Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dette handler ikke om hudfarge og hele spørsmålet om hudfarge er en kraftig avsporing av debatten (og debattene mer generelt i ulike media). Selvfølgelig er noen mennesker lettere å integrere enn andre. Poenget er imidlertid ikke hudfarge og/eller hvor man kommer fra, men derimot hva slags innstilling den enkelte har til hele integrasjonsprosessen. Noen vil virkelig bli en del av vårt samfunn, mens andre er knapt så entusiastiske og/eller får ikke lov av deres egne. Dette gjør hele forskjellen og vi har alle hørt om nordmenn som f.eks elsket å bo i USA eller ville hjem så fort som mulig. Folk er forskjellige, men når det gjelder flyktninger er det en ekstra utfordring. De er ikke hos oss fordi de ønsket dette, men fordi de ikke hadde andre muligheter.

Jeg tror ikke at ukrainerne vil få store problemer med å tilpasse seg vårt levesett. Ikke større enn polakker og f.eks baltere. Mye vil trolig handle om mindre viktige detaljer, men som kan bli vanskelige å forholde seg til over litt tid. Jeg merket dette selv her i Danmark. Det aller meste er helt likt som i Norge, men det som ikke er likt irriterer eller mer korrekt har irritert litt (dog ikke lenger, men så har jeg også bodd i Danmark i over 22 år fra jeg var 33 år gammel). Knapt noen land er så like som Norge og Danmark, så for en ukrainer vil nok forskjellene virke noe større (og selvfølgelig mye større hvis man f.eks kommer fra Syria eller Afrika).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Primær oppgave med flyktninghjelp er (eller i alle fall bør være) å hjelpe folk vekk fra elendighet, så jeg finner det heller spesielt at du allerede nå begynner å budsjettere med hva man kan "få av berikelse i retur" fra de ulike flyktningene. Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at det du har skrevet kan fremstå som at du er litt skuffet over at folk som har flyktet fra krig i Midtøsten og Afrika "ikke har levert" på å berike deg kulturelt, fordi de til å begynne med er så forskjellige fra den vestlige kulturen. Det er i så fall litt stygt å si, selv om din resterende tilnærming til hvor mange man kan hjelpe sannsynligvis er korrekt.

Ja dette var ett litt mer forklarende svar enn hva du forsøkte på noen innlegg lenger opp. Det må være rom for å diskutere litt åpent og for å bruke Listhaug retorikken å kalle en spade for en spade. Forsøk på å umiddelbart trekke inn hudfarge og rasisme hver gang noe litt ukontroversielt kommer opp hører hjemme i kommentarfeltene på VG og Facebook. Her på Bimmers er vi bedre føler jeg 😅

Ja man skal hjelpe folk vekk fra elendighet, det er det mest primære. Men om dette trekker ut så må vi ha noe de kan drive med, vi må tilby dem noe hvis ikke hjelper vi dem ikke i det hele tatt. Vi kan ikke være gode samaritanere og ta til oss en haug med folk og ikke samtidig ha en plan for dem når de kommer hit. Jeg synes ikke dette er kynisk å mene, dette utnytter ikke folk i nød så lenge det gjøres riktig. Jeg er ikke skuffet over at folk fra Midtøsten eller Afrika ikke har vært like lette å integrere, det er noen større utfordringer der i form av at folk ikke er utdannet, har skrive og lesevansker, kvinner er nesten utelukkende uten utdannelse og selvsagt noen større ideologiske forskjeller. Hvis vi ser på ikke vestlig innvandring de siste tiårene så har det ikke vært uten store utfordringer…mildt sagt. Sånnsett så vil kapasiteten til å hjelpe flere mer effektivt være større med Ukrainerne. Jeg kan forstå at du reagerer på dette sett ut ifra ett moralsk ståsted, men så var det dette med å lese innleggene min slik som fanden leser bibelen da 😅

25 minutter siden, *MrB* skrev:

Det bør være ukontroversielt å påpeke at noen grupper vil være lettere å integrere enn andre. Like ukontroversielt burde det være å påpeke at dette igjen påvirker kostnadene over tid. Det går imidlertid utelukkende på kultur og demografi, og ikke på hudfarge. Men det å avhjelpe en flyktningestrøm har et kortsiktig mål og et (potensielt) langsiktig mål. Det kortsiktige er åpenbart å få disse menneskene i sikkerhet på en best mulig måte, og den retten er (bør i hvertfall være) lik for alle, uansett CV. Det langsiktige målet kommer når menneskene kanskje ikke kan vende tilbake innen rimelig tid og da er det bare dumt å ikke ha et bevisst forhold til disse tallene, hvor ubehagelig det enn måtte være.

