Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det er nesten helt sjokkerende å se en rekkevidde ned til 600-tallet med et batteri på 140kW, men hva skal en forvente når enhver ferielastet iX5 kommer til å rulle rundt med en vekt på 3,4 tonn? Det er nesten litt rart å si det, men iX5 60 xDrive fikk meg virkelig til å se hvilken gavepakke en iX xDrive60 faktisk er - rent teknisk og prismessig. iX må nesten anses som den ubeseirede kongen i dette segmentet. Med en egenvekt på 2,9 tonn og momsregler, snuser vel en iX5 60 xDrive på en pris rundt 1,5 millioner? Jeg spekket en X5 40d i går, og denne dro seg til rett i underkant av 2 millioner.

Mener WLTP er rundt iX3 nivå, så 600km er isåfall 3 sifret hastighet på motorvei og fullastet, men tung er den, var det 2850kg jeg hørte tro?

Men den er jo bygget på den aldrende Clar plattformen, virker til å være mer generøs plass i en iX enn nye iX5?

Slenger med en bildesammenlikning mellom iX3 vs iX5.

Visuelt syns jeg iX5 retter opp i en del som iX3 manglet - pondus. 
Når man møter den på veien virker den smal og liten.

Likt men ulikt.

Enig Lasse, iX60 står seg meget godt, spent på hvor lenge den skal selges, må følge med i timen her, for er det høsten iX5 kommer?!

Ellers ser man forfallet i Europa som i Europeisk bilindustri, eller om det er mangelen på interesse?

BMW varsler 1-3% på nederste bunnlinje, VW skal si opp 100.000 mann og legge ned 4 fabrikker, disse skal delvis fylles med våpen produksjon, dette er det mye mer penger i… 

Bilbransjen later til å være omtrent der Nokia var når iphone’n ble lansert i 2007.

IMG_3883.jpeg

IMG_3882.jpeg

IMG_3881.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Skrevet

@Ron Jeremy Bilen har en egenvekt på 2 900kg, men dette er en bil med firmabilspec som ingen X5 eiere normalt sett pleier å gå for. Når du har lastet inn kjerringa, ungene, fått på skiboksen og feriepikkpakket, så tror jeg du fint ser bortimot 3 400kg på vekta på den lokale trafikkstasjonen. Å se 600-tallet med det grommeste hjulsettet med laboratoriemåling, så er dette enormt skuffende tatt batteristørrelsen i betraktning. 

iX holder vel koken ut 06/2028 i Europa (12/2026 i USA), med mindre noe annet ikke endres.

Det er ikke lett å bli klok på europeisk bilindustri. Personlig tror jeg egentlig ikke bilinteressen nødvendigvis er dalende, men den blir dalende når det de kommer med er solid makkverk. Tysk bilindustri fremstår som mobilverdens Nokia, og det haster med å snu skuta. Å designe hele modellflåten sin som 60-tallets BMW som har null interesse eller kultstatus, forstår jeg overhodet ikke greia med. Retro fungerer på en modell eller to, men det stopper der. Når et bilmerke attpåtil er anerkjent for å levere solide saker, men stadig fjerner og endrer modellene til det dårligere, så faller nok også interessen (det kan en jo bare se på medlemsmassen her inne). Normalt sett forventer man at ved å vente på en modell så får man noe bedre, men nå er det nesten slik at man må løpe og kjøpe før det går galt, for måneden etter kan du risikere å få en bil uten ratt. Nå greier ikke engang BMW bli enig med seg selv om hvordan bilene skal identifiseres med belysningen, så her kjører vi på med horisontale streker, skråstreker, Xer og det som er. 

Skrevet (endret)

Jeg liker egentlig nye iX5, den har som det blir nevnt det iX3 mangler - pondus. :) Med det sagt så er det trist den mangler mange (alle?) små finesser som G05 har, iallefall til den prisen som blir oppgitt. Jeg havner på 1,95M på 40d inkl. vinterhjul. Fravær av todelt bakluke, justerbar/delt seterygg ++. Straks virker den 50e @Snagg30 postet som en mye bedre bil, selv om jeg egentlig liker pre-LCI best.
https://www.finn.no/mobility/item/467962092

Da X3en var på service så testet jeg iX xDrive60, (tilsynelatende brand new) demobil med mye utstyr. Tanzanite Blue med M-Sport-pakke så var dette en skikkelig flott bil og fantastisk å ratte. Vil det komme gode kampanjer på denne mon tro når det åpnes for bestilling av iX5? Med omtrent samme rekkevidde så burde det være en no-brainer. Spørs hva iX5 (elektrisk) havner på i pris.

Her er forøvrig bilen jeg prøvde:
https://finn.bmw.no/r/I20-iX/iX-xDrive60-WBY51CF050CX65522?vehicleDealer=026230

Spennende å se hva nye X5 gjør med markedet og prestada ellers. Må testes når den kommer :) 
Blir vel med i NAFs rekkeviddetest neste år. Egentlig er jeg litt over det med rekkevidde da alt over 40 mil for de fleste er nok. Men jeg skjønner de som skal dra vogn at det hjelper på med reelle 30-35 mil kontra 20-25 mil, jeg skjønner også at det er greit på Autobahn å kunne komme seg noe lengre, ettersom høy fart sluker strøm. Så kundegruppen må se på bruken sin :) 

Endret av Marius2002
Skrevet

Bra pondus på bilen på BMW Welt. Bilen var låst så fikk ikke sjekket innvendig. Men synes det så ganske bra ut.

Mildt sjokkerende å sette seg inn i en ny X3 M50i og kjenne på plasten. Helt krise med så kjip interiør kvalitet på en sånn bil. Hører ikke hjemme i en 116i engang 

IMG_9053.thumb.jpeg.0d723ecf062ded823cefdab55060a83f.jpeg

Skrevet (endret)
7 hours ago, Ron Jeremy said:

Ellers ser man forfallet i Europa som i Europeisk bilindustri, eller om det er mangelen på interesse?

BMW varsler 1-3% på nederste bunnlinje, VW skal si opp 100.000 mann og legge ned 4 fabrikker, disse skal delvis fylles med våpen produksjon, dette er det mye mer penger i… 

Bilbransjen later til å være omtrent der Nokia var når iphone’n ble lansert i 2007.

Det er ihvertfall en varslet katastrofe som alle så komme da EU ikke ville reagere tilstrekkelig på strømmen av kinesiske biler. Det kan virke som om politikken var/er at elektriske biler er et gode og det spiller ingen rolle hvor de kommer fra bare de kommer. Det hjelper naturligvis ikke at elektriske biler i en større skala mer eller mindre er et avsluttet kapittel (i det minste utsatt på ubestemt tid) i USA.

At tidligere bilfabrikker nå skal produsere miltært isenkram er helt nødvendig pga Russlands kraftige opprustning. På en måte kan man si at det er hell i uhell. Den militære opprustingen vil skape mange nye arbeidsplasser og ikke minst behov for avansert kompetanse. Utfordringen er om det er nok tid.

Biler har blitt en forbruksvare og med kinesernes inntreden også fast fassion. Statusen er å til enhver tid følge trenden - ikke kvalitet eller holdbarhet. Nye modeller hele tiden og intet konsistens design. Jeg tror at BMW gjør det riktige i denne konteksten. Nye oppsiktsvekkende løsninger og design, men stadig nogenlunde gjenkjennbart BMW.    

Endret av Fredrik
Skrevet
6 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg blir dårlig hver gang jeg ser den 

Hvor ofte ser du den da?

Skrevet
10 hours ago, Saltkjelen said:

G70 har faktisk klassiske komfortseter med knekk av øvre del av seterygg. Disse har ikke det, men ligner visuelt sett på G70 setene.

Er det dette du/dere mener med knekk i øvre del av seterygg?

I min G70:

IMG_2210.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...