Gå til innhold

Sorte N merker på EU kontroll


bostonE36
 Share

Anbefalte innlegg

@Skulebollen ja, jeg mener at 3000kr er innenfor om man ønsker at folk skal endre adferd. Det sier seg selv at hvis man setter en bot veldig lavt + sjeldent kontrollerer forholdet så er det nærmest det samme som å si at det er fritt fram for å bryte.

Hvis du kjører med blankslitte dekk midt på vinteren så vil jeg tro at førerkortet vil ryke, selv om straffen for manglende mønsterdybde på papiret er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

@Skulebollen ja, jeg mener at 3000kr er innenfor om man ønsker at folk skal endre adferd. Det sier seg selv at hvis man setter en bot veldig lavt + sjeldent kontrollerer forholdet så er det nærmest det samme som å si at det er fritt fram for å bryte.

Hvis du kjører med blankslitte dekk midt på vinteren så vil jeg tro at førerkortet vil ryke, selv om straffen for manglende mønsterdybde på papiret er lik.

Rekner med det var argumentet, at skal det ha en effekt må det svi.. 

Da er du vel også enig i at fartsbøter bør tidobles? Dette kan jo potensielt sett skade eller i verstefall drepe folk! I motsetning til ett  Lite klistremerke.

Jeg med mange andre hadde 100% sikkert aldri ligget i 110 i en 80 sone om bota var på 100.000

"Det sier seg selv at hvis man setter en bot veldig lavt + sjeldent kontrollerer forholdet så er det nærmest det samme som å si at det er fritt fram for å bryte."

Slik er det jo langs vegen nå, jeg personlig er glad staten ikke følger din logikk når det kommer til fartsbøter.

 

Blir man tatt med blankslitte dekk en tørr sommerdag får man vertfall ikke førerkortet beslaglagt. Men boten er den samme. 

Jeg synes det er helt sinnsykt at boten for N merker er den samme som kjøre med ulovlige dekk. 

så der må vi bare si oss enige om og vere uenige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken er at det skal svi, men ikke være urimelig. Du får faktisk 1,5 brutto månedslønn i bot for fyllekjøring. Snittlønna i Norge er på ca. 600k eller 50k i måneden. Ergo en bot på 75k + mulig fengsel da. Dermed har vi allerede disse høye bøtene for de groveste og mest risikable overtredelsene. Boten er kanskje lavere i kroner for de som tjener mindre, men den svir muligens enda mer.

Fartsbøter går "bare" til 11k, men det ender opp med tap av førerkort til slutt, som for de fleste kan bety tapt jobb og store utfordringer i hverdagen. De fleste skjønner forhåpentligvis at de får regress på forsikringa og kan havne i fengsel om de kjører for fort og skader noen, det blir liksom "boten" din. Risikoen forbundet med å kjøre for fort er åpenbart ansett som en god del lavere enn å kjøre i fylla, så da er straffen noe mildere. Prikksystemet er der av nettopp denne grunnen. En bot som ikke resulterer i tap av et privilegium (som førerkort) er jo bare å anse som en straff for de mindre bemidlede. Har du nok penger så kan du bare fortsette som før. 

En bot på 3000kr er derfor etter min mening ikke de rare greiene. Du får en 1000-lapp i bot for å parkere med hjulet over stripa. Logikken min ser jeg dermed ikke noe problem med. Det er stadig aksjoner både mot høy fart og ruskjøring, men jeg har aldri sett politiet varsle kontroll om å ta de med sorte merker. Så det er nok ikke prioritert noe særlig og blir du tatt en sjelden gang så får du bla opp de 3000 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg stadig fascinere av dere som er så aktivt imot sorte N-merker. Herlig gjeng.

Personlig liker jeg at feltet er sort, men tar på ingen måte til orde for at alle som liker det blå burde påtvinges å bruke noe annet enn det de selv foretrekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walkabout skrev:

Jeg lar meg stadig fascinere av dere som er så aktivt imot sorte N-merker. Herlig gjeng.

Personlig liker jeg at feltet er sort, men tar på ingen måte til orde for at alle som liker det blå burde påtvinges å bruke noe annet enn det de selv foretrekker. 

Dette forstår jeg ikke. Når noe er påbudt har man intet valg og kan ikke velge hva man foretrekker. Hele diskusjonen er derfor på nåværende tidspunkt meningsløs (den kommer for sent).

At noen forsvarer at man bør følge reglementer/vedtak/lover synes jeg er både sympatisk og bra. Liker man ikke hvordan tingene er bør man med saklige argumenter påklage resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at så mange er aktivt imot de sorte merkene. Det største "splittelsen" er vel mellom de som mener det er tøft, og de som ikke ser vitsen. Jeg tilhører sistnevnte, uten at jeg dermed vil si at jeg heller er aktivt imot. Har egentlig aldri brydd meg overhodet. Ser jeg en bil med sorte merker reagerer jeg i verste fall med et lett skuldertrekk.

Når myndighetene nå vedtar at merkene kvalifiserer til 3000 i forelegg, synes jeg likevel ikke at det er en urimelig bøtesats sammenlignet med andre forseelser, som @E.C. har beskrevet greit tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fredrik skrev:

Dette forstår jeg ikke. Når noe er påbudt har man intet valg og kan ikke velge hva man foretrekker. Hele diskusjonen er derfor på nåværende tidspunkt meningsløs (den kommer for sent).

At noen forsvarer at man bør følge reglementer/vedtak/lover synes jeg er både sympatisk og bra. Liker man ikke hvordan tingene er bør man med saklige argumenter påklage resultatet.

Det er ikke noe her som er påbudt - det er valgfritt om man vil kjøre med blått felt med flagg eller setter over hvitt klistremerke man kan få hos Statens vegvesen. Hvorfor ett klistremerke skal være lovlig, mens et annet er ulovlig, er for meg uforståelig. Det er ingen vektige hensyn eller formål bak regelverket om å forby f.eks. et klistremerke med sort felt med flagg på (så lenge det er refleks i klistremerket).

Vi havner bare inn i den evinnelige diskusjonen hvor de "blå sympatisørene" viser til at slik  er regelverket (ettersom de uansett ikke har noe interesse av alternativer enn), uten å gå nærmere inn på forholdsmessigheten i det eller nødvendigheten av regulere dette. Det er denne gruppen jeg ikke skjønner meg på. Det blir som om jeg, som har null interesse av å kjøre med luftunderstell, skulle tatt til orde for at det må bli enda vanskeligere å bygge om til luftunderstell i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, *MrB* skrev:

Har ikke inntrykk av at så mange er aktivt imot de sorte merkene. Det største "splittelsen" er vel mellom de som mener det er tøft, og de som ikke ser vitsen. Jeg tilhører sistnevnte, uten at jeg dermed vil si at jeg heller er aktivt imot. Har egentlig aldri brydd meg overhodet. Ser jeg en bil med sorte merker reagerer jeg i verste fall med et lett skuldertrekk.

Når myndighetene nå vedtar at merkene kvalifiserer til 3000 i forelegg, synes jeg likevel ikke at det er en urimelig bøtesats sammenlignet med andre forseelser, som @E.C. har beskrevet greit tidligere. 

Forholdsmessigheten i satsene i forelegg er for så vidt en nyttig nok diskusjon. Her er jeg uenig i dem som mener at dette er forholdsmessig.

Kjøring uten å bruke blinklys: 2750 kroner.
Kjøring uten lys: 2750 kroner.
Feilaktig bruk av lys: 2750 kroner.
Kjøring uten å ha tilstrekkelig utsyn: 2750 kroner.
Kjøring med for mange personer i bilen: 2750 kroner. 
Kjøring uten at parkbrems virker: 2750 kroner. 

Kjøring med feil farge på klistremerke: 3000 kroner :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Walkabout skrev:

Det er ikke noe her som er påbudt - det er valgfritt om man vil kjøre med blått felt med flagg eller setter over hvitt klistremerke man kan få hos Statens vegvesen. Hvorfor ett klistremerke skal være lovlig, mens et annet er ulovlig, er for meg uforståelig. Det er ingen vektige hensyn eller formål bak regelverket om å forby f.eks. et klistremerke med sort felt med flagg på (så lenge det er refleks i klistremerket).

 

Joda... det er absolutt påpbudt å ha, som du også selv skriver, enten et blått felt med flagg eller et hvitt klistremerke som dekker dette. Altså intet med sort eller andre farger.

