Gå til innhold

Prisnivå på originaldeler i Norge


E_S
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, ahj skrev:

Jeg er helt enig med @Saltkjelen. Jeg handler bare hos GS, gode priser, kan hente i butikk og vanvittig god kundeservice! :) 

Synd at man ikke kan hente i butikken lengre. Det var den store fordel som de hadde ift andre aktører. Bestilte nå etter endringene(1. Juni), tok over en uke før jeg fikk delene. Samt at jeg fikk fra forskjellige plasser noe kom fra molde mens annet kom fra oslo. Dette er ikke bra. Jeg har søttet gs pga de har skapt ting i nær miljøet. Men slik det har blitt nå så handler jeg heller lokalt. Slik det var føre så var delene klar til henting dagen etter. Samt det var veldig ryddig vis det var kommet noe feil. Kunne bare reise innom så hadde de en løsning. Men slik er det ikke lengre☹️  

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet fra Koed, GS bildeler og fra min lokale BMW forhandler( Jæger sentrum as på Kokstad) til min nåværende bil.

Det er litt som noen andre nevner, at det stort sett ikke er store prisforskjeller ute og går på original deler. Men nå kjøper jeg nesten alle deler hos Jæger, da jeg stort sett får de beste prisene der og meget god service.

Har sett at det er lettere å få god service og rabatter hvis man er lojal mot en butikk/verksted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet nettopp begge fjærbeina bak pga at bilen begynte å sige ned da den stod parkert over natta, jeg kan bare melde meg på her med det dere alle allerede har skrevet, skal man  ha originale deler kan man like godt handle i Norge. I mitt tilfelle kostet de følgende da jeg sjekket: 

Koed: 22601,-  pr stk

Gs Bildeler : 23305,- pr stk,

Jeg sjekket ikke Bavaria denne gangen da disse 2 ga en grei pekepinn hvor landet lå.  Rundt om i verden lå de fra $1600-$2200 ish pr stk, da kommer moms og frakt i tillegg og disse veier ca 12kg for et par. 

Jeg syntes dette var litt heftig og så etter rimeligere alternativer, da var det brukt eller uoriginalt som det fantes forskjellig av, jeg endte opp med det par originale som hadde 17000km på samvttigheten til totalt 1200 Euro levert på døra. 

Så jeg handler også i Norge når jeg skal ha originale deler, originalt er jo å foretrekke men alt er jo et kost/nytte spørsmål. Når garanti eller restverdi ikke lenger har høyeste prioritet finnes det mye bra alternative deler å få tak i. For min del har jeg planer å beholde denne bilen inn i solnedgangen. Uansett når jeg handler originalt bruker jeg enten min lokale Bavaria eller Koed. 

Et annet godt poeng som allerede andre har skrevet her er jo at når man handler fra utlandet så er det jo i praksis uten garanti for man begynner jo ikke å skru deler av bilen for å sende de tilbake der man kjøpte de for så i verste fall få avslag på å få dekket feilen. I Norge er man som kunde veldig trygg så lenge man handler på skikkelige steder. 

Så prisdifferansen må være veldig stor for at det skal være noe å tenke på og hvis den er nettopp det så er det grunn til å tenke seg om 2 ganger om det er originaldeler eller "originaldeler" man kommer til å motta. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når prisen er 2/3 ved å handle direkte i Tyskland, mener jeg prisforskjellen ofte er for liten til at den lønner seg. Norsk reklamasjonsrett er i verdensklasse og verdt å betale den 1/3 ekstra for. 

Norsk reklamasjonsrett hjelper lite når kundebehandlingen er så firkantet som den nå har blitt hos GS. Enten har de strammet inn policyen på grunn av lite konkurranse, eller så sitter det en uegnet fyr litt oppe i systemet på Bud, for makan til manglende fleksibilitet i behandling av en returforespørsel har jeg aldri opplevd i Norge. Før har det aldri vært noe problem å handle inn litt flere deler for sikkerhets skyld, når du ikke vet helt hva du får bruk for før du går i gang med jobben, men denne gangen sitter jeg igjen med et lite delelager selv.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På retur av varer er Koed helt konge, ikke er de så nøye på når du kjøpte dem heller så lenge varen er ubrukt. Jeg kjøper alltid litt for mye deler, enten fordi jeg ikke har peiling på hva jeg egentelig trenger eller fordi delen ikke er nødvendig å bytte ved nærmere ettersyn. 

Skal man handle i utlandet så anbefaler jeg Rock Autoparts i USA. Her handler jeg alt til mine amerikanske biler, men de har overraskede mye til BMW også. Dette er bra varer til veldig god pris, rask levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke originaldeler er spesielt dyrt i Norge kontra utlandet. Synes heller ikke GS priser seg ut på dette. Har handlet både hos de, Koed og lokal merkeforhandler flere ganger, og de bytter gjerne på å være dyrest fra gang til gang. GS har en fantastisk fraktordning og stort sett veldig kort leveringstid. Er verdt litt det og. 
 

Er jeg usikker på nøyaktig hva jeg trenger så handler jeg gjerne hos lokal merkeforhandler. De er både hjelpsomme og fleksible. Spesielt om man kommer med en litt eldre/spesiell bil, så våkner som regel entusiasmen bak disken der. 
 

