Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, E.C. skrev:

Er det noen andre produkter enn vaksiner du vil anbefale folk å holde seg unna? Jeg har hørt at BMW kan man krasje stygt med. Bare se hva som skjer med M-bilene i Drammen...

Og glemte å nevne.. IKKE ta den nye influensa-vaksinen heller (det er en såkalt mRNA-"vaksine", og de er de verste)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan vel straks gratulere Oslofolket med å endelig…ENDELIG bli kvitt MDG og kong Raymond. Det må ha vært 8 lange år, har iallfall vært det for oss utenfra som har opplevd at landets hovedstad stadig har blitt mer utilgjengelig for oss som ankommer med noe annet enn sykkel eller tog.

Jeg håper vi nå kan se en politikk i de større byene hvor bilen kan inngå som en del av fremtiden og ikke ett problem kun de uten sertifikat vil bli kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men vi kan vel straks gratulere Oslofolket med å endelig…ENDELIG bli kvitt MDG og kong Raymond. Det må ha vært 8 lange år, har iallfall vært det for oss utenfra som har opplevd at landets hovedstad stadig har blitt mer utilgjengelig for oss som ankommer med noe annet enn sykkel eller tog.

Jeg håper vi nå kan se en politikk i de større byene hvor bilen kan inngå som en del av fremtiden og ikke ett problem kun de uten sertifikat vil bli kvitt. 

Mulig jeg er pessimist, men føler ærlig talt at det blir lite til ingen forskjeller hva bilen gjelder. Høyre har aldri markert seg som imot bompenger, parkeringsavigfter eller andre virkemidler for å begrense mengden kjøretøy i byen. De drasser attpåtil med seg Venstre som alltid skal være en MDG konkurrent hva klimasaker gjelder. 

Misforstå meg rett, er selv glad for at Raymond sin gjeng er borte. Mest pga deres sinnsyke forbruk av penger og økning av gjeld, på ting som for meg treffer dårlig. Hverken jobber jeg i offentlig sektor, sykler ikke til jobb og kommer heller aldri noensinne til å ha bruk for Fornebu-banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Mulig jeg er pessimist, men føler ærlig talt at det blir lite til ingen forskjeller hva bilen gjelder. Høyre har aldri markert seg som imot bompenger, parkeringsavigfter eller andre virkemidler for å begrense mengden kjøretøy i byen. De drasser attpåtil med seg Venstre som alltid skal være en MDG konkurrent hva klimasaker gjelder. 

Misforstå meg rett, er selv glad for at Raymond sin gjeng er borte. Mest pga deres sinnsyke forbruk av penger og økning av gjeld, på ting som for meg treffer dårlig. Hverken jobber jeg i offentlig sektor, sykler ikke til jobb og kommer heller aldri noensinne til å ha bruk for Fornebu-banen.

Raymond Johansen er en slugger, om russerne kommer er han min statsmisterkandidat 😉

Når det er sagt, jeg stemte for bytte i Oslo. Bompenger kommer ikke til å forsvinne, kanskje det også vil stå fast at man ikke kan kjøre fossil innenfor Ring 2 fra 2025. Nå bor jeg innenfor Ring 2 og antar det blir lov for oss som bor her, å kjøre bil til og fra garasjen. Jeg synes for så vidt også at sykkelveier og rød asfalt har fungert greit, men det har vært kostbar politikk, og noen rare vedtak i strid med beboernes ønsker. 

Det er ikke bare bil og vei i Oslo. Vi tenker bredere og ikke bare egen navle. Vi må slippe private til for å løse velferdsoppgaver, fordi behovet bare øker. De "kun 20 %" som skulle få eiendomsskatt, er nå oppe å stanger mot 50 %. Budsjettoverskridelser på vannforsyning og Fornebu-banen får vi ikke gjort så mye med - men jeg håper nytt byråd klarer å kvalitetssikre økonomien i kommende anbudsinnbydelser bedre. Oslo er ikke blakk, selv om milliardene renner ut. Tidlig på nittitallet, var vi i nærheten av å gå konkurs. Slik er det ikke nå.

Borstett fra slike saker, tror jeg ikke den jevne Osloborger vil merke stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2023 den 0.01, Fredrik 90 skrev:

Er vi i gang med sånne langfingra østeuropeiske ligaer igjen nå da? Sist var det Airbag og iDrive de stjal, var vel egentlig kun pandemien og stengte grenser som fikk stoppa bandene den gangen.

Det er ganske utrolig at man ikke kan gateparkere bilen sin i dette landet uten risiko for å miste dekka. Synd for dem som ikke har annet alternativ..  

grensekontroll skulle det vært mer av uansett, dette er jo en ting, det værste er alle de eldre som blir svindlet daglig. Jeg blir så inn i h…… provosert at jeg har ikke ord. Åsted Norge burde for lengst skiftet navn til Ynkelig svindler Øst Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok uansett at Oslo og flere store byer er bedre tjent med borgerlig styre. De store forskjellene merker vi nok ikke, de gjør vi ikke en gang når det er stortinget som byttes ut. Men det er alle de små tingene som på sikt kan utgjøre de store forskjellene, samt å fjerne de ekstreme symbolsakene de grønne ofte trumfer igjennom. For oss utenifra så må jeg si at mengden idioti og pengesløsing i Oslo har vært helt vanvittig å bevitne. Jeg skjønner at de bygger ut Fornebu banen, dette er langsiktig tankegang selv om kostnadene har spunnet ut av kontroll. Jeg er for utbygging av infrastruktur enten det er vei eller bane. 

Jeg tror dette skiftet kan bli bra. La de private slippe til, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være negativt. Ta helsesektor, barnehage og eldreomsorg. Hvis noen kan betale seg ut av helsekøen så blir jo denne køen kortere for de som ikke har mulighet til dette, da får flere hjelp. Legg til rette for biltrafikk så vel som kollektivtransport, hvorfor kan ikke folk få velge selv hvordan de vil komme seg rundt. For noen er bilen helt nødvendig. De samme politikerne som vil forby bilbruk i byen er det samme politikerne som også jobber for at vi alle skal kjøre elbiler. Hvis vi alle skal kjøre elbil så ser jeg ikke helt problemet med klima og miljø.. Det må da være bedre å bygge ut E18, E6 og E39 til firefelts motorveier med 130 sone slik at folk kan kjøre elbil mellom landsdelene kontra å ta fly og krysse fjorder med ferge. Etter at store deler av E18 mellom Kristiansand og Oslo har blitt firefelts vei så velger svært flere å kjøre bil kontra å ta fly når de skal til Oslo. Tidsmessig har det blitt mer effektivt og med økende elektrifisering av bilparken så har også miljøet nytt godt av dette. Jeg er for folks valgfrihet, derfor må vi slippe til private, vi må bygge ut infrastrukturen og de må slutte å la oss vanlige folk ta regninga for det grønne skiftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, jeg er ikke imot at det investeres i infrastruktur eller vannforsyningen uansett hvem som styrer. Det jeg er imot, er at den vanlige mannen i gata skal kjenne det i lommeboka ved at man skal beskattes ekstra når summene løper løpsk ved å f.eks øke andelen som skal bli truffet av eiendomsskatt. Eller at de høye bompengeregningene mine skal brukes til å male en stripe rød asfalt eller bygge videre på det kollektive, imens jeg kjører understellet mitt i stykker grunnet forferdelig veistandard. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Bare for å presisere, jeg er ikke imot at det investeres i infrastruktur eller vannforsyningen uansett hvem som styrer. Det jeg er imot, er at den vanlige mannen i gata skal kjenne det i lommeboka ved at man skal beskattes ekstra når summene løper løpsk ved å f.eks øke andelen som skal bli truffet av eiendomsskatt. Eller at de høye bompengeregningene mine skal brukes til å male en stripe rød asfalt eller bygge videre på det kollektive, imens jeg kjører understellet mitt i stykker grunnet forferdelig veistandard. 

 

Helt enig, og jeg tror de fleste er med på denne. Når stat og kommune driter seg ut på kostnaddsprekker så er det direkte urettferdig at dette skal legges direkte på oss. Jeg mener at denne regninga må staten gå inn å dekke selv ved ekstra bevillinger. Vi hadde noe av det samme her i Arendal da kommunen med AP i spissen trumfa igjennom å bygge en glassheis opp til en utsiktsplattform over byen. Ett lekkert prosjekt som skulle stå klart til byens 300 års jubileum i år. Men prosjektet gikk på budsjettsprekk etter budsjettsprekk så da besluttet de å innføre en skjerpet eiendoms skatt. De sendte ut folk til samtlige husstander i byen for å taksere boligene for å se om det var mer penger å hale ut, og de takserte husene kun fra utsiden. Så hvis du hadde ett digert nymalt hus ifra 1985 som var av betydelig moderniseringsbehov innvendig så gikk du på en smell. Hadde lyst til å kjeppjage dem da de traska rundt i hagen min med gule vester uten å spør om tillatelse. Men denne heisen ble nå ferdig etter at vi alle måtte betale ekstra for den, og jeg skal love deg at jeg kjører den så ofte jeg kan 😂   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som aldri slutter og forbause meg er hvor mange som stemmer på et parti ut ifra rene symbolsaker som f.eks, veier og eiendomsskatt og ikke evner å se de store linjene.

Jeg er nok litt mer politisk og historisk nerd enn de fleste og jeg likte ikke at Frp gikk såpass fram som de gjorde, det er mer gledelig at rødt står på stedet hvil. For og utdype litt. Drømmesamfunnet til Rødt er kommunismen og det har blitt prøvd andre steder med dårlig resultat. Drømmesamfunnet til Frp er noe man kaller nattvekterstaten, bare og slå opp på Wikipedia og lese mer. Problemet er at det fungere heller ikke. Det var idealet i USA i mellomkrigstiden men det krasjlandet voldsomt 24. oktober 1929. Jeg leste for et års tid siden et intervju med lederen i Fpu og de idealene han har kan godt sammenlignes med politikken i 1920 tallets USA. Skremmende og det fungerer ikke i lengden.

Jeg har ingen problemer med Ap, Høyre og alle partiene i mellom der. De er stort sett pragmatiske og prøver å føre en noenlunde fornuftig politikk. Fløypartiene derimot har en politikk som har vært prøvd før og som har feilet på spektakulært vis så hvorfor prøve igjen. Jeg liker heller å holde meg i midten politisk og liker partier som kan samarbeide over blokkgrensene.

Igjen, jeg skjønner at jeg tenker litt annerledes enn de fleste men jeg må si at litt mer historiekunnskap gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som alltid forundrer meg er at enkelte mener å sitte på fasit over hva som er det rette styresettet og at "alle andre" ikke evner å se mellom linjene. Det minner om en setning som kunne kommet fra et rødlig styre hvor alt mer eller mindre handler om overformynderi og mangel på å tenke selv. Det er passe ironisk å være "forbauset" over at folk stemmer utifra "enkelte symbolsaker" (som man så fint sier det) når man selv er tilbøyelig med å akseptere MDGs sombolsakspolitikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...