som trengs for å lage batterier. Det morsomme er at man som regel setter ting på spissen. Med mine fossile biler har jeg opplevd mye rart når det gjelder drift og planleggingen man trenger for å kjøre langt. Tidligere F30 drakk jo olje, så jeg måtte ha med meg olje til en hver tid. Av en eller annen grunn tømte også kjølevesken seg fort. I tillegg opplevde jeg å ha Drivetrain 6x ila 4 år. Dette uten å ha fiklet med motor etc.

På toppen av dette har jeg også møtt problemstillinger som er relatert til driftsikkerhet på andre måter. Jeg trodde at en ny bensinbil ville være driftsikker.  Men aldri har jeg opplevd å stå igjen med skjegget i postkassen like ofte som med den bilen... den gikk dårlig, clutchen røk (etter 18.000km som Bavaria sa var «feil på del») da stod den jo bom stille..... vanos har røket samt turbo. I tillegg har jeg hatt defekt servostyring og også opplevd at bilen ble låst i nøytral. Jeg kom totalt 10 ganger for sent på jobb i 2016 kun pga. bilen.

Med i3 har jeg aldri opplevd en slik problemstilling. Har dog 1 gang satt meg i bilen og oppdaget at den ikke hadde ladet over natten. Fant fort ut at dette var fordi det var vann i stikkontakten på skjøteledningen, og at sikringen derfor hadde gått (fordi jeg hadde lagt skjøteledningen med «koppen» opp og derfor samlet seg vann i denne). Det løste seg ganske enkelt ved at jeg ladet 5 minutter på fortum lader på vei til jobb. På jobben har jeg lader og kan fullade batteriet der om det trengs.

Jeg skjønner at det vekkes følelser i mange rundt temaet, men som sagt. Alt er jo behov og prioriteringer. For meg ville det vært ulogisk å ha fossilbil da jeg jobber i meglerbransjen. Pga. beboerparkering, dyre bommer, service og vedlikehold mm. så er elbil det eneste alternativet jeg har.

Det blir spennende å se hva fremtiden bringer. Hvordan vi reiser, bor og lever om f.eks 50 år. Det kan ha skjedd stor utvikling og det kan ha skjedd liten utvikling :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Jeg ser for meg stolen lett kan ta sikten fra speilene på den måten, og er redd det ikke blir helt optimalt. Rent sikkerhetsmessig ser jeg derimot ingen betenkeligheter med det.

Ellers bør det gå greit å montere stolen i sittegruppen selv om det er litt styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, awt skrev:

@Marius2002 Jeg ser for meg stolen lett kan ta sikten fra speilene på den måten, og er redd det ikke blir helt optimalt. Rent sikkerhetsmessig ser jeg derimot ingen betenkeligheter med det.

Ellers bør det gå greit å montere stolen i sittegruppen selv om det er litt styr.

Stolen kan skyves og vil ikke ta sikt når den er skjøvet helt bak(frem). :) Den kan monteres i sittegruppen ja. Det som er litt styr er bakovervendt sete i sittegruppen. Ungen er 3 år nå i juli og jeg vil ha henne i bakovervendt i et år til. Vi fant et forovervendt sete som passer til henne nå, men det var med tanke på sikkerhet jeg spurte, for da blir det forovervendte som et bakovervendt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Marius2002 Hvorfor ikke bare montere bakovervendt stol i førersete? Eller må det brukes Isofix på stolen du har nå?

Fordi vi har isofix på stolene vi har nå(vi har en til BMWn og en til Audien så vi slipper å bytte på). Neste stol er uansett en slik som vi ser på og derfor ser vi på mulighetene der i bobil; Forovervendt montert i en snudd stol slik at den blir som bakovervendt. Jeg sliter derimot med å finne stol. Noen som har forslag? :) ikke isofix, dessverre. Sett på Recaro Monza Nova 2, men den finner jeg kun hos thansen, men thansen kunne ikke sende stolen og vi har ikke thansen i Molde. For et år tilbake hadde "alle" den stolen. Recaro trukket seg ut fra det norske markedet? Uansett må vi ha en god stol for beltefeste. Tar imot tips :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius2002 said:

Fordi vi har isofix på stolene vi har nå(vi har en til BMWn og en til Audien så vi slipper å bytte på). Neste stol er uansett en slik som vi ser på og derfor ser vi på mulighetene der i bobil; Forovervendt montert i en snudd stol slik at den blir som bakovervendt. Jeg sliter derimot med å finne stol. Noen som har forslag? :) ikke isofix, dessverre. Sett på Recaro Monza Nova 2, men den finner jeg kun hos thansen, men thansen kunne ikke sende stolen og vi har ikke thansen i Molde. For et år tilbake hadde "alle" den stolen. Recaro trukket seg ut fra det norske markedet? Uansett må vi ha en god stol for beltefeste. Tar imot tips :D 

Recaro er nok på vei ut, mener noen sa det i en butikk jeg var i. Vi så også på Monza Nova 2.

Endte opp med Cybex Solution S-Fix, som fungerer helt fint. Mener det var S-Fix..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en E39 540i hadde vært litt artig. Jeg tenker at en 540i Touring med 6-trinns manuell gearkasse hadde passet bra, men de ble det ikke bygget mange av. Problemet er at automatgearkassene på den tiden (altså rett før årtusenskiftet) er langsomme og ikke spesielt effektive hverken på den ene eller andre måten.

286 HK og 0-100 Km/t som best på 6,4 sekunder er heller ikke mye å skrive hjem om i dag 20 år senere. Litt bedre blir det med den første varianten av Alpina E39 B10 som har 340 HK og klarer 0-100 Km/t på 5,9 sekunder, men igjen har det skjedd veldig mye de siste 20 årene. Ytelsene på denne B10'en er ikke stort bedre enn på min gamle Porsche 928 S med 300 HK som jeg hadde i årene 1985-1986.

Kanskje E38 750iL er et fornuftig alternativ. Den har kun 326 HK og klarer 0-100 Km/t på moderate 6,6 sekunder, men i det minste får man verdens mest silkebløte V12 motor med på kjøpet... :)

Legg forøvrig merke til hvordan Doug forklarer forskjellen på E38 som en oldschool BMW vis a vis f.eks en moderne 7-serie (eller 3 og 5-serie for den saks skyld). Dette gjelder spesielt styreresponsen og hvordan bilen føles på veien. Jeg har forsøkt å forklare dette fenomenet i min egen tråd og jeg synes at Doug gjør en god jobb i denne sammenhengen. Forskjellen er dramatisk og ikke nødvendigvis til fordel for moderne biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er kanskje den beste 5-serien som er laget totalt sett. En 528i med manuell vil nok også være en veldig fin kjørebil, vil tro denne har noe bedre vektfordeling enn V8 utgavene. Men jeg må si det er noe eget med BMW sine litt eldre V8ere, nydelig lydbilde i disse. Det som er leit med E39 som bruksbil er rusta, kjølesystem i plast og elektriske feil. Sånn sett så er E34 en lagt mer pålitelig og bedre bygget bil, fordi den er enklere og mer analog. E34 er garantert den mest solide og driftsikre 5-serien gjennom tidene. Men det er noe eget med E39 altså, det må jeg innrømme 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...