Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 12.8.2022 den 21.21, Ron Jeremy skrev:

Fredag 10.juni publiserte RA en artikkel om dette spesielle Ferraribesøket i Rjukan sentrum. Det var Saudi Arabia Ferrari Owners Club som var på en sju dagers tur i Sør-Norge.

Så disse gutta hygger seg i Norge, mens deres mødre, søstre og døtre må be om tillatelse og/eller ha mannlig følge før de kan kjøre bil i Saudi-Arabia. Det er faktisk ikke mer enn fire år siden kvinner i det hele tatt for første gang fikk lov til å kjøre bil i Saudi-Arabia (altså så sent som i 2018) - kun fordi de er kvinner. Snakker om et hyklersk samfunn der mennene gjør som de vil og bestemmer alt. Det er sannelig på tide at vi på alvor adresserer slike ting og ser litt lenger enn å bli imponert over at de har mange penger og f.eks kostbare biler.

Det samme gjelder forøvrig Kina og deres imperialistiske ambisjoner om å kontrollere alle og hva de skal mene. Fiskehandleren Erna husker vi i denne sammenhengen veldig godt der hun verdsatte salget av norsk fisk til Kina høyere enn den spede demokratibevegelsen i Kina og i Kinas nærområder som f.eks Tibet og Hong Kong. Dette var etter min mening utrolig smålig og ikke minst sjofelt gjort mot kinesere som riskerte alt for å få lov til å mene hva de vil. Kinas nidkjære sinne og påfølgende boykott av bl.a Norge gjorde at fiskehandleren Erna feiget unna selv om salget av fisk til utlandet kun utgjør en mindre post på det årlige nasjonalregnskapet for Norge.

Med den pågående kinesiske  aggresjonen mot Taiwan i mente er det på tide at vi klart forsvarer demokratiske rettigheter og står opp mot enhver form for religiøs og politisk meningsdannelse. Dette gjelder alt fra små troll som Putin til en mer systematisk politisk og økonomisk manipulering som den Kina bedriver samt ikke minst plutokratier som Saudi-Arabia der en herskende elite styrer landet som de vil under et dekke av religiøs manipulering.              

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg og en kollega skal kjøpe oss en Mercedes sprinter som skal bygges om til Campervan for utleie. Bilen vi ser på har hvite skilt og seterader bak over, hva sier regelverket om å demontere alt av seter og gjør den om til 2/3 seter? Er dette problematisk i forhold til statensvegvesen/PKK? 

Hadde en tilsvarende case inne på PKK for ikke så lenge siden med en VW. Alt bak i den var hjemmelaget med MDF og så trygt og "pålitelig" gjort.
Han dro på SVV og fikk det godkjent uten problem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Vi er alt for avhengige av Kina og det synes jeg er en uting, ikke bare med tanke på industrien men også på det politiske plan i form av at de lager alt vi trenger. Nå som Kina rasler med sablene ovenfor Taiwan så kan vi jo bare tenke oss hva som skjer om vi skal begynne med handelssanksjoner mot Kina. Når vi ser hva sanksjonene mot Russland har gjort med verdensøkonomien så er det dystert å tenke på hva som skjer med sanksjoner mot Kina. Russland har jo vist til omverdenen at det bare er å gå inn i ett annet land så lenge det landet ikke er medlemmer av en større militær allianse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Kina er definitivt et vanskelig tema. Hvorvidt vi kommer så langt at det blir nødvendig med handelssanksjoner mot Kina, som de vi ser mot Russland, er et åpent spørsmål. Mye avhenger av hvordan Kina opptrer overfor Taiwan og ikke minst hvordan USA vil reagere på dette. Det er viktig å merke seg at USA anerkjenner den såkalte "et Kina" doktrinen (altså at Taiwan er en del av Kina), men samtidig støtter de Taiwans rett til å bestemme over seg selv (primært fordi Taiwan er et demokratisk samfunn). Dette betyr at amerikanerne hjelper Taiwan med å forsvare seg selv mot Kina (f.eks med jagerfly og våpensystemer). Det er med andre ord ikke gitt at amerikanerne vil komme til unnsetning hvis det skulle oppstå en krig mellom Kina og Taiwan. Umiddelbart vil jeg tro at denne usikkerheten er en del av USA's politikk overfor Kina når det gjelder Taiwan. Kina vet ikke helt hva de risikerer ved å starte en krig mot Taiwan og USA vil ha status quo.

I en perfekt verden (i alle fall sett fra et vestlig ståsted) var det meningen at velstandsøkningen i Kina (altså de siste 30 årene) også skulle føre til en demokratiseringsprosess etter vestlig modell. Tanken var at øket global samhandel nærmest automatisk ville føre til et ønske om demokrati i Kina i kjølevannet av velstandsøkningen (type: en opplyst middelklasse vil automatisk kreve demokratiske rettigheter). Slik har det ikke gått og vi ser et stadig mer autoritært Kina.

Hvor dette ender er et åpent spørsmål, men det er ingen tvil om at den økonomiske globaliseringen er på retur. Da fiskehandleren Erna ville selge fisk til Kina var globalisering på alles lepper og dette var heller ikke så merkelig. Fremtidsutsiktene var svært lyse og snart var det flere kinesere i middelklassen enn det var innbyggere i Europa. Dette representerte en formidabel kjøpekraft og man så muligheten til å bl.a selge virkelig mye fisk til Kina.

Utfordringen var at kineserne samtidig ville bestemme norsk politikk og hva norske politikere (inkl. f.eks den norske nobelkomite) skulle mene. Det samme så vi da formannen for representantenes hus i Washington DC, Nancy Pelosi, besøkte Taiwan. Hun er ikke en del av president Bidens regjering og reiste derfor som privatperson (selv om Biden helt sikkert uoffisielt var informert om reisen). Kinas sinne i denne situasjonen er derfor mest symbolsk, men det er også helt tydelig at de ikke forstår eller har respekt for hvordan vestlige demokratier fungerer. For å si det litt firkantet så har president Biden ingen myndighet til å forhindre at Pelosi gjennomfører reiser privat og dette vet kineserne. Deres reaksjon er derfor først og fremst et spill for galleriet (hjemmepublikumet). Amerikanerne (altså militæret) sitter derfor stille i båten og venter på at uværet skal blåse over for denne gang.

Edit: Nyhetene forteller i dag at en ny delegasjon fra USA (denne gangen fem alminnelige politikere fra kongressen - altså USA's Storting som er delt i to kamre, representantenes hus og senatet) besøker Taiwan. Igjen har Biden ingen myndighet til å forhindre dette, men han er helt sikkert uoffisielt informert om reisen. Kina gjennomfører selvfølgelig nye militærøvelser som et slags svar på det amerikanske besøket. 

I vestlig optikk er kinesernes oppførsel irrasjonell og lite gavnlig, men det er også noe vi må forholde oss til og selvfølgelig veldig alvorlig for bl.a Taiwan. Problemet er, som du påpeker, at krig igjen er på moten for å oppnå politiske mål. La oss derfor håpe at bl.a kineserne lærer litt av situasjonen i Ukraina.  

 

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er og har alltid USA utgaver av BMW og andre europeiske merker vært litt ukurante. I mange tilfeller får man dårligere motorisering, synes det ser stygt ut med US lys og de refleksene i fangerne ser ikke ut. Videre har man MPH speedometer og alt som har med temperatur å gjøre er totalt ulogisk. Videre så har jo amerikanere og deres måte å bruke/vedlikeholde bil en unik egenskap ved at de klarer å bruke opp og slite ut biler mye fortere enn det vi i Europa kan rapportere om på samme modell. Ref enkelte You Tubere som ofte omtaler BMW som svært upålitelige biler. Verksted tjenester er drittdyrt i USA, så det er mange steder som bruker billige Kina-deler, de bare bypasser ett problem eller bare sletter feilkoder. Du kan få oljeskift på bilen mens du handler på Wallmart, er vel ikke den beste olja de hiver på da. Samt at bensinen over der er drittdårlig, gjerne med større etanol innblanding enn i Europa. 

Nei skal man importere bil ifra USA så får det være en amerikansk bil, som det fremgår i artikkelen så er dette også langt tryggere.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

For min del er og har alltid USA utgaver av BMW og andre europeiske merker vært litt ukurante. I mange tilfeller får man dårligere motorisering, synes det ser stygt ut med US lys og de refleksene i fangerne ser ikke ut. Videre har man MPH speedometer og alt som har med temperatur å gjøre er totalt ulogisk. Videre så har jo amerikanere og deres måte å bruke/vedlikeholde bil en unik egenskap ved at de klarer å bruke opp og slite ut biler mye fortere enn det vi i Europa kan rapportere om på samme modell. Ref enkelte You Tubere som ofte omtaler BMW som svært upålitelige biler. Verksted tjenester er drittdyrt i USA, så det er mange steder som bruker billige Kina-deler, de bare bypasser ett problem eller bare sletter feilkoder. Du kan få oljeskift på bilen mens du handler på Wallmart, er vel ikke den beste olja de hiver på da. Samt at bensinen over der er drittdårlig, gjerne med større etanol innblanding enn i Europa. 

Nei skal man importere bil ifra USA så får det være en amerikansk bil, som det fremgår i artikkelen så er dette også langt tryggere.    

USA er et stort land, med store variasjoner, og ja, det er mye dårlig, men også mye bra biler der borte.

Husk at de med youtube-kanaler ønsker klikk/subscribers og da blir det fort litt tabloid format, og krise-maksimering. I ene enden av skalaen har man "posers" (er ofte en del av disse på n54 forum;-) som ønsker å framstå som rike, med å kjøre "clapped out" gamle "luksusbiler", uten å ha råd til vedlikehold.

Disse er enkle å luke ut når man kjøper bil der borte:-)

 

I den andre enden har vi de som gjerne kjøpte bilen som ny, eller nesten ny og har fulgt bilen nøye opp på merkeverksted, eller sin lokale "indy" (Les: "BMW ekspert", ala "car Ninja" på youtube )

Jeg har importert over 30 biler fra USA (hovedsaklig California) siden 2018, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Nei, bensinen er ikke dritt der borte, og det er ikke særlig mye kinadeler, men jeg skal være enig i at refleksene ikke er særlig pene;-)

Får du tak i en california-bil med få eiere og god service historikk, pleier det summa summarum å være bedre biler enn du får fra både Norge og Tyskland. Vedlagt er bilde av understellet på en 2007 335i med km stand på 230 000km:-)

"Carfax systemet" gjør også ting mer gjennomsiktig. Dette har vi ikke samme kontroll på i Europa.

Husk at skadebilene som kommer fra USA som oftest kommer fra "Tysklands-importører".

Jeg tror du misforstod artikkelen litt (jeg kjenner godt han som bidro til å skrive den;-).

Tysk bil fra USA kan også være bra

 

IMG_3960.JPG

Endret av jarli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, jarli skrev:

USA er et stort land, med store variasjoner, og ja, det er mye dårlig, men også mye bra biler der borte.

Husk at de med youtube-kanaler ønsker klikk/subscribers og da blir det fort litt tabloid format, og krise-maksimering. I ene enden av skalaen har man "posers" (er ofte en del av disse på n54 forum;-) som ønsker å framstå som rike, med å kjøre "clapped out" gamle "luksusbiler", uten å ha råd til vedlikehold.

Disse er enkle å luke ut når man kjøper bil der borte:-)

 

I den andre enden har vi de som gjerne kjøpte bilen som ny, eller nesten ny og har fulgt bilen nøye opp på merkeverksted, eller sin lokale "indy" (Les: "BMW ekspert", ala "car Ninja" på youtube )

Jeg har importert over 30 biler fra USA (hovedsaklig California) siden 2018, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Nei, bensinen er ikke dritt der borte, og det er ikke særlig mye kinadeler, men jeg skal være enig i at refleksene ikke er særlig pene;-)

Får du tak i en california-bil med få eiere og god service historikk, pleier det summa summarum å være bedre biler enn du får fra både Norge og Tyskland. Vedlagt er bilde av understellet på en 2007 335i med km stand på 230 000km:-)

"Carfax systemet" gjør også ting mer gjennomsiktig. Dette har vi ikke samme kontroll på i Europa.

