Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Walkabout skrev:

Hadde det ikke vært for at EU-domstolen reagerte så ville altså danskene konfiskert og tvangssolgt en bil du lånte bort til en kompis, og som vedkommende uten din anelse råkjørte med.

Ja og nei. Selvfølgelig ville det relativt hurtig ha blitt klart at loven krevde en presisering vedr. tilbakevirkende kraft. Dette er jeg ganske sikker på at enhver advokat og/eller påtalemyndighetene umiddelbart ville ha poengtert. 

Vedr. din mistillit til det norske (og danske) politi/rettsvesen tenker jeg at du allikevel bør være glad for at du bor i nettopp Norge. Med litt kjennskap til hvordan det er i de fleste andre land i verden ville du ikke frivillig ha valgt et annet land å bo i enn i et vestlig demokrati som f.eks det norske og danske.

Det du ikke forstår er hvor heldig du egentlig er, men når dette er nevnt er ikke vårt system uten feil og/eller mangler. Heldigvis er vi nettopp et demokrati og en rettstat så feil/mangler blir konstant rettet og forsøksvis hele tiden til det bedre. Dette betyr at vi har en en tredeling av makten (maktadskillelse for grunnleggende å forhindre korrupsjon). Dette igjen betyr at makten i samfunnet er oppdelt i en utøvende makt der regjeringen leder den offentlige forvaltningen som f.eks politiet, miltæret, skattevesenet etc., en lovgivende makt med et folkevalgt parlament (Stortinget) som godkjenner lovforslag fra regjeringen og en dømmende makt (domstolene) som anvender de samme lovene. Høyesterett er ikke en del av maktens tredeling, men sikrer at lovanvendelsen i domstolene er iht. Stortingets intensjoner.

I de fleste land er denne oppdelingen i beste fall teoretisk og grensene flytende. Familiemedlemmer og/eller politisk/økonomiske lakeier (som f.eks i Russland) dominerer de ulike statlige institusjonene med kun én hensikt å tjene presidenten, kongen eller statsministeren (typisk for diktaturer). I noen land har de sogar et religiøst råd som et tillegg til høyesterett eller som en erstatning. Respekten for enkeltmennesket og menneskerettighetene generelt, som forøvrig er en vestlig oppfinnelse, er mildt sagt knapt eksisterende.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Walkabout skrev:

Selv har jeg ikke nok tiltro til norsk (eller dansk) politi og rettsvesen til å være komfortabel med et regelverk som hjemler at en millionbil kan inndras og tvangsselges, ref. nylige eksempler som fetteren til Birgitte Tengs og Viggo Kristiansen, samt hvordan politiet dekket over hverandre i forbindelse med volden og maktmisbruken på Kongsberg. Men det er jo fint at mange andre fortsatt har barnelærdommen om at politiet alltid opptrer ryddig intakt.

Hadde det ikke vært for at EU-domstolen reagerte så ville altså danskene konfiskert og tvangssolgt en bil du lånte bort til en kompis, og som vedkommende uten din anelse råkjørte med. Helt på trynet, spør du meg.

Når det er sagt er jeg ikke imot kraftige bøter/inndragelse for de som driver med villmannskjøring, men det er ikke rimelig at det skal være betydelig mildere straff for å kjøre 199 km/t i tett trafikk på dagtid enn å kjøre i 201 km/t på motorveien uten trafikk nattestid bare fordi det er satt en «magisk grense» i lovgivningen.

Du av alle burde vite at det er nok av «magiske grenser» i alle former for behandlinger av lovmessige stridigheter.  Helt fra et forenklet forelegg til rettspraksis.

Min tillit til politi og rettsvesen begrunner jeg med andre ting enn barnelærdom - Jeg jobber også med dette 😉

Vi er nok i de store linjene enige, men som så kan der være i nyansene man skiller. 

peace out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

……men når dette er nevnt er ikke vårt system uten feil og/eller mangler…. 

DER sier du akkurat det som er problemet mitt med så inngripende tiltak som dette faktisk er. Du _kan_bli utsatt for urettmessig straffeforfølgelse og det synes jeg er en skummel tanke. Særlig når du hører den andre part sin historie…ikke noe videobevis og vitner som sier han kjøpte roligere. 

Jeg må bare innrømme at min tiltro til rettssikkerheten har blitt svekket. Vi har vært vant med saker fra USA hvor det har blitt avdekket dårlig politiarbeid, snarveier og manipulasjon. Og så dukket det opp her til lands, i svært alvorlige kriminalsaker. Det være seg Fritz Moen, en tilbakestående mann hvor politiet regelrett la ordne i munnen på ham. Fetteren til Birgitte Tengs, han som ble brutt ned psykisk av politiet. Så ble han bedt om å fortelle hvordan han ville utført drapet om det var han som gjorde det. Denne fortellingen fikk han hjelp til å sette i sammen av avhørslederen, han hjalp ham ganske enkelt å fylle inn detaljene. Man får jo for guds skyld håpe at fyren de har kloa i nå er den rette. Så har du jo Viggo Kristiansen, over 20 år i fengsel for noe han ikke har gjort….i den fantastiske rettsstaten Norge. Man spør seg jo om andre saker i moderne tid også kan bygge på feilaktig domfellelse, jeg mener når de dømte fortsatt etter alle disse årene fortsatt står på sitt. Hvem var egentlig inne i kårboligen på Orderud gård? Var virkelig Arne Treholdt den store russiske spionen alle skulle ha det til, det ble jo faktisk aldri bevist at russerne fikk hemmelige graderte dokumenter. Han ble dømt på indisier..

Jeg har lest boka "Det var ikkje berre Eirik Jensen - om polititoppar og ukultur" av Erling Folkvord. Den gir ett helt sykt innblikk i den ukulturen som har hersket i Oslo politiet. Det dreier seg om manipulasjon, kameraderi, vennetjenester, korrupsjon og så mye grums at man blir nesten målløs. Og skjer det i alvorlige kriminalsaker så kan det like gjerde skje urett i mindre alvorlige forbrytelser. Når da politiet begynner å skal inndra biler, noe som kan få store økonomiske konsekvenser for helt vanlige lovlydige folk så blir jeg litt betenkt. Er virkelig ikke fengsels straff eller høye pengebøter avskrekkende nok lenger? 

Og hvor mange dødsfall har det egentlig vert i Norge som følge av vill råkjøring? Finnes det noe statistikk på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det er tall på"alt". En mørk tabell, men likevel.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/trafikkulykker-med-personskade

For mai måned 2023 er 6/13 dødsulykker singelulykker(utforkjøring bl.a) og 4/13 er møteulykker. Så kan man selvsagt gå dypere i hvorvidt disse til sammen 10/13 skyldes fart/villbass-kjøring. Trygg Trafikk oppgir 1/3 dødsulykker skyldes for høy fart i forhold til kjøreforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

DER sier du akkurat det som er problemet mitt med så inngripende tiltak som dette faktisk er. Du _kan_bli utsatt for urettmessig straffeforfølgelse og det synes jeg er en skummel tanke. Særlig når du hører den andre part sin historie…ikke noe videobevis og vitner som sier han kjøpte roligere. 

Jeg må bare innrømme at min tiltro til rettssikkerheten har blitt svekket. Vi har vært vant med saker fra USA hvor det har blitt avdekket dårlig politiarbeid, snarveier og manipulasjon.

Det er faktisk fult mulig å bli dømt i en rettssak uten beviser eller vitner. For dommerne i Lagmannsretten (det er tre stk. ved skyldspørsmål og syv stk. ved anke over skyldspørsmål) holder det noen ganger med at noe er overveiende sannsynlig at har blitt gjort for å bli dømt. Sakens kontekst er viktig og det er også de ulike forklaringene fra tiltalte og evt. forurettede.

Jeg tenker også at hva sjåføren uttaler til media etter at han er dømt i Landsretten (Lagmannsretten) ikke er så veldig interessant. Han klarte ikke å overbevise retten om sin uskyld og er selvfølgelig preget av dette. Jeg tenker at han har hatt gode muligheter til å fremlegge sin versjon av saken i retten, men at dette ganske enkelt ikke var troverdig nok. Her er det viktig å poengtere at retten alltid legger vekt på rimelig tvil ved en avgjørelse (med mindre det handler om en tilståelsessak). Tvilen skal alltid komme den tiltalte til gode. Allikevel klarte ikke sjåføren å overbevise retten. Kanskje er det en sammenheng mellom måten han forklarte seg i retten og måten han i ettertid har uttalt seg i media over sin dom. Jeg tror det.

Det mange åpenbart reagerer på og misforstår er at for retten spiller det ingen rolle om bilen er en Lamborghini eller en Dacia. Retten vurderer kun lovbruddet og konstaterer at en bil iht loven er konfiskert som en følge av lovbruddet. Hva bilen er verdt spiller ingen rolle. Sjåføren er dømt for lovbruddet og det har ingen betydning hva slags bil som ble benyttet da han begikk lovbruddet. Noe annet ville også ha vært merkelig.

