Jump to content

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Recommended Posts

@Shattered

• E39 525d 2001 facelift sedan, full M-sport med manuell, den brukes kun på sommeren så den ikke ruster noe mer. Den har jeg nå hatt i 5,5 år, så blir å lære seg å sveise litt jekkfester og fikse rust på sikt. Elsker designet på disse.
  • E61 525d 2006 full M-sport med manuell. Primær bruksbil.
  • E91 2006 325ix automat. Denne har ikke M-sport, men har nå krok og xdrive som var kravet fra samboeren.

Alle bilene er sorte :P

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Problemet med nitrogen til banebruk er jo at man som regel vil ha litt lavere dekktrykk enn hva man bruker på landeveg.. Så måjo  ha med nitrogen til og fylle på når man da er ferdig med en evt. trackday

Alt handler jo om gripeflate hvis man ønsker best mulig feste og dermed vil et litt lavere dekktrykk gi et marginalt større dekkaereal mot veien. Det er samme saken når det gjelder offroad kjøring (der det er veldig vanlig å kunne justere dekktrykket avhengig av underlag på veien). Poenget er å ha kontroll på sakene og i denne sammenheng kan nitrogen være nyttig. Jeg tror ikke at det gjør den store forskjellen på relativt alminnelige biler som f.eks en BMW M340i xDrive, men for en Porsche 911 GT3 som virkelig kjøres brutalt på Nürburgring vil jeg tro at nitrogen i dekkene og litt lavere dekktrykk kan gjøre en signifikant forskjell.

Edited by Fredrik

31 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik

Når man først har klart og få god varme i dekkene så holder trykket seg relativt stabilt. Så lenge man ikke kjører for lange pass, og heller ikke har for lange pauser mellom passene..

Sant og nettopp derfor har nitrogen i dekkene liten betydning for folk flest. Kjører man en normal runde på ringen eller har full gass på Autobahn mellom Hannover og Hamburg (ca. 100 Km når dette er mulig) spiller det ingen rolle hva slags gass man har i dekkene. Forholdene blir ikke ekstreme nok.

7 timer siden, Fredrik skrev:

spiller det ingen rolle hva slags gass man har i dekkene.

Jeg vet hva du mener og skal ikke seriøst kvervulere på dette :) MEN la oss nå si at jeg gjør det og mener det, et lite sekund eller tre. Det er folk som har prøvd å fylt helium i bildekk. Den overfladiske tanken bak er egentlig grei, for det skal lette på den komplette vekta til hjulene. Selv om det da i praksis ikke hadde hatt særlig effekt, tror jeg. Problemet er derimot mer interessant enn så. Molekylene er så små at helium uansett finner en vei ut. Altså vil bildekket bli flatt relativt fort. Det vil derfor ikke være noen praktiske fordeler med dette. Man kan jo også nevne hydrogen som er lettere en helium, men da får man alle minusene med helium i tillegg til, tja, litt oksygen og vi får vann og ellers er det høyst brennbart.
Altså spiller det en rolle hvilken gass man fyller på :) Men som sagt; ikke ta meg som en seriøs kvervulant, du vet dette bare er funfact-innlegg :) 

6 minutter siden, Kjennern skrev:

Noen som kjenner til http://lk-auto.no ?

Kom med et ganske så gunstig tilbud på å selge min F11. Men er litt skeptisk til å sette bilen bort. 

Dette var jo gjengen som selger en M5 jeg nylig linket til, der oppga de 3 servicer men ser nå at de har lagt inn flere servicer noe jeg tipper er pga @Ingvaldsen sendte de en mail og spurte om bilen ikke hadde hatt service på 60.000km. De svarte han og sa de hadde glemt og skrive opp alle, noe som er ganske idiotisk med tanke på viktigheten det er å følge intervallene. 

Ellers har de flere feil og skrive feil angående M5’n, de virker ikke til å ha mye peiling på modellen og da tviler jeg på de kan så mye annet om andre BMW’er men mulig jeg tar feil, ikke et firma jeg hadde satt bort mine biler til men det er kun pga kunnskapen det virker som de har. 

Edited by Snagg30

Ja, loven er rimelig klar på det. Bruker du profesjonell mellommann til å selge bilen din (kommisjonssalg, salg på vegne av osv.), så er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende, og ikke kjøpsloven (som ville vært om du solgte privat). Kjøper vil derfor ha fem års reklamasjonsfrist, og ikke to som det ellers ville vært. 

Noen her som har stålkontroll på hengervekt? Har ett spm. Som muligens er litt i gråsone?

Har bil og biltralle, disse veier til sammen 2115 kg, ( vognkort vekt ) mistenker det er med tom tank.. 

Sist jeg vog bil på henger, var den 2180 ifølge vekten, da sto bilhenger tilkoblet hengerkroken på trekkbil. 

Har nå en bil med 2100 kg tillatt hengervekt, m.a.o ulovlig, meeen, kuletrykket kan vel vere 75(100?) Kg? 

Kan man da trekke fra dette?

Det er dyr last, og hovedfrykten er ikke bot, men forsikringstrøbbel på hengerlasten om jeg skulle krasje el. 

Edited by Skulebollen

Nei, det kan i utgangspunktet ikke trekkes fra.

…men normalt blir man veid med henger påmontert, og om det ikke er snakk om voldsomme vekter er det sjeldent man må koble av for sjekk.

Dessverre er dette opp til hver enkelt kontrollør, og det finnes ikke noe skriftlig/offisielt tilgjengelig regelverk, men ved forespørsel til SVV er svaret at kulevekt ikke kan medregnes.

Det kan jo også nevnes at dette hadde gått helt fint i Danmark, da de ser litt annerledes på dette.

Jeg hadde nok kjørt med dette uten noen særlig bekymring (slik 98% av alle med campingvogn gjør).

1 time siden, Skulebollen skrev:

Noen her som har stålkontroll på hengervekt? Har ett spm. Som muligens er litt i gråsone?

Har bil og biltralle, disse veier til sammen 2115 kg, ( vognkort vekt ) mistenker det er med tom tank.. 

Sist jeg vog bil på henger, var den 2180 ifølge vekten, da sto bilhenger tilkoblet hengerkroken på trekkbil. 

Har nå en bil med 2100 kg tillatt hengervekt, m.a.o ulovlig, meeen, kuletrykket kan vel vere 75(100?) Kg? 

Det er dyr last, og hovedfrykten er ikke bot, men forsikringstrøbbel på hengerlasten om jeg skulle krasje el. 

Last ned denne App og du har kontroll på hva du kan laste.

Du legger inn bilnr. hengernr. og førkortklasse.  Den regner ut hva du kan laste på henger .

Bil og henger – app | Statens vegvesen

1 minutt siden, awt skrev:

Den vil ikke hjelpe noe i dette tilfellet.

Blir du stoppet og du overstiger totalvekten, etter veiing må du i de fleste tilfeller laste av slik at du kommer ned til godkjent vekt. SVV er ganske firkantet på dette.

Har selv vært ute for dette, hadde 50 kg for mye på henger, måtte ta å flytte  over i bilen, hadde flytteesker så det var enkelt for meg å komme ned i vekt. Kan være verre vis en transportere bil.

1 time siden, Skulebollen skrev:

Slik jeg har forstått reglene vil du ikke få bot før overlasten er over 500kg, men du vil risikere kjøreforbud til overlast er fjernet om du blir stoppet og veid for tung.

Når det gjelder forsikringsstrøbbel så vet jeg ikke hvor strenge de kan være. Men de må vel sannsynliggjøre enn viss sammenheng mellom overlast og årsak til evt. ulykke. Jeg vil tro at om du for eksempel kan dokumentere at du har fjernet 15kg fra bilen før avreise slik at teoretisk vekt var innenfor bilens maksimale tilhengervekt bør det kanskje anses som at du handlet i god tro og at du kanskje er på enda tryggere grunn.