Gå til innhold

Merkeverksted


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Vil tro man møter undring om man står i kundemottaket og krever at lærlinger ikke skal få ta i bilen. Vi har lærlinger hos oss. (Vedlikehold av offshoreutstyr), og det er helt klare retningslinjer for hvordan de/jobbene de gjør skal følges opp. Men de får være med på alt. De skal tross alt lære.

Feil kan alle gjøre. Også de mest erfarne. Der går det kanskje litt for fort innimellom.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her skrives det mye rart av godt voksne folk ja...

 

å skylde på en lærling for feilene som har blitt gjort blir som å skylde på hunden fordi han dreit på teppet ditt.

alle feilene en lærling kan gjøre skal lukes ut av _erfaren_ mekaniker før bil gis ut til kunde, viser det seg at dere har fått tilbake bilen etter en jobb og ikke er helt fornøyd med det som er gjort så er det nettopp han med erfaring som har latt dette skje...

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba i en stor industribedrift i 30 år og hatt med meg et stort antall lærlinger på disse årene,  de må jo få prøve selv under oppsyn selvsagt men de blir jo ikke flinke hvis de skal stå på sidelinja og se på i 2-3 år, ikke blir det særlig trivelig å komme på jobb heller. Det er jo noe med å føle seg som en av gjengen også. Det er jo også regler for hvordan man behandler en lærling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med det som skrives over her. Jeg har også tro på at en lærling, spesielt dersom vedkommende er interessert i merket han skrur på, gjør seg ekstra flid med å gjøre et godt stykke arbeid og har et bedre øye for detaljer enn en som kanskje går på autopilot. Har også opplevd å ha mer interessante og fornuftige tekniske samtaler da de kanskje har litt ekstra driv. Lærlingene må jo også få lære å skru, hvordan skal de ellers få bli den beste utgaven av seg selv i framtiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

her skrives det mye rart av godt voksne folk ja...

 

å skylde på en lærling for feilene som har blitt gjort blir som å skylde på hunden fordi han dreit på teppet ditt.

alle feilene en lærling kan gjøre skal lukes ut av _erfaren_ mekaniker før bil gis ut til kunde, viser det seg at dere har fått tilbake bilen etter en jobb og ikke er helt fornøyd med det som er gjort så er det nettopp han med erfaring som har latt dette skje...

Vi hadde en opplevelse med en lærling som hadde fått jobben med et motorbytte. Motor fester var ikke dratt til, eksos deksler løse og bensinslangen hoppa av etter 10 minutt som potensielt kunne satt fyr på hele bilen. Dette var nissan merkeverksted og arbeidet gjort på en Nissan bil. 

Verksmester sa det var en lærling som hadde fått jobben men slikt skulle ikke skje. Han skulle likevel ha betalt for arbeidet som var gjort og timebruk var vel godt over det en dreven mann hadde gjort det på. 

Så ja, hvorfor skal man betale mer timer fordi en lærling gjør jobben (verkstedet fakturerer full fagarbeider lønn selv om lærlingen har gjort jobben) og appåtil være prøvekanin for det som er gjort ute på veien? 

Har hatt lærlinger i mitt fag selv. Og de må jo selvsagt få prøve seg. Jeg passer imidlertid på å se over det de har gjort, samt at jeg ikke fakturerer lærlingetimer over hva kunden selv kan forvente av et stykke arbeid, da det ofte går lenger tid med lærling. Og dersom noe feil oppstår, så fikser jeg det selv kostnadsfritt, og tar skylden da lærlingen var under mitt ansvar. 

Hvorfor er ikke bilbransjen slik? Man får heller ikke vite hvem som har jobbet på bilen sin (vet at Volvo har personlig mekaniker) på bavaria Haugesund f.eks så vernet kundeveileder om mannen som ødela bilen min. Jeg ville snakke med han selv men fikk ikke det. Istedenfor sprang kundeveileder mellom meg og mekanikeren som en slags tolk. For alt jeg vet var det en lærling det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Volvo har et fint opplegg der med personlig mekaniker, det liker jeg. Skjønner ikke at flere (deriblant BMW) kopierer dette. Men nå er det nå en gang ikke slik hos de, og kundeveileder er der for mange ting, blant annet for å skjerme mekanikerne mot illsinte kunder 😛 for de kommer uansett. Det er ikke nødvendigvis en del av jobbeskrivelsen deres å ha kundekontakt, det må respekteres.

Og uhell kan skje uansett om du har 1 eller 30 års erfaring, det kan være tusen årsaker til det. Det har skjedd at vi har fått igjen bilen fra Bavaria med ledninger/kontakter som har vært glemt å festet skikkelig og ny feil kommer dagen etterpå, så er det inn på nytt. Trøttende, men om det er en lærling eller sjefen sjøl som har gjort glippen er irrelevant. Det er bedriften som får ordne opp :) 


Dersom jeg vil snakke med han som skrur på bilen min må jeg bruke et annet verksted, f.eks. Moe Auto som er kun seg selv og kun driver med BMW her i Stavanger. 
Men jeg står for det jeg skrev tidligere her, frisørbransjen har en fin ting her; dersom du lar en lærling jobbe på håret ditt så betaler du halv
 pris. Hvorfor kan ikke andre bransjer også ha det slik når bedriften får stønad fra det offentlige for å ha lærling i arbeid. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

@Evopower Volvo har et fint opplegg der med personlig mekaniker, det liker jeg. Skjønner ikke at flere (deriblant BMW) kopierer dette. Men nå er det nå en gang ikke slik hos de, og kundeveileder er der for mange ting, blant annet for å skjerme mekanikerne mot illsinte kunder 😛 for de kommer uansett. Det er ikke nødvendigvis en del av jobbeskrivelsen deres å ha kundekontakt, det må respekteres.

Og uhell kan skje uansett om du har 1 eller 30 års erfaring, det kan være tusen årsaker til det. Det har skjedd at vi har fått igjen bilen fra Bavaria med ledninger/kontakter som har vært glemt å festet skikkelig og ny feil kommer dagen etterpå, så er det inn på nytt. Trøttende, men om det er en lærling eller sjefen sjøl som har gjort glippen er irrelevant. Det er bedriften som får ordne opp :) 


Dersom jeg vil snakke med han som skrur på bilen min må jeg bruke et annet verksted, f.eks. Moe Auto som er kun seg selv og kun driver med BMW her i Stavanger. 
Men jeg står for det jeg skrev tidligere her, frisørbransjen har en fin ting her; dersom du lar en lærling jobbe på håret ditt så betaler du halv
 pris. Hvorfor kan ikke andre bransjer også ha det slik når bedriften får stønad fra det offentlige for å ha lærling i arbeid. 

Problemet her på bavaria var at de nektet for feilen de ødelagt. Kunden har alltid rett til et visst punkt prinsippet, gjaldt ikke. Selv med fotobevis da jeg åpnet døren og såg at fronten på setet var knust (hentet etter stengetid) så beskyldte kundeveilleder meg indirekte for å ha ødelagt det tidligere, men prøve å få erstatning nå. Altså her tar han mekanikere i forsvar før kunden har fått sagt sitt. Og jeg begynte rolig slik du sier med at feil skjer, dette ordner vi en ny time på så bavaria får fikse opp etter seg. Det gikk han ikke med på og da smeller det helt enkelt. 

Det står ikke i stillingsannonsen at en mekaniker må svare for seg mot kunde nei, men jeg mistenker kundeveilleder for ikke fortelle sannheten. Dvs at mekanikere innrømte feil til veilederen men at veilederen sier til meg at mekanikere aldri har sett noe feil på setet da han parkerte den. Det er den løgnen jeg eventuelt ville få på det rene, ikke angripe mekanikeren. 

I mitt tilfelle i byggebransjen er jeg både kundeveilleder, utførende, reklamasjonsansvarlig og er den som må tåle kjeft fra kunden. Hvorfor mekanikere er så hellige forstår jeg ikke. De er av samme ulla som meg, yrkesfaglig utdanna begge to. 

Har også hørt mye bra om Moe Auto og har lyst å dra sørover for å bruke dem en gang og to. Plutselig blir det fast hos dem :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting er dritt, helt enkelt. Og forferdelig frustrerende for deg som kunde når du vet hva som har skjedd. Så skjønner godt du blir forbanna i en sånn situasjon. 
Kan absolutt anbefale Moe - han er en ryddig og fornuftig kar. Brukte han på forrige 3-serien jeg hadde som ikke hadde garanti/serviceavtale, og har både kollegaer og kjente som bruker kun han på BMW som gjerne er utenfor garantitid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har dratt inn leger under opplæring her. Så la oss se på hvordan det gjøres i helsesektoren. Overalt hvor pasienter risikerer å møte studenter under opplæring, blir dette ettertrykkelig opplyst om, det være seg universitetssykehus, fastlegekontor, sykehjem og andre helseinstitusjoner. Der det kan komme til planlagte situasjoner med direkte kontakt mellom student og pasient, får pasient/pårørende anledning til å reservere seg, der det er mulig og rimelig.

Bilverksteder er derimot en cowboybransje. De tar seg til rette der det er mulig. Bare hør med skattemyndighetene, som de siste årene har innført nye, særskilte kontrollrutiner for denne og lignende cowboybransjer. Et skyhøyt innslag av østeuropeisk personell har ikke gjort forholdene bedre. Arbeidsmoralen er på topp, men skattemoral og kvalitetssikring står ikke i stil. Det er i dette miljøet lærlinger får opplæring.

Det er vel ingen som angriper lærlinger direkte, ref. første setning i innlegget mitt som fikk noen til å sette kaffen i halsen: "Lærlinger er under opplæring og skal derfor ikke jobbe alene, alt skal veiledes, gjennomgås og kvalitetssikres av en erfaren person." Altså er det mangelfull oppfølging av bransjerutiner hos verkstedet som er skyteskiven. Alle ønsker å bruke verksteder med godt rykte og unngå cowboyene, det er derfor denne tråden ble opprettet. Da er det snålt at det er greit å fortelle om gode og dårlige verksteder, men ikke å peke på hvorfor noen har dårlig rykte, hvor bruk av lærlinger uten nødvendig oppfølging er en del av bildet.

Bruk av lærlinger hos verksteder som har gode rutiner, er selvsagt ingen problem. Med kyndig veiledning og oppfølging, skal det ferdige resultatet bli det samme, det tar bare lengre tid, og det er det ikke kunden som skal betale for. Slik gjøres det på gode verksteder med godt rykte.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærlingene på Bilia Skøyen har begrenset tilgang til verktøy og får ikke lov til å skru alene. 

 

Et premium verksted kvalitetsikrer arbeidet utført av en lærling før den utleveres tilbake til kunden. 

 

@papertiger

Bilia avd. BMW har hatt personlig servicetekniker-konseptet siden 2013.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lagunilla said:

@papertiger

Bilia avd. BMW har hatt personlig servicetekniker-konseptet siden 2013.

Det visste jeg ikke - takk for opplysningen! Synd vi ikke har Bilia her i området, for Bavaria har ikke innført noe slikt dessverre. En slik ordning skaper gode kundeforhold og dermed bedre inntjening hos bedriften pga lojale kunder velger jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt vil jeg si at nivået på fagfolk (jeg er selv en) gradvis har gått ned, uavhengig av profesjon og fag. 
Med det mener jeg villigheten/kunnskapen til å grave å utbedre et problem. dette er selvsagt sagt på generell basis.
Det har blitt for enkelt å bestille en ny del og la kunden få en større regning.
Min første E30 er en ok eksempel på hva jeg mener. Jeg fikk trøbbel med min 87’ 325i og bilen stoppet, dette er tidlig på 90 tallet. Verkstedet feilsøkte hjernen, loddet og utbedret denne.
Slikt hadde neppe skjedd i dag. Spesielt skjer det med dyre komplekse deler som f.eks girkasser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Generelt vil jeg si at nivået på fagfolk (jeg er selv en) gradvis har gått ned, uavhengig av profesjon og fag. 
Med det mener jeg villigheten/kunnskapen til å grave å utbedre et problem. 

dette går vell også i takt med lønningene også, har til gode å få høre om bilmekanikere/lakkerer som tjener godt her i området.  å stå å skru på biler innsausa i salt for 200kr timen  er ikke spesielt motiverende for min del, samtidig så fakturerer verkstedet 1000 - 1300kr timen.. :P

lavt lønnsnivå er vell fleste mekaniske fag/ industrien preget av...  vet om flere mekanisker bedrifter i området her som akkurat nylig har passert 200lappen, menst noen fortsatt er under selv for en fagarbeider med ansinitet

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlønnen for karosseri, lakk og mekaniske verksteder ligger så vidt jeg ser på 350-500 000. Det er veldig bra, ikke minst med tanke på gode muligheter for overtid og bonuser. Verkstedene fakturerer en timepris på 1200-1800, men her må du huske på at verkstedene har store utgifter. Du aner ikke hvor mye bilprodusentene skal ha for tilgang til lovpålagte reparasjonanvisninger etc., og forsikringsbransjen tar seg like raust betalt for bruk av nødvendige takseringsverktøy. Her er det muligheter for cowboyer å lure seg unna en del utgifter med pirat-tilganger. Det er lett å glemme at den som driver lovlig også har større utgifter.

Utrolig mye blir kastet som enkelt kunne blitt reparert, det er sant. Alle typer elektriske motorer, f.eks. pumper og vindusviskermotorer, de byttes bare, selv om verkstedene vet at det sannsynligvis bare er nye børster som skal til. Dette skyldes delvis nettopp en timepris som ikke forsvarer tidsbruken sammenlignet med prisen av nytt, som gjerne er produsert i lavkostland. Et annet moment som driver forbruket opp, er at forsikringen ofte er den som betaler reparasjoner. Hadde folk betalt selv, ville nok brukte deler fra huggeren blitt anvendt i langt større grad.

Vi trenger en holdningsendring der bransjeaktører ikke bare ser på prisen, men tar også miljøaspektet med i vurderingen. I et totalregnestykke vil man komme frem til at det er bedre å reparere enn å kjøpe ny del, selv om prisen lokalt til slutt blir den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt.... 🤫
Ikke for å avspore den interessante debatt vedr. verksted, som læreinstitusjon  og mekanikere, men bare for å informere vedr. topic, så blir det Bilia Høvik (Furubakken), som blir min leverandør for service til 650'n
.
Kjapp, konsis, utfyllende svar på mine få konkrete spørsmål + rådgivende forslag + rask skriftlig bekreftelse på tilbud, gjorde valget lett mellom Bila på Skøyen, Høvik og Lier ( Drammen). Tar kun 20 minutter å kjøre fra Drammen.

Bilia Skøyen har pt. ikke svart på min purring på prisforespørsel, enda jeg påpekte at forrige eier foretrakk dem og hadde en dedikert mekaniker for denne bilen. 
Åpenbart for mange kunder, ..eller kan tausheten skyldes andre årsak(er)? Ikke vet jeg.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...