Saltkjelen Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Jeg hadde i alle fall nektet å betale for mer enn halvparten av prisen for en hellakkering av denne støtfangeren her. idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 9 minutter siden, Saltkjelen skrev: Jeg hadde i alle fall nektet å betale for mer enn halvparten av prisen for en hellakkering av denne støtfangeren her. Skjønner ikke hva de har tenkt på med den grillen der. RS3 8V hadde et mye mer spiselig utseende. Dog må jeg innrømme at kjøreegenskapene i nye RS3n er noe helt annet takket være nye diffen bak. Ingen haldex lenger på disse, og for å være ærlig var RS5 en stor skuffelse på isen kontra RS3. Det hadde jeg aldri trodd Saltkjelen og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard_ Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 Så akkurat noen som la ut bilde av 23,20 kr per liter for 95 blyfri bensin på facebook. Er det ok å banne på forumet? For fy faen nå begynner dette å bli tullete. Blinklys og Snagg30 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 38 minutter siden, Vegard_ skrev: Så akkurat noen som la ut bilde av 23,20 kr per liter for 95 blyfri bensin på facebook. Er det ok å banne på forumet? For fy faen nå begynner dette å bli tullete. Ja folk er dramatiske, var 22,15 per liter når jeg kjørte til byen i stad....når jeg kjørte hjem en time senere kostet bensin 17,55 per liter. Fortsatt veldig mye men ikke i nærheten av det alle roper så høyt om. Det er jo bare å la være å fylle akkurat da, eller kjøpe elbil 😅 Blinklys reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard_ Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 7 minutes ago, Fredrik 90 said: Ja folk er dramatiske, var 22,15 per liter når jeg kjørte til byen i stad....når jeg kjørte hjem en time senere kostet bensin 17,55 per liter. Fortsatt veldig mye men ikke i nærheten av det alle roper så høyt om. Det er jo bare å la være å fylle akkurat da, eller kjøpe elbil 😅 Jau, fyller aldri når jeg ser de prisene. Hvis nødvendig så stopper jeg bare på 300kr. Har dog ikke sett pris under 20kr/l i området på flere uker, tror ikke bilen har hatt mer enn 1/4 tank siden 2021 hah Blinklys reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 Ser når det gjelder pulverlakkering at man kan velge farge på grunning også? Det blir jo nesten som vanlig lakkering da, bare mer hi tech Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 19 timer siden, Kvasi skrev: Og her, værsegod, noe så uvanlig som en drit fet cover av Michael Jackson. Kan ikke huske å ha hørt en eneste før denne -video- Reggea er egentlig ganske kult og chill og jeg synes denne du postet var helt innafor Jeg har fortsatt sans for låta Johnny B. Goode i ymse varianter, som kanskje er den mest oppbrukte og ihjælcovret låten der ute. Men.. Reggeaversjonen av denne er kul. Uansett.. coverlåter.. Det er en nordmann som gjør om sanger til Metal. Leo heter han. Steinbra, weird og morsomt og da alt til metal, fra barnesanger til hip-hop til alt. Ellers er ungen på 5 blitt glad i ei låt og den er ganske fengende. Jeg liker også litt det skotske/irske. Jada hører på alt. Vet ikke om dette er cover eller original. Men denne versjonen iallefall: Kvasi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 6 timer siden, Vegard_ skrev: Så akkurat noen som la ut bilde av 23,20 kr per liter for 95 blyfri bensin på facebook. Er det ok å banne på forumet? For fy faen nå begynner dette å bli tullete. Har kjørt forbi et par stasjoner nå med 22kr på både bensin og diesel 😭 Helt drøyt. Diesel har vært under 20kr noen få ganger de siste dagene, mens bensin har vel holdt seg stabilt over 20kr. Shattered og Blinklys reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 40 minutter siden, Daniel. skrev: Har kjørt forbi et par stasjoner nå med 22kr på både bensin og diesel 😭 Helt drøyt. Diesel har vært under 20kr noen få ganger de siste dagene, mens bensin har vel holdt seg stabilt over 20kr. I Kragerø er det litt over 19 på begge nå, og i nabobygda 1 stopp lenger ned på e18 er det 21-22 kr literen. Måtte fylle litt sjæl i dag, var 19.85 på Esso. Uno litt lenger bort er billigere men måtte fylle raskest mulig. Anbefaler de som ikke har det, å laste ned drivstoffappen. Kan man sammenlikne, eventuelt oppdatere priser selv 😁👍 Vegard_, Maiken Benedicte og Blinklys reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 5, 2022 Share Skrevet Mars 5, 2022 (endret) 3 timer siden, Marius2002 skrev: Reggea er egentlig ganske kult og chill Denne er ganske digg En annen kremlåt litt i samme gate selv om det ikke er reggae. Blir bedre jo høyere den spilles, så klart Endret Mars 5, 2022 av Kvasi Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 6, 2022 Share Skrevet Mars 6, 2022 Hmm. Driver å blar på Facebook og der kom det en post opp. Jeg skriver ikke der og lufter det jeg lurer på her. På en vare kjøpt i butikk, om det skjer noe og det må repareres eller kunde får ny vare, så gjelder alltid kjøpsdato. En får ikke ny garanti for hver gang, da kan en jo holde på i evigheter. Merk at dette er hvis noe blir utbedret under garanti, ikke oppsøkende i ettertid for å få en jobb gjort. Dette er ikke diskuterbart, har tidligere jobbet i detaljhandel og vet retningslinjene her. En periode kunne