Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 28.10.2020 den 0.06, ///M-ini95 skrev:

 

When you see it... 🙃

 

Det var Golfen sin det, lurer på om den har riktig drivlinje også :) Det vil si bakhjulstrekk

Når vi først snakker om BMW og V8...hva slags bensin fyller folket på sine BMW med V8 motor. Bør min N62 ha 98 eller kan jeg fint kjøre med 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det var Golfen sin det, lurer på om den har riktig drivlinje også :) Det vil si bakhjulstrekk

Når vi først snakker om BMW og V8...hva slags bensin fyller folket på sine BMW med V8 motor. Bør min N62 ha 98 eller kan jeg fint kjøre med 95.

idag har vi heldigvis automatisk tenning, merker ingen forskjell på 95 og 98 på min s62

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det var Golfen sin det, lurer på om den har riktig drivlinje også :) Det vil si bakhjulstrekk

Den er bakhjulstrekk, ja. Blir brukt til drifting i Finland. 

 

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

idag har vi heldigvis automatisk tenning, merker ingen forskjell på 95 og 98 på min s62

 

Det er nettopp det jeg også mener. Men jeg har lest en vei at flere med V8 fyller 98. Var en diskusjon her hvor flere sleit med at man ikke fikk se literprisen på 98 før man stakk inn kortet og løftet av pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Fredrik 90 said:

Det er nettopp det jeg også mener. Men jeg har lest en vei at flere med V8 fyller 98. Var en diskusjon her hvor flere sleit med at man ikke fikk se literprisen på 98 før man stakk inn kortet og løftet av pumpa.

Det stemmer med Esso sine pumper i hvert fall. Tommelfingerregel bør være at man beregner 2-3 kr ekstra for 98 enn det som står på 95.  Glad jeg ikke fyller så ofte med 98, men det er klart det svir når det kan koste opp mot 800 kr for en full tank med 98 på M3en. Trøster meg med at den har det bedre med 98 innabords :)

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er nettopp det jeg også mener. Men jeg har lest en vei at flere med V8 fyller 98. Var en diskusjon her hvor flere sleit med at man ikke fikk se literprisen på 98 før man stakk inn kortet og løftet av pumpa.

fylle for 18kr litern for å være storkar gidder jeg ikke.. 

men 102 oktan som selges på kontinentet påståes det at skal gi større utslag ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kvasi said:

Kan gå bedre på 95 enn 98, men det kan ha uheldige konsekvenser på sikt man hverken hører eller ser som feilmld. 

Kan ikke du vennligst utdype hvordan noe kan gå bedre på 95 enn på 98? Biler laget for 95 går som regel ikke noe bedre om du fyller på 98. Biler som er laget primært for 98, men tåler 95 vil gå best på 98. Biler laget kun for 98 vil slite eller ikke gå i det hele tatt på 95, men hva er det som går bedre på 95 enn på 98?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

fylle for 18kr litern for å være storkar gidder jeg ikke.. 

men 102 oktan som selges på kontinentet påståes det at skal gi større utslag ? 

Jeg fyller alltid høyest mulig oktan på min snart 25 år gamle M62. Når jeg er i Norge for å unngå metanolsuppa med dertil mulige problemer etter vinterlagring, og når jeg er på kontinentet for om mulig få litt mere futt i v8`rn.

 

20190526_181928_102_oktan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 540is skrev:

Jeg fyller alltid høyest mulig oktan på min snart 25 år gamle M62. Når jeg er i Norge for å unngå metanolsuppa med dertil mulige problemer etter vinterlagring, og når jeg er på kontinentet for om mulig få litt mere futt i v8`rn.

er det enn reel effekt med 102 eller er det kun placebo ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg merker forskjell ved ned til 95, men fra 98 til 102 er det mere usikker. Det er mest for å være snill med den gamle sliteren så den ikke unødig får tenningsbank og bakker tenningen når belastningen og temperaturen blir høy etter 2-3 runder nonstop på Ringen. Det koster lite ekstra for om mulig unngå problemer 200 mil hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MINIen kjører jeg kun på 98 oktan, her på de lokale Shell-stasjonene koster den ca 1-1,5kr mer per liter. Den er chippet, og jeg fikk problemer med tenningsbank ved pådrag med høy belastning (superknocking-feil lå inne i feilminnet), mer fremtredende ved høye temperaturer (sommer). Det forsvant ved en softwareoppdatering, men kom tilbake. Begynte så å fylle 98 oktan, så forsvant det igjen, men hendte en sjelden gang innimellom, typisk på sommeren og høye temperaturer. Nå skjer det, bank i bordet, aldri lenger. Det virker nesten som om at 98 oktanen har renset litt opp innvendig, i og med at problemet har avtatt helt ned til ingenting, er det i det hele tatt mulig? Så at 98 oktan har noe for seg er jeg ikke i tvil om. Men ikke på alle motorer.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

95 inneholder vel også etanol, som egentlig ikkje er et problem med mindre man har gammel  bil. 

Det er meir tilsetning i 98 så den 'rengjør' bedre over tid. 

Tenker at er det en bil man er glad i og skal ha lenge og fyller 1-2 tanker i mnden så er ikkje prisen opptil 98 betydelig (i mine øyne) her ligger prisen på 98 1-1.5 over 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...