Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Etter den massive debatten og medie oppmerksomheten BMW har hatt i det siste rundt disse store grillene. Kan det tenkes at de forsøker å trolle oss litt med å maskere kommende M3 slik at det ser ut som den får digre nyrer?

Det strider jo mot all logikk å forandre så mye på frontpartiet. Alle M3 opp igjennom har jo hatt nogen lunde lik front med vanlig 3-serie. BMW har sett hvor mye hat de har fått for sine digre nyrer, er det ikke da ganske ulogisk å plassere dem på det aller fremste ikonet de har? Trendene for digre griller har jo stort sett vært forbeholdt de større luksusmodellene, en slik modell er jo ikke 3-serie. Da hadde ikke G20 fått den grillen den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, macrorain skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på mer presist hvor/hvordan du bor med denne opplevelsen. Jeg har med noen kortere, hederlige unntak kjørt bakhjulsdrevne og relativt lave biler de siste 20 årene, og kun med piggfrie dekk. Jeg tror knapt jeg husker å ikke ha kommet frem overhodet, men kan med litt godvilje kanskje huske et fåtall dager hvor det har vært litt ugreit. Jeg bor og har de siste 10 årene bodd ca som deg (rundt 3 mil fra Oslo). 

Spesielt nå som du heller ikke lenger skal pendle til byen (og dermed ikke er 100% nødt til å ha garantert fremkommelighet hver dag) så skjønner jeg ikke hvorfor du skal trenge en høy firhjulstrekker.

Ja høy firehjulstrekker trenger jeg ikke, har en jeep cj7. Men bil med 4x4 i hverdagen med høy bakkeklaring og plass. ( har prøvd SUV biler , menge gode, men pga behov for ski på tak er det crossover bilene jeg primært heller mot ).

Bor i nabokommune til Oslo, nittedal. Ca 230 meter over havet, har ca 2 km med vei opp dalside ( boligeier). Uten 4x4 så er det lett å kjøre seg fast , spesielt ved snøfall og temperaturendringer. Med litt bakkeklaring er man uavhengig om noen har brøytet veiene og ser litt over brøytekantene.

Ja jeg står MYE på ski noen ganger 2 ganger om dagen , feks pudderkjøring lørdag morgen (Varingskollen) og langrenn i Nordmarka på dagen. Bor mex skiløype utenfor døra inn i Nordmarka og Lillomarka. 

I tillegg er det kjekt å kunne bruke Romeriksåsen innimellom, der er det bratt opp skogsvei til ca 400moh.

I3 var en av de beste rwd på framkomerlighet, men måtte stå parkert ved snøfall. De første årene kunne jeg bruke cj7 på bygdeveiene ( men ruter/veivesen har tvunget kommunen i kne for å salte fra 2018, så da ble det å bruke Audi).

Innføringa til huset har bussholdeplass i næreheten , så bryting i kommunale i er prioritert med at 2 -3 tonn med våt (saltsnø), legges i innkjøring privat vei. Jeg har 10hk snøfreser med kjetting, men ikke populært å frese kl 7 om morgenen søndag for at jeg skal ut med bil - så løsning for meg er 4x4, maks fremkommerlighet og sikrere på ukjente fjellveier.

Legger ved bilder, cj7 til Varingskollen , i3 parkert- snøfast, 22 år Audi i tjeneste og min nye stasjonsvogn med grei bakkeklaring.

(AMC eagle er en av mine favoritt normalbiler)

Obs -  noen skrivefeil, mobilskriving.