Hvor ukrainere plasser seg på denne "skalaen" er jeg ikke sikker på, men akkurat nå er jeg uansett mest opptatt av det kortsiktige målet.

Den elefanten enkelte påpeker nå, er at viljen virker større med ukrainere enn den var f.eks. med syrere. Jeg tror det ligger i menneskets natur å være mer på tilbudssiden jo nærmere man føler seg de utsatte, og at det gjelder uansett hvor i verden man befinner seg, uten at det ligger noen bevisst vond vilje bak. Når det er sagt er jeg (såvidt) gammel nok til å huske krigene i tidligere Jugoslavia i sånn noenlunde detalj, og det var ikke bare lovord om flyktningene den gangen, selv om de "lignet på oss".

Dette er jeg veldig enig i, og beskriver litt bedre hva jeg også mener 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Vegard_ said:

Høyeste spotpris skal visst være 816 øre/kWh i morgen, jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å ikke være på fastpris avtale 😮

Går an å planere vekk storforbruket fra akkurat de 3 timene det varer. Dusj på kvelden for eksempel (tanken varmer lenge etter selve dusjen). Høyere snittpris over tid blir verre, for man har behov for strømmen før eller siden i løpet av døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vegard_ skrev:

Høyeste spotpris skal visst være 816 øre/kWh i morgen, jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til å ikke være på fastpris avtale 😮

3100kWh forrige måned og faktura på 1513kr, dere har noe helt sinnsyke priser kontra vi her. Trur prisen var på 20 øre/kWh idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, E.C. said:

Går an å planere vekk storforbruket fra akkurat de 3 timene det varer. Dusj på kvelden for eksempel (tanken varmer lenge etter selve dusjen). Høyere snittpris over tid blir verre, for man har behov for strømmen før eller siden i løpet av døgnet. 

Joda, går jo det så klart. Men prisen har holdt seg veldig høyt en stund og vi har sikkert ikke sett toppen enda. Veldig veldig glad det er fastpris avtale her jeg bor.

 

8 minutes ago, Snagg30 said:

3100kWh forrige måned og faktura på 1513kr, dere har noe helt sinnsyke priser kontra vi her. Trur prisen var på 20 øre/kWh idag

Vet ikke hvem jeg skal takke for disse prisene, utrolig stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste kabelen til utlandet er en fantastisk dårlig deal. Norge produserer ikke flerfoldige ganger eget forbruk, slik at de gangene man er i manko strøm i Europa så greier man å suge ut hele det norske overskuddet slik at prisene flyr til værs. Samtidig er kabelen for liten for å importere nok tilbake når det er skikkelig billig i Europa til at det kan gi et reelt utslag for sluttforbrukere.

Det er fint med strømstøtteordning, men slik de har basert det så treffer ikke det alltid like bra. Strømmen er selvfølgelig dyrest når det er kaldest ute og når man faktisk bruker den mest. Da treffer ikke det så veldig bra med å gi støtte basert på snittpris, ettersom mye av forbruket enten man vil eller ikke tvinger seg på de dyreste tidspunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2100,- for 3150kWt her, etter fratrekk fra regjeringen. Sier meg godt fornøyd med fastprisavtale på 0,75,- pr kWt. Og til krigsdiskusjonen: jeg forstår hva du mener @Fredrik90, men bak et tastatur er det nok en gang vanskelig å fremstå slik man ønsker. Det må være enda litt mer nyansert i skrivemåten slik at du kanskje må slippe å forsvare deg hver gang du skriver noe som oppfattes kontroversielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, fupsaker skrev:

2100,- for 3150kWt her, etter fratrekk fra regjeringen. Sier meg godt fornøyd med fastprisavtale på 0,75,- pr kWt. Og til krigsdiskusjonen: jeg forstår hva du mener @Fredrik90, men bak et tastatur er det nok en gang vanskelig å fremstå slik man ønsker. Det må være enda litt mer nyansert i skrivemåten slik at du kanskje må slippe å forsvare deg hver gang du skriver noe som oppfattes kontroversielt. 

Skal ikke mekke noe suppe her nu, bare misforstå mæ rett, men æ må bare få si at @Fredrik 90 e en av de som skriv mest ryddig og forståelig her inne, e det lov å si det? 😄 Nu føle æ at æ må begynne å skriv bokmål her, sånn at det ser mest clean ut.

