Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg sa en stund tilbake at jeg skal kjøre bensin bil så lenge det ikke blir noe spesielt over 20kr literen, de prisene her er så hinsides. Det frister dessverre å gå over til noe så kjedelig som elektrisk om det her fortsetter. 

i4 M50 eller iX 50 burde jo by på masse gøy det :D Klart at fravær av lyd blir en ny hverdag, nå vet ikke jeg hva din X3 M bruker på mila, men spørs om rekkevidden uansett blir det samme? Alternativ har du X5 45e, som burde by på glede fra begge verdener om den elektriske rekkevidden er nok til daily :) 

Ser du vekk fra BMW så kommer jo Fisker Ocean, som jeg liker; https://www.fiskerinc.com/nb-no/ocean. En kollega kjøpte den nye diktatorbilen Hongqi E-HS9 fra motorforum i Ålesund, https://www.motorforum.no/hongqi/e-hs9/?dealerId=28&gclid=EAIaIQobChMIpKDn3vWi9gIVweh3Ch26pAx3EAAYASAAEgLkXfD_BwE Jeg liker den ikke overhodet, men stor og fin inni. Rekkevidde er på ca. 30 mil vinterstid. Uansett, jeg vet du ikke faller vekk fra BMW, så konsentrer deg om første avsnitt :D 

Edit: FØRST må du over fjorden til Molde så jeg får blitt med i X3M :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg sa en stund tilbake at jeg skal kjøre bensin bil så lenge det ikke blir noe spesielt over 20kr literen, de prisene her er så hinsides. Det frister dessverre å gå over til noe så kjedelig som elektrisk om det her fortsetter. 

Tja, er ikke så billig med strøm heller…og det er jo så uendelig mye mer kjedelig og tafatt. Fortsetter dette så kommer jeg nok til å fortsette med V8ere og bensinbiler, men det er klart at når G30en skal byttes ut en gang så heller jeg jo mot en sprek ladbar hybrid fremfor en bensin eller dieselbil igjen. Er jo den bilen som helt klart kjører mest km i bilparken her, mye mer enn de to andre til sammen. Foreløpig dyreste jeg har fylt er 19,29 for 98 oktan, men Camaroen tar bare 65 liter og den gir meg så mye glede i en ellers grå hverdag så dette betaler jeg. 

Men det er klart, politikerene burde jo steppe inn å kompensere i drivstoff avgiften og el avgiften nå som vi brått fikk slike priser. Men folk skulle jo absolutt ha Jonas & co i regjering, det betaler dem/vi jo for nå. Takk skal dere faen meg ha…👎😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinprisen er blitt skremmende, over 22kr her idag. I tillegg ødelegger CO2 avgiften heftig for nye bensinbiler. Vurderer sterkt å kjøpe den nye Toyota GR86 som mitt første og siste nybilkjøp, men med dagens bensinpriser og avgifter på nybil sitter det langt inne.

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

jeg stopper ikke ved postkassen da det er ekstra slitasje på dør og sidepute men jeg parkerer heller bilen i garasjen og går ned til postkassa.

har heldigvis postkassa i slik at jeg kan kjøre helt inntil å ta ut posten fra bilen, litt slitasje på rute heis  men det får våge seg når det er bare 1 eller 2 ganger i uka.

 

den gangen jeg bodde i kongsberg ble jeg gjort narr av på jobb fordi jeg gikk en avstand på 30 minutter til og fra arbeid, istedenfor å bruke 5-10 min med bilen.  

men dagspendling med kort avstand, salting og stor trang parkering er oppskriften for å ødelegge en bil på kort tid.

