Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nei du hadde ganske riktig der, og når diesel koster 12:68,- for literen slik den gjør as we speak så er dette faktisk ett ganske bra regnestykke. Blir en dyr garasjepynt da 😅

@Marius2002

Men hvem fyller diesel for 17 kr litern? Det regnestykket til Motor er jo formet for at elbilen skal komme best ut av det. Dette er jo standarden for alle som skriver om bil i Norge, få elbilen til å fremstå som beste alternativ. Det er helt sikkert dager hvor diesel koster 17-18 kr litern, men det er også dager hvor den koster langt mindre. Er man litt lur så planlegger man fyllinger på disse dagene, akkurat som man kan lade elbil når strømmen er billigst.

JA, det kan ende med forbanna dyr garasjepynt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk med de høye strømprisene i et land som har verdens mest miljøvennlige strøm og et klima som gjør at man ikke klarer seg gjennom året uten å fyre på ett eller annet vis.

Men det kan vel ikke være mange som trenger å lade elbil for åtte kroner pr. kilowattime? Da er det bedre å kjøre innom en lynlader og betale fire-fem kroner i stedet.

Og så lurer jeg på hvor mange som kjøper elbil og bare bruker den når strømmen er dyrest? Veldig mye fokus på hva kostnaden er akkurat nå, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er snittpris for strøm gjennom året som gir best bilde på hva det koster å lade opp elbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sånn her : Haters gonna hate..

Bryr meg fint lite om andres mening om mine valg 😁. Strømprisen er unormalt høy og vil falle, trolig ikke til 2020 priser vel å merke. Så er ikke bekymret for å lade bil når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

Det er vel litt sånn her : Haters gonna hate..

Bryr meg fint lite om andres mening om mine valg 😁. Strømprisen er unormalt høy og vil falle, trolig ikke til 2020 priser vel å merke. Så er ikke bekymret for å lade bil når den tid kommer.

Jeg er heller ikke bekymret, men det er enkelt for enkeltindivider å finne argumenter som passer seg, både for de og oss andre. Jeg skulle helst kjørt diesel- eller bensinbil, men totalregnestykket for ett år i drift er hyggeligere med EL, dessuten får man mer for pengene. Og som deg har jeg tatt det valget selv, faktisk med noe påvirkning fra kona siden hun ser seg litt blind på hva det koster i bom osv. Jeg bestilte i4M50 for totalpakken, så enkelt. Og strømprisen tar jeg med knusende ro. Vi har en veldig hyggelig fastpris de neste tre årene, om ikke selskapet kansellerer avtalen. Og selv da blir nok ikke strømmen så dyr som den har vært nå i vinter. Men akkurat strømdiskusjonen kan vi nok ta i Off-topic-tråden eller starte en egen en. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Her i Oslo/på Romerike, er det mer vanlig at dieselen ligger til 17-18kr literen enn 12,68kr slik det er hos dere. En sjelden gang dupper dieselen ned til rett i underkant av 15kr literen, men den ligger stort sett på 18kr+. Ellers må man sammenligne epler med epler og pærer med pærer. På samme måte som at man kan fylle på de billigste dagene, kan man også lade på de billigste dagene. Man bør derfor sammenligne strømtoppene med drivstofftoppene og vice versa.

For to uker siden kosta dieselen 14,99,- på Circke K på Skøyen, og for en uke siden kosta den 14,49,- i Fredrikstad noe jeg synes var billig fordi da kosta den over 16 kr litern her hjemme. Så disse prisene svinger over hele landet, men akkurat her i Arendal har vi sterk konkurranse så her pleier prisen å komme langt ned en eller annen dag i løpet av uka. Ellers så krev i jeg mitt forrige innlegg at dette med svingninger i prisen også gjelder for elbilbrukere, med smart lader kan man lade til tider når strømmen er billig. Så dette går begge veier

10 timer siden, Maxmek skrev:

JA, det kan ende med forbanna dyr garasjepynt!!!

Bare å selge den ;) 

1 time siden, fupsaker skrev:

Jeg er heller ikke bekymret, men det er enkelt for enkeltindivider å finne argumenter som passer seg, både for de og oss andre

Men det er jo sånn vi mennesker er satt sammen, vi har for vane å forsvare våre valg ganske hardt om det trengs. Det er fordi man automatisk føler seg litt angrepet når noen stiller spørsmål om hvorfor man har gjort det valget man har. Vi liker ikke at det stilles spørsmål ved valg man har gjort selv, særlig valg hvor det har vært en bitteliten tvil inne i bildet om var rett. Jeg synes ikke du må behøve å forsvare hvorfor du har kjøpt i4, men du har en veldig god grunn når du først forklarer det. I ditt ståsted ville jeg kanskje kjøpt i4 selv, alt handler om personlige preferanser og behov. Selv blir jeg litt forbanna når jeg hører at det er idiotisk av meg å vurdere M440i/d fremfor i4...hvem faen vet hva jeg synes er best for meg selv? Måten jeg bruker bil på gir meg ingen andre fordeler enn det økonomiske ved å velge i4 fremfor noe annet med forbrenningsmotor, iallfall enn så lenge. 

Jeg kunne jo ønske at alle bare kunne gå i fred, både fra media som skal prakke på oss negative ting om valget vårt og fra hverandre. La oss heller løfte hverandre frem å applaudere de valgene vi tar, vi er da entusiaster uansett om BMWen går på diesel, strøm eller bensin :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

For to uker siden kosta dieselen 14,99,- på Circke K på Skøyen, og for en uke siden kosta den 14,49,- i Fredrikstad noe jeg synes var billig fordi da kosta den over 16 kr litern her hjemme. Så disse prisene svinger over hele landet, men akkurat her i Arendal har vi sterk konkurranse så her pleier prisen å komme langt ned en eller annen dag i løpet av uka. Ellers så krev i jeg mitt forrige innlegg at dette med svingninger i prisen også gjelder for elbilbrukere, med smart lader kan man lade til tider når strømmen er billig. Så dette går begge veier

Bare å selge den ;) 

Men det er jo sånn vi mennesker er satt sammen, vi har for vane å forsvare våre valg ganske hardt om det trengs. Det er fordi man automatisk føler seg litt angrepet når noen stiller spørsmål om hvorfor man har gjort det valget man har. Vi liker ikke at det stilles spørsmål ved valg man har gjort selv, særlig valg hvor det har vært en bitteliten tvil inne i bildet om var rett. Jeg synes ikke du må behøve å forsvare hvorfor du har kjøpt i4, men du har en veldig god grunn når du først forklarer det. I ditt ståsted ville jeg kanskje kjøpt i4 selv, alt handler om personlige preferanser og behov. Selv blir jeg litt forbanna når jeg hører at det er idiotisk av meg å vurdere M440i/d fremfor i4...hvem faen vet hva jeg synes er best for meg selv? Måten jeg bruker bil på gir meg ingen andre fordeler enn det økonomiske ved å velge i4 fremfor noe annet med forbrenningsmotor, iallfall enn så lenge. 

Jeg kunne jo ønske at alle bare kunne gå i fred, både fra media som skal prakke på oss negative ting om valget vårt og fra hverandre. La oss heller løfte hverandre frem å applaudere de valgene vi tar, vi er da entusiaster uansett om BMWen går på diesel, strøm eller bensin :) 

Takk for at du svarer litt med konstruktivt denne gangen, Fredrik. :) Jeg forstår deg godt mtp at du vil ha bensin- eller dieselbil, og det gjelder for de fleste av oss. Men mange av oss bor også i områder der vi i en ikke altfor nær fremtid blir forsøkt utestengt fra bykjerner o.l. fordi vi ikke er miljøvennlige nok i enkelte partiers øyne. Akkurat her vi bor i dag er de ikke på langt nær så rigide som i Oslo, men de vil hindre parkeringsplasser i sentrum, heller ha lange og flere sykkelfelt osv. Fornuftig på sikt: Uten tvil, men kollektivtilbudet er i knestående og da prioriterer mange av oss annerledes. Men det må også være greit å se litt mer nyansert på det til tider. El-, hydrogenbilen e.l. er kommet for å bli, og jaggu har de blitt bra også. Det må alle vi bare ta innover oss, enten vi liker det eller ei. Det altfor mye som ikke er på plass infrastrukturmessig eller en energiutvikling/erstatning som gjør det grønnere for oss jordboere pr idag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kunne jo ønske at alle bare kunne gå i fred, både fra media som skal prakke på oss negative ting om valget vårt og fra hverandre. La oss heller løfte hverandre frem å applaudere de valgene vi tar, vi er da entusiaster uansett om BMWen går på diesel, strøm eller bensin :) 

Kunne ikke vært mer enig! La oss begynne å snakke om følelsene en bil vekker i oss igjen. Kjøreglede, design, kvalitetsfølelse osv. Alle grunnene til at vi valgte BMW før elbilene kom og rotet til fokuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nei du hadde ganske riktig der, og når diesel koster 12:68,- for literen slik den gjør as we speak så er dette faktisk ett ganske bra regnestykke. Blir en dyr garasjepynt da 😅

@Marius2002

Men hvem fyller diesel for 17 kr litern? Det regnestykket til Motor er jo formet for at elbilen skal komme best ut av det. Dette er jo standarden for alle som skriver om bil i Norge, få elbilen til å fremstå som beste alternativ. Det er helt sikkert dager hvor diesel koster 17-18 kr litern, men det er også dager hvor den koster langt mindre. Er man litt lur så planlegger man fyllinger på disse dagene, akkurat som man kan lade elbil når strømmen er billigst.

Jeg fyller ytterst sjelden under 16kr literen. Snittet vil jeg si er nærmere 17. Ofte  er prisen over 18. Norge er større enn øst og sør👍

Hvor ofte er strømprisen over 6kr pr. Kw? Il.a ett år?  Ytterst sjelden her hvor jeg bor. 

Hva er servicekostnader på en dieselbil vs elbil? 

Man er jo mindre begavet om man prøver og forsvare og påstå driftskostnader på en 6er diesel vs en elbil er i dieselen sin favør

 

Jeg bestilte ikke i4en av økonomiske grunner. Jeg bestilte den p.g.a performance man får når man føler man har 6-700k og bruke på en pendlerbil. 

 

Jeg er helt enig i at man må kunne kjøpe det man vil, uten og bli uthengt. Og at du heller vil kjøpe en 440i er tipp topp det ( selvom jeg vedder mye på at du aldri ender opp med en )👍 

 

Jeg synes dog det er Jævlig mye prat i informasjonstråden til i4 om fossile biler.. Fascinerende nok tar det faktisk aldri slutt heller🤔 

 

( Før noen skal ta meg for og nevne g11 som er en fossilbil, den nevnes grunnet interiør og opplevd kvalitet, ikke motor. )

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ogee1 skrev:

Kunne ikke vært mer enig! La oss begynne å snakke om følelsene en bil vekker i oss igjen. Kjøreglede, design, kvalitetsfølelse osv. Alle grunnene til at vi valgte BMW før elbilene kom og rotet til fokuset.

Kanskje i en annen tråd enn i4 tråden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Skulebollen skrev:

Jeg fyller ytterst sjelden under 16kr literen. Snittet vil jeg si er nærmere 17. Ofte  er prisen over 18. Norge er større enn øst og sør👍

Hvor ofte er strømprisen over 6kr pr. Kw? Il.a ett år?  Ytterst sjelden her hvor jeg bor. 

Hva er servicekostnader på en dieselbil vs elbil? 

Man er jo mindre begavet om man prøver og forsvare og påstå driftskostnader på en 6er diesel vs en elbil er i dieselen sin favør

 

Jeg bestilte ikke i4en av økonomiske grunner. Jeg bestilte den p.g.a performance man får når man føler man har 6-700k og bruke på en pendlerbil. 

 

Jeg er helt enig i at man må kunne kjøpe det man vil, uten og bli uthengt. Og at du heller vil kjøpe en 440i er tipp topp det ( selvom jeg vedder mye på at du aldri ender opp med en )👍 

 

Jeg synes dog det er Jævlig mye prat i informasjonstråden til i4 om fossile biler.. Fascinerende nok tar det faktisk aldri slutt heller🤔 

 

( Før noen skal ta meg for og nevne g11 som er en fossilbil, den nevnes grunnet interiør og opplevd kvalitet, ikke motor. )

Men nå bidrar du jo veldig til denne tullete diskusjonen selv da ;) 

Jeg skal ikke forsvare totalkostnaden på dieselbil vs elbil, men selve kilometerkostnaden kan svinge såpass mye nå at for mange er ikke besparelsen så stor som den var før. Når vi kjøpte elbil i 2014 så var det jo nærmest gratis, årsavgiften var 500 kr, kona som jobber i sentrum sto gratis parkert hver dag og ladet gratis. Ikke betalte vi noe i bom, denne bommen er riktig nok nå fjernet. I dag ville jeg spart ca 19 000 kr i året på å bytte ut G30 med i4, det er for meg ikke nok besparelse.   

Hva jeg ender opp med vil tiden vise ettersom jeg har flere biler på min short list, men G26 4-serie er en bil som har vekket ett stort "må ha" begjær i meg. Det er egentlig ganske lenge siden jeg har følt dette for en ny BMW, ikke siden jeg så G30 på lukket førvisning høsten 2016. 

Ellers så er evnen til å sile ut og scrolle forbi uinteressant informasjon veldig fin å ha. Man slukker ikke ett bål ved å hive på mer bensin :) Og med dette så kan vi kanskje gi oss og heller fokusere på trådens topic 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er et rart folkeslag. Opptatte er vi av om dieselprisen er 14,49 eller 16,07 kroner, og liv i leiren blir det om strømprisen stiger en krone eller to per kilowatt. For ikke å snakke om hvis naboen har 0,25 % mindre i rente på lånet sitt, som kanskje utgjør noen hundrelapper i måneden. Eller forsikringspriser, da tar det fyr!

Men å hive penger på nybil rett fra fabrikk, da er det få eller ingen begrensninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som en tilleggskommentar til mitt forsøk på et morsomt skråblikk ovenfor: Er så sliten av denne evinnelige kranglingen mellom elbil og fossilbil. Kan ikke folk bare velge det som er best for dem, uten å rakke ned på hverandre eller prøve å overbevise hvorfor deres valg er så forbanna mye bedre eller mer økonomisk enn alle andres?

Personlig gidder jeg ikke bytte fra F11 til elbil fordi jeg har "alt" jeg trenger i denne bilen. Javisst er det dyrere å kjøre (hvor mye gidder jeg engang ikke regne på), men skal jeg selge en gjeldfri femmer for kanskje 180 000, kjøpe en elbil med begrenset rekkevidde for det tre-firedobbelte og i tillegg hive på 15-20 laks for en lader i garasjen? Nope, det svarer seg verken økonomisk eller aller minst komfort- eller følelsesmessig - for meg.

Personlig er det ikke engang aktuelt å bytte ut F82 med noe som går på eldrift. Rett og slett fordi det er et mesterverk av en bil som vekker følelser i meg som en elbil bare kan glemme. Og skulle jeg byttet likt i en G26? Nei, det er ikke noe for meg.

Samtidig skjønner jeg dere som velger å slå til på en i4. En bil som både er pen å se på og gir mye bil for pengene. Rask og akseptabel rekkevidde. Gratulerer til alle dere som slår til på en slik en. Veldig spennende å følge med på diskusjonen om utstyrskombinasjoner og kjøreglede - ikke fullt så mye når det kommer til gjennomsnittlig strømpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...