Husk at skadebilene som kommer fra USA som oftest kommer fra "Tysklands-importører".

Jeg tror du misforstod artikkelen litt (jeg kjenner godt han som bidro til å skrive den;-).

Tysk bil fra USA kan også være bra

Det er klart at det er mange fordeler også ved å importere bil fra USA. Og jeg mener ikke at alt Tysk i fra USA er noe dritt, men mitt generelle utrykk er at det er en del "rusk" man skal være obs på. Utvalget er bra og som du er inne på så har de ett bra klima i store deler av landet, særlig California og Florida. Så man kan lett finne veldig strøkene og egentlig helt rustfrie biler. Ett annet aspekt er Carfax som er helt genialt, hvorfor dette ikke har kommer til Europa (Sverige har det) er for meg en gåte. Alt dette er momenter som er positivt ved USA import. 

Jeg har hentet hjem noen biler fra USA jeg også, noen få til meg selv og noen for andre. Kun amerikanske merker vel og merke, de få BMWene jeg har vurdert har enten vært overprisa eller ikke noe å ha. Så jeg registrer at vi her har litt forskjellig inntrykk av amerikanere og deres bruk av bil. Ettersom du har hentet 30 biler på fire år så antar jeg at dette er en inntektskilde for deg, og således forklarer hvorfor du tar til orde for å forsvare USA import. Helt greit det, men du overser noen realiteter som er ganske oppe i dagen og som er lurt å tenke på for dem som ikke har greie på dette.

Generelt sett så har amerikanere en mer bruk og kast mentalitet, bilene er billigere over der så dette kommer av seg selv. Kostnadene hos gode verksteder er ofte høye, og etterhvert som bilen blir eldre så bruker man mindre anerkjente verksteder som kanskje ikke har like stor kunnskap om tyske premiumbiler. Oppbyggingen og konstruksjonen på en tysk premiumbil er litt annerledes enn på en Amerikansk bil eller amerikansk bygget japansk bil. Derfor har jeg selv sett noen litt kreative løsninger på biler som har kommet til Norge. 

Påstanden om amerikansk bensin kunne vært formulert annerledes, men på pumpa der borte får man kjøpt 87 Oktan som tilsvarer ca 92 oktan som vi hadde her før. Slik bensin skal ikke en S motor eller annen høyytelses motor ha. Jeg sier ikke at alle kjører på dette, men når det er tilgjengelig så er faren der for at bilen er kjørt på slik bensin.

Mitt innlegg kan nok oppleves som noe vel kritisk til USA biler. Gjør man litt jobb og undersøkelser før man kjøper bilen så er det selvsagt ikke noe galt i en USA bil. Jeg bruker en lokal over der som sjekker ut bilens tilstand og historikk, samt at lakk og interiør ikke er solskadet. Carfax er helt essensielt å få, der står det meste man trenger å vite. Kan være greit å sjekke at Californiabilen ikke gikk de første åtte åra i Michigan og det siste året  i California 😅 Jeg har ikke misforstått artikkelen, men jeg kunne formulert mitt innlegg litt annerledes slik at du ikke misforsto hva jeg mente. Jeg er ganske enig i slik du åpner ditt innlegg med at USA er stort og variasjonene er store. Mye bra og mye dårlig, alt handler om å sjekke nøye før man kjøper noe derifra (som med alt annet av import) 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Amcar… det ser mørkt ut for entusiaster fremover. Iallefall de som skal ha helt ny.

https://www.tv2.no/broom/14985594/?fbclid=IwAR34HW5y_QXpJaFYbksNSd3gIAme9P_NaGbrkSpBK7llJbofmcxm--Xw1vI&fs=e&s=cl


