Gå til innhold

E46 M3 - G11 730d. Porsche planer


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om pris på bil og friheten av noe billigere. Merker det på en annen måte med X3en enn jeg gjorde med M3en, M3en ble så lite brukt at med den ble det litt sånn at den var for dyr til å forsvare 3-4000 km i året, X3en har rullet snart 5000 km i mitt eie alt, den er meget fin både utvendig og innvendig, for fin til å ha små barn som løper rundt den med stein i hendene, eller i vill utfoldelse med is, drikke, mat, sko og alt annet som kan sette skader på interiøret. Så det og at den er litt for kort til at jeg har det komfortabelt med barnesete bak meg presser nok frem et salg til høsten. Da blir det noe til ca halve prisen tenker jeg, og jeg kan heller kose meg med E34 og andre prosjekter jeg har, som bad, kjøkken og garasje. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30  her er utsiktsbilde fra vår tur over Grossglockner i august 2018, på veien fra München (og BMW-museet) til Villach i Østerrike, helt på grensa til Italia. Det kan altså være svært så ymse vær, du er på ingen måte garantert soloppgang 😛 

IMG_3476.thumb.jpeg.cad72cd0cf33333a92a6eb0761ace948.jpeg

Til sammenligning ble Nockalmstrasse forsert i nydelig vær noen dager senere:
IMG_3503.thumb.jpeg.24ee5f301c4169afd207afeb15a05502.jpeg

Tidligere på sommeren leide vi også en Abarth 595 en uke i Dolomittene i forbindelse med DNT-tur med base i Val Gardena. Dette var et utrolig morsomt område å kjøre rundt i, med Passo Sella, Passo Pordoi, Passo Gardena, ned til Canazei, Corvara in Badia. Utallige muligheter. MEN, juli og august kan være mye turisme, både biler, folk og syklister som ødelegger litt av flyten.

Gleder meg til å høre hva du ender opp med, og at du deler reiseruta og planen din her i forkant. Rykker skikkelig i reisefoten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olaandref Veldig forståelig dette, skal ærlig innrømme jeg koser meg mye mer når jeg kjører i3’n en 7-serien. Det er milevis i forskjell, "dritt" bil i forhold det er ikke det men så forbanna deilig å ratte rundt i en relativt billig bil som byr på så mye utstyr og kjøre glede. Ja jeg skryter mye av i3 her men jeg liker bilen svært godt, i forhold til hva den koster meg vel og merke. 
 

@papertiger takker igjen! :D Hodet jobber på høy gir nå, både morgen og kveld. Blir noen lange 70 dager, og ja jeg har nå nedtelling på snapp hver dag. 
 

Jeg hadde jo spikret det trodde jeg for hvordan jeg skulle gjør dette men @awt fikk meg på helt andre baner noe som har ført til at lørdagen har gått med på Google maps, til alle andre sin store glede :) 

 

Men jeg ser selv etter i dag at jeg hadde booket alt for mye tid på samme plassen, Furka passet blir jeg ferdig med på 1 dag så første dag er spikret nå og vil se ut som følgende: 

Dag 1:

Ca 4t kjøring og vil ta meg rundt Furka passet med litt omveier, vil og da kjøre over Grimsel passet. Google maps fikk føling så appen ville ikke la meg reise som jeg ville derfor litt rot. IMG_4769.jpeg.feb4744554db67841abf0046fc340a35.jpegIMG_4762.thumb.jpeg.1a6421d806d20fdfa092216b880c235a.jpeg

https://maps.app.goo.gl/S3mMKXz4Z7gsyKKR7?g_st=ic

Dag nr 2: 

Ca 7t kjøring og vil igjen måtte kjøre over Furka passet (huffda) før jeg så reiser videre mot et annet kjent pass som nylig var ukjent for meg, Great st Bernard Pass. Før jeg reiser tilbake via noen små veier som leder meg til Interlaken. IMG_4771.jpeg.ecb22ec7250a4e8234e0c1e6db3bed34.jpegIMG_4770.thumb.jpeg.89304f0fcdb7f7b255d8502a650fe9fe.jpegIMG_4767.thumb.jpeg.5dff20267105c957f4d144205be5a2d0.jpeg

https://maps.app.goo.gl/2qoEQdpGu1gpdW7WA?g_st=ic

Dag nr 3: 

Blir en lengre tur dette på 9t, nå har jeg sett det som er å se rundt denne plassen og setter snuten mot Italia og Stelvio passet :D men før jeg kommer dit må jeg over Klausen Pass - San Bernadino Pass - Albula passet. Dette blir nok en vanvittig heftig tur! Her er det bare å stå opp grytidlig å nyte veiene for seg selv. IMG_4772.thumb.jpeg.d45f5ce2cc4cc9e17c4e74d2ea9bb3f7.jpegIMG_4773.thumb.jpeg.6f0170c5091343c7da95ae4cc88f0214.jpegIMG_4774.thumb.jpeg.24d062b98c2518993410b44d137f03ef.jpegIMG_4775.thumb.jpeg.4002db2d65a138f8ea4a96b97751887e.jpegIMG_4768.thumb.jpeg.91233163088ae194dd28c82ff14e9ffb.jpeg
 

https://maps.app.goo.gl/bahzRmm16dwa5HNy9?g_st=ic

Her må jeg takke @BMWE39turbo for god inspirasjon da han sendte meg sin forespeilet tur som jeg benyttet meg godt av. Ellers takk til dere andre og :) 
 

Nå avbestilte jeg som nevnt i en annen tråd tur/retur billetten min og har bestilt kun enveis billett, har ikke sagt dette til hun hjemme så det får bli en overraskelse når jeg er Italia for da er jeg allerede så langt unna det er lite å gjør.
 

Mao har jeg ganske mange dager å benytte meg av og har ikke planlagt noe mer utover dette, tror kanskje jeg skal ha meg en dag uten kjøring og avslapning før jeg reiser videre til andre pass eller da mot Nürburgring :) Åpen for nye forslag her og! Så lenge det ikke medfører til fullstendig omveltning av turen igjen for nå er hodet kokt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge til enda, så du har mulighet til å gjøre mange flere endringer. 😛

Ser veldig frem til dette, og flott du tar oss med i planleggingen av turen. :)

Om du har tanker om en fridag i f.eks. Luzern går det tog opp til noen topper i nærheten der. Det tror jeg er en flott opplevelse. I tillegg er det et ganske bra teknisk museum der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Blir sikkert om justeringer men tror selve ruta og planen bak er ganske spikret nå! Nå gjenstår det å finne overnattinger :) 

 

Takk for det, tror dette blir en tur for resten av livet. Holder tråden oppdatert underveis hele veien! Mye av inspirasjonen er fra dere inne her og deler selvsagt av egen tur 

 

Tenker å ha en fridag i Luzern og senke skuldrene litt å spise noe lokal mat. Traske litt i gatene og kanskje gå en kvelds tur på fjellet, tipper dog det blir M3’n som må stå for stigningen i stedet for bena. 
 

Ble liggende å kverne atter en gang i går kveld, "Dolomittene" hvor er det igjen? Og selvsagt er jo ikke det lange stykket fra stelvio passet så siste dag i Italia ble lagt dit, kommer til å ta en ekstra dag her og for å hvile meg selv og bilen ikke minst. IMG_4780.thumb.jpeg.4eafeb9489a1d067c76a9e091cb877c3.jpegIMG_4779.thumb.jpeg.3a13a23141ed178fde4612127b61b83e.jpegIMG_4781.thumb.jpeg.9aad1f119a49d9aa7f5b5e8108f70eda.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolomittene er flotte, men det er jo meste i alpene. Også veldig mye fint lengre sør mot Frankrike. Men man bør spare litt til fremtidig turer og ikke satse på å rekke overalt på en tur. 

Om du har planlagt å kjøre til Luzern først ville jeg vurdert å tatt ruta østover og avslutta alpemorroa i Salzburg. Salzburg er en flott og trivelig by. Da kan du få med deg både Stelvio, Dolomittene og Grossglockner på vei dit. Ellers er det en del koslige område på vei mot Garmisch fra Innsbruck om du ikke vil så langt øst som Salzburg. Motorvei 95 mot Munchen har som regel vært lite trafikkert de gangene jeg har kommet den veien

image.thumb.png.5cdfdcf507b7984f1ca98fcc9638f2c8.png

 

Mulig ting har endret seg litt, men mitt inntrykk at det i en del mindre alpesteder ofte er ganske lett å finne overnatting på sommerstid, og at man ikke må planlegge alt på forhånd. Mulig det har endret seg litt de siste årene. Bormio og Cortina d`Ampezzo er steder jeg har bodd i da jeg har kjørt i de områdene og som har vært veldig trivelig. Rundt Cortina er det noen kabelbaner og fjelltopper som ser skikkelig spennende ut om man vil bruke beina litt.

Lykke til med planleggingen - jeg gleder meg til reisebrevene fra turen :)

 

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert Garmisch og zugspitze(?) Tysklands høgeste fjelltopp, med gondolbane opp. Meget stilig! Hoven i Loen ( som er turistmagnet deluxe ) er virkelig ingenting i forhold 😅 Jeg kjørte fra København til Garmisch på en dag, uten at det var noe stort problem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe Det er vell en sannsynlighet for at denne turen blir en suksess så å spare noen steder tenker jeg er lurt. Hun hjemme er sjeleglad for at jeg skal bruke egen bil og ikke M8 for det er hennes drøm som vi har snakket mye om å gjør og vi så smått har begynt å planlegge for neste år :) 

 

Takk for gode råd, skal ha dette i bak hodet. Jeg har ikke noe klar plan for hvor jeg skal ende opp etter Dolomittene, har vurdert Bolzano i Italia men kanskje jeg vender snuten mot Salzburg. 
 

Interessant det du sier om overnatting, jeg kunne helst tenkt meg å reise uten å ha booket noe særlig overnatting på forhånd men frykter jo selvsagt for at dette skal vær umulig på midt sommeren. 
 

@Skulebollen skal sjekke ut! :) Skal selv kjøre direkte fra Danmark til Sveits første dagen, fin liten etappe det. 

 

I går var det 20+ og eldste gutten spurte om vi kunne fare på bil tur, hyggelig når de begynner å blir ungdommer å bil interessen øker. Det ble en is også selvsagt en tur innom å kike på 911, 992 GT3 RS som Porsche senteret har. Ingen garage queen bilene mine, noen tusen km kjørt allerede på M3’n IMG_4788.thumb.jpeg.29594e996d60cd6ac7eebc4b9e1ae567.jpegIMG_4782.thumb.jpeg.d2460dba9826af26d31a76ac300b320d.jpeg

 

Fikk tatt årets første håndvask i går, er deilig å se bilens tilstand etter 20 år på veien. Jeg ser dog at bilen har vesentlig mer steinsprut på hjulbuen bak etter forhjulene kaster steiner bak. Det er vell ulempen med sticky dekk kombinert med spacere IMG_4819.thumb.jpeg.7ff83b7cec771981b4ba63e26a0613e8.jpegIMG_4839.thumb.jpeg.f307a1a926fb5fc50673323b6904e9c1.jpegIMG_4828.thumb.jpeg.fe1adfdf14c89fe266b59bfe83505212.jpeg

Og kanskje bil historiens beste duoIMG_4792.thumb.jpeg.681781947b7a1b05bca550f68da04e03.jpeg


Var innom Ålesund lakk med bilen forrige uke for å få satt opp time slik vi får fjerner lille rust flekken i hjulbuen foran samt på lille bobla på ene sida. Kommer til å lakkere opp igjen caliperene foran i samme slengen. 
 

I3’n fikk og litt pleie, men langt i fra like grundig som M3’n. IMG_4821.thumb.jpeg.8053ae826f874f43cf9df242e571eabd.jpegIMG_4831.thumb.jpeg.e694943b8fec20a386284cd538fd6393.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av en forskjell på kjøretøyene dine her nå Snagg 😊.

Fin den i3en du har skaffet her og ,så jeg jo si at den M3en din jaggu er rå altså .

Må være gøy å ha .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får kjørt litt opp i fjellene til området for Corona-utbruddet i Europa for noen år siden, så er det spektakulært også der. Det er ikke så langt å kjøre fra f.eks. Garmish Partenkierchen eller hva det nå heter. og gondolen opp til Zugspitze er skummel på vei opp, du kjenner litt godt på det om det blåser. 😛 De små Alpelandsbyene som St. Anton, Ichgl osv er ekstremt koselige og små. Utrolig natur. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Ja det kan man trygt si, her har jeg virkelig alt jeg trenger fra et økonomisk ståsted i i3’n. Og M3’n er det nesten ingenting som kan erstatte, helt rått hvilke sinnssyk entusiast bil du kan få for en relativt rimelig penge. Dog er man uheldig påløper kostnadene seg ganske kjapt, men det kommer stadig pene eksemplar av E46 M3 med lav km.stand og av alt jeg har eid så er dette den beste kjekkeste med stor margin, lite slår en bra oppsatt E46 :) Savner kanskje en skikkelig automat kasse på banekjøring for bedre runde tider men mye belønning å få som fører når man får det til. 
 

@fupsaker Takk Fredrik! Skal sjekke ut dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge igjen min erfaring med biltoget fra Hamburg til Innsbruck etter å ha tatt turen tur/retur i fjor på MC-tur i Alpene; Ville aldri gjort det igjen uten sovekupé. Både ned og opp så var vi trøkka 6 stk inni en liten kupé med 6 sitteplasser. 2 rekker med 3 seter mot hverandre, vi var 3 stk i følge. Det kunne funka helt ok hvis vi hadde fått kupeen alene, men det var helt jævlig når vi var 6 stk der, trangt og varm. Han ene tyskeren som satt der helt fra Innsbruck til Hannover hadde nok kols og hosta hele natta. Prata med noen tyskere på vei ned som hadde tatt toget mange ganger og de hadde aldri opplevd at alle kupeene var helt fulle. Det var derimot veldig fint med tanke på at man sparer en del tid på mc, det er mye mer slitsomt å kjøre fort på Autobahn med MC enn det er med bil, så med bil så ville jeg nok kjørt uansett. 

Forøvrig så er Alpene helt fantastiske, Dolomittene anbefales virkelig, er nok min favoritt :) Bare vær obs på en del smale veier og mye trafikk. Har kjørt mange veier over alpepass som minner mer om gokartbaner enn bilveier 😛 Kan tipse om Vivione passet som et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

@sveigis Ja det kan man trygt si, her har jeg virkelig alt jeg trenger fra et økonomisk ståsted i i3’n. Og M3’n er det nesten ingenting som kan erstatte, helt rått hvilke sinnssyk entusiast bil du kan få for en relativt rimelig penge. Dog er man uheldig påløper kostnadene seg ganske kjapt, men det kommer stadig pene eksemplar av E46 M3 med lav km.stand og av alt jeg har eid så er dette den beste kjekkeste med stor margin, lite slår en bra oppsatt E46 :) Savner kanskje en skikkelig automat kasse på banekjøring for bedre runde tider men mye belønning å få som fører når man får det til. 
 

@fupsaker Takk Fredrik! Skal sjekke ut dette :) 

Er rart med det men jeg har fått mer og mer øynene opp for e46 .

Helt ærlig Snagg når jeg har sett på m3 så har jeg kun sett på e36 og e92 ,men når man faktisk ser hva man kan få så må dette virkelig være en kjekk bil 😊😊.

Og ja de koster når man ser oppgraderingene her ,til gjengjeld ser det holdbart ut .

Veldig bra dette !🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - G11 730d. Porsche planer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...