Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Kortversjonen. Det er egentlig ganske enkelt ved at E'en står for "entwicklung", som på tysk betyr "utvikling" i form av et prosjekt. Ergo er f.eks E39 utvikling/prosjekt nummer 39. At dagens interne modellnummere begynner med "F" betyr bare at tilgjengelige kombinasjoner med E var oppbrukt og/eller lite praktisk å bruke iom. at BMW idag har langt flere modeller og modellserier enn tidligere.

Som regel er utviklings/prosjektnumrene i kronologisk orden, men noen ganger kommer en modell senere på markedet enn den neste modellen i rekken... uten at dette nummermessig påvirker noe som helst. Andre ganger opptrer litt sære nummere som f.eks med E36 som fantes i flere kombinasjoner... E36/4 (sedan), E36/2 (coupe), E36/2C (cabriolet), E36/3 (touring), E36/5 (compact) + en ekstra S for de ulike M-modellene... :)

Nyttig innlegg :) Hvorfor fikk vi ikke E98-99 feks, er det latskap (ikke over 100) eller noe sånt?

Het den første BMW'en E1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det og prototyper som aldri kom i produksjon. E3 er det tidligste "entwicklung" nummeret jeg kjenner til. Før e-betegnelsen kom på plass i 1968 hadde BMW lignende nummere som Porsche har idag. De eldste var 300 serien, så kom 500 serien, 600, 700 og 3200 CS (tegnet av Bertone). BMW 2000 CS ble utviklet videre til E9. Den ellers så berømte "02" er egentlig en E10 og Z'en i Z-serien står forøvrig for "zukunft" som betyr fremtid på tysk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har med årene blitt allemannseie, og i visse områder (Oslo) er de (dessverre) like vanlige som Toyota.

Gikk oppover en gate i dag, og på 20m sto det parkert ikke mindre enn 9 stk BMW - 3 X5er, 2 i3er, X3, F11, 320 GT og en E46.

post-47117-0-98995600-1449859114_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å se hvordan ryktet til Bmw blir fremover når de nå tydeligvis satser kvantitet og ikke kvalitet lenger.

Å selge seg selv med framhjulstrekk kommer viser tydelig hva fokus er fortiden.

Rolex mistet mya av sitt gode rykte når det ble allemannseie, hvordan blir det for Bmw når de blir vanligere å se på gaten en vw golf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkerte i garasjen på IKEA i dag og la merke til en kar som stirra noe voldsomt på E34en. Når vi går ut av bilen så sier han "fin bil", jeg trodde med en gang han faktisk var sarkastisk men jeg takket så mye for komplimentet. Jeg fulgte opp med å si at den er gammel med god, og da fortalte han at han selv hadde to E34 :) Og da var praten i gang, artig hvordan man ved å ha en felles interesse begynner å prate med vilt fremmede som om man hadde kjent dem lenge. Slik er utrolig hyggelig og en av mange grunner til at jeg liker å kjøre gammel BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har det vel gått bra med BMW sin strategi. De tjener vel mer penger enn noensinne?

I skyggen av BMWs suksess kan det være muligheter for framgang for andre bilmerker.

La meg forklare:  Før BMW ble en stor bilprodusent, var BMW et merke man kunne skille seg ut med,  En BMW i innkjørselen signaliserte at man hadde suksess og våget å tenke annerledes.  Med BMW trygt plassert blant de aller mest solgte merkene i Norge, er ikke det lenger et merke man automatisk skiller seg ut fra massen i.

Spiller Alfa Romeo kortene sine riktig, er dette en luke deres nye Giulia kan fylle noe av.

U0ZzTklY.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men BMW brukte faktisk betegnelsen E1 på en konseptmodell tidlig på 1990-tallet. "E" som i elektrisk, og det skulle gå over 20 år før en masseprodusert elektrisk småbil fra BMW kom på markedet.

Jeg lurer litt på hva tanken med den stikkontakten i grillen der er. Ut fra bilde kan det jo virke som om bilen kan lade seg selv. :)

Ellers kan vi jo også nevne BMW ActiveE, en elektrisk utgave av 1-serie coupé, produsert i litt over tusen eksemplarer. Bilene hadde en oppgitt rekkevidde på rundt 15 mil, og var kun tilgjengelig gjennom et leasing-program.

0000-bmw-activee-opt.jpg

Dessverre var det ikke mulig å beholde bilene etter endt leasing, og de aller fleste endte opp slik:

Crushed-938x400.jpg

Sikkert veldig, veldig miljøvennlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det og prototyper som aldri kom i produksjon. E3 er det tidligste "entwicklung" nummeret jeg kjenner til. Før e-betegnelsen kom på plass i 1968 hadde BMW lignende nummere som Porsche har idag. De eldste var 300 serien, så kom 500 serien, 600, 700 og 3200 CS (tegnet av Bertone). BMW 2000 CS ble utviklet videre til E9. Den ellers så berømte "02" er egentlig en E10 og Z'en i Z-serien står forøvrig for "zukunft" som betyr fremtid på tysk... :)

Dette er den mest komplette listen over E-nummer jeg har funnet. Den er på tysk men det burde være mulig og skjønne mesteparten.

Man kan lese mye interessant utav denne. BL.a. at turboen fra 1972 heter E25. Det betyr at utviklingen av den første sekseren og sjueren var påbegynt før den tid. Ellers er jo E7 interessant i disse miljøtider. 

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=717724

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...