Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Evopower said:

Problemet er at det nærmest kreves at alle biler skal være sportslig. Hvorfor kan ikke vi ha sofaseter og duvende fjæring slik det var i gamledager? Og heller legge sportsegenskapene til en sports modell. Ford hadde jo Granada og Rs500. Der har du komfort og sport. Nå mener jeg mye er utvannet. Alt er stivt og hardt. Det finnes jo unntak som S klasse med airmatic og slike ting, men selv en corolla i dag er jo stiv og lav og sportslig...

Helt enig. De eneste som vel til en viss grad holder på komfort er franskmennene. 
En ser jo hvor mange BMWer fra E- og spesielt F og G-generasjonene med M sport som ligger til salgs på Finn kontra biler uten, eller med pakker rettet mer mot komfort (Luxury, Modern line). Annenhåndsverdien til M sport utgaver, for ikke å snakke om salgbarhet på bruktmarkedet er mye høyere enn en bil med Luxury, Modern eller Sport pakke. Det er synd men sant. Det ser en også på leasede biler, stort sett kun M sport biler der også som videreselges da denne pakken er essensiell for å øke annenhåndsverdi og salgbarhet og dermed få ned leasingkostnaden. F.eks. en F36 med både Modern Line og Luxury line er virkelig en lekker bil og en helt annen «presence» enn en med M sport. Den skiller seg også mer ut i mengden og fremstår som mye mer eksklusiv. 
Det er mange her som sier om de fleste BMWer at de må ha M sport pakke for å se ut, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å kjøpt en F11 f.eks. uten M sport pakke så lenge resten av bilen er riktig spekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Man kan si mye rart om Tesla, men en bilprodusent kan de vel knapt kalle seg. At støtfangeren detter av ved å kjøre i en sølepytt er visst et velkjent problem. :blink:
 

 

Den er artig, håper de har rettet opp på nyere modeller, da dette ble raskt et problem etter lansering i usa.

kommer av at vann og søle spruter opp i fanger og blir så tungt at fangeren faller av, så design feil som burde vært mulig å unngått helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evopower skrev:

Problemet er at det nærmest kreves at alle biler skal være sportslig.

Ekkokammer (mest trolig fra sosiale medier). Alt for mange vet ikke hva de vil ha og/eller tør ikke å stole på egne meninger. Jeg forstår heller ikke hvorfor alt når det gjelder biler skal være fokusert på såkalt sportslighet. Jeg tenker at en viktig del av forklaringen er at bilprodusentene på den måten kan selge kostbare sportslige utstyrspakker. Mye handler om design og enkelte bilprodusenter selger derfor sportslige designpakker der bilene ellers er ganske standard når det gjelder motor og understel. 

Alt for store felger og for stive fjærer ødelegger mange ganger et ellers ganske fint chassis. Dette er trist og spesielt når vedkommende som har bilen faktisk ikke vet bedre, men er tilsynelatende tilfreds fordi han/hun har valgt "riktig" slik som moten predikerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Tesla og vann... Kom akkurat hjem fra en kjøretur nå i øspøs regnvær. For første gang har jeg opplevd hvor farlig autonome biler er. 

Lå bak en Tesla 3 i kø. Det passerte et vogntog i motsattkjørefelt. Vannråket/skyen fra denne fikk Teslaen til å bråbremse (systemene antok sikkert at det var en hindring foran bilen) jeg måtte stå på bremsen for å unngå sammenstøt og passasjeren stokk skikkelig..  Nå har jeg lært meg å holde ekstra avstand til nye biler... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Model 3 finner på å bråbremse av seg selv når du kjører adaptive cruise control, har stort sett latt være å bruke den av den grunn. Ganske utrolig at de har greid å føkke det opp egentlig. Vil nok anbefale å ligge minst 3 sekunder bak de bilene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtfangere som detter av ja, hvorfor blir jeg ikke overrasket 😅 Far til en kamerat hadde en Model 3 som du kunne se grunningen til lakken innimellom dørene, de hadde rett og slett ikke lakka bilen ordentlig. Videre så lakk den som ei sil i bakluka når den ble vasket i maskin. Tror ikke de har rare kvalitetskontrollen hos Tesla... Etter ett år med denne bilen bytta han til G20 330e 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Evopower said:

Apropos Tesla og vann... Kom akkurat hjem fra en kjøretur nå i øspøs regnvær. For første gang har jeg opplevd hvor farlig autonome biler er. 

Lå bak en Tesla 3 i kø. Det passerte et vogntog i motsattkjørefelt. Vannråket/skyen fra denne fikk Teslaen til å bråbremse (systemene antok sikkert at det var en hindring foran bilen) jeg måtte stå på bremsen for å unngå sammenstøt og passasjeren stokk skikkelig..  Nå har jeg lært meg å holde ekstra avstand til nye biler... 

