Gå til innhold

Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E63 645 redningsprosjekt


 Share

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte akkurat en brukt id.3 til den prisen du har tippet over. Veldig grei bil, stille og komfortabel så vil være fin til det du ska bruke den til.

Hadde i3 i 2,5 år og ble veldig glad i den. Men til motorvei pendling hadde jeg gått for id.3 over i3.

Men, hadde en 2021 Tesla Model 3 SR+ før den som desverre måtte selges pga kranglete parkeringshus. Mye morsommere bil som jeg helst skulle beholdt, men gikk ikke. Brukt lønner seg ikke om dagen, så med vinterhjul og annen farge enn hvit nærmer du deg 400k.

Endret av KireS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Siste oppdatering

Da er det på tide med en oppdatering da F11'n ble solgt til prisantydning 3 dager før finn perioden gikk ut for ca. 1.5 mnd siden.

image.thumb.png.c19fb70da6fb9af65fd0bf5d3a6c03cb.png

Litt info angående salget: 
Først var prisen 170.000kr inkludert style 434 og flere som tok kontakt gjennom finn mente prisen var  for høy. Etter 2 uker justerte jeg prisen ned 15.000kr til 155.000 uten style 434 felgene og da var interessen plutselig mye større. Bilen ble solgt til prisantydning uten felgene og style 434 mener jeg har en markedsverdi på 20.000kr med helt nye bakdekk, ergo jeg fikk dermed 5.000kr mer enn først lagt ut til(175k vs 170k) :D 

84C53061-169D-45A0-98D4-C2915106613C.thumb.jpeg.f0f78d85c7c41a2538359e32be805f74.jpeg

Bilen ble vist mandag, kontrakt signert onsdag og avtalt overlevering fredag, dermed ble det rimelig kritisk å finne seg en bil innen mandagen da jeg er avhengig av bil for å komme meg på jobb og BMW 6 serien er fortsatt ikke kjørbar :( 

Bilene som ble prøvekjørt og vurdert (BILDER KOMMER)

Tesla Model 3 SR
God bil å kjøre som var sporty og rask men utseende er ikke helt ''my cup of tea''. Det som satt spikeren i kista for min del var at man kjørte i kø med helt like teslaer, utseende og at den manglet litt komfort på E18 da humper og dumper merkes godt. 
DDB64BF1-BC72-4243-92AD-A7F9BBBF548A.thumb.jpeg.c52da5370878b22c0ec1590af31907be.jpegC3FFCF47-F5C7-4CD2-B401-47F722A52AF4.thumb.jpeg.c0c63650ec61df75433b7c6e60ff86ac.jpeg

BMW I3
Fikk prøvekjøre en I3 120 amp av Bilia Drammen som var veldig fin og i denne fargen var den veldig tøff. For å få den med det utstyret jeg krever var det kun aktuelt å bestille ny og som mange sikkert skjønner skjer ikke det i løpet av en uke, men levering mot slutten av året. Noe som er bra i disse dager, men for lang ventetid for meg. Samtidig var bilen god å kjøre men er nok laget mer for småkjøring enn E18 pendling, dermed var denne ute. 
7B8765DD-478B-4817-87E7-BF896B44CAAC.thumb.jpeg.d058400cc72dcd38d385b072a4499da9.jpeg89E2185C-0EF9-4659-94BE-42D7F5CD10F0.thumb.jpeg.bdbd138936a11625d40135abe3851708.jpeg

VW ID3
Denne ble ikke prøvekjørt grunnet interiøret og utseende utvendig ikke falt i smak. Samt at skinnseter ikke var mulig å oppdrive på disse bilene da de ikke var mulig å bestille fra ny.

