Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da er det offisielt; BMW kjøper varemerket Alpina.

https://tcbf44464.emailsys1a.net/c/136/5074751/2711/0/17018647/965/332183/9b6720d667.html

• The BMW Group buys the ALPINA brand from the ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG.
• BMW ALPINA automobiles will continue to be developed and produced in BUCHLOE until the end of 2025.
• The family run company will rebrand itself under the BOVENSIEPEN name, invest in the business related to classic automobiles and will continue to offer different, exciting new mobility solutions.
• The ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG and the BMW Group will continue to cooperate closely in the future, but in a new form and inter alia, with a focus on engineering and development services.
• The spare parts supply and the service offering for BMW ALPINA automobiles of all ages is guaranteed in the long-term.
 
Så spørs det hva som skjer med merket fremover. Blir det bare en utstyrsvariant av BMW, eller klarer de å beholde det som "eget merke"? Kanskje er det utfordring med elektriske biler som er foranledningen? Jeg tror nok opprinnelige og originale biler vil beholde sin verdi.
Endret av tambur4
  • tambur4 changed the title to BMW kjøper alpina
Skrevet

Dette var egentlig ikke overraskende at kom til å skje, men allikevel er nyheten temmelig tankevekkende. Jeg tror at betydelig større bilprodusenter enn Alpina etterhvert kommer til å måtte gjøre det samme. Umiddelbart kan det virke som om timingen for Alpina er den helt rette. 

Som det står i meldingen - "This strategic reorganisation is taking place on the basis of a strong position to react to the increasing dynamics of tightening regulatory demands" - vil helt sikkert kreve at flere bilprodusenter omstiller seg. Porsche måtte gjøre det samme da de var på knærne økonomisk på begynnelsen av 90-tallet Det var på den måten vi fikk modeller som Mercedes-Benz W124 500E og Audi RS2 Avant. Porsche bidro også med konsulenttjenester for bl.a Skoda og Lada. Porsche fortsatte som en selvstendig bilprodusent, men bare såvidt og resten er historie.

Jeg er helt enig med Rune i at Alpina nå ganske sikkert ender opp mer eller mindre som AMG, men jeg vil ikke bli overrasket hvis BMW er litt mer kreative enn Mercedes-Benz når det gjelder hvordan merkevaren Alpina kan utvikles videre.

Skrevet

Min første tanke er at dette ikke er så bra, jeg er redd Alpina vil miste sitt særpreg med BMW som eiere. Sånn som BMW har holdt på de siste årene så stoler jeg rett og slett ikke på dem at de forvalter denne arven på riktig måte. Sånn som at de skal flytte produksjonen fra Buchloe, jeg frykter at alt kommer til å få ett masseprodusert preg over seg. Sammenlikningen med AMG og Mercedes er nok ikke så feil, heller ikke hvis vi ser på Maybach. 

Dette er mine første tanker, jeg håper jeg tar feil. Dette kan også utvikle seg til å bli veldig bra, såfremt BMW vet å holde blårussen unna Alpina avdelingen. Det sagt når først Alpina skal bli overtatt av ett milliard konsern så er det bra det er BMW og ikke ett kinesisk investeringsselskap. En slik handel kunne satt BMW sitt nære samarbeide med Alpina på spill. Hvis familien likevel hadde tenkt å selge så er jo BMW rett kjøper, men de må spille kortene riktig slik at merket ikke vannes ut. Alpina er Alpina, ikke BMW selv om BMW modellene tjener som basis. Dette må de ta vare på, denne lille detaljen gjør bilene unike.

Skrevet

Min umiddelbare tanke er at dette er bra - så fremt BMW har intensjoner om å videreføre merket. Alpina er noe spesielt, men jeg føler det kun er i USA at forhandlernettverket har omfavnet modellen. Her i Europa tror jeg flere unngår å kjøpe modellen - av den grunn at det ikke finnes et forhandlernettverk for det. Om det nå blir slik at en kan gå inn hos en BMW forhandler og se en Alpina XB7 utstilt på lik linje som en ny M8 Competition så er dette intet annet enn et stort steg i riktig retning. Om modellene implementeres hos forhandlernettverket, i konfiguratorer (slik BMW USA har) etc., er i alle fall dette nok til å vippe meg over til å kunne bli en Alpinakjøper. Til sammenligning er Alpina helt uinteressant slik situasjonen er i dag (med mindre jeg ikke hadde bodd i USA).

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å tenke seg hva slags planer BMW har for Alpina som merkenavn. Frem til nå (ihvertfall i moderne tider) har Alpina bygget en form for "gentlemens" M-modeller - en mer siviliserte variant med fokus på litt mer komfort og pga. lavt produksjonsvolum samt historie eksklusivitet. Det store spørsmålet er om BMW vil ta på seg kostnadene med å utvikle f.eks egne motorer til Alpina. Jeg antar at graden av ombygginger vil reduseres ganske signifikant. Hva står da tilbake utover selve merkenavnet og formpakke som f.eks M-sport eller noe i retning av Individual?

Endret av Fredrik
Skrevet

Polestar = elektrisk volvo

Cupra = elektrisk seat. 

Alpina = elektrisk.....?? Bmw? 

 

Dette er trist for bmw og alpina entusiaster. Dersom antakelsene stemmer. Nå er det bare å investere i fossile alpina biler, for prisene vil gå til himmels :)

 

Skrevet

Bare ikke intensjonen er å gjøre Alpina til ett elektrisk sub luksusbrand i BMW Group…da spyr jeg. Det uroer meg at det ikke gis noen signaler på hva som skal skje etter 2025. Alpina kundene er kanskje den kundegruppen som er minst interessert i elbil, så å gjøre dette merket fullelektrisk vil utradere hele merket slik vi kjenner det i dag. Man kjøper ikke bare bilen Alpina, man kjøper også det tekniske kunstverket av en fossil-motor og drivverket…dette er halve bilen. 

Jeg høres negativ ut, men jeg stoler ikke ett sekund på at BMW gjør de riktige vurderingene her. Den tilliten har de mistet hos meg som mangeårig kunde for lenge siden. Som @Saltkjelen er inne på så forventer jeg at Alpina fortsetter som ett luksuriøst alternativ under Rolls Royce men basert på modeller i BMW sin lineup. Det er det beste vi kan håpe på..

Skrevet (endret)

@Saltkjelen Jeg tror at du har et godt poeng der. BMW har helt klart et behov for å utvikle et markedssegment som er parallellt med M-modellene i eksklusivitet og ytelser bare i en mer sivilisert formpakke (som Alpina i dag). Dette kan implementeres for samtlige serier der det gir mening. En mulighet når det gjelder f.eks dagens 3-serie er denne modellporteføljen ... 330i, M340i, Alpina/B3 og M3. Konkret hvordan BMW evt. kommer til å gjøre dette skal bli interessant å se. En annen mulighet er å utvikle f.eks M3 Alpina med litt mer fokus på komfort (som f.eks 911 GT3 med Touring pakke). En tredje mulighet er å ha en helt egen Alpina serie (som i dag) som utvikles parallellt med BMW's andre serier.  

Jeg ser ikke for meg at Alpina spesielt får et elektrisk fokus under BMW, men man kan aldri vite. BMW har behov for et best mulig image vedr. deres elektriske biler og Alpina kan muligens tilføre litt mer av dette spesielt i USA. Jeg vil imidlertid heller tro at BMW kynisk utnytter potensialet med merkenavnet Alpina over en litt bredere kam med Alpina som et eget utstyrsnivå på linje med M-sport bare mer sivilisert.      

Endret av Fredrik
Skrevet
8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Bare ikke intensjonen er å gjøre Alpina til ett elektrisk sub luksusbrand i BMW Group…da spyr jeg. Det uroer meg at det ikke gis noen signaler på hva som skal skje etter 2025. Alpina kundene er kanskje den kundegruppen som er minst interessert i elbil, så å gjøre dette merket fullelektrisk vil utradere hele merket slik vi kjenner det i dag. Man kjøper ikke bare bilen Alpina, man kjøper også det tekniske kunstverket av en fossil-motor og drivverket…dette er halve bilen. 

https://www.bmwblog.com/2022/03/10/what-does-bmw-alpina-acquisition-mean/

".....It also means that ALPINA will likely begin a transition to electrification, starting in 2025. By far and away, electrification was the biggest reason why ALPINA finally decided to sell. The brand was doing fine — 2021 was actually its best year in history — but small manufacturers will to struggle survive in the upcoming electrified market, as they just don’t have the funds to adopt the new tech. With BMW’s support, though, ALPINA will live on and thrive in the new electrified world.

Could ALPINA just slap some new badges on a BMW i4 and stuff it with nicer leather? Sure but that wouldn’t be the ALPINA way, would it? For ALPINA to properly make the cars it wants to make, it’s going to need to massively overhaul BMW’s electric vehicles and now it will have the resources to do that."


At Alpina ikke blir elektrisk tror jeg bare er en ønsketenkning, selv om jeg vet hva Alpina-sjefen har sagt. Men at de kan forske litt med hybridsystemer i starten er godt mulig. Vi får vente å se, men jeg tror Alpina og BMW Neue Klasse 2025 kan gå godt ilag. Innen da er nok både X5 elektrisk og 7-serie elektrisk her og det tror jeg flere vil sette pris på, mange bare vet det ikke enda :) 

Skrevet
13 minutter siden, Marius2002 skrev:

https://www.bmwblog.com/2022/03/10/what-does-bmw-alpina-acquisition-mean/

".....It also means that ALPINA will likely begin a transition to electrification, starting in 2025. By far and away, electrification was the biggest reason why ALPINA finally decided to sell. The brand was doing fine — 2021 was actually its best year in history — but small manufacturers will to struggle survive in the upcoming electrified market, as they just don’t have the funds to adopt the new tech. With BMW’s support, though, ALPINA will live on and thrive in the new electrified world.

Could ALPINA just slap some new badges on a BMW i4 and stuff it with nicer leather? Sure but that wouldn’t be the ALPINA way, would it? For ALPINA to properly make the cars it wants to make, it’s going to need to massively overhaul BMW’s electric vehicles and now it will have the resources to do that."


At Alpina ikke blir elektrisk tror jeg bare er en ønsketenkning, selv om jeg vet hva Alpina-sjefen har sagt. Men at de kan forske litt med hybridsystemer i starten er godt mulig. Vi får vente å se, men jeg tror Alpina og BMW Neue Klasse 2025 kan gå godt ilag. Innen da er nok både X5 elektrisk og 7-serie elektrisk her og det tror jeg flere vil sette pris på, mange bare vet det ikke enda :) 

Det Marius sier. 
😀

neue klasse er nok noe av en nøkkel ifbm overtakelse i 2025.

Alpina er en legende, den står over spesifikk drivlinje for min del.

Hvordan arven best lever videre blir spennende å se.

Men glad for at det ikke bare forsvinner, men kan leve videre sammen med BMW.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...