 

 

 

2FA42F50-4D4D-429F-9751-2E1A02873B30.jpeg

7A6E5404-A428-4F20-9B4A-06D95BFEC907.jpeg

3EEE384B-354B-4E20-B318-BE44B1067589.jpeg

D9162238-1928-4EA1-91BC-C62E25538A73.jpeg

D5784807-F197-4E57-984D-A6F2AD07B40F.jpeg

7A7A7DEB-CB85-439E-8B9D-8AAC382BA74C.jpeg

3D4AF249-99B0-411E-AC08-0E478BFE8162.jpeg

24192DD8-94DE-444C-A5B4-9D6ACD784D9C.jpeg

B6A8D99A-1BD1-4C90-9CD3-C810C9374FA7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 nemlig! En M3 skal ikke skille seg meget ut fra normal 3-serie. Og de som kjører en 318i skal fortsatt ha den sportslige feelingen som bare en BMW kan ha og igrunn ikke være så veldig forskjellig fra en M3(dere skjønner, ikke gå i detalj). Hvem kan skille en E36 318is og en E36 M3? Ingen, utenom oss som ser få detaljer en vanlig mann i gaten ikke ser. En M3 skal ikke være en Lamborghini som stråler ut, den skal blend in, men likevel være best. :) Det er iallefall det jeg ser på M3 som og det liker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Etter den massive debatten og medie oppmerksomheten BMW har hatt i det siste rundt disse store grillene. Kan det tenkes at de forsøker å trolle oss litt med å maskere kommende M3 slik at det ser ut som den får digre nyrer?

Det er dessverre bekreftet fra interne kilder at 4-serie, i4, M4 og M3 får en stående grill slik skissert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 nemlig! En M3 skal ikke skille seg meget ut fra normal 3-serie. Og de som kjører en 318i skal fortsatt ha den sportslige feelingen som bare en BMW kan ha og igrunn ikke være så veldig forskjellig fra en M3(dere skjønner, ikke gå i detalj). Hvem kan skille en E36 318is og en E36 M3? Ingen, utenom oss som ser få detaljer en vanlig mann i gaten ikke ser. En M3 skal ikke være en Lamborghini som stråler ut, den skal blend in, men likevel være best. :) Det er iallefall det jeg ser på M3 som og det liker jeg!

Og da er det godt vi har Alpina som et alternativ når M blir for voldsomt :)

Alpina prisene er i skuddet om dagen. Kjøp en brukt D3 F31 nå og selg den om 3 år til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Evopower skrev:

Og da er det godt vi har Alpina som et alternativ når M blir for voldsomt :)

Alpina prisene er i skuddet om dagen. Kjøp en brukt D3 F31 nå og selg den om 3 år til samme pris.

Alpina er gull og jeg liker de virkelig, men jeg har helt ærlig ikke helt skjønt D3-modellen selv om bilen i seg selv er fantastisk på alle måter. B3 S gir mer menig på en slik bil i mine øyne og er litt mer der jeg føler en Alpina skal være :) 

For all del, jeg liker diesel, så misforstå meg rett. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius2002 skrev:

Alpina er gull og jeg liker de virkelig, men jeg har helt ærlig ikke helt skjønt D3-modellen selv om bilen i seg selv er fantastisk på alle måter. B3 S gir mer menig på en slik bil i mine øyne og er litt mer der jeg føler en Alpina skal være :) 

For all del, jeg liker diesel, så misforstå meg rett. :) 

Ja både B3s og D3 tiltaler meg tildels like mye. Men som daglig bil så er vel forbruket i D3'en grunnet til at det er denne det finnes flest av i Norge og ellers på finn. Samt at momentet er like mye som i m550d bare i en 200kg lettere bil. Kan tenke meg det er rått! B3s er selvfølgelig sangmaskinen å ratte på svingete veier :)

Har sett alt av tester av begge modellene av Joe Achilles og Chris Harris opp igjennom. Skulle vært moro å prøvd/eid en selv om det er D5 som tiltaler meg mest. Den i F11 er drømmen.

En av de siste episodene med Mr Clarkson så tester har G30 B5 mot M5. Og jeg er så enig med han; B5 er modellen å velge der. Er det råskap man er ute etter så har man M2 comp. Så av de to er Alpinaen mer passende i den størrelsesorden som en 5 serie er blitt nå til dags.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dagens dieselmodeller fra Alpina langt på vei er en relikvie fra tiden da dieselbiler var på alles lepper (noe som faktisk ikke er så veldig lenge siden). Det tar tid å omstille seg og Alpina er grunnleggende en ganske konservativ bilprodusent - for ikke å snakke om en liten bilprodusent med relativt små økonomiske midler.

Når dette er nevnt var Alpina's innntreden på dieselmarkedet relativt interessant. Det hele begynte med Alpina D10 BiTurbo i forbindelse med E39 generasjonen. Den var med sine 245 HK og 500 Nm  (basert på 530d fom. 2000) en slags prototype på den kommende E60 535d fom. 2004 med 272 HK og 560 Nm. BMW's egen E39 530d hadde på dette tidspunktet 193 HK og 410 Nm. 

Alpina har tradisjonelt hatt et veldig nært samarbeide med BMW's utviklingsavdeling og det er derfor ikke merkelig at Alpina utviklet D10 BiTurbo (selvfølgelig uoffisielt i samarbeide med BMW). Tilsvarende har blitt gjort med flere modeller både før og etter denne modellen.

Den kanskje mest interessante Alpina modellen i denne sammenhengen er B10 BiTurbo i forbindelse med E34 generasjonen i 1989. På dette tidspunktet var M5 selvpustende og hadde en rekkesekser på 3,6 liter som ytet 315 HK og 360 Nm. Dette ble senere oppgradert til 3,8 liter og 340 HK samt 400 Nm. Alpina B10 BiTurbo hadde en rekkesekser på 3,4 liter som ytet 360 HK og massive 520 Nm. 

Etterfølgeren E39 M5 hadde en selvpustende V8 motor som ytet 400 HK og 500 Nm - forøvrig et klassisk amerikansk "muskelbil" konsept som modellen også primært var utviklet for å være. Etterfølgeren igjen var E60 M5 som hadde en selvpustende V10 motor som ytet 507 HK og 520 Nm - forøvrig en ren show off modell fra BMW for å vise at BMW M divisjon stadig var relevant i relasjon til motorsportens toppgren - F1 (BMW Sauber F1 Team).

Med F10 M5 kom imidlertid BMW på sporet av E34 B10 BiTurbo igjen og sogar med en V8 biturbo som ytet 560 HK og 680 Nm. Poenget her er selve konseptet der Alpina flere år i forveien rent teknisk hadde brøytet vei med biturbo konseptet for BMW i en æra da dette var temmelig usedvanlig. Det skulle gå noen år før BMW var klar for konseptet (av ulike årsaker som nevnt), men jeg er ikke i tvil om at Alpina gjorde sitt for BMW med E34 B10 BiTurbo for at dagens M5 med massiv turboladet effekt ble mulig (les: G30 M5 er i realiteten bare en forlengelse av F10 M5).

E34 B10 BiTurbo var da den kom på markedet helt utrolig imponerende. Effekten var hinsides det meste annet og det var også akselerasjonen samt topphastigheten på over 290 Km/t - noe som var uhørt blandt relativt alminnelige sedanmodeller i 1989. E34 B10 BiTurbo hadde supersportsbil prestasjoner i fåreklær... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 21.11, Saltkjelen skrev:

Elektrisk 5-serie med 720hk og småpene 0-100 km/t på under tre sekunder. :) 

P90356027-highRes.jpg?w=1280&h=537&fit=c

Ja, skal vi tro denne artikkelen, så kommer altså neste generasjon 5-serie med minimum to helelektriske alternativer. 

https://www.bmwblog.com/2019/07/20/next-bmw-5-series-will-likely-have-at-least-two-electric-variants/

BMW har for øvrig patentert følgende navn ifb. elektrifiseringen sin;
- 30E
- 35E 
- 40E
- 45E
- 50E
- M50E
- 60E
- M60E

Litt usikker på om de er patentert med stor E med vilje, men muligens vil liten "e" være hybrid slik som i dag og stor "E" være elektrisk? Uansett høres alt fra 45E til M60E spennende ut! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 18.21, Saltkjelen skrev:

Det er dessverre bekreftet fra interne kilder at 4-serie, i4, M4 og M3 får en stående grill slik skissert. 

Nei å nei, dette lover ikke godt. Hva i himmelens navn er de dem tenker med?

21 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at dagens dieselmodeller fra Alpina langt på vei er en relikvie fra tiden da dieselbiler var på alles lepper (noe som faktisk ikke er så veldig lenge siden). Det tar tid å omstille seg og Alpina er grunnleggende en ganske konservativ bilprodusent - for ikke å snakke om en liten bilprodusent med relativt små økonomiske midler. 

Diesel er da stadig på veldig manges lepper, kanskje ikke så mye i de mediene du frekventerer mest men ellers så er den ikke død. Ett eksempel er jo Audi som nå ha valgt å satse på diesel i sine S modeller. Mercedes jobber med dieselhybrider om dagen, sist jeg sjekket så var ikke dette ubetydelige bilprodusenter. Og spar meg for "krampetrekninger" argumenter, sannheten er at vi trenger diesel i Europa om vi skal nå EU sine strenge krav til CO2 utslipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Nei å nei, dette lover ikke godt. Hva i himmelens navn er de dem tenker med?

Diesel er da stadig på veldig manges lepper, kanskje ikke så mye i de mediene du frekventerer mest men ellers så er den ikke død. Ett eksempel er jo Audi som nå ha valgt å satse på diesel i sine S modeller. Mercedes jobber med dieselhybrider om dagen, sist jeg sjekket så var ikke dette ubetydelige bilprodusenter. Og spar meg for "krampetrekninger" argumenter, sannheten er at vi trenger diesel i Europa om vi skal nå EU sine strenge krav til CO2 utslipp. 

Jeg vil anta at Audi S diesel-modeller og MB dieselhybrid er rene øvelser i å få ned snitt-CO2utslippet fra flåten sin, så det bekrefter bare det de sier at diesel har en viktig rolle i å nå utslippsmålene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Diesel er da stadig på veldig manges lepper, kanskje ikke så mye i de mediene du frekventerer mest men ellers så er den ikke død.

Jeg antyder ikke at dieselmotoren er død for som du påpeker har den en viktig funksjon for å få ned det gjennomsnitlige CO2 utslippet for bilprodusentene (spesielt når det gjelder litt tyngre bilmodeller). Mitt poeng er at dieselbiler i dag på langt nær er like populære blandt folk flest som de har vært.

I USA er imidlertid dieselmotoren død for alminnelige kjøretøyer og den samme utviklingen vil vi etterhvert ganske sikkert se på denne siden av dammen også. Jeg vet ikke helt hva du mener med "de mediene" jeg frekventerer, men hvis du sikter til salgsstatistikker over solgte biler og drivstofftyper i Europa bekrefter de hva jeg skriver.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det Oliver Zipse som tar over CEO-stolen. Måtte dette føre BMW inn på riktig spor igjen! :)

...nå mangler vi også bare at Chris Bangle og Karim Habib finner veien tilbake til der de hører hjemme.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0298910EN/oliver-zipse-appointed-new-chairman-of-the-board-of-management-of-bmw-ag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Da blir det Oliver Zipse som tar over CEO-stolen. Måtte dette føre BMW inn på riktig spor igjen! :)

...nå mangler vi også bare at Chris Bangle og Karim Habib finner veien tilbake til der de hører hjemme.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0298910EN/oliver-zipse-appointed-new-chairman-of-the-board-of-management-of-bmw-ag 

Det kan vanskelig bli verre vel? Halve (omtrent) overskuddet som MB har og synkende salgstall, tross en rekke desperate melk og brød biler. De må tilbake til røttene og tegnebrettet, skape sin egen infrastruktur med batterier og helst lage/dele på batteriproduksjon, fra A til Å. Tyskerne kan ikke være avhengig av kineserne på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...