liffi Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 6 timer siden, Rune-K skrev: Den type båt minner meg på en sommer på hytta for en 7-8 år siden. Da var det noen i marinaen på andre siden av kilen som hadde noe tilsvarende, den var veldig rød og veldig høylytt, når den gikk. Det var fast rutine, på kvelden så hørte vi et brøl og det var full fart ut av kilen, en times tid etterpå så kom den putrende tilbake og da gikk det sakte. Resten av natta og neste dag så skrudde de og prøvde og fikse før et nytt brøl på kvelden.😃 Neste år var båten borte. Ja alltid litt jobb med slike båter da det er masse "makanikkere" som har slike båter å da blir det mye jalla mekk. Å de motorene blir også brukt litt. kjenner jeg savner jolla tross for det var 2 Diesel motorer i den så var den brukanes på turer men nå er det påtide med en litt mindre daycruiser med fart og bensinmotor (er).. fruen er ikke helt enig her da dette ikke erfamiliebåter sier henne, men er hva man gjør det til tenker jeg hadde mye fine turer med denne vi. Fatter har en relativt stor sunseeker som vi kan henge i til sommeren så bruker vi bare racerbåt’n som soverom hvis det blir no ferie👹 er nå planen... Marius2002, sveigis, BMWlog og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 Herlig @liffi. Drømmer om en Apache selv. Herlig retro-racer, men duger ikke på Vestlandet. liffi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 Onkelen til madammen har en sånn Cigarette på noen å tredve fot. Sommeren for han består av 90 prosent skruing og 10 prosent kjøring, men de 10 prosentene med kjøring er jo gøyale da. Ulempene er vel at han blir fryktelig brun på ryggen kontra resten av kroppen når han skrur så mye. Jeg kjenner jeg savner litt fart av og til, 290en går 35 knop på full peis med hjemlengsel, medvind og sola i ryggen. Men dette er ikke båten å kjøre fort med, den trives best i marsjfart på 25 knop. Men dette er jo mer familiecruiser igjen, alt til sitt bruk 😀 Har skaffet en 8 fots gummibåt som med 6 hk går ca 23 knop med meg alene oppi. Det er artig i den lille jolla, enkel morro 😀 Kjenner det skal bli godt med sommer igjen nå 😎 liffi og BMWlog reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Når det gjelder den 528en så synes jeg dette bare er trasig, dette var en bil som en entusiast kunne enkelt fikset opp og hatt glede av. Det er helt bortkastet å skrote en såpass pen bil med så lav kilometers stand. Noen burde jo ha brukt huet her, enten hos forsikringen, takstmann, biloppretter eller de hos høggern til å redde denne fra å bli spiker. Her har gubben stelt og pleiet denne bilen i 23 år, til ingen nytte...totalt bortkastet. Bilen var fullt kjørbar etter smellen, det var kun kosmetiske skader. Hvilken verdi har en strøken en eiers 528i med kun 122 000 km? Minst 60 000 kr i såfall. Jeg er så forbasket over at jeg ikke fikk nyss om dette før det var for sent. Nå forlanger forsikringsselskapene stort sett og bruke brukte deler på biler som er utenfor garantien. Men på såpass billige biler som E39 begynner og bli så lønner det seg nok ikke uansett. Husk at takstmannen regner verkstedpriser og bare lakkering av dør, støtfanger og skjerm så nærmer man seg fort 15 000. så bruker man også noen timer på demontering og montering. Timene flyr fort. Får man virkelig 60 000 for en E39 nå. Naboen kjøpte en 528i for 7-8 år siden og han ga ca. halvparten for en helt ok bil Vi solgte massevis av karosserideler til opprettere da jeg var høgger men nærmet bilen seg 10 år så forvant markedet fort. Var det eldre biler så gikk delene til privatpersoner som ikke regnet timespris. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 (endret) Eg solgte min fine e39 523i for 46000, 2 timar etter eg la den ut. Og da var det 5 andre som ville ha den og blei skuffa da dei ikkje var først i køen. Den hadde gått 175000. Så vil sei 60k for ein fin 528 med lågare kilometerstand er realistisk. Men da er det sjølvsagt snakk om virkelig fine bilar med god historikk og ingen feil. Angrar på at eg solgte den bilen, e39 er noko heilt spesielt i mine auge. Edit: Annonsen min: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173565670 Endret Januar 17, 2021 av mcbanan Rune-K og Daniel. reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 2 hours ago, Rune-K said: Husk at takstmannen regner verkstedpriser og bare lakkering av dør, støtfanger og skjerm så nærmer man seg fort 15 000. så bruker man også noen timer på demontering og montering. Timene flyr fort. Ble 15k her på å bytte en småbulka skjerm og smart repair på frontfanger. Prisen på selve skjermen tipper jeg er tilsvarende en e39, rundt 2-3k. Dette var det billigste tilbudet. Et annet tilbud jeg fikk var på 20k. Skjønner godt at en E39 fikk dødsdommen av forsikringsselskapet der. Det er dog ikke sikkert at den havner i pressa. Er vel ikke utenkelig at noen kjøper den og får den ut på veien igjen, bare å følge med på regnr. om man kjente til den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 2 hours ago, mcbanan said: Eg solgte min fine e39 523i for 46000, 2 timar etter eg la den ut. Og da var det 5 andre som ville ha den og blei skuffa da dei ikkje var først i køen. Den hadde gått 175000. Så vil sei 60k for ein fin 528 med lågare kilometerstand er realistisk. Men da er det sjølvsagt snakk om virkelig fine bilar med god historikk og ingen feil. Angrar på at eg solgte den bilen, e39 er noko heilt spesielt i mine auge. Edit: Annonsen min: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173565670 Skjønner godt at du fikk bra betalt for den. Så ut som et meget bra eksemplar. Saken er vel at det er vanskelig å få tak i E39 med manuell i Norge om dagen. Man må nesten importere, men det er ikke nødvendigvis slik at et bra eksemplar vil koste så mye mindre i andre EU-land. En godt vedlikeholdt 523i/528/530i sedan manuell burde være noenlunde lettsolgt - vil tro en fin 523i/528 sedan manuell er verdt 30-50k, en bra 530i M54 manuell i området 60-70k. E39 sitt største problem slik jeg ser det er høye vedlikeholdskostnader (sensorer, understell) i forhold til verdi og all den evinnelige rusta på dører og bagasjelokk/bakluke. Dog er de fantastiske å kjøre med fin lyd, pent design, herlig interiør og lavt verditap.... Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 1 time siden, Werther skrev: E39 sitt største problem slik jeg ser det er høye vedlikeholdskostnader (sensorer, understell) i forhold til verdi og all den evinnelige rusta på dører og bagasjelokk/bakluke. Dog er de fantastiske å kjøre med fin lyd, pent design, herlig interiør og lavt verditap.... Jeg vil si E39 sitt desidert største problem er rust i kanaler, jekkfester og gulvet. Slavearbeider'n og E.C. reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liffi Skrevet Januar 18, 2021 Share Skrevet Januar 18, 2021 12 timer siden, Fredrik 90 skrev: Onkelen til madammen har en sånn Cigarette på noen å tredve fot. Sommeren for han består av 90 prosent skruing og 10 prosent kjøring, ....... Kjenner det skal bli godt med sommer igjen nå 😎 Hadde en Wellcraft tidligere med dobble bensindyr, den måtte jeg overhale motor på 3 ganger på 2.5år 😂 levde hardt liv + noen hadde lekt mekanikkere tidligere. kjenner jeg lengter til sommeren nå ja! Båt på sjøen og topp vær!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Januar 19, 2021 Share Skrevet Januar 19, 2021 BMW E53. Hvordan er xDriven der ved tanke på dekk? Er den like følsom mort ikke-stjernemerkede dekk der? Stor forskjell fra 4x4 på E53 kontra E70? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Januar 19, 2021 Share Skrevet Januar 19, 2021 5 minutter siden, Marius2002 skrev: BMW E53. Hvordan er xDriven der ved tanke på dekk? Er den like følsom mort ikke-stjernemerkede dekk der? Stor forskjell fra 4x4 på E53 kontra E70? Er den facelift så er det mer eller mindre likt xdrivesystem som nyere bmw, så er det facelift er svaret ja. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 19, 2021 Share Skrevet Januar 19, 2021 Gav 20k for min E39 520i 99. Uten rust. Var et kjempekjøp! Nå 3-4 år Senere er det noe helt annet. Rusta tyter frem. Jeg er imidlertid veldig fornøyd. Skifta olje regelmessig. Utover det noe småtteri på motor, hele forstillinga da jeg kjøpe den, noen skiver og smått. Det mest keitete tok jeg i høst. Nye eksosmanifolder med katalysatorer.. Fikk tak i noen fra Ehrnst. De passa fint og bilen går som bare det! forstillinga jeg satt på kosta 1250 spenn, og den holder fint enda. Går den gjennom EU til våren så skal jeg faktisk være meget fornøyd. Håper egentlig på å finne en E39 til når den tid kommer, men tror man skal lete litt etter et godt eksemplar i god tid før man kvitter seg med den gamle, det kan ta tid. For min del er en 520iA mer enn nok, noe over det er bonus. Tror alle som har kjørt 520iA stort sett har kjørt en som ikke har vært frisk. Er faktisk ganske greit spark i min må, men så har jeg tatt hånd om alle mulige greier som ikke virket å stemme noe særlig motormessig. Akselererer opp Skullerud-dumpa hver dag på 5. gir og lockup-en inne. Omdreininger rundt 1700rpm. Blir ikke bedre enn det i en 520iA.. Marius2002, liffi, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liffi Skrevet Januar 19, 2021 Share Skrevet Januar 19, 2021 3 timer siden, FredrikE24 skrev: ...E39 520i 99....Er faktisk ganske greit spark i min.... Setninger som ikke helt hører hjemme, men skjønner hva du mener. Alt med 6’r har vel et helt ok spark men spørs også hva man kjører ellers jeg synes ikke M5’n har noe spark lenger, den har godt skyv men ja .. nei man kommer seg frem og så Lenge man er fornøyd så holder jo det å en E39 med 6’r er mye bil for pengene vil jeg tro og det virker dwt som din har vært også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 19, 2021 Share Skrevet Januar 19, 2021 (endret) Jeg sammenligner «sparket» med andre 520er og 320er jeg har kjørt som må trues opp i fart. Slik var også min da jeg kjøpte den. En sum av en masse småting som må være OK for full fres. Overhalte vanos først. De holdt ikke tett, men var ikke der feilen lå hos meg. Sto en hel sommer med hodet under panseret og logget live-data og testet alt mulig. Den blir aldri noen racer, men da man kjørte E39 520i for første gang på tidlig 2000-tallet og spurte meg selv hva BMW tenkte på da de lagde en bil med slik undermotorisering, så kan man begynne å lure. Det jeg hvertfall har funnet ut er at når alt er ok, så er de tilstrekkelig kjørbare. Mine foreldre kjøpte en 520 med under 70kkm på midten av 2000-tallet et sted og da var den vel 8år gammel. Den gikk vi gjennom og fikk til å gå skikkelig først for to år siden. Også den ble «transformert». Motoren har gått uten feilslag og gav ikke utrykk for noen problemer, men var alltid utrolig lat.. Kjører motorsykkel så lenge det ikke er snø(før også i snøen) og der har man kraft nok. Det holder for meg, finner det også mye artigere å drive med. Jeg har også fått ned drivstofforbruket radikalt. Kjører til jobben daglig inn og ut av Oslo og klarer det nå med 2,5uke på én tank med noe småkjøring innimellom. Før tanket jeg en gang i uka. Og småkjøring i helgene sommerstid slumpa jeg på 20 liter hver helg og det slukte den rått på den småkjøringen.. Trodde en stund jeg hadde bensinlekkasje.. Endret Januar 19, 2021 av FredrikE24 liffi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2021 Share Skrevet Januar 19, 2021 Jeg må melde meg på den med at 520i egentlig ikke er så ille som alle skal ha det til. Noe racerbil er det selvsagt ikke, men det holder til å følge norsk trafikk. Når man får den opp i litt turtall så går det fint å kjøre forbi og man kommer seg greit ut på motorveien...men gi motoren litt turtall så er det brukbart. Eneste som er litt slit med 520i er Autobahn kjøring, går greit når man først kommer seg opp i 150 km/t og kan ligge der. Men må man stadig ned i 105 km/t pga dansker og nederlendere uten fildisiplin så blir det ett slit i lengden. 520i holder seg bra opp til 160-170 km/t, da begynner turtall å bli for høyt til at det er komfortabelt og motoren mister litt kondisen hvis man skal videre opp i hastighet. Over 200 km/t går det treeeeegt, måtte ha flere km for å teste toppfart 😂 Under norske forhold så holder en 520i lenge synes jeg. Denne påstanden er basert på min 10 årige erfaring med E34 520i. Den er også basert på at jeg til sammenlikning også kjører 320 hk diesel og 333 hk V8 bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå