Slavearbeider'n Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 35 minutter siden, Snagg30 skrev: Noen som gjør riktige valg for tiden G31 B5 in Individual Ferrari Blue Pozzi. Er bare å ikke bo i moldbolandet Norge så kan man gjøre sånt😂 fupsaker reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 Den voldsomme fremveksten av elbiler i Norge de senere årene har jeg holdt på en armlengdes avstand. Jeg står på sidelinjen å nesten småler litt av alle de som haster med å kjøpe elbil, i virvaret så ender de opp med en bil full av kompromisser og for mange en bil de egentelig ikke ville ha. Det er nesten litt godt å gå inn i en bilforhandler i Tyskland å se at utvalget på gulvet her er vanlige biler, altså bensin, diesel og ladbar hybrid. Jeg er klar over at elbil salget har økt formidabelt også i Tyskland, men for å komme dit Norge er i dag må de øke salget sitt 500%....da vil det ta 15 år før de er på norsk nivå....altså 20 prosent av nybilparken. Når jeg tar dette til ettertanke, og at Tyskland er ett betydelig bilmarked og Norge ikke så slapper jeg litt av. Folk må gjerne kjøre elbil, men jeg forventer at det er ett valg man står fritt til å ta. Masse elbilisme er ikke så nært forestående som vi skal ha det til her i Norge....det kommer til å ta maaaaange år og mellomtiden dukker kanskje andre løsninger opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 48 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Den voldsomme fremveksten av elbiler i Norge de senere årene har jeg holdt på en armlengdes avstand. Jeg står på sidelinjen å nesten småler litt av alle de som haster med å kjøpe elbil, i virvaret så ender de opp med en bil full av kompromisser og for mange en bil de egentelig ikke ville ha. Det er nesten litt godt å gå inn i en bilforhandler i Tyskland å se at utvalget på gulvet her er vanlige biler, altså bensin, diesel og ladbar hybrid. Jeg er klar over at elbil salget har økt formidabelt også i Tyskland, men for å komme dit Norge er i dag må de øke salget sitt 500%....da vil det ta 15 år før de er på norsk nivå....altså 20 prosent av nybilparken. Når jeg tar dette til ettertanke, og at Tyskland er ett betydelig bilmarked og Norge ikke så slapper jeg litt av. Folk må gjerne kjøre elbil, men jeg forventer at det er ett valg man står fritt til å ta. Masse elbilisme er ikke så nært forestående som vi skal ha det til her i Norge....det kommer til å ta maaaaange år og mellomtiden dukker kanskje andre løsninger opp. Jeg er delvis enig med deg, men her må man ta innover seg at nybilsalget i Norge har vært oppe i 70% i løpet av én måned, det tegner et ganske godt bilde for fremtiden. Og inne minst enkelte partiers skremselpropaganda. For min del skulle jeg helst hatt diesel/bensin en periode fremover og elbil som nummer to, men kona tenker litt mer på økonomi enn meg rundt hva som er fornuftig. Og jeg er i og for seg ofte enig, fordi det koster oss 400,- i tillegg til drivstoffutgifter hver gang vi besøker svigers. I mine øyne er det verdt det, men fornuften tilsier noe annet. Og dyrere blir det nok om enkelte får det som de vil. Sånn sett er jeg glad jeg kan få en fornuftig priset entusiastbil med plass til familien. Så får heller en fossildrevet en bli et senere kapittel. Saltkjelen og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 (endret) Elbil er ikke for alle, og det er helt greit å ikke like de, sålenge man begrunner det saklig og ikke «fuck deg a din snylter». Jeg liker elbil og jeg liker hybrid og jeg liker fossilt(jada, hørt det før). Hybrid kan kanskje diskuteres over hvorfor man vil kjøre en halvveisløsning med mindre plass og ekstra dødvekt. Hybrid gjør en grei jobb på strøm og en grei jobb på bensin. For noen er dette helt perfekt, for andre blir kostnadsbilde noe helt annet enn de har sett for seg. Som regel er det elektrisk rekkevidde som går igjen, den er for kort. «Ja, men forhandler sa 50km, jeg har jo bare 30, maks», jepp det er realiteten. Har en tommelfingerregel at man må halvvere oppgitt rekkevidde på sommeren og 1/4 av oppgitt rekkevidde på vinteren, er det da innafor for daglig bruk så kan regnestykket bli økonomisk. Hjemmelading som en selvfølge. Men mye kaldstart og blandet kjøring på bensinmotoren er drepen for det positive regnestykket. Men sier som @Ron Jeremy sa til meg da jeg fikk 225xe, glem rekkevidde og fokuser på hvor mye bra bil. Det tror jeg gjør at mange kan gå fra å være skuffet til fornøyd. Jeg var på den positive siden av regnestykket og var ellers fornøyd fra dag 1. At det pøses ut elbiler i nybilsalget er