Arbeid er imidlertid betydelig billigere utenlands, hvilket har sin naturlige forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sand1 skrev:

Synd at man ikke kan hente i butikken lengre. Det var den store fordel som de hadde ift andre aktører. Bestilte nå etter endringene(1. Juni), tok over en uke før jeg fikk delene. Samt at jeg fikk fra forskjellige plasser noe kom fra molde mens annet kom fra oslo. Dette er ikke bra. Jeg har søttet gs pga de har skapt ting i nær miljøet. Men slik det har blitt nå så handler jeg heller lokalt. Slik det var føre så var delene klar til henting dagen etter. Samt det var veldig ryddig vis det var kommet noe feil. Kunne bare reise innom så hadde de en løsning. Men slik er det ikke lengre☹️  

 

Kan ikke si meg enig med deg her. Jeg hentet deler hos GS i forrige uke. Så hvilke endringer er det du snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Kan ikke si meg enig med deg her. Jeg hentet deler hos GS i forrige uke. Så hvilke endringer er det du snakker om? 

Gs skal over til og bli en rein nettbutikk slik jeg forstod det. Alle lokale butikkene er lagt ned, slikt som skien, bud, trodheim osv. er kun bergen og oslo igjen. Så vis jeg prøver og bestille for henting så går ikke det lengre pga det er nytt selskap som har kjøpt seg ut av gs bildeler. Det heter *fanfare* Gs bilverksted. Men som ordet sier, så er dette kun verksted og ikke delesalg i den forstand som gs-bildeler er. Men de ordner deler de også, men får ikke lengre tilbudene som gsbildeler kjører, samt at jeg kan ikke lengre bestille på nett og plukke opp i butikken. Så handler jeg på gs bildeler så kan jeg ikke lengre reise ned og returnere det som er feil. jeg må sende dette inn til gs bildeler. så nå ser jeg etter andre løsninger der jeg søtter mer lokalt. blir hipp som happ når alt blir nettbutikk alikevell.  men det er jo slik at markedet sier at man ikke trenger fysisk butikk lengre. og jo mindre ansatte jo billigere blir det, men det har vært også grunnen til at jeg har handlet av gs bildeler. Jeg trodde først at de var pga korona at jeg ikke fikk valgt butikken, slk at det var bedre om kunden fikk tilsendt varene. Men dette var besluttet føre koronan kom. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Basse Lusk skrev:

Norsk reklamasjonsrett hjelper lite når kundebehandlingen er så firkantet som den nå har blitt hos GS. Enten har de strammet inn policyen på grunn av lite konkurranse, eller så sitter det en uegnet fyr litt oppe i systemet på Bud, for makan til manglende fleksibilitet i behandling av en returforespørsel har jeg aldri opplevd i Norge. Før har det aldri vært noe problem å handle inn litt flere deler for sikkerhets skyld, når du ikke vet helt hva du får bruk for før du går i gang med jobben, men denne gangen sitter jeg igjen med et lite delelager selv.

Det fine med Norge er jo forliksråd, forbrukerråd og forbrukerklageutvalg. Jeg har selv hatt et par reklamasjonssaker hos GS med en svært lite kompetent reklamasjonshåndtør, men det meste har en tendens til å ordne seg når man kommer til et søksmålvarsel i medhold av tvisteloven § 5-2. Ellers har man jo 14 dagers lovfestet angrerett ved kjøp over nett, så det å få returnert deler bør jo være verdens miste problem innenfor de påfølgende 14 dagene. Ved kjøp med MasterCard, har man i tillegg enda en sikkerhetsventil som kan benyttes dersom motpart er av den vrange sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt to tilfeller av Feil leveranse fra autodoc nå, så selv om det var gunstig i mitt tilfelle så ble det ikke noe billigere til slutt. Framdempere sachs fra autodoc, ca 2500 pr stk inkl mva og frakt. Mot 3800kr i Norge. Men jeg fikk to venstredempere istedenfor en av hver. Det endte med at jeg måtte kjøpe en til 3800 kr i Norge bare for å få det ferdig til helga. Reklamasjon mot autodoc viste seg vanskelig, så jeg la det demperen som kom feil, ut på finn.no.

Heretter blir det handling på det lokale bosch verkstedet eller bilxtra på deler. Ingenting på nett utenom hvis det er skikkelig sære deler man skal ha. 

GS, vs koed vs merkeforhandler.... Der ser jeg ikke fordelene med GS eller koed da de ikke har butikk her jeg bor. Det må bestilles, sendes osv. Bedre å kjøpe hos verksted som gir deg samme delene til samme pris og du får det nesten på dagen. Det å vente på pakke fra GS Bud til Haugesund har jeg sett meg ferdig med. Det skal gjennom halve Norge og ofte 2 uker før det ankommer.

Men selve servicen på GS er upåklagelig :) merkeforhandler bavaria Haugesund bruker jeg ikke. Dårlig service og ikke kompetente nok. Jeg skulle bestille opphengskule øvre bærearm hos bavaria Haugesund over telefon og de skjønte ikke hva jeg mente. Jeg måtte inn på nett og finne delenr via etk slik at han kunne plotte det inn selv. Mens ringer man GS så føler man at de forstår ting umiddelbart og springer i hylla for å finne frem mens man snakker :)

 

 

 

 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ja, jeg tror ikke dette er positivt for oss forbrukere. I det hele tatt. Desto større grunn for å handle hos alternative leverandører, slik som eurodel.no eller den lokale bmw forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...