 

har heldigvis turnusjobb nå så bilen er skånet for regelmessig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

i4 M50 eller iX 50 burde jo by på masse gøy det :D Klart at fravær av lyd blir en ny hverdag, nå vet ikke jeg hva din X3 M bruker på mila, men spørs om rekkevidden uansett blir det samme? Alternativ har du X5 45e, som burde by på glede fra begge verdener om den elektriske rekkevidden er nok til daily :) 

Ser du vekk fra BMW så kommer jo Fisker Ocean, som jeg liker; https://www.fiskerinc.com/nb-no/ocean. En kollega kjøpte den nye diktatorbilen Hongqi E-HS9 fra motorforum i Ålesund, https://www.motorforum.no/hongqi/e-hs9/?dealerId=28&gclid=EAIaIQobChMIpKDn3vWi9gIVweh3Ch26pAx3EAAYASAAEgLkXfD_BwE Jeg liker den ikke overhodet, men stor og fin inni. Rekkevidde er på ca. 30 mil vinterstid. Uansett, jeg vet du ikke faller vekk fra BMW, så konsentrer deg om første avsnitt :D 

Edit: FØRST må du over fjorden til Molde så jeg får blitt med i X3M :D 

Nei jeg synes ikke elektrisk byr på noe som helst, skal jeg over til elektrisk så blir det en komfort retta rimeligere bil da jeg ikke ser vitsen i å bruke store summer på elektrisk. X3’n viser nå 1.35l på mila og jeg kjører en del så dette blir dyrt. Jeg betaler mer pr måned i bensin utgifter en bolig lån.
 

En X5 45e frister, men er redd for at vekta tar knekken på kjøregleden. G30 545e frister men den blir for liten for en familie på 5 tipper jeg, men rekkevidden på de holder i massevis. M340d kunne og vært aktuelt men da mister man lyd og kjøreglede. 
 

Men før alt det så skal vi selvsagt på tur, det lover jeg! ;) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMWE39turbo skrev:

Bensinprisen er blitt skremmende, over 22kr her idag.

Litt avhengig av hva Putin foretar seg mener analytikerne at en bensinpris på over 30 kroner literen er fullt mulig i løpet av relativt kort tid. Vi har nå en generell inflasjon på over 5%.

Med andre ord stadig litt lavere (dog ikke mye lavere) enn da den kalde krigen toppet seg i 1987/88. På begynnelsen av 80-tallet hadde vi imidlertid en inflasjon på rundt 12-13% i Norge og boligrenten var også i dette området selv helt mot slutten av 80-tallet. Den effektive renten var imidlertid noe lavere pga. ulike fradragsordninger. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Tja, er ikke så billig med strøm heller…

Tar man utgangspunkt i at man lader hjemme (noe man gjør i 99,87% av alle tilfellene), en strømpris på 2,50kr kW inkl. nettleie og et forbruk på 3kWh/mil, så koster det altså 7,50kr per mil, mot 20kr per mil for en M-bil (da tar vi utgangspunkt i at man også kjører pent og bruker én liter per mil og at 98 oktan koster 20kr per liter). I dette tilfellet har jeg da vært svært snill med regnestykket til nevnte M-bil og nokså streng med elbilen. 

Så for å avvæpne mulige reaksjoner som "jeg ventet på denne" eller "elbilfanatismen brer seg igjen" - jeg digger bensinbil og lyden av dette, elbiler er kjedelig å kjøre til sammenligning, men gud bedre så godt det er for lommeboken. Det er helt greit å ha sitt syn på elbiler, men det kan jo være greit å være realist også - i alle fall når vi snakker om tall og fakta som er direkte sammenlign- og etterprøvbare. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tar man utgangspunkt i at man lader hjemme (noe man gjør i 99,87% av alle tilfellene), en strømpris på 2,50kr kW inkl. nettleie og et forbruk på 3kWh/mil, så koster det altså 7,50kr per mil, mot 20kr per mil for en M-bil (da tar vi utgangspunkt i at man også kjører pent og bruker én liter per mil og at 98 oktan koster 20kr per liter). I dette tilfellet har jeg da vært svært snill med regnestykket til nevnte M-bil og nokså streng med elbilen. 

Så for å avvæpne mulige reaksjoner som "jeg ventet på denne" eller "elbilfanatismen brer seg igjen" - jeg digger bensinbil og lyden av dette, elbiler er kjedelig å kjøre til sammenligning, men gud bedre så godt det er for lommeboken. Det er helt greit å ha sitt syn på elbiler, men det kan jo være greit å være realist også - i alle fall når vi snakker om tall og fakta som er direkte sammenlignbare. :) 

Ta meg som har kjørt 9000km siden begynnelsen på desember og med 1.35 liter pr mil så snakker vi om voldsomme summer. Forskjellen er jo at bensin prisen er nå mye dyrere en hva den var når jeg fylte opp tanken på de 9000km. M bil er vanvittig gøy men en plass går grensen, fornuften må på et tidspunkt gå over lidenskapen. Og om det blir som kommentert over at prisene kan nå 30kr literen så er det ikke verdt det.

 

edit: sliter egentlig å forsvare prisen så lenge den er over 20kr literen.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Så for å avvæpne mulige reaksjoner som "jeg ventet på denne" eller "elbilfanatismen brer seg igjen" - jeg digger bensinbil og lyden av dette, elbiler er kjedelig å kjøre til sammenligning, men gud bedre så godt det er for lommeboken. Det er helt greit å ha sitt syn på elbiler, men det kan jo være greit å være realist også - i alle fall når vi snakker om tall og fakta som er direkte sammenlignbare. :) 

Det er synd at dette må presiseres 😞

Jeg tror nok de fleste som kjører elbil liker lyden av skikkelig grom fossilmotor. Men at det totale regnestykket, herunder også interesse, drivstoff og bilhold m.m., havner i elbilens favør. Det er ikke mange "elbilfantaster" i det store og hele, bare at de stikker seg ut. Og å si noe positivt om elbil er ikke ensbetydig i elbilfantast.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Snagg30 skrev:

Ta meg som har kjørt 9000km siden begynnelsen på desember og med 1.35 liter pr mil så snakker vi om voldsomme summer. Forskjellen er jo at bensin prisen er nå mye dyrere en hva den var når jeg fylte opp tanken på de 9000km. M bil er vanvittig gøy men en plass går grensen, fornuften må på et tidspunkt gå over lidenskapen. Og om det blir som kommentert over at prisene kan nå 30kr literen så er det ikke verdt det.

Ja, det begynner å bli høvelige summer, og som du er inne på - vi snakker om en kostnad på nivå med et boliglån og vel så det (!). Bare det i seg selv burde vekke alle varsellamper. Personlig sikler jeg fælt på en M3, M4, M5 eller M6, men det er ikke rom for den slags moro når prisen er så stor som den er.

Jeg holdt forresten på å importer een E63 M6 i høst, men stod over. S85 bruker fort 2 liter per mil ved normal kjøring og litt gasspådrag i ny og ne. 22kr*2=44kr per mil hadde ikke smakt godt.

36 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det er synd at dette må presiseres 😞

Jeg tror nok de fleste som kjører elbil liker lyden av skikkelig grom fossilmotor. Men at det totale regnestykket, herunder også interesse, drivstoff og bilhold m.m., havner i elbilens favør.

Ja, enig - på alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tar man utgangspunkt i at man lader hjemme (noe man gjør i 99,87% av alle tilfellene), en strømpris på 2,50kr kW inkl. nettleie og et forbruk på 3kWh/mil, så koster det altså 7,50kr per mil, mot 20kr per mil for en M-bil (da tar vi utgangspunkt i at man også kjører pent og bruker én liter per mil og at 98 oktan koster 20kr per liter). I dette tilfellet har jeg da vært svært snill med regnestykket til nevnte M-bil og nokså streng med elbilen. 

Så for å avvæpne mulige reaksjoner som "jeg ventet på denne" eller "elbilfanatismen brer seg igjen" - jeg digger bensinbil og lyden av dette, elbiler er kjedelig å kjøre til sammenligning, men gud bedre så godt det er for lommeboken. Det er helt greit å ha sitt syn på elbiler, men det kan jo være greit å være realist også - i alle fall når vi snakker om tall og fakta som er direkte sammenlign- og etterprøvbare. :) 

Jeg skrev bare at strøm heller ikke er billig, noe det ikke er i forhold til hva det kostet før 😀

Elbil er helt klart billig, men ikke billig nok for min del…

1 time siden, Snagg30 skrev:

Nei jeg synes ikke elektrisk byr på noe som helst, skal jeg over til elektrisk så blir det en komfort retta rimeligere bil da jeg ikke ser vitsen i å bruke store summer på elektrisk. X3’n viser nå 1.35l på mila og jeg kjører en del så dette blir dyrt. Jeg betaler mer pr måned i bensin utgifter en bolig lån.
 

En X5 45e frister, men er redd for at vekta tar knekken på kjøregleden. G30 545e frister men den blir for liten for en familie på 5 tipper jeg, men rekkevidden på de holder i massevis. M340d kunne og vært aktuelt men da mister man lyd og kjøreglede. 
 

Men før alt det så skal vi selvsagt på tur, det lover jeg! ;) 

Jeg føler jeg i alle år har funnet ett flott kompromiss i BMW sine sekssylindrede dieselmotorer, mye kraft og kjøreglede for pengene. Mangler jo litt på kjørefølelse og lyd, men det er ikke så ille synes jeg…lyden er tøff under godt pådrag. Det at dem også er supre på langkjøring er en flott bonus 😀 Sånn jeg ser det nå så er ladbar hybrid den løsningen som tar litt over for dieselmotoren på økonomisiden. Ved å gå over til en G30 545e så ville jeg redusert min månedlige drivstoff utgift med over 70 prosent (på G30en alene) inkl bruk av strøm og høyere forbruk på langtur. Men med ladbar hybrid er det fortsatt noen få kompromisser jeg ikke liker, rekkevidden er fortsatt for kort og drivstoff tanken er for liten…jeg vil ha mer en 650 km total rekkevidde. Batteriet tar for mye plass av bagasjerom, det blir for knapt slik det er i dag…jeg ser det nå etter å ha fått barn. 

Så jeg er spent på kommende G60 5-serie, jeg håper de retter opp i en del av disse kompromissene…her får de muligheten til å bygge dette mer inn i bilen. Rekkevidden på strøm må opp mot 100 km, lavere forbruk på langkjøring og større bensintank…og mulighet for stasjonsvogn. Vi får se hvordan dette blir 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skrev bare at strøm heller ikke er billig, noe det ikke er i forhold til hva det kostet før 😀

Elbil er helt klart billig, men ikke billig nok for min del…

Alt må sees i perspektiv, men alt var vel billigere før. Uansett tror jeg nok de aller fleste er samstemte på at 7,50kr og lavere per mil for en bil er å anse som billig i dag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bare markere det som blir snakket om over her enda tydeligere: Jeg har ca 1,25,- pr kWt ink alt og for meg er da kostnaden halvparten av det @Saltkjelen skriver over. Slik det er nå bremses prosjektet med å bytte ut i3én med noe mer ufornuftig som jeg vil ratte oftere rundt i enn i4. Kan skylde meg selv og litt vel dyrt boligkjøp for akkurat hvorfor jeg ikke bruker så mye penger jeg skulle ønske på bil akkurat i disse tider. 😛 Entusiast er jeg uansett, men til et visst nivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som tydeligvis ikke forsto, bildet ble tatt underveis i tankingen ;)

 

Til alle dere som mener dere er entusiaster men det blir for dyrt, ta en kveldsjobb og helgejobb i tillegg. Da har man akkurat til bensin og forsikring på en bensintørst sak😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Alt må sees i perspektiv, men alt var vel billigere før. Uansett tror jeg nok de aller fleste er samstemte på at 7,50kr og lavere per mil for en bil er å anse som billig i dag. :) 

Jada, jeg og de aller fleste er enige i at 7,50 kr er billig…men det er ikke billig nok for meg for at elbil skal være aktuelt. Eller la meg si det på en annen måte, fossilt drivstoff er fortsatt ikke så dyrt at jeg velger å ikke ta meg råd til det. Alt handler om hva man er villig til å prioritere og jeg har sagt før at jeg er villig til å prioritere dette høyt om det skulle bli nødvendig. Hvor mye du vil betale avhenger av hvor stor entusiast du er 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...