Endret av Maiken Benedicte Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maiken Benedicte Johansen skrev:

Skal ikke mekke noe suppe her nu, bare misforstå mæ rett, men æ må bare få si at @Fredrik90 e en av de som skriv mest ryddig og forståelig her inne, e det lov å si det? 😄 Nu føle æ at æ må begynne å skriv bokmål her, sånn at det ser mest clean ut.

Han skriver mye flott og bidrar så absolutt, men det er vanskelig å få frem ting bak et tastatur til tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, E.C. said:

Den siste kabelen til utlandet er en fantastisk dårlig deal. Norge produserer ikke flerfoldige ganger eget forbruk, slik at de gangene man er i manko strøm i Europa så greier man å suge ut hele det norske overskuddet slik at prisene flyr til værs. Samtidig er kabelen for liten for å importere nok tilbake når det er skikkelig billig i Europa til at det kan gi et reelt utslag for sluttforbrukere.

Det er fint med strømstøtteordning, men slik de har basert det så treffer ikke det alltid like bra. Strømmen er selvfølgelig dyrest når det er kaldest ute og når man faktisk bruker den mest. Da treffer ikke det så veldig bra med å gi støtte basert på snittpris, ettersom mye av forbruket enten man vil eller ikke tvinger seg på de dyreste tidspunktene.

Europa er nærmest konstant i manko. Se på Tyskland. De har faset ut mye brunkull og kjernekraft, slik st de nå har en negativ trend på egenprodusert kraft. Ligger grafer på dette mange steder. De er dermed umettelige på import. Først og fremst gass og fornybar kraft fra andre steder. Da blir prisene deretter. Jeg er en markedsliberal type i prinsippet, men det europeiske kraftmarkedet er politisk skakkjørt. Og det er mye som tyder på at det langt på vei er villet politikk  


Strømstøtte er bra i prinsippet, for det er jo egentlig bare en refundering av de kolossale merinntektene staten får på høye strømpriser. Men samtidig er det lapping på et ødelagt system. Så kan man selvsagt ta debatten om hvorvidt strøm bør være en markedsvare, eller om det skal defineres som grunnleggende infrastruktur. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, *MrB* skrev:

 Og det er mye som tyder på at det langt på vei er villet politikk 

Store deler av problematikken begynte da tyskerne bestemte seg for å fase ut atomkraft. Dette tok politisk fart etter atomulykken i Fukushima i Japan i 2011. Allerede den gangen visste man at Tyskland ville få manko på strøm, men at det var et potensielt overskudd på strøm andre steder. Vedvarende energi i form av solceller og vindkraft kunne erstatte noe. Det kunne energieffektivisering også gjøre, men det lå i kortene at mer bruk av brunkull og gass kom til å bli nødvendig i en overgangsperiode. Derfor var Nord Stream I og II med gass fra Russland så viktig. Det var også den allerede eksisterende gassledningen igjennom Ukraina fra Russland til EU (og da spesielt Tyskland). I tillegg importerer Tyskland store mengder olje fra Russland.

Som all annen politikk var denne utviklingen villet, men innebar samtidig en kalkulert risiko. De norske og svenske vannkraftverkene er ikke uuttømmelige og man ble svært avhengig av stabil energiforsyning fra Russland. Så invaderte Russland Krim i 2014 - alarmen gikk og alt endret seg. Nå er Tyskland i en reell knipe og dermed også hele EU.

Det hører med til historien at Tysklands tidligere bundeskansler (1998-2005), Gerhard Schröder, har vært styreformann for Rosneft siden 2017. Rosneft er det største statlige russiske oljeselskapet. Han ble i februar i år innstilt som ny direktør for Gazprom som er det største statlige gasselskapet i Russland.

Med tanke på hvordan tingene fungerer i Russland er Schröders posisjoner tankevekkende. Han må nødvendigvis tilhøre Putins innerste sirkler og dermed ganske sikkert ha visst hva som var på gang med tanke på bl.a krigen i Ukraina. En krigsmaskin av russernes kaliber bruker enorme mengder av olje og drivstoff. Slikt må planlegges lang tid i forveien og det er sannsynlig at Rosneft var/er en del av dette. Mulige vestlige politiske sanksjoner mot Nord Stream I og II har også helt sikkert vært en del av overveielsene russerne gjorde før krigen.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...