Årsaken til at det er slik er at enkelte land inkl. Norge og Danmark også har tillat rene nasjonale skilt uten et blått felt for EU stjernene eller et flagg. Her i Danmark har vi derfor to skilttyper. Enten EU skiltet med et blått felt eller et tradisjonelt dansk skilt uten det blå feltet (man velger selv når nye skilter bestilles). I Norge har man valgt en annen løsning der et hvitt klistremerke kan dekke over det blå feltet og dermed gjøre skiltet tradisjonelt som i Danmark. Dette er ikke lovlig i Danmark.

Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men her i Danmark betraktes bilskilter juridisk som et statlig dokument som ikke kan endres eller forfalskes (ergo tilhører skiltene på din bil staten og ikke deg - du har bare en bruksrett). Straffen for å endre/forfalske bilskilter er 1000 DKK pr. skilt. (2740 NOK for begge skiltene).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Joda... det er absolutt påpbudt å ha, som du også selv skriver, enten et blått felt med flagg eller et hvitt klistremerke som dekker dette. Altså intet med sort eller andre farger.

Årsaken til at det er slik er at enkelte land inkl. Norge og Danmark også har tillat rene nasjonale skilt uten et blått felt for EU stjernene eller et flagg. Her i Danmark har vi derfor to skilttyper. Enten EU skiltet med et blått felt eller et tradisjonelt dansk skilt uten det blå feltet (man velger selv når nye skilter bestilles). I Norge har man valgt en annen løsning der et hvitt klistremerke kan dekke over det blå feltet og dermed gjøre skiltet tradisjonelt som i Danmark.

Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men her i Danmark betraktes bilskilter juridisk som et statlig dokument ikke kan endres eller forfalskes (ergo tilhører skiltene på din bil staten og ikke deg - du har bare en bruksrett). Straffen for å endre/forfalske bilskilter er 1000 DKK pr. skilt. 

 

 

35 minutter siden, Walkabout skrev:

Det er ikke noe her som er påbudt - det er valgfritt om man vil kjøre med blått felt med flagg eller setter over hvitt klistremerke man kan få hos Statens vegvesen. Hvorfor ett klistremerke skal være lovlig, mens et annet er ulovlig, er for meg uforståelig. Det er ingen vektige hensyn eller formål bak regelverket om å forby f.eks. et klistremerke med sort felt med flagg på (så lenge det er refleks i klistremerket).

Vi havner bare inn i den evinnelige diskusjonen hvor de "blå sympatisørene" viser til at slik  er regelverket (ettersom de uansett ikke har noe interesse av alternativer enn), uten å gå nærmere inn på forholdsmessigheten i det eller nødvendigheten av regulere dette. Det er denne gruppen jeg ikke skjønner meg på. Det blir som om jeg, som har null interesse av å kjøre med luftunderstell, skulle tatt til orde for at det må bli enda vanskeligere å bygge om til luftunderstell i Norge.

Mulig jeg husker feil, men det @Fredrik skriver tror jeg stemmer. At skilt er et offentlig dokument. Derfor kan man ikke gjøre som man vill med skiltet.

Gjør som du vil tenker jeg, men vær klar over at det kan medføre gebyr ;)

Bøtesatser i Norge er jo ganske kokos så er enig at 3000 er mye for en klistrelapp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener, at skiltet som dokument har to lovlige utseender, hvor det ene oppnås med et klistremerke av bestemt karakter (hvitt). Da er det mest mulig likt det utgåtte formatet uten flagg. Hvis man først skal "åpne opp" for svart så kommer noen med alle mulige fargeforslag som skal forlange at det åpnes opp for disse også. Når skiltet har sin hovedfunksjon å være et dokument og ikke en pyntegjenstand så mener jeg at man som SVV gjør rett i å trekke en strek tidlig og si seg ferdig. Utseendetmessig bryr ikke jeg meg så kjempemye at det er svart.

Bøtesatsen på 3000kr mener jeg er rimelig fordi dette ikke er en forglemmelse (som bruk av blinklys, etc.), men noe man gjør med overlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, E.C. said:

Bøtesatsen på 3000kr mener jeg er rimelig fordi dette ikke er en forglemmelse (som bruk av blinklys, etc.), men noe man gjør med overlegg.

