Gå til innhold

Gabz' nye E61


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Her var det lenge siden sist, ja! Kjører en oppdatering på det meste som har skjedd siden sist, for her har det vært en berg-og-dalbane for å si det sånn..

Første som skjedde etter forrige oppdatering var at motorviften drev å tullet en del og tenkte etter litt feilsøking at det var releet i vifta som var gåent. Bestilte en ny (brukt) komplett vifte.

0.thumb.jpg.b53426e50e111a165e10e3ff082362d1.jpg

1.thumb.jpg.ddc007dbb22e246623c91756516768cd.jpg

 

Og montert!

2.thumb.jpg.7e5afed3aa469782f0fbeb6a3fae58cd.jpg


Fungerte så som den skulle.

Men hadde også denne gode gamle kameraten: 

3.thumb.jpg.47c1f2b6413fc34e58341f8bc7412684.jpg

 

Ut ifra feilkoder var det LMM som surret. Så da var det den sin tur til å byttes.

4.thumb.jpg.3f1501b74b10e66dd02acd18743e4a93.jpg

5.thumb.jpg.dc80ad10a3b690baebe0b515443974f8.jpg

 

Og ferdig byttet. Feilkode borte og motorlampe borte. 

6.thumb.jpg.81f9abddff14a752090258f07f0596dc.jpg

 

Så var det litt småtteri jeg tenkte å ordne.

Denne fossile mobilholderen har ikke så mye funksjon lenger.

7.thumb.jpg.79eacadf403c44b3c8b9c461ecd2d495.jpg

 

Så da var det ut med den.

8.thumb.jpg.4c9acd5a5429e87262a658e466d7044b.jpg

9.thumb.jpg.27aaee2c610476b2512037d1283e9f11.jpg

 

Ferdig :)

10.thumb.jpg.70330f6410b1876788655873edb2dd29.jpg

 

En annen ting som irriterte OCD'en min litt var manglende deksel på ene sigarett-uttaket bak.

11.thumb.jpg.535ab09a344f318b20d6a6f2dfcc36ed.jpg


Men en liten bit overpriset tysk plast løste det. 

12.thumb.jpg.6b90745073341a1a882934097cd9fe35.jpg

 

Så over til dette. Forrige eier har visst bytta eller ordna noe med viskerne og ikke innsett at han hadde montert viskerarmen for lavt. Denne lå dermed inntil panseret og dunket nedi hver gang de gikk når det regnet. 

13.thumb.jpg.c8db4a0403868aca78c153b602789847.jpg

 

Så da var det bare å demontere noen små deksler og justere det tilbake til korrekt posisjon.

14.thumb.jpg.5e5019be3632cf3bd4ea4f08adcbb742.jpg

 

Bedre :) Slapp unna med skrekken heldigvis, ingen skader eller rust i panseret, bare litt riper på viskerarmen.

15.thumb.jpg.9e0b72678ddc8b73e535a9d98b78ff8d.jpg

 

 

Men så kom jaggu denne koselige karen tilbake :wub: 

16.thumb.jpg.c5afb9001012db31eee53ee5d66f1154.jpg

 

Lignende symptomer som sist og nok en gang feilkoder på både LMM og EGR. LMM var ok, så tenkte det måtte være noe med EGR. Etter mye testing og om og men fant jeg ikke helt ut av det. Så tenkte like gjerne å teste med en ny EGR ventil i tilfelle det var noe med den. 

17.thumb.jpg.ebaa5505184e6edd49676031ab0ea463.jpg

 

Byttet:

18.thumb.jpg.02815ca817e6d55056c8d09f36aa8074.jpg

 

Og litt mer testing og feilsøking. Enda ikke noe klokere. Slettet man feilkoder osv. fungerte bilen helt fint som den skulle men så plutselig kom det tilbake osv. 

19.thumb.jpg.665d577a972dd51d11a3ac62d793f32a.jpg

 

Så kort tid etterpå var jo såklart denne tilbake:

20.thumb.jpg.ee4dab73de0948348984f1f49e2c3f6a.jpg

 

Situasjonen så langt oppsummert:

21.thumb.jpg.aaefe793c4a748c35e3c56729bdaae3f.jpg

 

Plutselig fikk jeg også feilkode i dashen om at kjølevæsken var veldig varm. Stoppet og kjølte den ned og feilsøkte litt. Jaggu hadde den nye viften sluttet å funke plutselig den også! Hadde blitt kortsluttet og ødelagt. Så fikk bilen tauet til verksted og bestilte enda en vifte så den skulle være klar mens vi feilsøkte etter hva som gjorde at ting sluttet å funke i hytt og pine. IGJEN.