 

Det det er en så på trynet overskrift, typisk Broom. "Slutt på V8er motoren" betyr altså i dette tilfellet at Dodge skal slutte å lage to modeller som man forbinder med V8er. Typisk norsk krisemaksimering…klikk er viktig 😡 5,7 Hemi og 6,4 Hemi som er motorene som sitter i disse to modellene skal fortsatt leveres i FCA sine øvrige Dodge og Jeep produkter. 5,7 litern skal bla fortsatt monteres i en halv million RAM pickuper årlig… 

Hvorfor ser det mørkt ut for entusiaster fremover? Ja det er trist at slike tradisjonelle amerikanske muskelbiler går av moten, men det har jo tross alt skjedd før. Bilverden blir ett fattigere sted, heldigvis har de produsert shitloads av disse bilene i de årene de var i salg. Hvis man absolutt skal ha ny amerikansk muskelbil så får man fortsatt Camaro og Mustang eskeny, sistnevnte også med 5 års norsk nybilgaranti. Ford utvikler i disse dager en ny generasjon Mustang…med V8er 😎 Jeg skal ha en 2014 Dodge Challenger om ett par år, det har jeg bestemt meg for…de bilene der er bare helt awesome 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg kjører i3 blir jeg overrasket over hvor elendig den er. Nekter og tru Egolf er like dårlig på støy og seter🙈 Føler meg nesten litt snytt av Bimmers, som har fått oss til og kjøpe i3😅

 

Ekstremt vinglete og kjøre ( jada, spacere kommer ) ekstremt med støy rundt vinduer.. elendige seter! 

Ubrukelig navigasjon iforhold til og finne og legge til ladestopp.. 

 

Noen spørsmål: 

Har fully charged bedre seter? Eller er justeringer eksakt likt? 

 

Har navi proff bedre muligheter for navi?Overrasker meg at det ikke er mulig og få opp navinfo i speedometer.

Sliter også med og søke opp ladestopp på en gitt rute. Da må man fysisk lete i navi med idrive hjulet, for så legge til ladestoppet.

Man kan gå inn og finne POI. Men disse går kun ut på gps avstand og følger ikke den gitte kjøreruten, så da risikerer man jo og kjøre feil.. 

 

Tips for ett bedre i3 liv ønskes 😅

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Skulebollen skrev:

Tips for ett bedre i3 liv ønskes 😅

Kjøp i3S :D 

Men helt seriøst… skal i3en brukes litt så er fully charged pakken å gå for med spacere om en velger standard i3. Navi pro er et hav bedre enn business, og Fully Charged har også skinnseter som iallefall jeg synes er bedre. i3 har tynne seter så man får aldri 5-serie-komfortseter-feelingen. Likevel har jeg aldri sittet vondt i en i3 FC og jeg har kjørt litt… Jeg har dog hørt at om man er i øvrige del av vektskalaen så er setene litt vonde/harde over tid. Men man kjører ikke 200 mil med en i3(eller gjør man det? https://www.emobilitynorway.com/post/oppsummering-etter-en-biltur-på-4300-km-i-bmw-i3 ) .. 

Tilbake til i3S, den eliminerer alle feilene som mange sier de har med vanlig i3. Foruten navi i speedo, det får du ikke :) Støy synes jeg ikke er ille på i3S heller, sikkert samme lyddemping som på standard i3, men det er ikke noe særlig mer enn hos andre biler. E-Golf kanskje er litt stillere, men det er to vidt forskjellige biler, både hvordan de er tenkt og hvordan de er bygget. Mulig du er bortskjemt med 7-er. :lol: 
 

i3S FC, ingen sporing, lite krenging, gode seter, god navi, god lyd, og ikke minst knalltøff :D 

Hjalp sikkert ikke på spørsmålet, men 🤷🏼‍♂️ @Snagg30 og @Saltkjelen kan vel komme med mer utfyllende og gode svar? @Snagg30 har iallefall hatt både standard i3 og nå i3S, og @Saltkjelen er vel på sin andre S. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...