....og over tid. Altså ingen enkelthendelse. På den andre siden er dette en ekstremt enkel bot å unngå. Bare la være å tukle med et offentlig dokument utenfor tillate rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jakten i gang ser det ut til: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/28P7ql/jakten-paa-ulovlige-skilt-er-i-gang

Sitat

Jakten på ulovlige skilt er i gang

Bøyde skilt, små speil, uoriginale nasjonalitetsmerker. Statens vegvesen planlegger flere kontroller de neste ukene.

d3806187-ab50-4683-b5aa-3c7636d0e521?fitDen svarte bakgrunnen på nasjonalitetsmerket er nå ulovlig. Foto: Sør-Vest politidistrikt

Tirsdag ble to mopeder og én bil stoppet i Bryne sentrum og i Klepp. Alle måtte ut med 3000 kroner for bruk av ulovlige nasjonalitetsmerker. I Sandnes ble én sjåfør tatt for det samme.

1. september kom det endring i forskrift om gebyr i veitrafikksaker. Politiet og Statens vegvesen kan nå ilegge gebyr på 3000 kroner til fører av kjøretøy hvor det er påsatt uoriginale nasjonalitetsmerker eller tukling med bilskiltet.

 
e30502ee-9538-41b2-9f06-e07cdf7e2cf3?fitDe neste ukene skal Statens vegvesen gjennomføre flere kontroller. Foto: Statens vegvesen

Flere kontroller

De neste ukene vil kontrollører fra Statens vegvesen være ute flere steder for å se etter svarte kjennemerker, støy, trimming, sotede vinduer og andre ting som gjør kjøretøyene ulovlige. De uoriginale nasjonalitetsmerkene har lenge vært populære både på biler, motorsykler og andre kjøretøy.

Statens vegvesen ser flere lette motorsykler på veiene nå, ikke så mange mopeder som tidligere. Og noen trender når det gjelder styling skiller seg ut.

– Mange syns det er tøft å ta bort refleksen bak. De setter på små speil som ikke har noen funksjon, eller tar ut støydempingen i lydpotten, sier seniorinspektør John Østråt i Statens vegvesen.

Trafikkoordinator ved Sandnes politistasjon, Georg Grødem, ser at en del ungdommer bøyer skiltene på mopedene eller skjuler dem under skjermen.

Noen kapper i skiltene.


 

– Noen syns antagelig det ser kult ut, eller så er det for å hindre at politiet ser registreringsnummeret, sier han.

6c5e82ea-5f3b-4355-a1ac-c0026ba4fd2b?fitDette bilskiltet har riktig merking. Foto: Pål Christensen

Streng praksis

Fra politiet har Statens vegvesen fått en rekke registreringsnumre på lette motorsykler og mopeder som de i disse dager kaller inn til kontroll.

Hallvard Nærland er bilentusiast og jobber som bilmekaniker på NAF. Han har selv pyntet bilen med det svarte nasjonalitetsmerket.

– Det er snart et år siden jeg ble stoppet av politiet. De ba meg rive av merkene. De kjeftet litt og spurte om jeg visste at det var ulovlig. Den gang ble det ikke bøtelagt, sier han.

Det frister lite med 3000 kroner i bot, så nå velger Nærland å legge bort merkene. Men han skjønner ikke helt at dette må være så strengt.

– Jeg ser ikke problemet med å ha det svart, så lenge du har det norske flagget og en N som viser at du er fra Norge. Han syns det svarte merket ser bedre ut på mange biler.

6273696b-fad7-4bfb-8792-df46578b0861?fitDe neste ukene skal Statens vegvesen gjennomføre flere kontroller.

Offentlig dokument

– Det er ofte folk som vil at bilen skal skille seg ut i mengden som setter på merkene, forklarer han. – Og det er enkelt og billig å få tak i på nett.


 

– Flere ungdommer skjønner ikke poenget med at dette skal være så strengt, særlig dette med å pynte bilskiltene med svart nasjonalitetsmerke. Hvorfor skal man punge ut 3000 kroner i bot?

– Et kjennemerke er et offentlig dokument. Det blir lånt ut og det er klare retningslinjer for hvordan de skal være utformet og plassert. Før fikk de beskjed om å ta det av, nå vil de få bot, svarer John Østråt i Vegvesenet.

– Vi har de samme diskusjonene med de som blir stoppet hver gang. Dette er regelverket og vi er satt til å håndheve det, sier han.

Onsdag postet Politiets nettpatrulje – Sør-Vest dette innlegget på Facebook:

https://www.facebook.com/politisorvest/photos/a.1787649544846020/3052811274996501/?type=3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...