Tesla model S
Denne er i mine øyne hakket penere enn TM3, men stadig lite pen. Komforten i disse bilene er akkurat slik jeg ønsker det men den ble utelukket da prissjiktet jeg har satt gjør at bilene som er aktuelle er akkurat ved å gå ut av garanti perioden på 5 år. Etter det jeg hører og leser om så er det en høy risiko for at dyre komponenter går i stykker. Dermed ble TMS utelukket siden jeg trenger en driftssikker bil, mulig det blir TMS meste gang. 
B06AEEB6-1BA0-4632-8D90-E599F1470736.thumb.jpeg.5ed55ada9db6080bbd7acfeb5d241da5.jpeg

VW E-Golf
Sammenlignet med de som er nevnt over er denne vesentlig rimeligere da søket gjaldt 2018 modeller med 20.000km-50.000km kmstand. Det samme gjelder for e-golf som for TM3 at det er MANGE av de på veiene, som telte negativt for den. Men E golf sammenlignet med de andre bilene hadde overraskende mye bedre komfort på E18 da den føles mer som en vanlig personbil enn en liten småbil. Her ble det prøvekjørt flere biler og fant fort ut av at jeg må ha mye utstyr for å være fornøyd. 

Så resultatet ble at jeg gikk for en E golf med etter det jeg kan se er ALT utstyr foruten en ting (som jeg ikke kommer på). Utstyr verdt å nevne er:

  • Active cruise controll
  • Dynaudio musikkanlegg
  • Sportseter i skinn
  • Matrix fronlykter
  • Dynamiske LED baklykter 
  • Active info display i speedometer(Heldigital speedometer)
  • Keyless
  • Stor navigasjon
  • Autopilot/Lane assist(Kjører etter veimerkingen ved å holde på rattet)

Jeg var meget skeptisk og lettere irritert over å gå fra F11 til en golf. Men nå etter å ha hatt den i 1 måned er den faktisk overraskende god som pendlerbil og fungerer godt til mitt bruk, men er det i nærheten av en BMW på kvalitet - NEI. 

Nå vet jeg at dette er et BMW forum, men skal vel klare et par VAG bilder da alle innlegg trenger bilder.

EE593B21-2976-46EE-8174-DB233C267901.thumb.jpeg.4dab1b5c0ecc5f7084ad2e2be5fe6a3a.jpeg

B8EC6947-FFA2-4C3A-8F2D-09938E20737D.thumb.jpeg.662ac7de62a11fc63ec23d09a6f885db.jpeg

496_307043422.jpg

496_1364246804.png

496_537978138.png

496_1609144934.png

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-Golf er en genial elbil til pendling, passer ypperlig at den bare ser ut som en vanlig Golf. Det at VW erstattet e-Golfen med det bakhjulsdrevene misfosteret ID3 kan ikke jeg fatte og forstå, det har kosta dem mange kunder. 

Gratulerer med kjekk bruksbil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bil, ser du skal pendle Larvik - Drammen, gjort dette tidligere med en i3 120ah hvor rekkevidden ble noe kort tur-retur, årsaken er egentlig 110 sonen på E18. Til fordel utgjorde ikke minusgradene stor forskjell på forbruket. Strømmen får god flyt over 100km/t. Hvordan er rekkevidden på Golf’en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en E-Golf ett års tid med tilsvarende utstyrsnivå som din! Det er som du sier, en bil som gir utrolig mye for pengene. Dog kjøpte jeg helt ny, og fikk merke det ved videresalg for å si det sånn 😅 Men jeg tar meg selv i å savne den ganske mye når jeg låner fattern sin :) Og med ACC og et helt ok lydanlegg vil motorvei pendlinga være ganske smooth. Ingen avskrekkende rekkevidde på vinter heller. 

Monterte Eibach senkefjærer på min, og det gjorde betraktelig med utseendet og kjøreopplevelse, faktisk! Ser du påpeker at alle i kø kjører det samme som deg, var egentlig derfor det ble fjærer og felger 😂 

398B988E-6C3B-4571-93A6-14ED7CCC86D9.thumb.JPG.edd611e0c3c68492f9b4224720dea0ec.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e-Golf er helt grei de :) Ut av de bilene du har listet opp, så hadde jeg nok gått for Golfen også, selv om jeg er alt annet enn noe VAG fan. Har såvidt prøvd en Model S og ingen av de andre, men har kjørt en del e-Golfer og de kan fint leves med :P

Beste er at man kan få de med brunt skinn, men har sett veldig lite av de her i Norge 🤔

Og som nevnt over, så kan de fint pyntes litt med senk og felger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg i valget av e-Golf :) Jeg er absolutt ikke noe VAG fan, men som "handlevogn" som kaller den her i gården så funker den greit. Som du sier, ikke BMW kvalitet, men har ikke så værst kjørekomfort, Så blir det desto mere herlig å ta frem  F10'n når en skal på biltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

@Fredrik 90 - Takk for det og helt enig den fungerer ypperlig som bruksbil til pendling ;) 

@Peak - Takk for det og helt riktig jeg pendler Larvik - Drammen men har lademulighet på jobb så har sånn sett ikke nor problemer med rekkevidden så lenge bilen er ladet 100%.  Jeg kan nok defineres som idiot når det kommer til å kjøre elbil lønnsomt da cruisekontrollen fort vekk blir satt på 120-130kmh klimaanlegg på 26 grader og samtidig skal bilen være forvarmet som også spiser litt av rekkevidden :D Bilen har rekkevidde på 230km men klarer å bruke opp hele batteriet på 90km til jobb nå på vinteren.

@papertiger - Takk for det, det jeg falt for med E-golf at det ser ut som en vanlig bil selvom den ikke er vanvittig spennende men hvertfall ikke stygg som mange andre elbiler i mine øyne :)

@Dusy - Se der ja, skal ikke mye mer til en felger og fjærer for å få den veldig mye tøffere. Jeg orker nok ikke gå på fjærbytte men har lyst til å investere i noen tøffe sommerhjul til den. 
Forstår det var kjipt for deg som kjøpte den ny da jeg ble overrasket over hvor billig de var nå. min er kjøpt til 50% av nyverdien og den har kun kjørt 60.000km og er 3 år gammel.

@Daniel. - Heller ikke noe VAG fan her og kommer nok ikke til å bli det heller men veldig kjekt å ha en bil en ikke bryr seg like mye om når den blir lånt bort til venner og familie :) Ville gjerne ha brunt skinn men fant ingen egolfer med det, kun beige men manglet annet utstyr som jeg måtte ha.

@Mortenej - Helt enig, her i gården er det ekstra deilig å sette seg i E63 med V8 etter å ha kjørt helt stille elbil :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw 645ci prosjekt

Jeg har bestemt meg for å fikse opp 6 serien og muligens selge den til våren. Under black week ble det handlet inn Eibach spacere så jeg kunne bruke style 351 vinterhjulene jeg hadde fra F11'n. Synes de kledde bilen overraskende bra:

D81881FC-F6A2-4622-988E-0645420C7BFB.thumb.jpeg.15068043ac756057095c1b9528d292ac.jpeg4FA59ED4-4060-470E-BBDB-230B7D0560D3.thumb.jpeg.bf0c71670cf4a5ab8fae2e6aae0b36a4.jpeg041AEA1C-BE59-4E9A-BD1D-945138A5BFC0.thumb.jpeg.d353bd7dc5fc392299c5be6e7083d656.jpegE0C24799-58BF-4C5B-9B15-113739E4172C.thumb.jpeg.9102a4bdecdd5946a86699613f942f84.jpeg

Samtidig ble det handlet inn Eibach senkefjærer som skal monteres på nyåret når jeg får tid og ellers har bilen siste måneden endelig blir kjørbar etter utallige reparasjoner og med eu kontroll 3 måneder på overtid.

3D550290-5439-437D-94CA-BD733B31838F.thumb.jpeg.cef588c65a01af69b9bc1497f0c588da.jpeg
AB14A272-9631-4120-AE14-663954125021.thumb.jpeg.258715319d4df4138b03367a77815948.jpeg
63539C10-E390-4DAB-959F-352951BD3A21.thumb.jpeg.4258e7c759a80875259456abfebf7f21.jpeg

Usikker på hva jeg skal gjøre fremover med Bimmers og 6 serie prosjektet 🤔

  1. Fortsette denne tråden her med oppdateringer fra 6 serien
  2. Lage ny tråd for 6 serien
  3. Ta opp den gamle 6 serie tråden på forrige 645ci og fortsette der.
  4. Droppe å lage noe tråd eller oppdatere bimmers med 6 serien da det blir mye det samme som min gamle 6 serien
Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Carlsius skrev:

ekstra deilig å sette seg i E63 med V8 etter å ha kjørt helt stille elbil :D

 

Ja, el er fint og flott, men mangler denne ekstra dimensjonen som er så viktig for oss bil-idioter 😁 

Lag en egen tråd på 6-eren, alltid moro å følge folk som vet hva de driver med 👍

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

På tide med en liten oppdatering da det er lenge siden sist. 

6 serien får pleie som den aldri har sett maken til før, både i form av vask men mest vedlikehold. 
Denne posten er en liten recap av det som har skjedd med 6 serien siden kjøp sommeren 2021.

Dynamic drive failure oppsto allerede på vei hjem fra selger, det skyltes lekkasje som resulterte i at jeg ikke lenger er sååååå glad i DD. For noen priser på disse delene :o Og faen som koblingene ruster her i Norge. Her sa det kabom og all væske ut i gårdsplassen 😕 

EA23D7B5-C2FD-4C54-A399-955E42C4A462.thumb.jpeg.ca66a282b4353d9e5ee3f553ee66bbf9.jpeg351F3BEE-9668-4FBE-998E-C17CCB2C05E7.thumb.jpeg.4ebfde0536431236c3d49474b3918ccb.jpeg

Ny dynamic drive stabsprang bak bestilt fra USA og kom etter 3 uker.

C7433854-B930-4828-89A9-6AF25245905A.thumb.jpeg.9959b9cc2be67447f207cb7e2d6a30c9.jpeg
Nytt krenkestag betyr også nye foringer og nye stabstag/kyllingbein. Disse hadde sittet her så Lenge at halve bilen vekt på en bukk med varme på traversene måtte til for å løsne den

755C3BD2-B946-4D4F-BE9C-8378ABB031E2.thumb.jpeg.359caf950a48013e3a0229f19a43bb5a.jpeg

Ville rørene til dynamic drive krenestaget løsne? Neida

A5DFAA46-0F74-457C-BAFC-FA59EB969642.thumb.jpeg.f50f8d2f09231d2a28485c1f85423ecc.jpeg330BD075-77DA-46AB-B147-1416A79106DC.thumb.jpeg.2fe3db7867920665e2c0385a80ef5a64.jpeg
Nytt rør bestilt inn og da satt også neste kobling fast og enda ett nytt rør måtte kjøpes inn før jeg til slutt dro til tess å kjøpte en overgang som gjorde at det kunne kobles på34BB0090-F00D-43AC-812B-A203464F9B1C.thumb.jpeg.0e5c764a448c08cd939bc8f4e872a739.jpeg

Ettermange timer med banning og skruing ble dynamic drive systemet helt tett og lufteprosedyre utført gjennom DIS. 
0E112EB3-44BE-43C1-ADE6-145B2645C064.thumb.jpeg.ffb247f7765518799e38225a9d076f64.jpeg

Bilen hadde heller ingen oljelekkasjer ifølge selger, men jeg har endt med å Bytte alt som er av pakninger snart på denne motoren for å få den til å slutte å pisse olje. Er oppe i 7-8 reperasjoner av forskjellige pakninger ink begge toppdeksel og frontdeksler.
Her vakumpumpa som lekker. Samtidig som jeg byttet oljetrykksensor da det er en svakhet

0FA7CCCB-66DA-4201-B586-FFFF3C5E9C88.thumb.jpeg.7326f7011ebdf65869f4325718879e22.jpeg291DE717-FEC2-45DB-B98E-6DB8D7F58585.thumb.jpeg.cb667f0da77d32cf71b0a3f1dee23519.jpeg

under her er den berømte pakningen på braketten til dynamoen som er en blindvei for oljen. Denne lekker ofte og MYEA1D231A1-24B7-4813-A1DD-00AC663FA217.thumb.jpeg.22c1288ef4c5161f07d2361e2a091ed5.jpeg0E00D04F-EB93-4F71-A2E4-EACB8CCB6B5C.thumb.jpeg.0cbfed813659be08e6e0d56530f5efca.jpeg

Rengjøring underveis må til:

EB7051CC-6167-41A1-A8FA-0BE0D25A73FB.thumb.jpeg.b7b882ff0fadd4d73d6916a74c9cc8c9.jpegDE5C3B1D-4215-458D-B692-512E0F84D979.thumb.jpeg.a1b2b09938791df8b3fcd04488a73f43.jpeg
8FB1D526-C164-4F59-A2BF-A1AD28E6C4EC.thumb.jpeg.c5b13ecdd72eaeb3bdfe61ee44b8adab.jpeg

Etter at oljelekkasjen stoppet begynte den å skyte ut kjølevæske via dette tynne røret. Ny bestilling og skifte av rør

448099BB-F87F-4AD6-82FE-CBF09CB16F54.thumb.jpeg.cbddfb1b2d09ae5479e1e8200df667ca.jpeg

Opplevde også litt problemer med å bli varm på vinterstid. Dette skal gå veldig raskt med en N62 så dermed ble denne syndebukken også skiftet

5C799E97-7039-49D7-AABB-9793A2EC4C26.thumb.jpeg.b0283ff4302da3f6c673e9733f604d29.jpeg

Lakkering av innvendig grå bekledning i bagasjen til sort:

311F72E3-655C-41AB-B1F1-AB088BA6D916.thumb.jpeg.ea8fcea9dd5c2087f174b8ab2ad22f5c.jpeg9CD6650C-335B-4703-9BD0-78546F3A1500.thumb.jpeg.0902b861bf95f41b5982d112398fd430.jpeg

Gamle skiltene ble byttet ut med nye uten stygg skiltramme

F374A17E-9C7F-40F3-8E34-5ADBC93ECFB1.thumb.jpeg.1706608eea57cdf11eff6fcdfdc8d9b3.jpeg2A313E05-0860-43CC-971C-D1C835603F37.thumb.jpeg.b57b8c7c42e7bd86404d7d8ac91a0cb3.jpegBEF7387A-E508-4351-A282-0B091D5AD6A5.thumb.jpeg.059cd372f6cdf4923e7f4ee3bb01ccd5.jpeg

Originale felger solgt da jeg ikke er fan av utseende på disse

B760496E-C53B-4177-A0AF-F563932A4E6E.thumb.jpeg.bbbfc9302d09b32bcc0880e1f9a3feb1.jpeg
 

Endelig litt oppgraderinger: Nye eibach spacere ble montert i 25 og 30mm sammen med style 351 vinterhjulsettet med gode vinterdekk

EFC3109B-FD46-4450-983D-E466A1F9AA01.thumb.jpeg.5dcc72c2b94c53417150d268d14dbbb5.jpeg744D26FE-634B-4A3C-B4BA-95D43F17A67F.thumb.jpeg.77c0ad049f4e399fdaa94b6ea535ba3d.jpegF52EA8D1-B570-4C18-ACF5-C48378CF6481.thumb.jpeg.ad78a4678c714a511424c53a60dc0f86.jpeg37F26F0D-483B-432B-9FEE-1D13186C3B67.thumb.jpeg.dc2c7963851eaddc9f122a17c1862d12.jpeg
Synes F1x hjulene passer overraskende godt. 

Deretter fiksing av ledningsnett siden ett av skiltlysene nekte å lyse var nok det synderen

4B79B9DB-5433-448A-8B71-7E693B8CBB11.thumb.jpeg.756e5a85110e3cc5e7dd5457aa672b19.jpeg
 

Etter alle reparasjonene var bilen klar for EU kontroll. Der gikk den heldigvis igjennom med glans. Skulle kanskje bare mangle etter så mange timer med arbeid på den men man vet aldri.

CD32E73F-EC93-4D06-A7DC-93500947EDA4.thumb.jpeg.597733f8fec1857c78ee4fb16246c041.jpeg
 

Bilen har blitt brukt til litt kjøring i vinter men svært lite. Har for det meste stått herB04A173B-1395-495B-9069-E5F778CEB6E0.thumb.jpeg.609c4f9e840249b40769168b02c31eff.jpeg

Etter å nå ha fått bilen helt opp å gå uten noen lekkasjer og feilmeldinger så må vel alt gå fint og greit? Veeel

B9F7AACC-5C92-426E-AEAE-F8114B336550.thumb.jpeg.78158927e5f98d2e2cb2b33a68231d92.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E63 645 redningsprosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...