man holde på lenge å få nytt og ny garanti, men i 2014(?) ble det satt at kjøpsdato gjelder. For å unngå misbruk. På Facebook var det en M3/M5 som hadde byttet motor på garanti og mange mente at man får nye 5 år garanti etter motorbyttet. Her er jeg uenig, ref. det over. Første kjøpsdato gjelder for bilen fortsatt. Hadde vedkommende oppsøkt en forhandler og ville byttet motor selv og betaler for dette stiller det seg annerledes. Tar jeg helt feil på det med bil her? Det er det jeg lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 6, 2022 Share Skrevet Mars 6, 2022 Det finnes ingen lovfestet rett for garanti, så hvorvidt det stilles ny garanti eller ikke er opp til selgeren. Det sagt, kan ikke en eventuell garanti gi dårligere vilkår enn det loven selv angir. Antar at det på denne M-bilen er snakk om et kjøp fra forhandler og at det er forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Av forbrukerkjøpsloven fremgår det en absolutt reklamasjonsfrist på to år, men dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger er fristen fem år. Høyesterett behandlet en sak der forbruker reklamerte på tidligere utført garanti/reklamasjonsarbeid. Saken gjaldt en bruktbil kjøpt i 2003 av en forhandler. I 2005 ble det oppdaget rust. I 2009 var rusten tilbake og ble reklamert på av kjøper. Den absolutte reklamasjonsfristen var med det i 2008. Forhandler avviste kravet og begrunnet dette med at den absolutte reklamasjonsfristen var oversittet. Saken gikk til Forbrukerrådet som ga en anbefaling om at forhandler utbedret mangelen, men endte her som uforlikt. Saken ble således tatt for Tingretten, Lagmannsretten og senere Høyesterett, der forbruker fikk fullt medhold i sine anførsler i alle instanser. Høyesterett kom frem til i dom "rustskadedommen" - Rt. 2013 s 865 at "det gjelder ingen absolutt reklamasjonsfrist for mangel som består etter mislykket utbedringsforsøk. Forbrukeren kan derfor reklamere rettidig på mangelen, selv etter utløpet av den opprinnelige absolutte reklamasjonsfristen". Siden den opprinnelige reklamasjonen i 2005 var rettidig, var dette tilstrekkelig til å avbryte den absolutte reklamasjonsfristen på fem år for den aktuelle mangelen. Forutsetningen her var naturligvis at rustskadene utgjorde samme mangel som den opprinnelige. fupsaker, tambur4, ahj og 1 annen reagerte på dette 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 6, 2022 Share Skrevet Mars 6, 2022 @Saltkjelen Jepp. Men da må det fra kjøpers side bevise at det er det dårlige arbeidet som er årsaken til feil. Ryker kjedet(vet ikke hva som ryker på M-motorer, men for å ta noe) etter 4 år og så blir det fikset på nybilgaranti og det ryker etter 2 år igjen, da er dette 1 år over nybilgaranti og frist for reklamasjonsrett i Norge(på produkter ment å vare vesentlig lengre enn 2 år). Da er det opp til kjøper å bevise at dette skyldes dårlig utbedringsjobb. Sannsynligheten er liten for at det er utbedringsjobben. Den er større for dårlig kvalitet i utgangspunktet og/eller brukerfeil, som her blir svikt i service og misbruk av bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 6, 2022 Share Skrevet Mars 6, 2022 Nja. For at den opprinnelige fremsatte reklamasjonen skal virke fristavbrytende som i Rt. 2013 s 865, må den samme mangelen bestå etter mislykket utbedring. Det følger av forarbeider til forbrukerkjøpsloven (NOU 1993: 27 s. 136) fremkommer det at "generelt bør det, for at selgeren skal kunne nå frem med at det ikke dreier seg om avhjelp av samme mangel, kunne forlanges at manglende sammenheng mellom feilene er synbar selv for en uprofesjonell kjøper". Bekrepet "samme mangel" har derfor større rekkevidde enn en ren språklig forståelse av begrepet tilsier. Det er i dette tilfellet ikke nødvendig at mangelen er nøyaktig lik den opprinnelige, men at det er tilstrekkelig at en gjennomsnittlig forbruker anser den opprinnelige feilen som årsaksbetingende for den feilen som foreligger etter mislykket utbedring. Av denne grunn trenger det derfor kun å være en tilsynelatende årsakssammenheng mellom feilene for å konstantere at en mangel foreligger. For rusten i dette tilfellet holder det derfor at den nye rustskaden viser seg i nærheten av den opprinnelige rusten for at den skal kunne betraktes som den samme mangelen. Er den derimot i en helt annen ende av panelet, er det tale for at det ikke er samme mangel. Hvorvidt det er dårlig utbedringsjobb eller dårlige produkter, er i dette tilfellet av uten betydning - for forbruker vil registerras (om dette også var første feil og denne feilen ble fremsatt rettidig) være samme feil om den skjer etter innen fem år etter at feilen ble utbedret. Marius2002 og lagunilla reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 6, 2022 Share Skrevet Mars 6, 2022 (endret) @Saltkjelen takk! Litt annet på bil enn på andre varer selv om det i utgangspunktet blir det samme. Jeg sitter også på en sak fra 2014 hvor kunde fikk ny vare på reklamasjon etter 3 år og etter nye 3 år ble den også defekt. Dette havnet opp i høyesterett og butikk fikk medhold fordi første kjøpsdato gjelder. Ergo er det vanskeligere å utnytte reklamasjonsretten gang på gang som egentlig kunne holde en med nytt produkt i en årrekke. Endret Mars 6, 2022 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå