Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, E.C. skrev:

Har den noe slags sportsmodus? Det artige på Model 3 hjemme er at du kan sette den i track mode og 100% rwd, samt en stabilitetskontroll i 20 steg. Da kan du faktisk snurre rund på p-plasser når snøen kommer. Noe tilsvarende på Audien?

Dessverre hadde jeg bilen i så kort tid at jeg fokuserte på kjøreopplevelsen, men av det jeg har sett og lest av tester sier at den fint kan driftes rundt i snøføyka. Noe 20-trinns ESP finner du ikke, men tre, om den er lik min eTron50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en ok bil men bare det at det er et Folkevogn produkt så blir det ikke aktuelt for min del. Jeg kunne nok kjørt mye rart som en bruksbil men aldri en Folkevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er sikkert en ok bil men bare det at det er et Folkevogn produkt så blir det ikke aktuelt for min del. Jeg kunne nok kjørt mye rart som en bruksbil men aldri en Folkevogn.

Tror jeg ville prøvd en først før jeg hadde sagt noe slik. Dette er den beste interiøropplevelsen jeg har hatt i Audi og egentlig veldig sammenliknbar med G20/G30 med kult live cockpit/virtual display og én skjerm i dashbord, resten knapper. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fupsaker skrev:

Tror jeg ville prøvd en først før jeg hadde sagt noe slik. Dette er den beste interiøropplevelsen jeg har hatt i Audi og egentlig veldig sammenliknbar med G20/G30 med kult live cockpit/virtual display og én skjerm i dashbord, resten knapper. :) 

Det er godt mulig men det er noe med hele imaget til Folkevogn som blir feil. Alt fra reklamen til bedriftskulturen og forhandlerne. Det stemmer bare ikke for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Det er sikkert en ok bil men bare det at det er et Folkevogn produkt så blir det ikke aktuelt for min del. Jeg kunne nok kjørt mye rart som en bruksbil men aldri en Folkevogn.

 

22 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er godt mulig men det er noe med hele imaget til Folkevogn som blir feil. Alt fra reklamen til bedriftskulturen og forhandlerne. Det stemmer bare ikke for min del. 

Her er jeg helt enig med deg, det at denne bilen er ett VAG produkt ødelegger egentelig hele greia for min del. Jeg var å prøvekjørte en 2018 Porsche Panamera i vinter, da det er en bil jeg anså som mulig erstatter for min G30 en gang. Men VAG feelinga kom snikende, og det DNAet vil jeg ikke ha i min bil. Jeg har hatt to Volkswagen og to Audi, vil ikke tilbake til disse produktene, bedriftskulturen eller forhandler servicen. Det var nydelig å gå tilbake til BMW etter noen år med Audi, det var følelsen av å komme hjem 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre eksakt hva som peker seg ut med det dere nevner over her? Bavaria er ikke akkurat noen engler de heller alltid, selv om jeg selv ikke har hatt noen problemer med de så kjenner jeg andre som ikke har så mye til overs for kundebehandlingen der. 
Porsche og VAG-DNA; er det noe i Panamera som du kjenner igjen som VAG-produkter eller komponenter?

For å være helt ærlig hadde jeg ikke vært fremmed for å vurdere en nyere Golf R stasjonsvogn (med garanti) som F36-erstatter med mindre vi har den så lenge at en nyere R stv blir for gammel. Det virker som en uhyre kompetent og praktisk bil, men dog en klasse og to ned på opplevd interiørkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, papertiger skrev:

For å være helt ærlig hadde jeg ikke vært fremmed for å vurdere en nyere Golf R stasjonsvogn (med garanti) som F36-erstatter med mindre vi har den så lenge at en nyere R stv blir for gammel. Det virker som en uhyre kompetent og praktisk bil, men dog en klasse og to ned på opplevd interiørkvalitet.

Har to bekjente av meg med MK7 R stv og det er mye bil for pengene. Går bra, grei nok lyd, masse plass. Med DSG har det meste problemer med å henge på opp til 100. Slenger du på steg 1 tune med TÜV papirer går dem vanvittig bra og man kan få det godkjent i vognkortet. 

Jeg tenkte de var litt oppskrytt, men etter å både sittet på og kjørt så er jeg meget imponert over dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Porsche og VAG-DNA; er det noe i Panamera som du kjenner igjen som VAG-produkter eller komponenter?

Volkswagen MSB plattformen (Modularer Standardantriebsbaukasten). Motorer som f.eks Volkswagen EA839 (V6) og EA825 (V8) som er brukt i Audi, Porsche, Bentley og Lamborghini.

Samarbeidet mellom VW og Porsche går helt tilbake til Porsche 356 i 1948 og ultimativt da Ferdinand Porsche utviklet VW Type 1 "Boblen" i 1938. VAG (Volkswagen Aktiengesellschaft) er i dag morkonsernet til bl.a Porsche, men familiene Porsche og Piëch (inngiftet i familien Porsche via Ferdinand Porsches datter Louise Porsche) har aksjemajoriteten i VAG (ca. 51%) og eier i realiteten VAG via selskapet Porsche Automobil Holding SE. VAG har i dag en aksjeverdi på ca. 497 milliarder Euro eller ca. 5 billioner NOK (5000 milliarder NOK) eller ca. et halvt pensjonsfond (oljefond).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nylig etterkontroll på en bil jeg kjøpte som hadde mangellapp fra EU-kontroll på rustne bremseskiver foran. Byttet bremseskiver og klosser selv og leverte bilen til etterkontroll der hvor opprinnelig EU-kontroll ble utført. De prøvde da å fakturere meg nesten 1300,- kroner for denne etterkontrollen og argumentere blant annet med at de måtte ta nye bremseprøve på rulle på bilen. I mine øyne ser jeg ikke noen grunn til at det er nødvendig når bremsekraft/fordeling ikke var en feil på opprinnelig kontroll, men de påsto at dette var et krav og at de måtte gjøre ny bremsesjekk. Noen som vet om dette stemmer? At nye skiver er montert kan jo visuelt sjekkes, og min erfaring fra etterkontroll andre plasser er at de ikke sjekker mer enn de aktuelle feilpunktene fra opprinnelig kontroll. 

At det samme verkstedet i tillegg reklamerer med at etterkontroll koster 495,- får være en annen sak. Kommer uansett ikke til å bruke dette verkstedet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laffe skrev:

Tok nylig etterkontroll på en bil jeg kjøpte som hadde mangellapp fra EU-kontroll på rustne bremseskiver foran. Byttet bremseskiver og klosser selv og leverte bilen til etterkontroll der hvor opprinnelig EU-kontroll ble utført. De prøvde da å fakturere meg nesten 1300,- kroner for denne etterkontrollen og argumentere blant annet med at de måtte ta nye bremseprøve på rulle på bilen. I mine øyne ser jeg ikke noen grunn til at det er nødvendig når bremsekraft/fordeling ikke var en feil på opprinnelig kontroll, men de påsto at dette var et krav og at de måtte gjøre ny bremsesjekk. Noen som vet om dette stemmer? At nye skiver er montert kan jo visuelt sjekkes, og min erfaring fra etterkontroll andre plasser er at de ikke sjekker mer enn de aktuelle feilpunktene fra opprinnelig kontroll. 

At det samme verkstedet i tillegg reklamerer med at etterkontroll koster 495,- får være en annen sak. Kommer uansett ikke til å bruke dette verkstedet igjen. 

Hørtes ganske føkt ut ja, og om de nå følte at de måtte ta bremsetest tar jo det sånn ca 1,5 minutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvasi skrev:

Hørtes ganske føkt ut ja, og om de nå følte at de måtte ta bremsetest tar jo det sånn ca 1,5 minutt..

Ja, de prøvde vel egentlig å ta mer  betalt for å sjekke bremseskivene enn hva en full EU-kontroll koster hos de koster😅  Ikke så mye penger i det store og hele, men for meg handler det litt om prinsipper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Har betalt 400kr i fjor for å få justert lys etter å ha byttet justeringspinner, samt etterkontroll på håndbrekk. Før det har jeg betalt 200kr for etterkontroll et annet sted. Verkstedet har beregnet en pris for etterkontroll basert på gjennomsnittlig mengde arbeid og smurt litt på, 495kr er allerede i det høyere sjiktet. De kan ikke fakturere mer ut av det blå når arbeidet har en fast pris. Hva hvis feilen var manglende blinklys og du hadde fikset det? Ville det ha kostet 50kr fordi det gikk så fort å sjekke? Neppe. Dessuten tar bremsetesten nesten ikke noe tid, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, laffe skrev:

I mine øyne ser jeg ikke noen grunn til at det er nødvendig når bremsekraft/fordeling ikke var en feil på opprinnelig kontroll, men de påsto at dette var et krav og at de måtte gjøre ny bremsesjekk. Noen som vet om dette stemmer?

Dette står det på vegvesen.no angående etterkontroll:  

Etterkontroll

Ved etterkontroll skal det kontrolleres at mangelmerknadene er fullstendig utbedret, og at reparasjonen ikke medførte følgefeil som ikke ville blitt godkjent ved en periodisk kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder god gammeldags slædding med Tesla som nevnt lenger opp, jeg fikk prøve i vinter med en TM3, det var bare trist. Krefter ja, men hvor er feedbacken? Kan sikkert spinne rundt på en parkeringsplass i halvveis kontroll, men å legge bilen ut i sladd i 70-80km/t i en sving på god norsk vintervei, det ville jeg aldri forsøkt meg på. Mercedes 124en jeg hadde var en god slede til slik type kjøring, særlig med sperra kobla inn. E39en er dog langt mer stødig og kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...