Igjen. Justismord er alltid beklagelige, men som regel har sakene vært betydelig mer komplekse enn den aktuelle saken. Jeg tenker derfor ikke at man kan sammenligne sakene direkte. Når dette er nevnt er jeg helt enig med deg i at justismord er forferdelige. Et grusomt eksempel stammer fra Australia der en mor for 20 år siden ble dømt for drap på sine 4 spedbarn. Moren, som hele tiden har hevdet sin uskyld, hadde sonet 19 år av straffen på 40 års fengsel frem til moderne forskning (fra Danmark) påviste at alle barna var født med en alvorlig genfeil som kan føre til hjerterytmeforstyrrelser og hjertestans hos små barn. Hele saken er ytterst beklagelig og trist, men viser også at rettssystemet har begrensninger selv med de aller beste intensjoner. Ingen kunne for 20 år siden vite hva som var den reelle årsaken til at barna døde. Moren ble dømt ut fra hva man visste og hva som var overveiende sannsynlig den gangen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale en av de siste episodene av Mil etter Mil-podcasten, med Trygve Larsen fra Bilbransje24.no, for de som er interessert i bilmarkedet og hva som rører seg. Utrolig informativt og interessant og høre hans syn på det som skjer for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2023 at 7:34 PM, E.C. said:

Takk for tipset igjen, her var det så rent at man sikkert kunne ha spist fra gulvet:

Snapchat-908469075.thumb.jpg.30848fc5d6dcbbc9038363fe54bd9474.jpg

Så kjekt å se at dette falt i smak for E61'en! Håper resten av hotellet også var greit :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år idag med elbil som eneste bil, familiebil, og da ett år med Tesla Model 3. Jeg kan bare si at jeg er helt frelst når det kommer til daily hvor økonomi og sømløshet spiller en rolle - for jeg sier jo aldri neitakk til en god rekkesekser, heldigvis er det kommet enda en M2 borti gata så jeg kan hvile øynene og ørene på innimellom. Hittil har Tesla-appen regnet ut at jeg har spart ca. 30000,- i drivstoff og da har jeg selv lagt inn høy pris på strøm for å ha noe å gå på. Vel. Var på 50-mils tur forrige tirsdag(tur-retur Trondheim) etter jobb. Det gikk smertefritt, ladet fullt opp hjemme med 15 øre. Det blir ca. 12,- fullt opp om man regner fra 0 og tok en pitstop på Klett og fylte på for 80,- i 10 minutt. Da hadde jeg 25% når jeg parkerte i garasjen igjen. 8 bompasseringer og 2 ferger kostet meg 100,- til sammen. Så totalt ca. 200,- for 50 mil inkl. alt. Stygt regnestykke :D Ellers har jo ikke bilen vært feilfri. Det kan man jo ikke regne med på en Tesla= nytt hjuloppheng(?) foran, nytt horn, ny airbag, nytt dørtrekk foran, nytt ledningsnett bakluke, nytt hjuloppheng/foringer bak, nye hjullager bak og så måtte jeg til med nye sommerdekk i år. :lol: Men foruten nye sommerdekk og en bremseservice i påska så har alt blitt dekket uten spørsmål på garanti. Hadde den på EU-kontroll og gikk igjennom med skryt fra kontrollør. Måtte riktignok stille inn lysene kvelden før, for ingen Model 3 har riktig lysbilde og vært dumt om dette skulle kødde til. Kvalitetsmessig på lakk er den dårlig, blir merke bare man ser på den, men pleier nå den støtt og stadig for å holde vedlike. Så den ser jo ok ut. Hjemmelading er alfa og omega, og der har jeg en BMW Wallbox med 7-meter ladeledning fastmontert. Det er GOD plass foran og bak i bilen og ungene sitter bra og vi sitter bra. Ingen BMW-seter, men det kan man ikke regne med til den prisen. Baggasjeluken bak er håpløs, skulle vært hengslet lengre opp som på Model S/i4, men på en merkelig måte så får vi det til å fungere. :) Det blir lagt ut på en langtur i sommer også, mye mulig vi følger noen rutetips her sørover og kjører videre til Danmark🤷🏼‍♂️ Ladere er det flust av :) Håper stadig på en i4 etterhvert, men etter at han Elon Musk har gjort noen prisstunt så er det bare å beholde enn sålenge.

Nei, så dere som vurderer elbil så sier jeg kjør! Men klart, det er ikke for alle :) 

IMG_0681.thumb.jpeg.23bf0d24f063aa426c26f9bec35c97ff.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en Model 3 performance i ca 2,5 år. Av de positive tingene så var det voldsomt skyv rett frem, og likte OTA-biten der det kom nye funksjonalitet. De negative tingene var blant annet at jeg synes den var nervøs når man hadde gassen langt inne og kvaliteten var under pari. Fem ganger var jeg på verksted for samme feilen.