23.thumb.jpg.6277175e9402e14cf1fb1cf2513ac3a2.jpg

 

Og vi fant da ut av det også, etter mange, mange timer med feilsøking på verksted. Og det skulle svi godt.. Fant ut at det oppunder dashbordet hadde vært et musereir, og der hadde en av jævlene funnet fram til ledningsnettet og begynt å gnage og kose seg med det. Dette sørget for en haug av kortsluttende kabler og ikke minst - FUKT. Yep, fukten har selvfølgelig trengt seg innover en stor del av ledningsnettet og helt inn til motorstyreenhet osv. og sørget for at alt ble et eneste stort kaos av kortsluttende vifter, uforutsigbare, uforståelige feilkoder og annen morro. Prisene på deler både nytt og brukt var svimlende, spesielt i tillegg til alle timene dette ville kreve oppå alle de timene vi allerede har kasta bort på feilsøking.. Og med baby da rett rundt hjørnet, kontoer skrapt tomme og lite annet å gjøre så måtte jeg bare ha bort bilen og skaffe noe annet.. Den ble dermed solgt som rep.objekt for omtrent ingenting og jeg tapte rundt 150k etter kun 4000km med bilen 😭  Maks uflaks. Etter alt helvete med uflaks og mangfoldige månedslønner i dass jeg hadde med E92en så hadde jeg håp om at denne skulle være litt snillere mot meg, men neida.. Jaja, ikke bilen sin skyld denne gangen, bare min alltid så gode flaks. Anyways, det sure eplet er svelget, så da var bilen parkert av meg hos verksted for siste gang, så får jeg håpe den blir satt i stand og solgt til noen som tar vare på den i dens neste kapittel. 

24.thumb.jpg.388ea561a45a7bb2abb74cbabe6e59ee.jpg

 

Med hastebehov for ny bil lette jeg litt rundt etter noe mer fornuftige bruksbiler for å finne noe jeg kunne ha, iallefall midlertidig, og endte på en veldig kjekk og grei japansk traver - en strøken fjerde generasjons Legacy. Lav km, utrolig godt holdt og påkostet, bra med utstyr og ellers alt jeg trenger egentlig. Fløy opp til Trondheim og hentet den like etterpå. Her er et lite stemningsbilde fra turen hjemover.

25.thumb.JPG.4d1b938d6d2f5466388e82a319721925.JPG

 

Men ikke kom her og tro at flaksen min er noe bedre av den grunn, gikk ikke mer enn FIRE JÆVLA DAGER før en tulling krasjet borti meg når jeg sto parkert.. :')

26.thumb.JPG.2418d0dca3215a5ab82d6acbb17e1719.JPG

 

Fikk heldigvis fylt ut skademelding da, men surt likevel. Men den har iallefall behandlet meg bra og har ellers fungert helt problemfritt til nå (bank i bordet).

Men med det er dessverre E61-kapittelet over for denne gang, så får vi se hva framtiden bringer. Kjenner jeg meg selv rett så klarer jeg ikke holde meg unna BMW så alt for lenge :P Talast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt😳 så mange nedherja biler som finnes av e6x nå burde det jo gå og finne en delebil? Demontere dash og bare bytte alt.. men er klart, skal alt på verksted blir det jo fort dyrt. Men det ble jo virkelig salg også 🙈 

 

Latterlig ekstrem uflaks! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord… går det an å ha så mye uflaks med ikke 1 men med 2 biler? Er ikke annet enn å lukke øynene og se framover. Men den Legacyen - mitt favorittkarosseri av den modellen det der. Bensin? Er vel ganske så gode kjøreegenskaper også i de bl.a. pga lavt tyngdepunkt på motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ha sånn en uflaks?😭😭😭

Føler med deg her Gabz og skjønner du er drittlei .

Når man kommer opp i sånne situasjoner der alt av penger går bort i rep ,da er det bare og kvitt seg med tingene så lurt av deg .

Med en ny verdensborger i sikte og så kan det være greit å ha noe sikkert å ratte rundt i .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks uflaks da! Og i tillegg har du del del med påkjøringer ifra andre! 

Men... Vi har hatt en slik legacy i familien. Da i outback utgave. Det designet er nok det peneste fra subaru og dessuten er den utrolig velbalansert og god å kjøre. Undervurdert bil av mange. Denne vil nok spare driftsutgiftene dine en god del :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Skulebollen skrev:

 

Ja, tenkte jeg også men deler kosta likevel ganske solide summer ut ifra de jeg fant, iallefall. Hadde jo gått an å fikse det selvsagt, men var redd det plutselig skulle komme noe mer overraskelser nedover veien på andre ting og da hadde jeg vært veldig dypt i kostnader allerede. Dessuten var hovedproblemet også at jeg hadde dårlig tid med å få brukbar bil på plass før fødsel så hadde ikke hatt tid til å vente på reperasjonene uansett.. Ja, karmakontoen min må da stå voldsomt i minus av en eller annen grunn.

10 timer siden, papertiger skrev:

 

Ja, det har ikke gått mye min vei de siste årene. E92en var veldig sånn "fikse dette iallefall så har jeg god bil en stund" også dumpe penger i den "en gang for alle". Men når akkurat den situasjonen og tankegangen gjentok seg tusen ganger så ble det voldsomt med tap. Så denne gangen orket jeg ikke mer og bare ga meg før det ble noe mer drit, for en ting er sikkert - mer drit kommer når det er min flaks som er i bildet. Har da prestert å tape nærmere en halv million på de to bilene alene, så fikk holde nå.. Veldig synd, men sånn får det bare være.

Ja, det er en utrolig ålreit bil! Bensin, ja. 2.0 R med 165hk. God å kjøre, balansert og fin, bra med utstyr og greit med plass også. Kunne hatt mye verre bruksbiler enn det!

9 timer siden, sveigis skrev:

 

Ja, det har jeg spurt meg mange ganger, men uflaksen skuffer sjeldent :P Litt det jeg tenkte ja, gi meg før det blir et uendelig sirkus slik som sist. Fikk den lille frøkna mi nå for et par uker siden (like etter slaget ble tapt med BMWen) så hjalp veldig på stresset med noe på gårdsplassen hvor jeg ikke må ha fingrene i kryss hver gang jeg vrir om nøkkelen nå som den nye sjefen er i hus. 

9 timer siden, Evopower skrev:

 

Haha, ja, når det ikke var bilen min som ga meg uflaks så sørget universet for å servere meg noe likevel :lol: Dette er fjerde gangen noen kjører på meg på 3 år. To med folk som sa ifra (til slutt) og to hvor de stakk av. Så begynner å holde på den fronten også.

Ja, alltid likt dette karosseriet meget godt! Husker jeg sikla litt ekstra godt når Mighty Car Mods bygde sin Supergramps på samme karosseri også (dog preface, jeg har facelift). Definitivt undervurdert, kjempemye bil for pengene der. Og ja, tror absolutt regnestykket er litt mindre depressivt etterhvert som løpet går!

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at du gidder å oppdatere når det går ad undas, føler virkelig med deg. Lite er mer irriterende enn feil og mangler på etter hvert eldre biler. Har hatt min dose med både F11 og nå F82, men kan ikke måle seg mot deg. 

Er litt "farlig" å komme inn i den spiralen hvor man bare skal fikse litt til og litt til, så godt du kom deg ut av det til slutt. Jeg var/er der med F11'en, at jeg bare måtte koste på den mer fordi jeg hadde fikset så mye allerede, men neste gang det begynner slik med noen av de fremtidige bilene mine så skal de til helvete ut av tunet mitt med én gang :P 

Selv har jeg vel konkludert med at jeg aldri skal ha en eldre BMW igjen. Biler er ikke lagt for å vare like lenge som før, og med alt av elektroniske komponenter nå til dags så får man aldri fred fra feilmeldingene etter åtte-ti år. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig uflaks, uten sammenligning forøvrig men hadde nettopp mus i kjelleren på hytta som gnagde istykker bensinslanger og noe av forgasseren på en nye kantklipper. Fa... tenkete jeg da, tør ikke tenke på hva du tenkte 😒 

Får ikke håpe Subaruen er så bra nå at det blir ditt nye favorittmerke 😊 Neida får håpe den blir feilfri, det fortjener du 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walkabout skrev:

 

Kunne ikke la en tråd stå med åpen slutt så tenkte like gjerne kjøre en oppdatering, haha :P Ja, man lærer det litt på den harde måten og innser kanskje litt tidligere hvilket punkt man bør gi seg på før det blir et uendelig dragsug ned i lommeboken. Gjelder kanskje ikke så mye på E61en, da dette hverken var min eller bilen sin skyld, men slik som med E92en ble det jo en dyr lærepenge sådan. 

5 timer siden, Hpi skrev:

 

Solid ratio med skadeomfang vs. størrelse på de små jævlene der :lol: Surt er det i begge tilfellene, iallefall! Haha, neida, er neppe noe fare det. Kjenner savnet etter BMW litt allerede selv om Subaruen er en veldig god bruksbil den også. Er liksom der jeg føler meg hjemme. Får se hva fremtiden bringer etterhvert, men er nok stor sjans for et tilbakefall der ;)

5 timer siden, fxslin skrev:

 

Ja, begeret ble mildt sagt fullt.. Ja, iallefall en liten buffer mellom slagene med litt mer trofast bruksbil hjelper mye. Går nok på en BMW-smell igjen etterhvert, vi får se hva fremtiden bringer!

Lekebilen har jeg enda, ja, lever i beste velgående :) Holder på med å få den EU-godkjent igjen nå etter 3 år på lagring grunnet lite tid og plass. Fikk gitt den litt stell og kjærlighet i sommer etterfulgt av noen gode, lange kjøreturer i finværet. Kun noen små pirkefeil igjen før skiltene kan monteres på nå. Må bare få litt tid til den igjen nå som vi har ny sjef i hus. Men med eller uten skilt blir den jo vinterlagret uansett så får neppe veldig flittig bruk av den igjen før neste sommer ettersom sesongslutt nærmer seg etterhvert. Men enn så lenge pryder den garasjen og blir tatt ut i ny og ne på kjøretur med prøveskilter :) 

Slenger på et lite stemningsbilde fra i sommer når den var inne til EU.

mx5.thumb.jpg.5f3cda5216df397413daa45354cb966f.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Herregud snakk om å ha uflaks, også på en så pen og ellers velholdt E61 med alt av det rette utstyret, motor, interiør, eksteriør og you name it... Det viser at man kan gå på en smell uansett hvor pen bilen er.

I mellomtiden så sitter jeg her med E60 og svetter mer og mer jo mer jeg leser tråden din. Heldigvis ikke en såpass dyr bil jeg har i sammenligning, men uansett. Synd det måtte ende sånn.

Nydelig Mazda du har, og de der Subaruene er jo fantastiske biler på sitt område. Japsene lager de rett å slett litt enklere enn hva store mektige tyskland har en tendens til. Det sagt, så håper jeg du er tilbake på BMW vogna snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nyheim skrev:

Herregud snakk om å ha uflaks, også på en så pen og ellers velholdt E61 med alt av det rette utstyret, motor, interiør, eksteriør og you name it... Det viser at man kan gå på en smell uansett hvor pen bilen er.

I mellomtiden så sitter jeg her med E60 og svetter mer og mer jo mer jeg leser tråden din. Heldigvis ikke en såpass dyr bil jeg har i sammenligning, men uansett. Synd det måtte ende sånn.

Nydelig Mazda du har, og de der Subaruene er jo fantastiske biler på sitt område. Japsene lager de rett å slett litt enklere enn hva store mektige tyskland har en tendens til. Det sagt, så håper jeg du er tilbake på BMW vogna snart.

Burde ta deg en titt her også @Nyheim, tenker du selger den bilen kjapt :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, E.C. skrev:

@Shattered: så gjennom E61-tråden din nå, det var vel ikke så mange unormale ting, alder og km-stand tatt i betraktning? (Selv om jeg skjønner at det fort ble en smule dyrt).

Neida. Var nok mest at jeg heller ville ha 4x4 på slutten, ble ganske irritert da ccc slutta å virke da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...