ikke rart, det reklameres for rekkevidde og økonomi og fordeler. Det ønsker jo folk. Men nei, en kan ikke dra tung campingvogn eller stor båt og nei en kan ikke kjøre bilhenger, med mindre man bikker halvmillionen på elbil, og da detter en kjøpegruppe ut som fortsatt da må kjøre fossilt. Det er helt i orden. Men modellene kommer til denne kjøpegruppen, en etter en etterhvert. Ladenettverket i distriktene er en vits, men det bygges ut, det vil bli bedre og det vil bli steika bra Så kan man synes hva man vil om avgiftslette og fordeler med kollektivfelt og enkelte plasser parkering og ferger, jeg synes det er topp, det gir en privatperson mulighet til en ny bil for mye rimeligere enn fossil og hva er vel bedre enn nyest mulig bilpark? (Snakker ikke om klenodier som E46 M3 osv osv uten å utdype mer, regner med dette sier seg selv.). Så har vi de som kjøper 540i, M4, 650i, 750d, osv., det er veldig lov også, det er helt fantastisk at de går for BMWs flaggskip. Eller en 320d om det passer bedre. Jeg blir glad når slike tråder dukker opp. Det er veldig synd, har sagt det før og sier det igjen, om drivlinje skal splitte bilinteresserte. En BMW er en BMW om den har V8, halvsekser eller elektrisk drivlinje. Om den heter i3 eller M3, om det er en SUV eller om det er cabriolet Og andre løsninger enn elektrisitet er underutvikling som eksempelvis hydrogen. Det har bare ikke slått an helt, men store aktører som Toyota har troa på hydrogen og BMW vil se også på hydrogenmuligheter. Så at vi får se hydrogen og el side om side en gang fremover er ikke utenkelig. https://www.bilia.no/biler/bmw/nyheter/bmw-i-hydrogen-next-ren-kjoreglede-i-hver-vanndrape/ Strategisk samarbeid med ToyotaBMW Group har samarbeidet med Toyota Motor Corporation om å utvikle brenselcelle-teknologi siden 2013. BWW i Hydrogen NEXT er et resultat av blant annet dette arbeidet. De to selskapene er også grunnleggerne av Hydrogen Council, som mer enn 80 andre ledende selskaper innen energi-, transport- og industrisektoren har sluttet seg til siden 2017. Føler jeg har værrt litt i det moralske hjørnet siste uken, det er ikke meningen. Skjerpings. Endret September 20, 2021 av Marius2002 E.C., Ron Jeremy, laffe og 6 andre reagerte på dette 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 (endret) Så en EQS på Skøyen idag, og jeg ble positivt overrasket. Jeg tror dette kan bli en vinner. Tyskerne har virkelig satt fart og når selv min far begynner å innse at ELbil kan være fremtiden så betyr vel det noe. Han har ikke hatt troa overhodet. Kun hydrogen. Nå ringte det en forsikringsselger til meg idag. Nå betaler jeg 700kr måneden inkludert trafikkforsikringsavgift og forsikring på to BMWer, en på fire hjul og en på to hjul. Uten verken bedre halvdel eller barn som kan ødelegge bilen, så kan jeg ikke forstå at EL-bil skal lønne seg for meg? Har jo drivstoffutgifter selvsagt, men kjører ikke så mye akkurat. Endret September 20, 2021 av FredrikE24 laffe og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 8 minutter siden, FredrikE24 skrev: Uten verken bedre halvdel eller barn som kan ødelegge bilen, så kan jeg ikke forstå at EL-bil skal lønne seg for meg? Har jo drivstoffutgifter selvsagt, men kjører ikke så mye akkurat. Det er ikke sikkert, bilen skal jo i tillegg til å driftes også kjøpes og det er den største utgiften Så må en ta regnestykket over hva som lønner seg Her kan flere faktorer spille inn som hvor lenge ser man for seg bilholdet, kjørelengde, bruksområder, skal man kjøpe hus og legge for mye kapital i bil etc. etc.. Men såklart, Yarisen fra 2005 til Olga 79 år som hun har hatt fra den var ny er mer økonomisk å beholde enn å kjøpe seg en ny ID3. Så en må vurdere riktige faktorer når en sammenligner bilhold og det å eie elbil kontra fossilt Kommentarfelt er gøy, og det slår aldri feil når eksempelvis Citroen legger ut annonse «prøv den nye c4 elbil, billigere bilhold skal du lete lenge etter», eller noe i den dur, så kommenterer folk «Min Rav4 fra 2005 er billigere» , «Har hatt min Accord i 18 år, aldri vært noe feil, blir ikke billigere enn det» osv. osv., da har man misforstått alt. Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 (endret) Gav tilslutt rett over 40 for min E61 525iAT. Kjøpt noen smådeler for rundt 2000kr. Nye dekk både sommer og vinter var det allerede på den. Ellers bare kjørt. Planen er å ha den så lenge som mulig. Nå var jeg på hyttetur på fjellet i helga med jobben og det jeg bemerker meg denne gangen er hvor mange komplimenter jeg får ved denne bilen. Det fikk jeg aldri med E39en. Stappa bil, fire passasjerer og bilen virket ikke lastet på samme måte som E39 520i-en jeg hadde før. Det var avslappende å kjøre, plenty med kraft i motoren og faktisk gøy å kjøre på litt og la de andre i følget føle seg litt parkert oppe på fjellveiene 😬 Har virkelig vokst på meg denne E61-en. Endret September 20, 2021 av FredrikE24 fupsaker, papertiger og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 @FredrikE24 konge! E60/E61 er virkelig flotte biler når de blir beholdt nogen lunde original Kos deg med en fantastisk kjøremaskin! HenrikSolberg og Saltkjelen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 1 minutt siden, Marius2002 skrev: @FredrikE24 konge! E60/E61 er virkelig flotte biler når de blir beholdt nogen lunde original Kos deg med en fantastisk kjøremaskin! Jeg synes den er perfekt som den er. Jeg er mulig en av veldig få som liker best pre-LCI, og det skal være uten M-sport. laffe og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 Man kan mene mye om de forskjellige drivlinjene, men det er faktisk digg å kjøre elbil som en daily. For ikke snakke om hvor deilig det er med oppvarmet eller nedkjølt bil (nei, webasto er ikke i nærheten..). mslello, Lars89, fupsaker og 7 andre reagerte på dette 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 1 time siden, FredrikE24 skrev: Så en EQS på Skøyen idag, og jeg ble positivt overrasket. Jeg tror dette kan bli en vinner. Tyskerne har virkelig satt fart og når selv min far begynner å innse at ELbil kan være fremtiden så betyr vel det noe. Han har ikke hatt troa overhodet. Kun hydrogen. Uten verken bedre halvdel eller barn som kan ødelegge bilen, så kan jeg ikke forstå at EL-bil skal lønne seg for meg? Har jo drivstoffutgifter selvsagt, men kjører ikke så mye akkurat. Tror heller ikke El-bil lønner seg om du ikke kjører veldig mye og gjennom mange bommer. Verditap er jo det som koster mest på bil og klarer du å holde vedlikeholdskosten nede på 525`n er det ikke tvil om at den er ekstremt bra "bang for the bucks". Men om man er i markedet for nybil som mange er er det jo ikke rart folk ender opp med elbil. Om man ser at man sparer 1000-2000 i måneden på drivstoff og bom er det jo lett å heller bruke de pengene på å kjøpe en litt dyrerer bil enn man ellers ville gjort. Kult at EQS overraska positivt, spent på å se den selv. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 1 time siden, Saltkjelen skrev: Man kan mene mye om de forskjellige drivlinjene, men det er faktisk digg å kjøre elbil som en daily. For ikke snakke om hvor deilig det er med oppvarmet eller nedkjølt bil (nei, webasto er ikke i nærheten..). I tillegg er det jo litt digg, selv om man kanskje ikke redder verden og effekten er diskutabel, å bidra til at det forurenses litt mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 1 time siden, Saltkjelen skrev: Man kan mene mye om de forskjellige drivlinjene, men det er faktisk digg å kjøre elbil som en daily. For ikke snakke om hvor deilig det er med oppvarmet eller nedkjølt bil (nei, webasto er ikke i nærheten..). Dagspendling til og fra jobb må vell være eneste brukbare bruksområdet til en elbil, alt annet ser jeg på som et kompromiss selv dagspendler jeg aldri så behovet er ikke der, hadde jeg gjort det hadde jeg muligens hatt ren elbil eller plugin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 Elbil er jo genialt på nesten alle tenkelige måter, og forstår godt alle som kjøper det. Men og være bilentusiast og leve kun med elbil er for meg uforståelig. HenrikSolberg, fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 20, 2021 Share Skrevet September 20, 2021 9 timer siden, Saltkjelen skrev: G60 5-serie ligger an til å få en litt stutt og skrånet bagasjelokk, men Mercedes EQE topper åpenbart denne kaken. Må si bilverdenen går en trist tid i møte om det er slik fremtidens bildesign former seg. Det sagt, er vel egentlig hele designet og proporsjonene til Mercedes EQE en stor vits. Jeg håper inderlig at det er noen solide karosseripaneler som skjuler en mer normal hekk under her, for dette drar meg mer og mer i retning av Mazda 121. 1 time siden, Ingvaldsen skrev: Dagspendling til og fra jobb må vell være eneste brukbare bruksområdet til en elbil, alt annet ser jeg på som et kompromiss selv dagspendler jeg aldri så behovet er ikke der, hadde jeg gjort det hadde jeg muligens hatt ren elbil eller plugin Ja, eller i tettsteder/bysentrum. Ellers er det helt ypperlig å bruke elbil til butikkjøring, lokalkjøring m.v. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå