Øyvind L. Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 Selvvaskehallen jeg bruker har heldigvis underspyling i gulvet som jeg bruker 1 gang i uken gjennom vinteren. Når sommerdekka skal på i påsken så blir det en grundig vask under. Sover ikke godt hvis ikke jeg får vasket bort årets veisalt.. Den guffa som er på veiene idag er fæl..
Espen.st Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 6 minutter siden, Øyvind L. skrev: Selvvaskehallen jeg bruker har heldigvis underspyling i gulvet som jeg bruker 1 gang i uken gjennom vinteren. Når sommerdekka skal på i påsken så blir det en grundig vask under. Sover ikke godt hvis ikke jeg får vasket bort årets veisalt.. Den guffa som er på veiene idag er fæl.. ja underspyleren er god på å spyle all plastikken under bilen 🫣🤭 Paulus reagerte på dette 1
ehaugsnes Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 21 minutter siden, Fredrik 90 skrev: …og folk som kjører med piggdekk! Er piggdekka som lager den brun/grå møkka som setter seg i lakken, legger seg i tykke lag i understell og gir fin grobunn for salt og rust. Skulle vært forbudt i disse miljøtider! …….. Ellers så har vinteren så langt forært oss med kun noen cm med snø her på Sørlandet. Så B10’en må pent vente på tørre veier 👍 Noen folk bor faktisk slik til at de må ha piggdekk og😊 Eystein Ose, ///M-ini95, Kvasi og 3 andre reagerte på dette 5 1
Øyvind L. Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 9 minutter siden, Espen.st skrev: ja underspyleren er god på å spyle all plastikken under bilen 🫣🤭 Da synes jeg du skal ta en titt under BMWn din. Er ikke mye plastikk rundt bakstilling og gulvet der bak. Er jo der BMWene ikke er særlig beskyttet og der de ruster i stykker. Derfor viktig med underspyling gjennom vinteren. At den spyler under hele bilen må jeg leve med bare leve med.:)
Kvasi Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Skulle vært forbudt i disse miljøtider! Du får ta med deg de piggfrie dekkene dine hit nord for polarsirkelen en tur. ahj reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 7 hours ago, Fredrik 90 said: On 1/9/2026 at 10:43 PM, Øyvind L. said: …og folk som kjører med piggdekk! Er piggdekka som lager den brun/grå møkka som setter seg i lakken, legger seg i tykke lag i understell og gir fin grobunn for salt og rust. Skulle vært forbudt i disse miljøtider! Du burde heller takke de som kjører med piggdekk. Det er de som gjør at det ikke blir totalt polert på vinterveier for oss som kjører piggfritt. Hadde piggdekkgebyr på 1500kr her i Stavanger for noen år siden, det ble tatt bort for vel 3-4 år siden, heldigvis. Jeg kjører piggfritt, men på vestlandet der det er oftere is enn snø er det ingen tvil om at piggdekk har noe for seg. fupsaker reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 (endret) 9 timer siden, Espen.st skrev: ja underspyleren er god på å spyle all plastikken under bilen 🫣🤭 Det er mye plast under moderne biler, men bakstilling og hjuloppheng er stadig eksponert. Faktisk kan alle plast dekslene under bilen utgjøre større rustrisiko enn hvis alt hadde vært åpent, er bilen dårlig konstruert så kommer skitt og salt inn under plastplatene og blir liggende her utenfor rekkevidde for underspyleren. Jeg har en forbi mot møkkete understell, så jeg bruker Karcher sin chassis vasker en gang i uken i vinterhalvåret. Samt håndvasker understell høst og vår med bilen i løftebukk. I den forbindelse tok jeg ned alle platene under G30 og X5en for å sjekke, og her har heldigvis BMW gjort en god jobb. For under alle dekselene var det strøkent, så her ar BMW gjort en god jobb og konstruert bilene slik at plasten under ikke fanger skitt som man ikke kommer til. Verre er det med Tesla… 9 timer siden, ehaugsnes skrev: Noen folk bor faktisk slik til at de må ha piggdekk og😊 Ja NOEN folk bor slik at de trenger piggdekk, men det betyr ikke at alle de som kjører med piggdekk i dag behøver å gjøre det. 7 timer siden, Kvasi skrev: Du får ta med deg de piggfrie dekkene dine hit nord for polarsirkelen en tur. Demografisk sett så bor en forsvinnende liten andel av alle norske billister nord for polarsirkelen. Det er helt tull og høl i hodet at 50% av bilistene som bor langs kysten på sør/østlandet (her bor 2/3 av Norges befolkning) skal kjøre på piggdekk. Det saltes, strøs og vinteren er mild…det er den ene dagen i året og da kan man la bilen stå eller kjøre etter forholdene. 1 time siden, papertiger skrev: Du burde heller takke de som kjører med piggdekk. Det er de som gjør at det ikke blir totalt polert på vinterveier for oss som kjører piggfritt. Hadde piggdekkgebyr på 1500kr her i Stavanger for noen år siden, det ble tatt bort for vel 3-4 år siden, heldigvis. Jeg kjører piggfritt, men på vestlandet der det er oftere is enn snø er det ingen tvil om at piggdekk har noe for seg. Hva gjør de i Sveits og Østerrike, samt Alpene i Tyskland, Italia og Frankrike? Her har de samme vinterklima som i Norge og piggdekk er stort sett forbudt. Det er tillat på noen strekninger men det er litt upraktisk når man ikke har lov å kjøre på piggdekk til de stedene. Det ser ut som de klarer seg fint der nede uten piggdekk. Så hissige de er blitt på saltingen nå så er det kun strekninger med veldig lav årsdøgntrafikk som ikke saltes. Dette argumentet du kommer med her begynner å bli gammeldags, fra en tid hvor piggfrie dekk var dårligere enn i dag, bilene var helt uten støttesystemer og faktisk så var fartsgrensene høyere på ulykkesbelastede strekninger. Jeg mener at om ikke ett forbud så iallfall ett nasjonalt piggdekk gebyr burde komme på plass. Da luker man bort de som strengt tatt ikke trenger piggdekk, samt at mann får inn mer midler til veivedlikehold. I tillegg sparer man samfunnet og bileiere for store beløp i vedlikehold og reparasjoner. Dagens tunge biler på piggdekk sliter mer på veiene enn noensinne, så det er ikke bare bilene våre som blir ødelagt av denne styggedommen men også de veiene som vi vil nyte vår kjøreglede på om sommeren blir sporete og grovslitt. Endret Januar 11 av Fredrik 90
KMT Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 Klar for deilig heimtur etter hyttehelg mslello, fupsaker, BimmerFan! og 18 andre reagerte på dette 21
*MrB* Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 Det er helt drøyt skittent om dagen. Men kommer an på hvor man kjører også. Disse ble vasket samme dag, men har gått på forskjellige veier siden da. (Den til høyre går litt mer også). Marius2002, BimmerFan!, KMT og 12 andre reagerte på dette 15
mr.pingu Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 1 uke etter siste vask, 300km Oslo - Tønsberg område, så 250km til Hemsedal. BimmerFan!, Kolstad Jr., Patryck og 10 andre reagerte på dette 13
tennbrikket Skrevet Januar 11 Skrevet Januar 11 Kamikaze zipang 2.0 coating 👌. Akkurat i tide til salthelvete til uka. BimmerFan!, fupsaker, Lars S og 16 andre reagerte på dette 19
ahj Skrevet Januar 12 Skrevet Januar 12 22 timer siden, Fredrik 90 skrev: Demografisk sett så bor en forsvinnende liten andel av alle norske billister nord for polarsirkelen. Det er helt tull og høl i hodet at 50% av bilistene som bor langs kysten på sør/østlandet (her bor 2/3 av Norges befolkning) skal kjøre på piggdekk. Det saltes, strøs og vinteren er mild…det er den ene dagen i året og da kan man la bilen stå eller kjøre etter forholdene. Her på østlandet har den siste uken vært under -12 med temp nede i -22 til -24. Så her i området er det flere og flere som kjører med piggdekk, nettopp på grunn av dette med været. Dårlig brøyting, mye snø når den først kommer og masse is i mellom. Kvasi reagerte på dette 1
awt Skrevet Januar 12 Skrevet Januar 12 Bro + vind + skiboks = halv skiboks. Kolstad Jr., Lars89, Patryck og 9 andre reagerte på dette 2 9 1
Saltkjelen Skrevet Januar 12 Skrevet Januar 12 @awt nå ser i det minste takboksen litt frekk ut. Kanskje ikke like praktisk dog. fupsaker, Eystein Ose, Iv3rs3n og 1 annen reagerte på dette 4
awt Skrevet Januar 12 Skrevet Januar 12 Både og, kan jo laste veldig mye i den nå. 🤔 fupsaker, Saltkjelen, papertiger og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå