Gå til innhold

Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må iallfall si at G30en har godt varmeapparat i -14 grader. Har aldri kjørt denne bilen i så lave temperaturer før. Noe annet jeg stusser er at motoren blir like fort (eller sent..er jo diesel) driftsvarm i disse lave temperaturene som om sommeren 😅


7F40EBCA-FA61-4D39-A4FF-02EAF57ED115.thumb.jpeg.51bfec5e3c1e9569cb53077d557a11e9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg må iallfall si at G30en har godt varmeapparat i -14 grader. Har aldri kjørt denne bilen i så lave temperaturer før. Noe annet jeg stusser er at motoren blir like fort (eller sent..er jo diesel) driftsvarm i disse lave temperaturene som om sommeren 😅


7F40EBCA-FA61-4D39-A4FF-02EAF57ED115.thumb.jpeg.51bfec5e3c1e9569cb53077d557a11e9.jpeg

Har bilen Standheizung og 4-soners klima? Så er det vel grunnen til at både motor og kupé blir fort varm. Ganske imponert over vår 530xd med dette utstyret. Blir langt fortere varm enn 420d’en som ikke har dette. Etter hva jeg har lest meg fram til virker det som at Webastoen som kun varmer kupéen når den startes og bilen er av, også hjelper til og varmer motoren når den startes (dessverre ikke før), noe som fører til at motoren varmes raskere enn «normalt». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

Har bilen Standheizung og 4-soners klima? Så er det vel grunnen til at både motor og kupé blir fort varm. Ganske imponert over vår 530xd med dette utstyret. Blir langt fortere varm enn 420d’en som ikke har dette. Etter hva jeg har lest meg fram til virker det som at Webastoen som kun varmer kupéen når den startes og bilen er av, også hjelper til og varmer motoren når den startes (dessverre ikke før), noe som fører til at motoren varmes raskere enn «normalt». 

Ja bilen har Webasto (Standheizung) og fire soners klima. Men den tar år og dag for å bli varm i motoren, og dette forundrer meg. Slik jeg har forstått det så skal Webasto gå automatisk for å hjelpe til å varme opp motoren. F eks, jeg hadde Mondeo med Webasto motor/kupevarmer…her kunne jeg høre at Webasto gikk når bilen ble kaldstartet selv om jeg ikke hadde brukt Webasto til å varme opp coupeen på forhand. Jeg kunne også i menyen på Forden velge bort "Tilleggsvarmer" og da gjorde den ikke dette, og det tok minst 20 min med kjøring før den var driftsvarm en kald vinterdag. Men stor sett så hjalp tilleggsvarmer til at bilen ble veldig fort varm. Dette savner jeg på G30en, kan noen si meg om det er en innstilling som jeg kan ha oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært oppe i diverse tråder, men på enkelte nyere biler så varmer ikke Webasto annet enn kupeen. Det har flere reagert på, men jeg mener at forklaringen er ganske enkel om man bruker litt matte. En 5 kW varmer som brukes på kupeen vil man relativt raskt kunne kjenne på kroppen. Å varme opp 100+ kg motor og tilhørende væsker og komponenter blir noe annet.

Om vi overdriver en del og sier at en dieselmotor har 50% effektivitet så betyr det at når du henter ut 5 kW effekt fra motoren (altså nesten 7 hk) så får du like mye ut i overskuddsvarme. Så når man henter ut 35 hk varmer motoren opp seg selv med 25 kW. Da blir det ganske tydelig at bidraget fra Webasto blir ganske lite i denne sammenhengen. Hvis man lar Webastoen gå på motorkretsen i stedet så hjelper jo det, men om man samtidig prøver å få varme i kupeen så stjeler man noe av den samme energien ut igjen. 

Nå er alt dette veldig forenklet og man har mye varme fra motoren som stikker ut i eksosen, men slik jeg ser det så er ikke det helt krise å ikke ha Webasto på motorkrets og det vil nå i alle fall ikke påvirke oppvarmingstiden på motor i en særlig stor grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Fredrik 90 said:

 Noe annet jeg stusser er at motoren blir like fort (eller sent..er jo diesel) driftsvarm i disse lave temperaturene som om sommeren 😅

 

Til sammenligning. Jeg har jo en tysk-solgt 2003 E60 530d med tempmåler i turteller (4000-47000rpm), og i sommertemp må jeg kjøre 13km før den får arbeidstemperatur. Men nå sist til jobb i minus 14 fikk jeg ikke optimal temp selv etter 47km.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja bilen har Webasto (Standheizung) og fire soners klima. Men den tar år og dag for å bli varm i motoren, og dette forundrer meg. Slik jeg har forstått det så skal Webasto gå automatisk for å hjelpe til å varme opp motoren. F eks, jeg hadde Mondeo med Webasto motor/kupevarmer…her kunne jeg høre at Webasto gikk når bilen ble kaldstartet selv om jeg ikke hadde brukt Webasto til å varme opp coupeen på forhand. Jeg kunne også i menyen på Forden velge bort "Tilleggsvarmer" og da gjorde den ikke dette, og det tok minst 20 min med kjøring før den var driftsvarm en kald vinterdag. Men stor sett så hjalp tilleggsvarmer til at bilen ble veldig fort varm. Dette savner jeg på G30en, kan noen si meg om det er en innstilling som jeg kan ha oversett?

Det som fungerer på G20 til min mor er å sette på webastoen. Vente 10-15 min så starte bilen, da går webastoen på fullguffe til motoren har driftstemp på 70 grader i olja. Så kan anbefale å prøve det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ahj skrev:

Det som fungerer på G20 til min mor er å sette på webastoen. Vente 10-15 min så starte bilen, da går webastoen på fullguffe til motoren har driftstemp på 70 grader i olja. Så kan anbefale å prøve det. 

Skal forsøke dette 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...