 

8 hours ago, E.C. said:

Jepp, Model 3 finner på å bråbremse av seg selv når du kjører adaptive cruise control, har stort sett latt være å bruke den av den grunn. Ganske utrolig at de har greid å føkke det opp egentlig. Vil nok anbefale å ligge minst 3 sekunder bak de bilene ja.

Dette gjelder alle Tesla-modellene. ACC er langt bak konkurrentene. De prøver for hardt på å få til det umulige, samtidig som det grunnleggende ikke er i orden.
ACC funker på motorvei i fint vær, hvis motorveien har vært der såpass lenge at kartet er oppdatert. Og det ikke er tunneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACC på i3en er også fullstendig ubrukelig og kan finne på å nødbremse i tunellåpninger osv.

Hvordan det er i andre modeller/merker vet jeg ikke, men er garantert ikke bare Tesla som sliter med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACCen på F10en jeg hadde var litt lunefull til tider. Den kunne finne på å "henge" seg på en bil som kjørte ut på avfartsfeltet og så bremse med denne bilen mens jeg stadig var på motorveien med biler bak. Den var også utrolig treig til å akselerere igjen etter å ha ligger bak en annen bil. Ble noe bedre etter en software update.

På G30en er dette blitt mye bedre, men her synes jeg den kjøreassistenten er skummel. Det er vel en mild versjon av det Tesla kaller autopilot. På G30en så kan den holde seg fint i kjørebanen, før den skjener ut mot autovernet uten noen grunn. Eller av eller påkjøringsfelt på motorveien, bruker denne funksjonen svært lite med andre ord 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Fredrik 90 said:

ACCen på F10en jeg hadde var litt lunefull til tider. Den kunne finne på å "henge" seg på en bil som kjørte ut på avfartsfeltet og så bremse med denne bilen mens jeg stadig var på motorveien med biler bak. Den var også utrolig treig til å akselerere igjen etter å ha ligger bak en annen bil. Ble noe bedre etter en software update.

På G30en er dette blitt mye bedre, men her synes jeg den kjøreassistenten er skummel. Det er vel en mild versjon av det Tesla kaller autopilot. På G30en så kan den holde seg fint i kjørebanen, før den skjener ut mot autovernet uten noen grunn. Eller av eller påkjøringsfelt på motorveien, bruker denne funksjonen svært lite med andre ord 😅

Autonom kjøring er livsfarlig. Trodde de tok hintet av Terminator og Matrix! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke le alt for mye av at bakfangeren rives av på Tesla ved mye vann i veibanen. For akkurat dette var en gjenganger på E46 coupe prefacelift sin aero bakfanger. Da jeg vanket på E46 fanatics forumet på tidlig 2000-tallet var det flere som opplevde dette. 

Altså dette kitet:

attachment.php?attachmentid=381216&d=128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, E.C. skrev:

Jepp, Model 3 finner på å bråbremse av seg selv når du kjører adaptive cruise control, har stort sett latt være å bruke den av den grunn. Ganske utrolig at de har greid å føkke det opp egentlig. Vil nok anbefale å ligge minst 3 sekunder bak de bilene ja.

16mod toyota LC har også veldig dårlig acc, ligger man bak en bil rundt en sving så akselerer bilen og bråbremser igjen når den merker bilen forran etter svingen er ferdig😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru skryter av deres Eyesight og de vinner også mye tester hvor acc blir satt på prøve. Eyesight består av 3 kameraer oppe i frontruta som ser og analyserer gjenstander foran bilen. Det er også disse kameraene som sikter seg inn mellom stripene i veibanen for lane assist. Jeg har kjørt nye XV med Eyesight en del og jeg skjønner ikke hva alt skryter er av. 

Den er som alle andre systemer beskrevet over her. Den mister bilene foran gjennom svinger, lane assist fungerer nesten kun når bilen ligger oppå stripa. Den har ikke kø assistent og den er for treg til å agere. 

Det er sikkert et kjempesystem på rett frem-veier. Subaru er jo primært laget for USA så det er jo mening i det. Når jeg kjører en skjelden gang på rett frem i flerfelts motorvei, da fungerer det fint til å følge trafikken på acc. Ellers på norske veier, så er det ikke brukandes. 

Lille Norge med svingete veier er vel ikke det bmw, subaru og Tesla har i hodet når de utvikler systemene heller. Det skulle vært en norway mode som koblet ut alle disse systemene, og så kunne acc vært aktivert på rattet ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker at bare på G20 vs G30 at det har kommet langt, men ikke nødvendigvis langt nok. Den er langt bedre på selv styringen, men langt fra perfekt. 

Trodde jeg skulle savne ACC mer på F20 enn jeg gjør. Det er hendig, men siden den aldri hadde start stop funksjonen på E91n så har overgangen vært liten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...