Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er heldigvis i disse dager mer teknisk fokusert enn bilentusiast.

Min første BMW var en 87’ 2 dørs 325i, som er verdt 3x av hva jeg solgte den for.

Jeg forstår innleggene ovenfor, men en viss logikk kan være fornuftig å ha. 
E fuel er bare surr, skapt av miljøgutta. Bensinen er nå utblandet til et nivå som gjør at mye maskiner trenger spesial bensin.

Det er fristende å legge mye av skylden på EU og Europa og dens ledere.
Kortsiktig Idealisme, en solid av-industrialisering og lite fokus på selvberging av energi/mat//sjeldne jordarter og metal gjør oss elendig stilt. Vi tar inn store mengder med folk som har ulik grad av behov for hjelp, som kanskje litt for ofte ikke har kompetanse eller ønske om å bidra.
Samtidig er mye av de enkle jobbene forsvunnet og krisene er omtrent smurt utover enhver avisforside - daglig.

Bilen har vært en syndebukk lenge, men at neste ledd i bilens utvikling er såvidt svakt her i EU, sier mer om bedriftene enn om Kina.

Men folk får legge pengene i det de tror på, jeg klipper meg hos folk som jeg vet betaler skatt. Kinabil er uaktuelt for meg, som billig nyttetransport, ok. Som premium .. nei!

Kjørt G9, det er som å kjøre en båt.

For min del så tenker jeg at alle har et ansvar for seg selv, om å gjøre ting best mulig for seg selv og de rundt en.

Et sykehusbesøk av sviger igår som fikk sitt andre slag (hver sin side) gjør at trivielle ting får en mer edruelig prioritering.

At man selv svimte av og havnet på akutten gjør det ennå enklere.

Jeg har tenkt og gjort følgende, prioritere om litt - opprette noen kontoer, den ene ved navn Z. 
Ting var enklere før, men kanskje kan man bruke det beste fra begge verdener?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ille med fremtiden? En bil er en bil, en kan være like mye entusiast over elektriske biler som fossile biler. Det er fortsatt en bil. BMW i4 er basert på fossilbil med fordeler og ulemper det har, men de har klart å lage en klassisk BMW med elektrisk drivlinje. Når i4, M3 og M4 ble presentert så synes de fleste(inkl. meg) at fronten så fæl ut, stor og egentlig "helt ute av key". Men den kom på markedet, fikk sett den live, og nå er de skamfet. Og mye tøffere enn E-Tron GT. Det samme gjelder E90, E60, F30 og i3. Da E90 kom og spesielt LCI så husker jeg det var oppstyr pga. de to ekstra rillene på midten av panseret, hva tenkte BMW på da? Slik har jo BMW aldri gjort. E60, frontlyktene ser jo ut som en bil fra Asia, de var ikke klassisk tysk. F30, hva tenkte BMW på når de lot lykteglasset gå helt inn i grillen? Og i3… den stygge andungen. Men idag - hvem sier at E90 LCI er fæl? E60 er blitt klassiker? F30 er stadig ettertraktet med riktig motor og i3… vel, det tok noen år, men duverden for et kjøretøy. Det henger enda igjen folk som synes siste skikkelige BMW stoppet ved E46 og E39.
Hva har alt dette å gjøre med tema? Jeg tenker nemlig det samme om de kommende modellene som historien viser. Jeg har tro på at BMW får til å lage gode biler med elektrisk drivlinje og en med en feedback som en er vant til. BMW innrømmer selv av feedbacken fra fossil M-bil er vanskelig å få til, men det er det de jobber med. Det med frihet er bare tull, en har idag like stor frihet med elektrisk drivlinje. Ca. like stor, en må ta litt høyde for lading, men ladenettverket er utrolig bra blitt og bedre blir det. 

Så, ta vare på de gamle klassiskerene. Om det er E46, E85, E60 eller E10. Nyt de og la de være på veien. La oss andre få nyte de fra sidelinjen, vis at vi setter pris på det gamle :) Så har jeg tro på at det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Men folk får legge pengene i det de tror på, jeg klipper meg hos folk som jeg vet betaler skatt. Kinabil er uaktuelt for meg, som billig nyttetransport, ok. Som premium .. nei!

Men du er helt sikkert klar over at din iX3 er produsert i Shenyang i Kina..

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Hva er ille med fremtiden? En bil er en bil, en kan være like mye entusiast over elektriske biler som fossile biler. Det er fortsatt en bil. BMW i4 er basert på fossilbil med fordeler og ulemper det har, men de har klart å lage en klassisk BMW med elektrisk drivlinje. Når i4, M3 og M4 ble presentert så synes de fleste(inkl. meg) at fronten så fæl ut, stor og egentlig "helt ute av key". Men den kom på markedet, fikk sett den live, og nå er de skamfet. Og mye tøffere enn E-Tron GT. Det samme gjelder E90, E60, F30 og i3. Da E90 kom og spesielt LCI så husker jeg det var oppstyr pga. de to ekstra rillene på midten av panseret, hva tenkte BMW på da? Slik har jo BMW aldri gjort. E60, frontlyktene ser jo ut som en bil fra Asia, de var ikke klassisk tysk. F30, hva tenkte BMW på når de lot lykteglasset gå helt inn i grillen? Og i3… den stygge andungen. Men idag - hvem sier at E90 LCI er fæl? E60 er blitt klassiker? F30 er stadig ettertraktet med riktig motor og i3… vel, det tok noen år, men duverden for et kjøretøy. Det henger enda igjen folk som synes siste skikkelige BMW stoppet ved E46 og E39.
Hva har alt dette å gjøre med tema? Jeg tenker nemlig det samme om de kommende modellene som historien viser. Jeg har tro på at BMW får til å lage gode biler med elektrisk drivlinje og en med en feedback som en er vant til. BMW innrømmer selv av feedbacken fra fossil M-bil er vanskelig å få til, men det er det de jobber med. Det med frihet er bare tull, en har idag like stor frihet med elektrisk drivlinje. Ca. like stor, en må ta litt høyde for lading, men ladenettverket er utrolig bra blitt og bedre blir det. 

Så, ta vare på de gamle klassiskerene. Om det er E46, E85, E60 eller E10. Nyt de og la de være på veien. La oss andre få nyte de fra sidelinjen, vis at vi setter pris på det gamle :) Så har jeg tro på at det blir bra.

Fremtiden er ikke så ille, ting ordner seg stort sett. Men det jeg ikke liker med veien vi går er at vi får mindre frihet i form av innskrenkede valgmuligheter. Hvorfor kan det ikke være en fremtid hvor det er plass til begge deler, hvorfor kan man ikke ha fordelen av å kunne velge? 

i4 har ingenting med klassisk BMW  å gjøre, selv ikke som elbil. Til det er den for stor, for tung og den mangler drivlinjen som er det viktigste DNA i en BMW. Porsche er den produsenten som har klart å lage en elbil som ligger så nært det opprinnelige DNA som det er mulig å komme med en elektrisk bil. Når det gjelder i4 så er den ikke i nærheten en gang. Men en super elbil er det så klart, det kan ingen ta fra den. 

Grunnen til at kritiserte biler som G80 M3, E90, E60, F30 osv har fått tilgivelse er fordi så fort man starter opp og begynner å kjøre så er det en BMW by heart. Det er det man forventer å finne i en klassisk BMW med tradisjonelt oppsett, sånn er det ikke i en helt ny elektrisk BMW. Det kunne vært en Kia eller det kunne vært en BYD, ikke noe som helst særpreg. Og det er ikke fordi det er en elbil, en 218i Gran Coupe er like lite i kontakt med det tradisjonelle som en elbil. Men sett deg i en M340i eller G30 M550i og det er sånn det skal være :) Når man kjører en fossil BMW så har man en bil som gir deg følelsen av å kjøre den beste bilen på veien. Motorene (de sekssylindrede) og girkassene har ett samspill som svært få klarer og kombinasjonen av kraft og forbruk er uslåelig. Fossile BMWer er stort sett overlegne andre fossile tilsvarende modeller. Jeg føler at de ikke helt har klart å flytte dette over til de elektriske modellene sine, de ladbare tja men de rene elbilene sliter jo litt mot noen av konkurrentene. Kjøper du en X5 så vet du at dette er det beste penger kan kjøpe i dette segmentet, men kjøper du en ny i5 så får du en bil som er sånn passe. Jeg vet at det finnes ikke bedre sekssylindrede diesel familiebiler der ute enn 530d eller 540d, dette er BMW sin paradegren...og det synes jeg ikke man kan si om deres elbiler.

Men det er godt å se at sluttdatoen for salg av fossile biler blir utfordret, 12 år er kort tid men det er også relativt langt frem. Det er lov å håpe at det er lang nok tid til at man kommer opp med løsninger som kan passe alle. Den Tyske avisen Bild publiserte for en stund siden en sak om at EU har en plan B når det kommer til 2035. En plan B som åpner for både utsettelse og å inkludere ladbare hybrider samt en enda strengere utslippsnorm for fossile biler fremfor ett total forbud.  

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Det er da en enorm forskjell på forbud på salg av ny fossilbil og forbud mot bruk av fossilbil.. 

 

Hva skal man med en fossilbil nyere enn 2035 modell😅

Utfordringen blir jo da at biler som trenger fossilt drivstoff vil fases ut av bilparken, ikke noe behov for ett godt utbygd nettverk av bensinstasjoner da. Verksteder slutter å utdanne personell som kan fikse og reparere fossile biler, når du møter opp med ett problem blir du møtt med "sorry, dette kan ikke vi ta i". Du kan ikke bare stikke innom bilrekvisita å kjøpe olje, filtere og alt annet man trenger til en fossil bil…pga lav etterspørsel så lagerføres ikke slike ting. Vi er nødt til å opprettholde en viss andel av fossile biler i bilparken for å holde etterspørselen etter en del tjenester oppe. Tro det eller ei så er det ikke nok entusiastbiler i landet her til å holde disse næringene i live alene. 

Nå var dette tatt litt til det ekstreme, men det er flere faktorer som spiller inn. Å kutte ut alt salg av fossile biler vil få ringvirkninger for oss som nødvendigvis ikke skal kjøpe en ny bil etter 2035. Det er naivt å tro at ting skal forbli som det er i dag…

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Utfordringen blir jo da at biler som trenger fossilt drivstoff vil fases ut av bilparken, ikke noe behov for ett godt utbygd nettverk av bensinstasjoner da. Verksteder slutter å utdanne personell som kan fikse og reparere fossile biler, når du møter opp med ett problem blir du møtt med "sorry, dette kan ikke vi ta i". Du kan ikke bare stikke innom bilrekvisita å kjøpe olje, filtere og alt annet man trenger til en fossil bil…pga lav etterspørsel så lagerføres ikke slike ting. Vi er nødt til å opprettholde en viss andel av fossile biler i bilparken for å holde etterspørselen etter en del tjenester oppe. Tro det eller ei så er det ikke nok entusiastbiler i landet her til å holde disse næringene i live alene. 

Nå var dette tatt litt til det ekstreme, men det er flere faktorer som spiller inn. Å kutte ut alt salg av fossile biler vil få ringvirkninger for oss som nødvendigvis ikke skal kjøpe en ny bil etter 2035. Det er naivt å tro at ting skal forbli som det er i dag…

 

 

Men slik er jo situasjonen allerede blitt.

Den overnevnte E30 min fra 87’ fikk trøbbel med hjernen.

I det herrens år 1993 tok verkstedet ut hjernen, fant motstanden som var ødelagt og loddet dette sammen igjen. 
Tror ikke vanlige bilverksteder er der lenger, de lar heller kunden bestille nye deler.

Slik har det blitt i mange andre fagbransjer også, det er et stykke mellom faglig kvalitet og håndtverk i disse dager.
Hvertfall er det slik innen min bransje - elektro.

Selvsagt finnes det unntak hvor kunnskap og fagmessig håndtverk er på plass.

Men kreative og dyktige håndverkere blir det færre av tørr jeg påstå.

Slik må det jo bli når lærlinger har over 95% godkjente fagprøver..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet, etter å ha jobbet i svakstrøm bransjen er at de autoriserte verkstedene knapt får bytte komponenter, altså de som har "kundekontakt"  En vanlig vareflyt er som følgende.

Produsent -> Tredjepartslager -> ASP (autorisert service verksted) disse bytter en del -> så går den tilbake til enda ett ASP verksted som faktisk bytter komponenter(reparerer delen) -> Så ender det opp hos tredjepartslager igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 jeg biter på. Hva gjør at en G26 ikke er et klassisk og tidløs BMW-design? Jeg ser både hofmeister-kink og langt panser. Jeg ser tidløse og elegante linjer. Jeg sier ikke den er perfekt og skal ikke tvinge noen til å like den, men jeg er uenig i din betraktning av bilen som "ingenting med klassisk BMW  å gjør" . :) En uke(eller 10 minutt?) i en G26 i i4-utgave så finner man kjapt ut at BMW-dnaet er der, hvis man ikke har tunellsyn og er låst til at det må være rekkesekser bensin 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 jeg biter på. Hva gjør at en G26 ikke er et klassisk og tidløs BMW-design? Jeg ser både hofmeister-kink og langt panser. Jeg ser tidløse og elegante linjer. Jeg sier ikke den er perfekt og skal ikke tvinge noen til å like den, men jeg er uenig i din betraktning av bilen som "ingenting med klassisk BMW  å gjør" . :) En uke(eller 10 minutt?) i en G26 i i4-utgave så finner man kjapt ut at BMW-dnaet er der, hvis man ikke har tunellsyn og er låst til at det må være rekkesekser bensin 🤷🏼‍♂️

Okei, da har du moderert deg litt og mener at bilen har ett "klassisk og tidløst BMW design". Det jeg reagerte på var følgende utsagn..."men de har klart å lage en klassisk BMW med elektrisk drivlinje". Da tolket jeg det til at bilen i seg selv var en klassisk BMW bare hvor den tradisjonelle drivlinjen er byttet ut med en elektrisk. 

Da er jeg selvfølgelig langt mer enig med deg, om ikke Gran Coupe konseptet er så klassisk så er det både tidløst og elegant. Fronten har jeg fortsatt problemer med men ellers er bilen usedvanlig pen og linjelekker. Bak rattet og på veien er det derimot lite som minner om klassisk og tradisjonell BMW. Med bind for øynene så kunne dette vært hva som helst, man merker selvsagt at det ikke er en Hyundai men om det er Audi, Mercedes eller BMW tror jeg ærlig talt man ikke hadde merket. Jeg er låst til at en BMW skal ha minimum seks sylindre, en elektrisk BMW har for meg like lite å gjøre med BMW som en gulost. Men det tror jeg de fleste som vanker her inne nå har fått med seg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du prøvd en helt ny BMW med bensinmotor @Fredrik 90? Da mener jeg ikke en som er 3-4 år gammel men helt ny. Som jeg skrev et annet sted. Slik som motoren oppfører seg sammen med girkassen i Z4en min så tror jeg ikke jeg hadde merket stort forskjell om det hadde vært en el-motor foran der. vi merker ikke at den girer, ikke er det noe vibrasjoner og momentkurven er helt flat akkurat som en elektrisk motor. Hadde det vært en M modell hadde antagelig forskjellen vært større.

Og en liten ting angående fronten på de nye. Jeg synes de så helt forferdelig ut på de første bildene som kom men i virkeligheten og med et skilt som bryter opp grillen er det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt gleden av å kjøre i4 m50 på isen, og jeg ble imponert.. Forutsigbar og leken, bare å huke av mindre og mindre inngripen fra systemene, og bilen oppleves både leken og trygg. Man kjenner vekten, ingen tvil om det, men alt i alt positivt overrasket. 

Ellers var jeg en av de første i Norge til å eie Model S og det har blitt mange Teslaer etterpå. Så i så måte har jeg bidratt «negativt» inn i dette selv. Det har imidlertid snudd, og nå kjøper jeg kun biler hvor det ikke er hastighetsbegrensning under 200 og at man kan sku ESP tilnærmet helt av - av prinsipp. 😄

Endret av Ron788m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Men har du prøvd en helt ny BMW med bensinmotor @Fredrik 90? Da mener jeg ikke en som er 3-4 år gammel men helt ny. Som jeg skrev et annet sted. Slik som motoren oppfører seg sammen med girkassen i Z4en min så tror jeg ikke jeg hadde merket stort forskjell om det hadde vært en el-motor foran der. vi merker ikke at den girer, ikke er det noe vibrasjoner og momentkurven er helt flat akkurat som en elektrisk motor. Hadde det vært en M modell hadde antagelig forskjellen vært større.

Og en liten ting angående fronten på de nye. Jeg synes de så helt forferdelig ut på de første bildene som kom men i virkeligheten og med et skilt som bryter opp grillen er det mye bedre.

Hva er forskjellen mellom en 3 år gammel BMW og en som er helt ny…er jo akkurat samme bilen? Men for å svare på spørsmålet så ja jeg har kjørt noen nye BMWer med bensinmotor. Sist M340i og 218i Gran Coupe, men også X5 45e og G30 545e. Den firesylindra 218i var intetsigende og uinteressant, kunne vært hva som helst. Men jeg må si at M340i med sin sekssylindrede B58 motor satte dype spor. Gleden av å kjøre denne kontra i4 M50 (som jeg også har forsøkt ved to anledninger nå) kan ikke sammenliknes. Bilen føles 400 kg lettere, styringen er vesentlig mer direkte også selvsagt lyden…motivasjonen til å gi gass for å høre den fantastiske lyden kombinert med et mektig skyv i ryggen. Dette er en sånn bil som gir deg følelsen av å kjøre noe helt spesielt som ikke alle andre har. Tilstedeværelsen fra drivlinjen både via lyd og følelse gir deg hele tiden tilbakemelding på akkurat dette… Bare noe så enkelt som å ta igang fra en rundkjøring i moderat fart og du hører den sekseren murre rolig der fremme er herlig. Det at hver rutinemessige og kjedelige kjøretur kan krydres på denne måten er jo helt konge, og stikk i strid med det mange mener at de kan kjøre elbil til hverdags. Hvorfor skal ikke kjøreturen til jobb eller butikken involvere kjøreglede? Er derfor jeg har falt så for E87 130i etter at jeg kjøpte min, det er så erke klassisk BMW som det går an. Selve bilen E87 er ikke noe å rope hurra for, bra styring og konge kjøreegenskaper men design og kvalitet er så som så. Men sekser, manuell og bakhjulstrekk er jo bare en fest å kjøre 😎 Mye av dette fant jeg igjen i M340i selv om bilene er heldig ulike

3 timer siden, Ron788m skrev:

Har hatt gleden av å kjøre i4 m50 på isen, og jeg ble imponert.. Forutsigbar og leken, bare å huke av mindre og mindre inngripen fra systemene, og bilen oppleves både leken og trygg. Man kjenner vekten, ingen tvil om det, men alt i alt positivt overrasket. 

Ellers var jeg en av de første i Norge til å eie Model S og det har blitt mange Teslaer etterpå. Så i så måte har jeg bidratt «negativt» inn i dette selv. Det har imidlertid snudd, og nå kjøper jeg kun biler hvor det ikke er hastighetsbegrensning under 200 og at man kan sku ESP tilnærmet helt av - av prinsipp. 😄

Jeg må bare påpeke at det er ingen som har sagt at i4 er en dårlig bil. Det er en fantastisk elbil, men det er ingen typisk BMW på samme måte som en M340i eller M440i er. I4 kjører bra, en komfortabel og lynrask. Jeg synes den virker tung og styringen er noe døll, og den nye iDrive løsningen er forferdelig. Men bilen ellers er det ikke noe galt med, og jeg liker konseptet at det bare er en normal bil og ikke noe som forsøker å være ett romskip (ja iX..jeg ser på deg). Videre så er/var i4 M50 veldig mye bil for pengene kontra hva andre kan levere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en halvtime i i4 forrige helg og det ga meg egentlig ikke så mye.

Flott bil og latterlig smooth og kvikk, men var godt å komme tilbake til den litt røffere S55 med DCT.

Kan sikkert fungere som bruksbil, men jeg merker at for min egen del må jeg evt ha noe annet mer "mekanisk" ved siden av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...