papertiger Skrevet Tirsdag kl. 22:22 Skrevet Tirsdag kl. 22:22 Digger de reisebrevene dine! Skikkelig synd med den skrapa, men det kan skje hvor som helst, når som helst. Viktigste at du får det fiksa og rette person får betale for gildet. Kjekt å se at du drar med bilene dine, gamle som nye, på tur i Europa. Utrolig mye du får opplevd ser det ut som, mye gode tips til ferier her! Fredrik 90 reagerte på dette 1
GtiGtr Skrevet i går, 04:20 Skrevet i går, 04:20 Du burde jo vært innom dei 2 VW-museene i Wolfsburg! Fredrik 90 reagerte på dette 1
sveigis Skrevet i går, 06:44 Skrevet i går, 06:44 Jeg har igrunn ikke så mye annet å si her jeg enn at reisebrevene dine er vel de beste Fredrik 😊 Og i år må det jo ha vært ekstra gøy med flere på turen . Men fikk inntrykk at det ble mye kjøring på dere hvertfall 😊 Fredrik 90 reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet i går, 09:01 Skrevet i går, 09:01 Reisebrevene dine er klasse, Fredrik! Som vanlig gir dette kløe i reisefoten. Dette må du fortsette med. Fredrik 90 reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet i går, 10:33 Skrevet i går, 10:33 Herlig å se bildene fra lenger ned på den tiden av året. Gøy å gjenkjenne steder hvor man har vært selv men det begynner også å klø veldig å kjøre nedover selv igjen for å besøke alle steder du viser hvor jeg ikke ha vært enda Må si meg enig med de ovenfor meg, dine reisebrevene er vel «benchmarken» 😀 Synd med skrapen Håper det ikke påvirket humøret for mye på resten av turen. Fredrik 90 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet i går, 22:32 Forfatter Skrevet i går, 22:32 Vi fortsetter der vi slapp 😀 Vi kjører videre oppover i høyden mot Oberalppass, ca 2045 moh. X5 og 740d kjøler seg ned, var godt og vel 30 varmegrader denne dagen så dere kan sikkert høre kjøleviftene igjennom bildet 😂 Men for å kjøre oppover så må vi også kjøre nedover, da mot Andermatt 😀 Andermatt kommer til syne, og opp i fjellene ca midt på bildet så ligger Furka Pass. Vel nede i Andermatt burde jeg som den James Bond fan jeg er parkert bilen på det berømte stedet hvor Sean Connery i Goldfinger slipper av sin kvinnelige forfølger som han nettopp har presset av veien. Flaks at jeg stoppet her sommeren 2024 og tok dette bildet da 😅 Vi kjører oppover, i fjord kjørte vi Furka Passet motsatt vei så nå har jeg kjørt det begge veier. Kan min X5 være den eneste X5 i Norge som har kjørt Furka TO ganger? 😂 Vi havnet bak en BMW bande fra UK. E36en der forsøkte å stikke fra meg opp bakkene der, men 45e’n var sterk i klypa gitt. Gøy var det uansett 👍 På toppen av Furka 😀 Så bar det nedover igjen. Ved det berømte Hotel Belvedere i svinge var det så mye folk og biler at vi bare kjørte videre. Så igjen så var det flaks at jeg i 2024 fikk stoppet der og tatt bilde av bilen 😀 Vi ruller nedover.. Fascinerende å se Furka og Hotel Belvedere på avstand.. Tok ett lite ladeeksperiment, hvor mye strøm kan jeg regenerere inn på batteriet ved å bare rulle ned ett fjell. Startet med tomt batteri på toppen. Nådde ca 35% bare ved å rulle og bremse, motoren var helt av. Ikke lenge etter gikk det oppover igjen 😅 Nå mot Grand St Bernard passet. 330’en i godt driv 👍 La det være helt klart, G05 er ingen sportsbil. Men når man senker den ett hakk på luftfjæringen, kjører i Sport Individual med riktig oppsett og sjalter med hendlene på rattet så sitter den solid på veien opp disse løypene her for hva slags bil den er 😀 Vel på toppen så blir dette vårt hotell for natten 👍 Passet går bokstavelig talt rett forbi hoveddøra til hotellet. Bilen får hvile, den har hatt mye motbakker i dag 😅 Mørket faller på, men bilder yter ikke omgivelsene her rettferdighet 😀 Marius2002, papertiger, Peak og 14 andre reagerte på dette 14 3
Fredrik 90 Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Hotellrommene var enkle og greie 👍 Neste morgen var skikkelig duggfrisk 😀 Vakkert med morgensolen som skinner på fjelltoppene En gammel Maserati ankom hotellet etter oss. Den har som dere ser i beste italienske stil lagt fra seg ett "visittkort" på bakken 👍 Vi ruller nedover og mot Italia.. Dette er skikkelig Italiensk, liten Agip bensinstasjon med utendørs verksted 😀 Mont Blanc Også går det oppover igjen… Jeg husker faktisk ikke helt hva dette passet het, men det var på veien mot Col D I’lseran. Etter hvert kommer vi over tregrensa Ett ganske dødt vintersport sted. Men vi ruller videre mot Frankrike 🇫🇷 Vi kjører igjennom ett søvnig Val D’isere De er opptatt av estetikk her, tenk dere sånne lyktestolper i en norsk by. Nei kontainer, ugress og istykker brøytede kantsteiner er det som møter turister i Norge. Så begynner vi å kjøre for alvor opp i høyden. Langt der nede ligger Val D’isere Saltkjelen, laffe, Orjan og 13 andre reagerte på dette 15 1
Fredrik 90 Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Vi beveger oss opp i rene månelandskapet.. 2778 moh…stor høyere går det ikke å komme med bil i Europa. Beklager for fingermerkene, blir sånn med disse moderne tochskjerm bilene… Jeg anser meg som en kar med god kondis i min beste alder, men i 2800 meters høyde er lufta så merkbart tynnere at du blir andpusten av å gå 200 meter. Opp her sykler folk, hatten av sier jeg bare.. Effekt messig så virker ikke X5 så plaget av den tynne lufta, men E63en med sugemotor mistet vist litt ork i denne høyden. Også kjører vi nedover igjen.. Ble første bensinfylling siden før vi begynte å kjøre i Alpene. Litt imponert at etter så mange fjellpass så havner forbruket på 0,89 l per mil. Har ikke ladet annet enn det bilen har regenerert selv. Av 614 km så har 251 km vært elektrisk, har altså kjørt distansen Arendal-Oslo i konstant nedoverbakker 😂 Målet var å komme seg inn i Tyskland slik at vi kommer oss litt oppover igjen. Så da var det inn i Sveits igjen Breie fine motorveier, men vi tar det med ro her. Sveitsere her helt gale etter fartssyndere 😬 Etter en ganske lang dags etappe så endte vi opp i en liten tysk by jeg ikke husker navnet på en gang. Det ble litt banking på Autobahn, X5en gir seg på 249 km/t på speedometer, som er 244 km/t på GPS. Liten raste stopp… …på grunn av det her… Eurokai i Hamburg er i business. Jeg som kjører så mye i Europa burde bytte navn til Eurofredrik 🙃 Vel fremme ved hotell i Hamburg ble det klaget på at at det var så trangt i parkeringshuset… …skjønner ikke hva de snakker om 😬 Ikke noe å si på hotellrommet iallfall 👍 Neste dag startet med litt kø… Før alle bilene bare forsvant… Så da satt vi cruisen på hyggelig marsjfart. Det var ikke ofte jeg var under 200 km/t mellom Hamburg og Flensburg. X5en er dog bra tørst med snittfart på 200 km/t… Men likevel kom jeg meg fra Hamburg til Arendal på en tank bensin, hvilke andre ladbare hybrid SUVer med sekser klarer det? Det obligatoriske handlestoppet 👍 Otis, eivi91, viggo E34 og 16 andre reagerte på dette 16 3
Fredrik 90 Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden Vel oppe i Danmark svingte vi innom Løkken for å vandre litt rundt bunkerene på stranda. Fascinerende hvordan havet over tid har spist seg inn slik at bunkerene har falt ned på selve standa. Om noen tiår er de helt slukt av havet. Kult sted å besøke om man har god tid til ferga 😀 Også ender turen her, en fantastisk flott tur med mange flott opplevelser. Masse god mat, flotte folk, mye latter og ikke minst nydelige steder 😀 Angret ikke på at jeg tok X5 på denne turen, synes den gjorde en god jobb. Gleder meg til neste års tur allerede 👍 paukri, sveigis, Ron Jeremy og 17 andre reagerte på dette 17 3
viggo E34 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Nydelig reisebrev som alltid Fredrik 🤩 Fredrik 90 reagerte på dette 1
laffe Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Nydelig reisebrev som alltid ja👍 Minnes det passet på 2770 meter ved Val D'isere selv fra min første Europa-tur med motorsykkel for 20 år siden. På en forgasserstyrt 750ccm var det ikke mye igjen av de opprinnelige 125 hestekreftene på toppen der. Elmotor, innsprøytning og turbo hjelper nok litt mot høydesyken🙂 mr.pingu og Fredrik 90 reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Rett og slett herlig! Det der er en tur jeg skal legge på minne. Fredrik 90 reagerte på dette 1
papertiger Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Her var det mye snacks! Hvor lang tid var dere på tur, og hvor mange km ble det til slutt? Igjen, utrolig fint og informativt reisebrev, mye gode tips her til fremtidige Europaturer.
Fredrik 90 Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden På 25.11.2025 den 23.22, papertiger skrev: Digger de reisebrevene dine! Skikkelig synd med den skrapa, men det kan skje hvor som helst, når som helst. Viktigste at du får det fiksa og rette person får betale for gildet. Kjekt å se at du drar med bilene dine, gamle som nye, på tur i Europa. Utrolig mye du får opplevd ser det ut som, mye gode tips til ferier her! Mange takk for det Ja det var fryktelig kjedelig, kan skje hvor som helst men erfaringen er at det blir mer styr når det skjer i utlandet. Det har vært en lang prosess med å få godkjent kravet hos tysk selskap, de behandler ikke krav like fort som i norge. Også var det lite vilje til å erstatte den keramiske coatingen også, så dette måtte jeg også bruke mye tid på for å få godkjent. Ja jeg liker å bruke bilene mine på tur, man får ett helt annet eierforhold til bilene sånn. Også er det jo utrolig morsomt da, å kjøre rundt på "oppdagelsesferd" i egen bil På 26.11.2025 den 5.20, GtiGtr skrev: Du burde jo vært innom dei 2 VW-museene i Wolfsburg! Ja vi burde det, men tiden strakk ikke til ettersom vi skulle rekke Munchen og BMW museum samme dagen På 26.11.2025 den 7.44, sveigis skrev: Jeg har igrunn ikke så mye annet å si her jeg enn at reisebrevene dine er vel de beste Fredrik 😊 Og i år må det jo ha vært ekstra gøy med flere på turen . Men fikk inntrykk at det ble mye kjøring på dere hvertfall 😊 Takk for det Jan, hyggelig å høre Ja jo flere som er med jo morsommere er det, gøy å være en liten gruppe på tur. Det ble noen lange etapper ja, for meg er ikke lange etapper noe problem hvis jeg kan kjøre effektivt i ett strekk. Men med så mange folk på tur så blir det ofte flere stopp og da blir det litt langdradd. Ideelt sett så skulle vi nok hatt en dag ekstra. paukri og sveigis reagerte på dette 1 1
Snagg30 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Ryddig reisebrev som alltid! Flotte bilder har lagt min elsk på dette landet samt mulighetene for å bokstaveligtalt bare "svippe" innom de andre landene i nærområdet. Hadde selv en kjempe tur i sommer og det fristet med en lite reisebrev selv etter å lest dette, fint lese stoff! hvor mange bilder fikk du legge inn nå pr innlegg? Måtte du justere ned bildene for å få mere plass? Fredrik 90 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå