Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, ahj skrev:

Men klarer de å holde lovnaden om +840km rekkevidde? Høres ut som om TeslaBjørn får noen timer Dal-Hamar for å teste dette. 

Det vil jeg tro at den gjør på sommeren faktisk, er jo flere som har klart godt over 600km i dag. Var vel noen som klarte Oslo-Stavanger på vinteren her også. 

Når man begynner å snakke de rekkeviddene der så begynner det å bli få argumenter for å velge noe annet. Jeg merker at de 360km som min e-tron er oppgitt med er litt i minste laget. Realistisk med motorveiskjøring er ca. 30 mil, som igjen egentlig blir en rekkevidde radius på 15mil hvis man skal frem og tilbake, og da er man helt på grensen. Så egentlig er radiusen 12 isch mil, kan man lade så blir det annerledes. Med 840 kommer man så langt at man uansett har gode mulighet for å lade. 

Er faktisk så jeg nesten har lyst til å kjøpe en sånn (LR), byggkvaliteten etter 8 år på markedet må jo begynne å bli bedre, selv om det ikke er BMW/Audi så overlever man nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, KSG skrev:

Hele disse Corona-greiene er bare en stor hoax.

Her er f. eks dødstall fra Skotske sykehus:

Hvordan kan det vær et pandemi, hvis dødstallene har minket? 🤥

Link:

https://www.gov.scot/publications/foi-202000106374/?fbclid=IwAR2EeNrQ8g7vjFwc-5swBi2j62Aa2dlRNmMUcad9GyOJLMtmq8VAQhLjfk4

En ting er at kanskje dødeligheten har gått ned, men jeg kjenner flere som har hatt corona (milde symptomer) og det tar lang tid før man er tilbake der man var. 

Han ene var ganske flink til å løpe, etter to uker med sykdom løp han km på 1 og 1/2 minutt saktere en hva han gjorde tidligere. Det betyr at noe virkelig har skjedd med lungene til karen. 

Andre helt friske mennesker har til og med fått slag av corona, med alle de problemene som følger det. 

Så jeg stiller meg ikke helt bak svenskene som ønsker flokk immunitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2021 at 7:39 PM, Fredrik 90 said:

Du skal se at her kommer kongen 😅

1C971C33-191D-45D9-B3CD-CD680F55DE99.jpeg.b782375f9123b46b0f8c1a161eb7eb04.jpeg

I 2003 eller 2004 tok jeg igjen en meget pen E38 Li-modell på E18 innover mot Oslo ved Lysaker.

Sakket ned og tok en god og lang titt på denne pene E38en.  Men må innrømme at jeg skvatt til da det var Kong Harald som satt bak rattet og han stirret tilbake når han så at jeg studerte sleden hans :lol:

Sånn ellers - når det kommer til E65 har jeg aldri klart å like den, selv etter 19 (!) år på markedet. 

E38 oser fortsatt gamle penger i original stand, mens E65 oste i sin tid nyrik og dårlig smak - og i dag oser de dårlig vedlikehold og gjeld. Personlig synes jeg de har tålt tidens tann dårlig i forhold til E38, E39, E46 og E60. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Werther skrev:

I 2003 eller 2004 tok jeg igjen en meget pen E38 Li-modell på E18 innover mot Oslo ved Lysaker.

Sakket ned og tok en god og lang titt på denne pene E38en.  Men må innrømme at jeg skvatt til da det var Kong Harald som satt bak rattet og han stirret tilbake når han så at jeg studerte sleden hans :lol:

Sånn ellers - når det kommer til E65 har jeg aldri klart å like den, selv etter 19 (!) år på markedet. 

E38 oser fortsatt gamle penger i original stand, mens E65 oste i sin tid nyrik og dårlig smak - og i dag oser de dårlig vedlikehold og gjeld. Personlig synes jeg de har tålt tidens tann dårlig i forhold til E38, E39, E46 og E60. 

Angående kongen vår ,så har vel han hatt endel syv serier?

Mener bla annet der var en e23 for salg for lenge siden som Harald hadde hatt.

Angående e38 ,så skriver du som jeg skulle gjort det selv ,virkelig flott bil,men for min del så har disse facelift e65ene vokst såpass på meg at jeg liker de.

Men spurt meg for ti årsiden ,da hadde den vært bannet nord og ned.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, sveigis said:

Angående kongen vår ,så har vel han hatt endel syv serier?

Angående e38 ,så skriver du som jeg skulle gjort det selv ,virkelig flott bil,men for min del så har disse facelift e65ene vokst såpass på meg at jeg liker de.

Men spurt meg for ti årsiden ,da hadde den vært bannet nord og ned.😅

Olav og Harald har vel vært glad i Cadillac og BMW, ihvertfall av det jeg har sett. 

Dog forsøkte Harald seg på en Citroen CX på 70-tallet....

184942.jpg

184943.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde ut nytt ladeanlegg i sameiet her. Som styreleder sitter jeg og administrerer anlegget. Det som forundrer meg er hvor mange kWh naboene lader hver eneste dag. Særlig vinterstid.

En Tesla-eier jobbpendler til Oslo som meg og lader mellom 40-45kWh hver dag. Det koster han ca. En 50 lapp om dagen(med påslaget sameiet tar). Jeg kjører ca. 2,5 uke på en tank, 70-liter. Jeg betaler altså ikke veldig mye mer for selve drivstoffet.

Det er mye med 40kWh synes jeg. Særlig mtp. Avstand til Oslo, Men mulig det er full vreng på varmeapparat og setevarme. Vet ikke.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Rune-K said:

Harald har alltid likt BMW men Olav kjørte stort sett amerikansk. Han hadde noen uoverensstemmelser med tyskerne for en del år siden så han kjørte vel aldri tyske biler.

Fun fact, men det er jo også en bakenforliggende årsak til at tyske merker ikke tok av i USA før på 80-tallet.  Den gamle generasjonen som opplevde andre verdenskrig skydde tyske og japanske merker som pesten - de holdt seg til GM, Ford og Chrysler til slutten av 80/tidlig 90-tall. Det var stort sett barna deres, baby-boomers-generasjonen som brukte pengene sine på utenlandske fabrikanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, flobben skrev:

Når man begynner å snakke de rekkeviddene der så begynner det å bli få argumenter for å velge noe annet. Jeg merker at de 360km som min e-tron er oppgitt med er litt i minste laget. Realistisk med motorveiskjøring er ca. 30 mil, som igjen egentlig blir en rekkevidde radius på 15mil hvis man skal frem og tilbake, og da er man helt på grensen. Så egentlig er radiusen 12 isch mil, kan man lade så blir det annerledes. Med 840 kommer man så langt at man uansett har gode mulighet for å lade

Vel, det er fortsatt mange argumenter for å velge noe annet enn akkurat denne bilen. For det første så er det jo nettopp det at det er en Tesla, elendig kvalitet, elendig kundebehandling, shady andrehåndsverdi, lite ergonomisk interiør og til slutt prisen. For 1,4 mill (hvis jeg hadde hatt det) så hadde jeg heller kjøpt meg en 2 år gammel Porsche Panamera eller venta litt på prisfallet på M850i Gran Coupe. Er ikke så opptatt av at bilen nødvendigvis skal være helt ny selv om den koster over millionen. 

Men isolert sett som elbil, så er jeg enig i at 840 km holder plenty. Jeg har to målestokker for rekkevidde, det er tur retur Arendal-Oslo uten landing/fylling. Også er det Arendal-Hamburg en vei uten å lade/fylle. Dette bør kunne gå med denne Teslaen, dog litt usikker på hva Autobahn hastigheter gjør med rekkevidden. Men sett at det er mye trafikk og det stort sett går i 130 km/t så burde det gå. Min 540d klarer ca 850-900 km på en tank med europeiske hastigheter, det vil si fra 130-150 km/t...tidvis mye mer i Tyskland. Er Autobahn fri så går det i 200 km/t stort sett, dette måtte jeg ha droppet i en bil som denne Teslaen. Men ja, Tesla Model S Plaid er en elbil som faktisk kunne passet mine krav. Eneste ankepunktet er ladehastigheten, men med såpass rekkevidde og ladenettverket til Tesla så kunne jeg klart meg. Men dette beviser at det er mulig å få en elbil som kan brukes som en fossilbil av meg, det er jo iallfall ett lite håp om frihet om man i fremtiden ikke skal få lov å kjøre fossilbiler. Enn så lenge det er lov, så forsetter jeg med diesel eller bensin 👍

1 time siden, sveigis skrev:

Kongen har hatt alle de store BMWene, eneste han ikke har hatt er G11. Helt fra E3 3,0 på midten av 70 tallet og helt opp til F01 740i Active Hybrid som han har nå. Han hadde dog den nevnte Citroën CXen fra sent 70 tall til han kjøpte en E23 745i rundt 1981. Denne bilen var til salgs for en del år siden. Også hadde han fra ca 1992 en E34 525i som ble bytta i en E38 750i litt lenger ut på 90 tallet.

Den F01en han har i dag er fra 2010, så han burde vel bytta snart. Men han kjører vel så lite alderen og ikke minst farebildet tatt i betraktning. Men jeg synes han kunne oppgradert til en G11 745e 😅 Men som kongefamilie og forbilde så hadde det vel blitt ramaskrik om de kom i noe annet enn elbil. Så da beholder han vel F01en sin 👍 

Dog er det kult med folk som har hatt alle generasjonene av en bilmodell. Jeg kom i snakk med en kompis av min onkel i ett selskap. Han hadde eid samtlige 5-serier helt fra E12 til G30, alle kjøpt helt nye. Han starta med E12 520 i 1974, så når E28 kom i 1981 så ble det 520i, så E34 520i, E39 523i, E60 523i, F10 525d og nå sist G30 530d. For en legende tenkte jeg 👍Han har aldri vurdert noe annet enn 5-serie, han prøvekjørte en A6 på 90 tallet men det var nok. Nå er han 75 år og venter på etterfølgeren til G30, men denne gangen ville han ha hybrid. Han regnet med at det var den siste bilen han kom til å kjøpe før han daua😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, FredrikE24 skrev:

Bygde ut nytt ladeanlegg i sameiet her. Som styreleder sitter jeg og administrerer anlegget. Det som forundrer meg er hvor mange kWh naboene lader hver eneste dag. Særlig vinterstid.

En Tesla-eier jobbpendler til Oslo som meg og lader mellom 40-45kWh hver dag. Det koster han ca. En 50 lapp om dagen(med påslaget sameiet tar). Jeg kjører ca. 2,5 uke på en tank, 70-liter. Jeg betaler altså ikke veldig mye mer for selve drivstoffet.

Det er mye med 40kWh synes jeg. Særlig mtp. Avstand til Oslo, Men mulig det er full vreng på varmeapparat og setevarme. Vet ikke.

Jeg har ikke regnet på det helt selv, men nå kjører jeg relativt lite fortiden, men må dytte i laderen ganske ofte føler jeg. Her tar sameiet 1,5kr kWh, og med en del forvarming (10kw i timen varme) en halvtime før hver tur, samt at den snitter for på 35kW/mil når det er kaldt på korte turer så går det unna noen kroner. 
Så kan nok hende at med ugunstig bruk at kostnaden ikke er veldig mye billigere, men ser jo at dieselvarmeren på Volvoen drar unna en liter omgangen den går, så med bruk to ganger om dagen, pluss kjøringen så går det fort nedover der også. 
Nå brukes elbilen for det meste den siste tiden, så fyllingen på dieselbrakka er veldig sjeldent fortiden, mens elbilen plugges i et par ganger i uken.

burde sikkert ha satt meg ned og regnet litt på dette, men......(kjører jo så grønt,som jeg bryr meg nada om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, flobben skrev:

Det vil jeg tro at den gjør på sommeren faktisk, er jo flere som har klart godt over 600km i dag. Var vel noen som klarte Oslo-Stavanger på vinteren her også. 

Når man begynner å snakke de rekkeviddene der så begynner det å bli få argumenter for å velge noe annet. Jeg merker at de 360km som min e-tron er oppgitt med er litt i minste laget. Realistisk med motorveiskjøring er ca. 30 mil, som igjen egentlig blir en rekkevidde radius på 15mil hvis man skal frem og tilbake, og da er man helt på grensen. Så egentlig er radiusen 12 isch mil, kan man lade så blir det annerledes. Med 840 kommer man så langt at man uansett har gode mulighet for å lade. 

Er faktisk så jeg nesten har lyst til å kjøpe en sånn (LR), byggkvaliteten etter 8 år på markedet må jo begynne å bli bedre, selv om det ikke er BMW/Audi så overlever man nok. 

Det blir veldig spennende å se. Dette må sparke alle andre bilprodusenter til å kunne tilby det samme som Teselas. Nå har jo TB bestilt en slik Plaid+. 

23 timer siden, flobben skrev:

En ting er at kanskje dødeligheten har gått ned, men jeg kjenner flere som har hatt corona (milde symptomer) og det tar lang tid før man er tilbake der man var. 

Han ene var ganske flink til å løpe, etter to uker med sykdom løp han km på 1 og 1/2 minutt saktere en hva han gjorde tidligere. Det betyr at noe virkelig har skjedd med lungene til karen. 

Andre helt friske mennesker har til og med fått slag av corona, med alle de problemene som følger det. 

Så jeg stiller meg ikke helt bak svenskene som ønsker flokk immunitet. 

Helt enig. Jeg har noen kunder på jobb som har nylig fått korona. Jeg snakker mye med dem og da hører man over tlf utviklingen av sykdommen over tid. Fra før dem ble testet til den verste dagen. Hvor ene dagen føler man seg "bra" til dagen etter hvor det er tung å ta telefonen. 

Jeg har jo nærkontakt med en som hadde blitt smittet. Heldigvis når jeg var med denne personen hadde vi nok avstand at jeg ikke ble smittet. 

Jeg skjønner at noen tenker at korona er blitt haux, men når du har kontakt på telefon med de som har blitt smittet daglig. Kan man følge utviklingen i sykeforløpet nøye. Fra å høres frisk ut ene dagen til å bli anpusten dagen etter av bare en telefonsamtale. Eller det at å vaske vinduer tre mnd etter man er frisk blir en hard treningsøkt eller det å hente avisen i postekassen. 
Man skal ikke kødde med dette, vi fleste får ikke det verste sykeforløpet. Men ringvirkningene i etterkant er langt verre enn vi aner selv på de som ikke har hatt noen særlige symptomer i det hele tatt. 

Så hold dere friske folkens, vaske hendene, hold avstand og bruk munnbind så blir vi kvitt driten og kan komme tilbake til en tilnærmet normal hverdag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det varierer veldig fra person til person på hvordan man føler seg når man får Corona. Venninna til madammen fikk Corona og hun fortalte at det føltes litt som en solid influensa, andre har jeg hørt har hatt det uten å merke at de hadde det. Jeg tror nok også at det er mye "rykter" ute å går blant folk, kan fort bli massehysteri rundt dette. Nå har jeg heldigvis vært frisk så langt, så ja man må bare vaske hender og holde avstand.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde korona relativt tidlig(afterski:whistle:). I slutten av februar 2020. Det verste synes jeg var hvor tungt alt mulig var, og da man var ganske "pigg" og anså seg som frisk, så ble man jo andpusten og sliten av den minste ting. Noen dager var bedre enn andre. Hadde svak feber første to dagene, så ble symptomene varierende og merkelige.

Husker jeg fikk nye verandamøbler på døra som skulle opp en etasje noen uker etterpå. Jeg bar opp to stoler og var heeeelt gåen. Så var det jo denne isolasjonen da. Jeg tok ikke første MC-turen før ute i Mai.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, FredrikE24 said:

Spørs hvordan man ser på det. La oss si at du bruker 15kWh per dag for å kunne sette deg inn i en varm bil. Ta i en høy kWh-pris på 1,5 kr så vil det være 22,5 kr/dagen. 3 måneder med slikt ekstremt forbruk per år vil gi deg en kostnad på 2025 kr. 20k kr etter 10 år. Er det egentlig mye? Hvor mye koster Webasto igjen?
Den ene vinteren jeg kjørte E39en med M57 så var Webasto litt av og på og forbruket med min kjøring endte opp på ca. literen. Samme bil kjørte langtur sommeren etter med forbruk på 0,53L/mil. 

Småkjøring med elbil på vinteren er definitivt en rekkeviddedreper, fordi full varme er tilgjengelig fra 1. sekund. Hvis folk hadde kjørt forbrenningsmotor-emulator og gradvis skrudd opp varmen etter 5-10 min kjøring så hadde det sikkert sett ganske annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...