Det er mye bil for pengene, men nå begynner jo utvalget blant andre produsenter å bli ganske mye bedre enn hva det var (heldigvis).

Regnestykket elbil/bensinbil på langtur blir pent uansett hva slags elbil man skulle velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sluquet skrev:

Hadde selv en Model 3 performance i ca 2,5 år. Av de positive tingene så var det voldsomt skyv rett frem, og likte OTA-biten der det kom nye funksjonalitet. De negative tingene var blant annet at jeg synes den var nervøs når man hadde gassen langt inne og kvaliteten var under pari. Fem ganger var jeg på verksted for samme feilen.

Det er mye bil for pengene, men nå begynner jo utvalget blant andre produsenter å bli ganske mye bedre enn hva det var (heldigvis).

Regnestykket elbil/bensinbil på langtur blir pent uansett hva slags elbil man skulle velge.

Jeg er enig i mye av det du sier. Jeg har ikke kjørt i voldsomme hastigheter(100-sone max), så har ikke kjent på nervøsiteten. Jeg er klar over at de har sitt å slite med, så man må vite hva man har. Den er ikke laget av gull og kjører ikke som en Porsche som mange i TM3-gruppen dessverre mener. Men som en familiebil fungerer den overraskende bra. :) Den tillatte nyttelasten er på min 311kg, det er lite og dårlig, til og med i3 har mer. Men vi får det til å gå. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er opptatt av kappkjøring så er Tesla kjipe greier pga redusert effekt i høye hastigheter. Er ikke lenge siden en Tesla Model 3 begynte å yppe seg og skulle kjøre om kapp med meg på nattestid - vi lå helt likt fra 100 til 200, men fra 200 og oppover ble han parkert og jeg forsvant. Tror ikke helt han hadde forutsett at den 20 år gamle E60en uten M-sport og med kjip, original dieseleksos ned i bakken skulle holde følge og kjøre fra han 😂

Samme når en Model S-eier fikk det for seg at han skulle kjøre fra den 25 år gamle Z3en min. Ved 190km/t var det takk og farvel, lykke til neste gang der jeg blåste avgårde mens S50B32en sang på 6000rpm.  "Eat My Dust" som gamlegutta sier, fortsatt like aktuelt den dag i dag og veldig tilfredsstillende :mrgreen: 

Alltid like artig å parkere Tesla-eiere som tror de er kongen i gata etter at de byttet ut Mondeo/Passat/Avensis/A4 etc og skal flekse sine nyinnkjøpte muskler mot alt og alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Jeg skal ikke forsvare Tesla, det har jeg aldri gjort og skal heller aldri gjøre. Jeg skal ikke forgude Tesla for det er ingenting å forgude. Jeg skal heller ikke si at en Tesla kjører som en BMW eller Porsche, for det gjør den heller ikke. Det er likevel et lite men her. En Tesla Model 3 Long Range av typen jeg har gjør 0-100 på 4.4 sekund og 0-200 på 15 sekund. Det er det samme som E60 M5 foruten M5 er et sekund kjappere til 200. Så da må du ha skremt opp din diesel med mindre det var en Standard Range du prøvde deg på/han prøvde seg. Hastigheter over 200 er det klart at Tesla ikke har sjans. Med det sagt er ikke kappkjøring med høyest mulig toppfart elbilens fordel, uavhengig av merke. Her må en kjenne hva man sitter på. Den er kvikk 0-100, den holder følge i trafikken sømløst og på tur de de ustresset uansett hvilken vei det er. :) Dessuten er fossil og elbil to forskjellige type biler med hver sin kvalitet. Det å kunne sette pris på begge dele er viktig og essensielt for å unngå grupperinger. Motorsport eller bil som hobby er vanskelig nok for allmennheten å godta, så om det skal bli isfronter innad miljøet er dumt og ødeleggende. Som jeg skrev i første innlegget er det kommet en M2 i gaten, det er den andre i nabolaget. Så når den kommer så får ungene beskjed om å være stille (neida) :lol: Det er fint å kunne nyte andre sine kjøretøy fra sidelinjen også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 

Jeg satt i en Model 3 LR som kappkjørte mot en Corvette C5 Z06. Ble overasket over hvor enkel jobb Teslaen hadde med å passere Corvette'n i akselerasjon fra 60-c.a 170. Vi snakker ikke om total parkering her, men det var tydelig at Corvett'n måtte jobbe hardere. 

Så selvom det er tragisk byggekvalitet over Model 3, så kan man ikke unngå å innrømme at det er mye bil for pengene hvis man ser på rekkevidde, ladehastighet og effekt. De to første tingene er jo sånn sett det majoriteten av folk flest bryr seg om når det kommer til en bil som bare skal frakte dem fra A til B.

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...